واشنگتن سازمان تجارت جهانی را به ناتوانی در برابر چین متهم کرد


واشنگتن سازمان تجارت جهانی را به ناتوانی در برابر چین متهم کرد

تهران – ایرنا – دولت آمریکا روز چهارشنبه پس از آنکه سازمان تجارت جهانی تصمیم واشنگتن را برای اعمال تعرفه‌ها و عوارض بازرگانی و گمرگی بر کالاهای چینی، غیرقانونی دانست، با حمله به این نهاد، آن را در برابر چین کاملا ناتوان خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ رابرت لایتایزر نماینده آمریکا در امور بازرگانی در بیانیه ای گفت: حکم تازه این هیات، تائیدکننده نظر دولت ترامپ در چهار سال گذشته است که سازمان تجارت جهانی برای بازداشتن چین از اقدامات آسیب رسان به فناوری، کاملا ناتوان است. به ایالات متحده باید امکان دفاع از خود در برابر اقدامات ناعادلانه بازرگانی داده شود و دولت ترامپ به چین اجازه استفاده از سازمان تجارت جهانی را برای بهره برداری از کارگران، بازرگانان، کشاورزان و دامداران آمریکایی نخواهد داد.

سازمان تجارت جهانی روز سه شنبه اعلام کرد که تصمیم ۲ سال پیش ایالات متحده در دوره آغازین جنگ تجاری ترامپ با چین، برای اعمال تعرفه هایی بر بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی، ناقض مقررات بازرگانی جهانی بوده است.

اما واشنگتن این تعرفه ها را با این استدلال که چین دارایی های معنوی آمریکا را دزدیده و شرکت های آمریکایی را به انتقال فنآوری به بازارهای چین، وادار کرده است، عادلانه می داند.

شورای سه نفری سازمان تجارت جهانی اعلام کرده که این تعرفه ها و عوارض، به این علت که تنها بر چین اعمال می شوند و فراتر از بالاترین نرخ مورد توافق دولت آمریکا هستند، مقررات بازرگانی را نقض می کنند.

واشنگتن در آن هنگام به میزان کافی در باره علت استثنا قائل شدن در مقررات خود در مورد چین، توضیحی نداده بود.

این حکم سازمان تجارت جهانی، ترامپ را که پیش از آن از نهاد فرهنگی سازمان ملل "یونسکو" و سازمان جهانی بهداشت، خارج شده بود، واداشت بگوید این نهاد به چین امکان داده است پس از ارتکاب جرم، بگریزد.

این تصمیم تاثیر زودهنگام زیادی بر تعرفه های آمریکا نخواهد داشت و تنها آغاز روندی حقوقی بود که ممکن است اجرای آن سال ها طول بکشد و و در نهایت در صورت منصرف نشدن واشنگتن، منجر به تصویب اقدامات تلافی جویانه شود.

چین نیز تاکنون در این زمینه اقدامات مقابله جویانه ای را اجرا کرده است.

احتمال درخواست تجدیدنظر ایالات متحده در باره حکم روز سه شنبه این سازمان وجود دارد که این پرونده را در چرخه باطل قانونی قرار خواهد داد، زیرا واشنگتن پیش از این از انتصاب قضات نهاد استیناف این سازمان جلوگیری کرده که منجر به تشکیل نشدن نشست آن با حداقل شمار اعضا برای بررسی و رسیدگی به پرونده ها شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم