بهره برداری از 380 سایت آبخوانداری و پخش سیلاب در کشور


بهره برداری از 380 سایت آبخوانداری و پخش سیلاب در کشور

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از بهره برداری از 382 سایت آبخوانداری و پخش سیلاب به وسعت 206 هزار هکتار در سطح حوزه‌های آبخیز کشور خبر داد.

بهره برداری از 380 سایت آبخوانداری و پخش سیلاب در کشوربه گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری صدا وسیما از وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم حسین پور در تبیین اهمیت آبخوانداری گفت: رسالت ذاتی آبخوانداری، نفوذ باران و سیلاب به درون زمین و حفظ و پایداری آب در چرخه اکوسیستم طبیعت است که منجر به کاهش خسارات سیل، تقویت ذخیره آب سبز در خاک و آب آبی در آبخوان چاه ها، چشمه‌ها و قنوات، بهبود وضعیت رطوبتی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، احیای پوشش گیاهی و حفظ تعادل اکولوژیک عرصه‌های طبیعی می‌شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به ظرفیت‌های توسعه آبخوانداری در کشور افزود: از مجموع ۶۳ میلیون هکتار اراضی کاملا" نفوذپذیر کشور مشتمل بر ۲۲ میلیون هکتار نهشته‌های کواترنری و ۹ میلیون هکتار مخروط‌های افکنه، بیش از ۱۴ میلیون هکتار عرصه‌های مستعد پخش سیلاب شناسایی و ۱۱ میلیون هکتار آن به منظور توسعه طرح‌های آبخوانداری و پخش سیلاب در سطح کشور با اولویت حوزه‌های آبخیز مشرف به دشت‌های بحرانی در مناطق سیل خیز، هدف گذاری شده است.

حسین پور گفت: در راستای ارتقای استاندارد‌های فنی اینگونه طرح‌های زیربنایی در کشور، ضوابط و معیار‌های فنی مکان یابی، طراحی، اجرا و بهره برداری از طرح‌های آبخوانداری و پخش سیلاب توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تحت نظارت سازمان برنامه و بودجه در قالب نظام فنی - اجرایی کشور تدوین شده است.

وی همچنین از پهنه بندی و اولویت بندی عرصه‌های مستعد پخش سیلاب در کشور در ردیف برنامه‌های مصوب دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با مشارکت پژوهشکده آبخیزداری در جهت حفظ کاربری اراضی مستعد موصوف و توسعه طرح‌های یاد شده خبر داد.

۳۸۲ سایت آبخوانداری و پخش سیلاب شامل ۳۴۵ سایت اجرایی پخش سیلاب به وسعت ۱۴۳ هزار هکتار و ۳۷ ایستگاه آبخوانداری در زمره سایت‌های پژوهشی به مساحت ۶۳ هزار هکتار در کشور اجرا و به بهره برداری رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟