آزمایش بالینی واکسن استنشاقی کرونا


آزمایش بالینی واکسن استنشاقی کرونا

دانشمندان انگلیسی نخستین مرحله آزمایش بالینی واکسن استنشاقی کرونا را بر روی 30 نفر آغاز کردند.

آزمایش بالینی واکسن استنشاقی کرونا

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با افزایش شدید شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در جهان، دولت‌ها در تکاپو برای یافتن راهکاری موثر برای مقابله با این ویروس هستند. هم اینک بیش از ۱۷۰ واکسن کرونا در جهان در حال توسعه است. از این میان، نزدیک به ۳۰ واکسن به مرحله آزمایش انسانی رسیده و ۹ واکسن مراحل آخر آزمایشات خود را طی می‌کند.

دانشمندان راهکار‌های مختلف را برای دستیابی به واکسن کرونا در دست بررسی دارند. به تازگی، محققان انگلیسی توانسته اند به خلاقیت جالبی در این عرصه دست یابند.

بر این اساس، محققان کالج سلطنتی لندن به تازگی اقدام به آزمایش واکسن کرونای استنشاقی کرده اند. دانشمندان می‌گویند رساندن مستقیم دوز‌های دارو به شش‌ها ممکن است پاسخ ایمنی بهتری نسبت به روش‌های متعارف واکسیناسیون (شامل تزریق) درپی داشته باشد.

در این روش محققان از دو واکسنی که هم اینک در حال توسعه در انگلیس است استفاده کردند. یکی از این واکسن‌ها از سوی دانشگاه آکسفورد در حال توسعه است و دیگر از سوی همین کالج توسعه می‌یابد. این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و متخصصان در نظر دارند در این مرحله این روش را بر روی ۱۸۰ داوطلب در اقصا نقاط جهان آزمایش کنند. تاکنون ۳۰ داوطلب این واکسن را به صورت بخار یا اسپری دریافت کرده اند.

دانشمندان از دستگاه نبولایزر برای رساندن واکسن به شش بیماران استفاده کردند. نبولایزر یا ریزپاش وسیله‌ای است که می‌توان دارو را به وسیله آن به قسمت‌های مختلف دستگاه تنفسی از طریق استنشاق رساند. این روش درمانی برای بیمار‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانشمندان اکنون از این روش برای رساندن واکسن به بدن داوطلبان استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید

روشی خارق‌العاده برای نابودی ویروس کرونا در محیط

کریس چیو، مسئول این تحقیقات اعلام کرد: ما شاهد یک همه گیری گسترده در جهان هستیم. ویروس کرونا در مرحله نخست مجاری تنفسی، بینی و شش‌ها را درگیر می‌کند. از این رو، ما به این نتیجه رسیدیم که شاید بتوان با استنشاق واکسن به پاسخ ایمنی مناسبی در بدن دست یابیم و بتوانیم افراد را از ابتلا به کرونا مصون کنیم.

وی افزود: این سطح از آزمایشات بسیار خاص است و باعث ایجاد پاسخ ایمنی متفاوتی نسبت به سایر اندام‌های بدن می‌شود. ما معتقدیم این روش می‌تواند نسبت به تزریق عضلانی واکسن پاسخ ایمنی موثرتری ایجاد کند. هم اینک گروه‌های در اقصا نقاط جهان در تلاش برای یافتن واکسن کووید ۱۹ در محیط آزمایشگاهی هستند و آزمایش ما نشان خواهد داد آیا واکسن‌هایی که تولید شده اند می‌توانند در بدن افراد ایجاد پاسخ ایمنی کنند. آزمایشات این چنینی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا ممکن است یک شرکت داروسازی به واکسن کرونا دست یابد، اما روش تجویز آن برای افراد اشتباه باشد. از این رو، ما باید روش‌های مختلف تجویز واکسن اعم از استنشاقی و تزریقی را مورد مطالعه قرار دهیم.

تاکنون ۳۷۵ هزار تن در انگلیس به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این میان، نزدیک به ۴۲ هزار تن جان خود را از دست داده اند. دولت انگلیس در حال همکاری با دانشگاه آکسفورد و دانشگاه سلطنتی لندن برای یافتن واکسن کرونا است. این کشور امیدوار است واکسیناسیون عمومی را از اوایل ماه ژانویه آغاز کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دست رد انگلیس به سینه نتانیاهو درباره سپاه پاسداران