ناگفته‌های زندگی شخصی کاریکاتوریست لرستانی / بیش از 400 پرتره


ناگفته‌های زندگی شخصی کاریکاتوریست لرستانی / بیش از 400 پرتره

آرش فروغی ، کاریکاتوریست مطرح لرستانی معتقد است؛ امروزه سرقت‌های هنری باب شده و برخی افراد که استعدادی در زمینه هنر ندارند با استفاده از... ادامه مطلب نوشته ناگفته‌های زندگی شخصی کاریکاتوریست لرستانی / بیش از 400 پرتره اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

آرش فروغی ، کاریکاتوریست مطرح لرستانی معتقد است؛ امروزه سرقت‌های هنری باب شده و برخی افراد که استعدادی در زمینه هنر ندارند با استفاده از آثار هنرمندای مطرح و کپی کردن از آن‌ها سعی در جذب مخاطب یا حتی کسب عنوان دارند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، کاریکاتور و کارتون امروزه بیش از هر هنر دیگری در حوزه تجسمی مورد توجه عموم مردم قرار گرفته و برای بیان موضوعات مختلف اجتماعی و انتقادی با بازنشر دادن آثار هنرمندان کاریکاتوریست نظر خود را بیان می‌کنند.

دلیل این مهم قدرت بیان و رسانه تصویری بودن هنر کاریکاتور است که در قالب یک فریم می‌تواند بسیار حرف برای گفتن داشته باشد.

در این عرصه ایران در بین دیگر کشور‌ها حرف اول را می‌زند و کاریکاتوریست‌های حرفه‌ای در این زمینه همیشه فعال بوده‌اند و اثار ماندگاری را بر جای گذاشته‌اند.

لرستان نیز در این زمینه به واسطه داشتن کاریکاتوریست‌های حرفه‌ای در سطح کشور همیشه خودی نشان داده و هنرمندان لرستانی در این عرصه جز بهترین‌ها بوده اند.

شاید خیلی‌ها تصور کنند که فقط بچه پولدار‌ها می‌توانند در رشته‌هایی مانند نقاشی و کاریکاتور یا بهتر بگویم هنر ورود کنند و موفق شوند، اما این تصور کاملا اشتباه است، چرا که بیشتر هنرمندان موفقی که می‌بینیم از خانواده‌های کم بضاعت و مناطق محروم جامعه رشد کردند و به جایگاه والایی در عرصه هنر رسیده اند.

#gallery-1 { margin: auto; } #gallery-1 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 100%; } #gallery-1 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-1 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

آرش فروغی ، کاریکاتوریست پرتره (چهره)، تصویرگر، نقاش و گرافیست جوان ۳۲ ساله‌ای که امروزه الگوی خیلی از جوانان و هنرمندان کشورمان شده شاید از دید برخی افراد از خانواده‌ای مرفه بوده و از کودکی در کلاس‌های مختلف شرکت کرده تا امروز کاریکاتوریست موفقی شده است، اما این گونه نبود.

وی در خانه‌ای چهل متری زندگی کرده و به دلیل نداشتن حمایت مالی خانواده شش نفره خود مجبور به کار کردن شد، اما این وضعیت نه تنها سبب فقیر ماندن این خانواده نشد بلکه شروعی برای موفقیت‌هایی حتی دور‌تر از ذهن اطرافیانشان شد.

عشق به نقاشی در دوران نوجوانی اش به گونه‌ای بود که بعد از یک روز خسته کننده و کار جسمی سنگین اولین کارش برداشتن دفتر نقاشی بود و گاهی برای صرفه جویی در خرید دفتر طرح‌های قدیمی خود را پاک می‌کرد و دوباره در همان برگه‌ها طرح جدید می‌کشید یا برای خرید قلم نوری سعی می‌کرد ارزان‌ترین را بخرد تا با پولی که در جیب دارد هم‌خوانی داشته باشد؛ و این همه تلاش و تحمل این سختی‌ها فقط به واسطه عشق به هنر نقاشی بود که تا کنون ادامه داشته است.

این موارد تنها گوشه کوچکی از سختی‌هایی بوده که آرش فروغی کاریکاتوریست لرستانی در طول سال‌های فعالیت هنریش با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده است و ثابت کرد که اگر عاشق انجام دادن کاری هستید بدون هیچ بهانه‌ای انجامش بدید.

اما امروز با گذشت سال‌ها از تحمل این سختی هاو روزها، جوانی موفق را می‌بینیم که با بیش از ۴۰۰ پرتره در آرشیو، داوری حدود ۶ جشنواره ملی و بین‌المللی را از سال ۹۱ تا کنون داشته و برنده بیش از ۵۰ جایزه از جشنواره‌های بین المللی و ملی شده است و کتاب مجموعه آثارش با عنوان “ریفرم” به عنوان اولین کتاب تخصصی کاریکاتور چهره با نقد و بررسی آثار توسط بزرگان هنر کاریکاتور ایران و جهان به ۲ زبان به چاپ رسید.

#gallery-2 { margin: auto; } #gallery-2 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 100%; } #gallery-2 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-2 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */ حمایت دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند لرستان را قطب کاریکاتور کشور کند

فروغی، جوانی با روحیه و خوش اخلاق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، در رابطه با جایگاه هنر کاریکاتور در لرستان گفت: هنر کاریکاتور در لرستان سابقه طولانی و خوبی دارد، اما با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده است.

وی بیان کرد: لرستان جز اولین استان‌های کشور بود که خانه کاریکاتور داشت و اگر روند اداره انجمن و فعالیت هنرمندان استان هدفمندتر و متمرکزتر بود شاید امروز قطب اول کاریکاتور در کشور بودیم، اما این مهم به دلیل عدم حمایت دستگاه‌های فرهنگی استان و به مرور بی‌میل شدن هنرمندان برای ادامه فعالیت دست نیافتنی شد و انجمن کاریکاتور لرستان در سال ۱۳۸۶ به‌طور کامل تعطیل شد.

این کاریکاتوریست پرتره عنوان کرد: سال ۱۳۹۲ به دعوت برخی دوستان هنرمندم در استان درخواستی مبنی بر تشکیل مجدد انجمن به اداره کل ارشاد اسلامی استان ارائه کردیم که حاصل ۷ ماه دوندگی و حتی گرفتن مجوز نمایندگی خانه کاریکاتور ایران در لرستان که تنها در مدت زمان یک روز میسر شد بی‌نتیجه بود.

نداشتن خانه کاریکاتور دلیل دلسردی کاریکاتوریست‌های لرستانی

وی خاطرنشان کرد: این بی مهری‌ها به هنری که به استناد رزومه هنرمندان فعال استان در این رشته به جرات می‌توان ادعا داشت پر افتخارترین هنر استان در سطح بین المللی و ملی است، یک سوال بزرگ در ذهن ما ایجاد کرد که چرا نمی‌خواهند فعالیتی در استان خود داشته باشیم، همین رفتار‌ها باعث شد هنرمندای لرستانی سال‌ها دست از فعالیت‌های جشنواره‌ای و نمایشگاهی کشیده و آثارشون محدود به خط خطی کردن‌های روزمره شود.

فروغی افزود: البته باید خاطر نشان کنم با تغییراتی که در سیستم مدیریت اداره کل ارشاد استان صورت گرفته و با روی کار آمدن مدیران جوان و هنردوست در پست‌های مهم مدیریتی این اداره دوباره استارت تشکیل انجمن کاریکاتور لرستان زده شد و به عنوان مدیر این انجمن فعالیت خود را با نمایشگاه بین المللی ” نمی‌توانم نفس بکشم ” با ۶۴ کارتونیست و کاریکاتوریست از ۴۷ کشور دنیا آغاز کردیم که مشارکت این تعداد هنرمند بین المللی در یک برنامه استانی بی سابقه است.

#gallery-3 { margin: auto; } #gallery-3 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 100%; } #gallery-3 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-3 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */ مردم؛ عامل بالابردن جایگاه کاریکاتور در کشور هستند

وی در رابطه با جایگاه هنر کاریکاتور تصریح کرد: با ظهور شبکه‌های اجتماعی و فعالیت مردم در این رسانه‌ها قدر و جایگاه هنر کاریکاتور بیش از پیش بالا رفته و مورد توجه قرار گرفته به صورتی که مردم در بازنشر اخبار اجتماعی و انتقادی جامعه حتما از یک تصویر کاریکاتور برای بیان محتوا استفاده می‌کنند.

این گرافیست لرستانی بیان کرد: توجه بیشتری نیز به هنرمندان کاریکاتوریست معطوف شده که البته شامل مسئولین ملی نخواهد شد و بیشتر مردم قدردان زحمات هنرمندانی هستند که در بیشتر موارد بدون دریافت وجهی آثار خود را رایگان در اختیار مخاطب قرار داده و خواهند داد.

وی در رابطه با مشکلات هنرمندان این عرصه افزود: مشکلات این عرصه زیاد است، اما دو مورد مهم آن نبود امنیت شغلی و عدم حمایت و توجه لازم از جانب مسئولین فرهنگی کشور است.

جوایزی که هیچوقت به دست من نرسید

فروغی تصریح کرد: باید اعتراف کنم درآمد حاصل از کشیدن کاریکاتور برای مطبوعات و بازار کار در کشور به حدی ناچیز است که هنرمندان کاریکاتوریست چشم امیدشان به جوایز جشنواره‌هایی است که در آن شرکت می‌کنند که به لطف تحریم‌ها جوایز نیز به دستمان نمیرسد و سال‌ها است که دریافتی ما از جشنواره‌های خارجی چیزی بیش از لوح تقدیر و گاهی تندیس جشنواره نیست .

وی گفت: در طول سال‌های فعالیت هنری ام مشکلات زیادی را تجربه کردم که مقدار زیادی از ان‌ها غیر منطقی و گاه سیاسی بودند، مثلا بلوکه شدن جوایزی که از جشنواره‌های بین المللی کسب کردم واقعا دردناک و غیر قابل درک است.

این کاریکاتوریست لرستانی بیان کرد: به خاطر دارم زمانی که به دوسالانه بین المللی کاریکاتور تولنتینو ایتالیا دعوت شدم، تنها ایرانی بودم که در طول بیش از ۶۰ سال برگزاری این جشنواره معتبر و بزرگ کاریکاتور توانسته بود در بخش پرتره رتبه‌ای کسب کند، اما با بی توجهی کامل مسئولین فرهنگی سفارت ایتالیا در ایران و البته وزارت امور خارجه کشورمان برای ارسال یک فکس ساده از سفر باز ماندم و چندروز بعد از این ماجرا سفیر ایران در ایتالیا شخصا با بنده تماس گرفتند و از برخوردی که با من شده بود تعجب کرده و ناراحت شدند.

#gallery-4 { margin: auto; } #gallery-4 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 100%; } #gallery-4 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-4 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */ تحریم شخصیت و سرقت آثار هنری

وی با تاکید براینکه مشکلات مربوط به دریافت جوایز و گاهی سفر به کشور‌های خارجی همچنان ادامه دارد، افزود: روی دیگر سکه، اما بازخورد آثارم بوده مثلا یک زمانی اثری که از من در جشنواره بین المللی کاریکاتور هولوکاست برنده جایزه اول شد (سال ۹۵) به حدی بازخورد بزرگی داشت که بنیامین نتانیاهو شخصا از سازمان ملل درخواست کرد جلوی برگزاری جشنواره را بگیرند و برندگان جشنواره و برگزارکننده‌های آن را تحریم کنند و کشور‌هایی مانند فرانسه که از جمله کشور‌هایی است که با وجود بیشترین ادعای آزادی بیان بدترین مجازات‌ها را برای کسانی که درباره هولوکاست تحقیق یا اظهار نظر و انتقاد کنند وضع می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سرقت‌های هنری مدت زمانی است باب شده و برخی افراد که استعدادی در زمینه هنر ندارند با استفاده از آثار هنرمندای مطرح و کپی کردن از آن‌ها سعی در جذب مخاطب یا حتی کسب عنوان و افتخاری برای خودشان دارند که بسیار ناشایست و غیر اخلاقی است که بار‌ها توسط افراد مختلف کپی برداری آثار خودم انجام شده است.

فروغی در پایان عنوان کرد امیدوارم با هر سطح و جایگاه اجتماعی و مالی که دارید می‌توانید با عشق و علاقه در رشته‌ای که دوست دارید فعالیت کنید و موفق بشید تنها اراده و پشتکار لازم است.

گفت‌وگو از : مرضیه شیرخان چگنی

#gallery-5 { margin: auto; } #gallery-5 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 100%; } #gallery-5 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-5 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403