علائم شپش سر و داروهای درمان آن


شپش سر (پدیکولوس کپیتیس) فقط بر روی موهای سر انسان زندگی می کند. با نزدیک قرار گرفتن سرها به یکدیگر،...

شپش سر (پدیکولوس کپیتیس) فقط بر روی موهای سر انسان زندگی می کند. با نزدیک قرار گرفتن سرها به یکدیگر، شپش ها با خزیدن بین سرها منتقل می شوند. برای تشخیص و پیشگیری از شیوع بیشتر، اغلب با یک شانه ی شپش موهای خود را بررسی کنید. اگر شپش سر در فردی تشخیص داده شود، همه افراد در تماس با وی باید به طور همزمان تحت درمان قرار گیرند تا از شیوع مجدد آن جلوگیری شود. درمان با محصولات ضد شپش، شانه زدن منظم با یک شانه ی مخصوص شپش یا اصلاح موها می باشد.

علائم شپش سر و داروهای درمان آن

شپش سر چگونه پخش می شود؟

با نزدیک قرار گرفتن سرها به یکدیگر در افراد بالغ، شپش ها با خزیدن بین سرها پخش می شوند. شپش ها نمی توانند پرش کنند اما بین رشته های مو خزند. به محض اینکه شپش ها از مو دور شوند، بعید است که بتوانند دوباره خود را بر روی سر جدیدی مستقر کنند. آن ها به سرعت ضعیف می شوند و تنها 1-2 روز دور از سر زنده می مانند.

علائم آلودگی به شپش

علائم شپش سر و داروهای درمان آن

خارش پوست سر شایع ترین علامت شپش سر است. بزاق شپش حاوی موادی می باشد که هنگام ورود به پوست ممکن است باعث خارش شود. با این حال، همه افراد مبتلا به شپش دچار خارش نمی شوند یا ممکن است پس از گذشت مدت زمانی دچار خارش شوند. بنابراین باید موهای سر خود را صرف نظر از خارش مرتب بررسی کنید. علائم دیگر شپش شامل زخم و عفونت پوست سر می باشند که هنگام خراشیدن نیش شپش ایجاد می شوند.

شپش سر را چگونه از بین ببریم؟

برای خیلی از افراد سوال است که شپش سر را چگونه از بین ببریم ؟ به گفته دکتر نابت تاجمیر ریاحی، با استفاده از محصولات ضد شپش، شانه کردن یا اصلاح موها کوتاهتر از 0.5 سانتی متر می توان با شپش سر مقابله کرد.

همه افراد مبتلا به شپش سر باید در اسرع وقت با یکی از این روش ها درمان شوند تا خطر آلودگی به حداقل برسد. اگر افراد دیگر در خانواده یا در تماس با شما دارای شپش سر هستند، برای جلوگیری از ابتلا بیشتر و آلودگی مجدد، همه ی افراد باید به طور همزمان تحت درمان قرار بگیرید.

هر هفته پس از آخرین درمان موهای خود را بررسی کنید تا ببینید که آیا شپش سر از بین رفته است یا خیر.

علائم شپش سر و داروهای درمان آن

1- شانه کردن مو ها

برای مقابله با شپش سر می توان از شانه مخصوص شپش استفاده کرد. بسیاری از افراد این روش درمانی را انتخاب نمی کنند، زیرا کمی وقت گیر است. موهای مرطوب را بطور منظم و کامل هر روز یا هر یک روز در میان به مدت 12-14 روز شانه کنید. موهای خود را به مدت سه هفته پس از آخرین درمان به صورت هفتگی بررسی کنید.

هرگز از شانه های پلاستیکی استفاده نکنید. شانه های فلزی یا چوبی بهترین گزینه هستند.

2- اصلاح موهای سر

شپش ها نمی توانند روی موهای کوتاه تر از 0.5 سانتی متر زنده بمانند. اگر داشتن موهای کوتاه برای یک مدت برای شما قابل قبول است، تراشیدن موها گزینه مناسبی است. لطفاً توجه داشته باشید که شپش ها پس از اصلاح، در بین موهای کوتاه شده می توانند بخزند. برخی شپش ها سعی در چسبیدن به ریشه های مو دارند. برای از بین بردن آن ها از یک شانه ی شپش استفاده کنید.

3- شپش زدایی اشیاء

ممکن است شپش ها از طریق شانه ها و برس ها پخش شوند و در صورت وجود شپش در خانه، باید آن ها شسته یا فریز شوند. حداقل چهار ساعت شانه ها و برس ها را تا 20 درجه سانتیگراد فریز کنید یا آن ها را در دمای 60 درجه سانتیگراد بشویید.

انتقال از طریق اشیاء دیگر بعید است و نیاز به شستن لباس ها، مبلمان و یا خود خانه نیست. بعد از درمان شپش، شستن ملافه ها برای رفع هرگونه شپش قدیمی و مواد زائد آن ها بهتر است انجام شود.

4- داروهای بدون نسخه

چندین داروی بدون نسخه برای درمان شپش سر در دسترس می باشد.

داروهای حاوی 1 درصد پرمترین یا پیرترین ها می توانند مؤثر باشند، اگرچه در برخی مناطق، شپش ها در برابر این محصولات مقاومت ایجاد کرده اند.

در اینجا لیستی از داروهای ضد شپش سر وجود دارد که توسط FDA تأیید شده است. قبل از شروع درمان با پزشک خود مشورت کنید.

کرم پرمترین(1٪) محصول مبتنی بر پیرترین لوسیون مالاتیون(0.5٪) لوسیون بنزیل الکل(5٪) سوسپانسیون موضعی اسپینوساد(0.9%) لوسیون ایورمکتین(0.5٪)

این محصولات به عنوان عوامل ضد عفونی کننده شناخته می شوند.

تشخیص رشک مرده از زنده

تشخیص رشک مرده از زنده کمی دشوار است ولی با کمی دقت ‌می‌توانید تشخیص دهید. اول از همه باید بگوییم که هر گونه رشکی که پیدا کردید حتماً از موی سر خارج کنید چرا که در صورت زنده بودن موهای شما مجددا شپش خواهد گرفت. برای تشخیص رشک زنده، آن را فشار دهید، اگه حین فشار احساس کردید که مایعی از آن خارج می‌شود ان رشک زنده است، در غیر این صورت مرده است.

برای مشاوره با دکتر نابت تاجمیر ریاحی متخصص پوست و مو در تهران می توانید به قسمت پرسش از دکتر ریاحی در لینک زیر مراجعه کنید:

https://riyahi.doctor/faq/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیماری‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان