پرواز اولین هواپیمای بال ثابت اورژانس از امروز/ کمبود 12 هزار نیروی اورژانسی در کشور


پرواز اولین هواپیمای بال ثابت اورژانس از امروز/ کمبود 12 هزار نیروی اورژانسی در کشور

کولیوند گفت: امروز اولین پرواز هواپیمای بال ثابت اورژانس انجام شد و از این پس بیماران از استان‌ها با این هواپیما به تهران منتقل می‌شوند.

پرواز اولین هواپیمای بال ثابت اورژانس از امروز/ کمبود 12 هزار نیروی اورژانسی در کشور

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور در نشست خبری ویدیو کنفرانس که به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس اورژانس به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: پایگاه‌های اورژانس کشور از ۱۹۰۰ به ۳۳۰۰ پایگاه و تعداد آمبولانس‌ها به ۵۷۰۰ آمبولانس رسیده و ۳۳۰ دستگاه موتورلانس داریم.

فعالیت چهل و ششمین پایگاه اورژانس هوایی از امروز

کولیوند ادامه داد: تاکنون ۴۵ فروند بالگرد برای خدمات اورژانس هوایی فعال بودند که امروز کارهای استقرار بالگرد اورژانس در استان خراسان شمالی انجام شد و خرسندیم اطلاع دهیم که ۴۶‌امین پایگاه بالگرد اورژانس هوایی از امروز آغاز به کار می‌کند

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: همچنین تربیت نیروی انسانی از تیم‌های عملیات ویژه تا تشکیل اورژانس بانوان در عملیات ویژه نیز انجام شده است. برای نخستین بار در دانشگاه‌های علوم پزشکی و در رشته فوریت‌های پزشکی از تکنسین‌های خانم پذیرش شد.

آموزش فوریت های پزشکی به دانش آموزان

کولیوند گفت: در سطح مدارس با وزارت آموزش و پرورش قرار گذاشتیم که کلاس درسی برای فوریت‌های پزشکی و خود امداد و دیگر امدادی داشته باشیم. برای حوادث چهارشنبه آخر سال نیز اقداماتی در سال‌های گذشته انجام شد که بسیار موفق بود. ارتقای مهارت‌های تخصصی همکاران اورژانس در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و منجر به افزایش کیفیت خدمات اورژانس پیش بیمارستانی شده است. حضور پرسرعت در حوادث و بلایا یکی از مزیت‌های اورژانس پیش بیمارستانی است که در حال حاضر مردم در این زمینه رضایت مندی دارند.

رئیس اورژانس کشور اظهار کرد: خدماتی که در دوران شیوع ویروس کرونا ارائه می‌شود نیز وصف ناشدنی است. بسیاری از همکاران اورژانس در این دوران دچار بیماری کرونا شده‌اند.

ما از نظر منابع انسانی فقیر هستیم

کولیوند در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره کمبود نیرو در اورژانس گفت: ما از نظر منابع انسانی فقیر هستیم و ۱۲ هزار نیروی اورژانس در کشور کمبود داریم. اما خوشبختانه با همکاری معاونت توسعه وزیر و نگاه ویژه وزیر بهداشت در هر دوره استخدامی وزارت بهداشت تعدای نیرو در اورژانس جذب شده اند از طرفی تربیت نیروی انسانی در دستور کار است.

او افزود: روحیه داوطلبی و جهادی در این ایام به خصوص در سازمان اورژانس کشور شکل گرفت که برگرفته از روحیه ایثار و شهادت و از جان گذشتگی است که در همه کادر اورژانس کشور وجود دارد و با جان فشانی به خدمت رسانی مشغول هستند. برای سال آینده نیز برنامه‌هایی داریم که از جمله آن می‌توان به تکمیل اورژانس ریلی اشاره کرد.

طرح اتوبوس ریلی در اورژانس

کولیوند درباره اورژانس ریلی و توسعه آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قرار است ۳۰ واگن اورژانس ریلی داشته باشیم و طرح جدیدمان اتوبوس ریلی است که با ایرانخودرو دیزل برای آن به دنبال همکاری هستیم. همچنین با همکاری راه‌آهن به فکر دایر کردن بیمارستان ریلی هستیم.

۵ پایگاه دریایی اورژانس کشور

کولیوند با اشاره به این که پنج دستگاه شناور به ناوگان اورژانس کشور اضافه شده است، گفت: این دستگاه‌ها کار خدمات رسانی در آب‌های خلیج فارس را به خوبی انجام می‌دهند.

جزییات برنامه اورژانس بانوان در کشور

رئیس اورژانس کشور درباره اورژانس بانوان اظهار کرد: یکی از کار‌هایی که به جد آن را پیگیری می‌کردیم، اورژانس بانوان بود در همه دنیا یکی از تکنسین‌های آمبولانس خانم است و در تهران ۱۰ پایگاه با اورژانس بانوان راه اندازی کردیم و از همکاران پرستار کمک گرفتیم و این همکاران در قالب تیم عملیات ویژه بیماران آغاز به کار کردند.

او ادامه داد: یکی از مشکلاتمان این بود که اگر خانم‌ها در حمام یا استخر نیازمند امدادرسانی بودند، نیروی خانم در اورژانس نداشتیم که به بانوان امدادرسانی کند و ۳۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها به فوریت‌های پزشکی خانم اختصاص پیدا کرد و بسیاری از خانم‌های که دچار سکته قلبی شده بودند نوار قلب گرفتن نیروی آقا برایشان سخت بود و خوشبختانه به تدریج تکنسین‌های خانم در ناوگان اورژانس خدمت رسانی خواهد کرد.

آموزش ۷ هزار همیار اورژانس

کولیوند درباره طرح همیار اورژانس بیان کرد: ما دو مدل همیار اورژانس داریم؛ مدل اول همکاران گروه پزشکی شامل پزشکان،‌ تکنسین‌های بیهوشی و پرستاران و... هستند و ما جان بگ هایی تحویل این گروه ها می دهیم و این گروه ها مانند تکنسین های اورژانس هستند اما در سایر رشته ها که به اورژانس مرتبط نیستند ما آموزش های لازم را می دهیم تا در حوادث و سوانح به کمک ما بیایند.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: تاکنون ۷ هزار نفر آموزش دیده داریم و ۸۵ درصد آموزش‌ها مجازی است و درخواست‌ها برای همکاری با اورژانس به شکل همیار اورژانس ادامه دارد.

نجات ۳۲ هزار نفر با اورژانس هوایی

کولیوند در پاسخ به سوالی درباره انتقال بیماران از طریق اورژانس هوایی بیان کرد: در حال حاضر ۴۵ فروند بالگرد فعالیت اورژانس هوایی را انجام می‌دهند و تاکنون ۳۲ هزار نفر به وسیله اورژانس هوایی منتقل شده و ۶۵ درصد این افراد مستقیم به اتاق عمل اعزام شده‌اند. امروز اولین پرواز بالگرد بال ثابت در اورژانس انجام شد و یک بیمار تنفسی از زاهدان به تهران منتقل شد؛ به این ترتیب هواپیمای بال ثابت هوانیروز به ناوگان اورژانس هوایی اضافه شد و اگر بیماری در هر جای کشور برای خدمات ضروری نیازمند انتقال به تهران باشد با هواپیماهای بال ثابت منتقل می‌شود.

زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار چقدر است؟

رئیس اورژانس کشور اظهار کرد: هدف گذاری کرده بودیم که تا سال ۱۴۰۰ زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار را کاهش دهیم. در حال حاضر در تهران آمبولانس‌ها به طور متوسط ۱۴ دقیقه و موتورلانس‌ها ۱۰ دقیقه بعد از اعلام نیاز بر بالین بیمار حاضر می شوند و در شهرهای کوچک همکاران ما زیر ۷ دقیقه به بالین بیمار یا مددجو می‌رسند.

کولیوند افزود: تحقق این امر با توجه به همکاری پرسنل اورژانس، کمک‌های وزارت بهداشت، توسعه ناوگان زمینی،هوایی، موتوری و افزایش نیروی انسانی اتفاق افتاده است، استفاده از نرم افزارها و تکنولوژی جدید نیز به کاهش زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار یا مددجو موثر بوده است.

انتقال بیماران کرونایی با تیم عملیات ویژه اورژانس

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره وضعیت آمادگی نیروهای عملیات ویژه اورژانس گفت: بین ۱۰ تا ۲۰ درصد نیروها را در قالب تیم عملیات ویژه تربیت کردیم که کاملا برای مقابله با حوادث و ارائه خدمات در هنگام حوادث آمادگی دارند. حوادث تروریستی، شیمیایی، هسته‌ای، زیستی و کرونا از جمله این موارد است. این نیروها از نظر تجهیزات و رفتاری آمادگی کامل دارند. در این ماه‌ها که به بیماران کرونایی خدمت رسانی می‌کنند نیز خود را به خوبی نشان داده‌اند و فعالیت آنها نیز چشمگیر بوده و مورد تقدیر واقع شده است.

او ادامه داد: انتقال بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها هستند و باید بین بیمارستان‌ها برای اخذ خدمات منتقل شوند هم توسط نیروهای عملیات ویژه منتقل می‌شوند و نارضایتی در این زمینه به هیچ عنوان وجود ندارد. تاکنون همه این نیروها آماده باش بوده و مرخصی نرفته‌اند و ساعت شیفت‌های کاری آنها بیش از آن چیزی بوده که وظیفه ذاتی نیروهاست.

رئیس اورژانس کشور گفت: نگاه‌های کنترلی و نظارتی باعث شده که کیفیت خدمات بهتر شده و سرعت کار افزایش پیدا کند. از طریق سامانه مونیتورینگ کنترل آمبولانس‌ها توانستیم برای مسیریابی نیز استفاده کنیم.

تحریم و چالش های اورژانس کشور

کولیوند درباره تحریم‌ها و تاثیر آن بر اورژانس گفت: تحریم‌ها به شکل ظالمانه‌ای بر مردم ایران اعمال شده است اما این تحریم ها اثری بر کیفیت کار اورژانس نداشته است، اما به هر حال ما با تحریم ها دست و پنجه نرم می کنیم و برای تامین برخی اقلام و تجهیزات گرفتار تحریم هستیم، اما این تحریم ها تاثیری بر عملکرد اورژانس و کاهش کیفیت کار نداشته است.

او ادامه داد: آمبولانس‌های بنز که گاهی نیاز به تعمیر دارد، پشتیبانی نمی‌شود. برخی تکنسین‌های ما در سایر کشور دوره دیده‌اند و تعمیر آمبولانس‌ها را تکنسین‌های خودمان انجام می‌دهند و تلاش ما این است که این تعمیرات را نیروهای خودمان یاد بگیرند تا کارهای اولیه انجام شود.

آمبولانس در انتظار ترخیص در گمرک نداریم

رئیس اورژانس کشور در پاسخ به سوالی درباره آمبولانس یا امکانات در انتظار ترخیص در گمرک اظهار کرد: در حال حاضر آمبولانس یا امکاناتی در گمرک وجود ندارد که نیاز به ترخیص داشته باشد. برخی خودروهای ما به خاطر تکمیل نبودن اسناد هنوز پلاک نشده‌اند، اما با همکاری پلیس این آمبولانس‌ها در حال خدمت رسانی هستند تا اسناد آمبولانس‌ها را تکمیل کنیم. این همکاری پلیس راهور باعث شده است که خدمت رسانی متوقف و کم نشود و روز به روز افزایش پیدا کند. در عید غدیر خم، ۱۱۵ پروژه اورژانس را افتتاح کردیم و امروز هم به مناسبت روز اورژانس افتتاحیه‌هایی خواهیم داشت.

چالش خرید بالگرد دید در شب در سایه تحریم‌ها

کولیوند گفت: در اورژانس هوایی حتی انتقال اعضای پیوندی هم انجام می‌شود. در شرایط مقابله با کرونا توانستیم اعضای پیوندی را هم به تهران منتقل کنیم تا عمل پیوند عضو انجام شود. این عملیات انتقال عضو با اورژانس هوایی به شکلی انجام شده است که گویی عمل جراحی اهدا و دریافت عضو همزمان انجام می‌شود. تنها اشکالی که در اورژانس هوایی داریم، بالگرد دید در شب است که هنوز نتوانستیم آن را تامین کنیم و نمی‌توانیم در شب پرواز داشته باشیم. امیدواریم تحریم‌ها زودتر برداشته شود تا از بالگرد دید در شب هم در ناوگان اورژانس استفاده کنیم.

تلاش برای ساخت تجهیزات دید در شب در داخل

رئیس اورژانس کشور درباره ساخت تجهیزات دید در شب برای بالگردها در داخل کشور بیان کرد: ارتش، سپاه و هواناجا در حال همکاری با اورژانس هستند و تیم‌های تحقیق و توسعه در این زمینه کار می‌کنند. واقعیت این است که اقداماتی برای ساختن تجهیزات دید در شب تولید داخل انجام شده، است اما باید این اقدامات به نتیجه برسد تا بتوانیم موضوع را اعلام و رسانه ای کنیم.

چرا روز ملی اورژانس در تقویم ثبت نمی‌شود؟

کولیوند درباره اینکه چرا روز ملی اورژانس در تقویم ثبت نشده است، اظهار کرد: رایزنی‌های مختلفی در این زمینه با وزیر ارشاد انجام شده و چند بار ثبت روز ملی اورژانس در دستور کار اعضای جلسه قرار گرفته است، اما هنوز موافقت نکرده‌اند که روز اورژانس را در تقویم ثبت ملی کنند. امیدواریم این همکاری با اورژانس انجام شود و برای قدردانی از خدمات نیروهای اورژانس، روز اورژانس در تقویم ثبت شود.

رئیس اورژانس کشور در پاسخ به سوالی درباره چالش حقوق نیروهای شرکتی اورژانس اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که در اورژانس کشور نیروی شرکتی نداشته باشیم و همه به صورت قرارداد مستقیم یا رسمی مشغول به کار باشند. برخی امکانات رفاهی یا مواردی را که حق همکاران اورژانس است مطالبه و از طریق مجلس پیگیری می‌کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر دریافتی نیروهای شرکتی اورژانس قابل قبول است البته برخی شرکت‌های منابع انسانی داشتیم که به صورت حجمی با دانشگاه‌های علوم پزشکی قرارداد می‌بستند که حذف شدند. در حال حاضر برای همه همکاران از فروردین ماه امسال ۵۰ درصد افزایش حقوق و مزایا داشتیم. هرچند این اقدامات هنوز کافی نیست و ارزش خدمت رسانی همکاران ما بیش از دستمزدی است که دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟