واگذاری اراضی عمومی به بخش خصوصی به صورت اجاره به شرط تملیک انجام می‌شود


واگذاری اراضی عمومی به بخش خصوصی به صورت اجاره به شرط تملیک انجام می‌شود

شهرکرد- ایرنا- نقش زمین در تامین رفاه و آسایش عمومی و تلقی آن به عنوان یک ثروت عمومی ایجاب می‌کند تا ضوابط، مقررات و معیارهای واگذاری آن برای اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح‌های بخش خصوصی در راستای منافع عمومی در نظر گرفته شود.

زمین از اصلی‌ترین عوامل و منابع تولیدی است. به طوری که پایگاه و جایگاه ایجاد سرمایه‌گذاری ثابت و محل استقرار کلیه عوامل فیزیکی تولید محصول مانند ساختمان‌ها، تاسیسات و ماشین‌آلات است.

در واقع برای شروع هر فعالیتی، تدارک مکان و به تبع آن تهیه زمین مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از همین رو در تصمیمات مربوط به سرمایه‌گذاری در هر کشور و منطقه‌ای، شناخت از وضعیت و شرایط تملک زمین از جمله دغدغه‌های سرمایه‌گذاران است.

انتخاب زمین و میزان وسعت آن ارتباط مستقیم با نوع تولید و محصول تولیدی دارد، طوری که اگر محصولی منطقه‌ای باشد یا مواد اولیه موردنیاز آن متمرکز باشد، عامل اصلی برای تعیین در همان محل می‌گردد.

موضوع واگذاری زمین نه تنها برای سرمایه‌گذاران یک دغدغه مهم به شمار می‌رود بلکه مردم عادی نیز این حق را دارند که بدانند زمین‌های عمومی به چه نحو در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده می‌شود تا در فرایند این واگذاری حقی از آنها را ضایع نکند.

اهمیت موضوع سبب شد تا در گفت‌وگوی اختصاصی با حسینعلی مقصودی، مدیرکل راه و شهرسازی استان به برخی از سوالات مطرح شده در این خصوص پاسخ داده شود:

ایرنا: نحوه واگذاری اراضی عمومی به متقاضیان و سرمایه‌گذاران به چه شکل است؟

مقصودی: تعداد، مساحت و محل اراضی با کاربری عمومی جهت ساماندهی به دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره‌کل آموزش و پرورش ، اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی، و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام می‌شود و در واگذاری زمین با کاربری‌های تخصصی به بخش خصوصی و دستگاه‌های متولی هماهنگی لازم انجام می‌گیرد.

واگذاری اراضی عمومی به دستگاه‌های دولتی در صورت ارائه طرح و اعتبار مصوب به قیمت دولتی و به بخش خصوصی از طریق فراخوان عمومی بین دارندگان موافقت‌نامه اصولی معتبر از دستگاه متولی و به قیمت کارشناسی روز به صورت اجاره به شرط تملیک انجام می‌گردد.

ایرنا: قیمت زمین‌های واگذاری چگونه تعیین می‌شود؟

مقصودی: بهای زمین برای واگذاری به بخش خصوصی از طریق کارشناسان رسمی دادگستری ارزیابی و پس از تایید در کمیسیون‌های مربوطه این اداره‌کل به تایید نهایی می‌رسد.

ایرنا: پس از تایید قیمت چه مراحلی برای واگذاری زمین باید طی شود؟

مقصودی: پس از تایید قیمت موضوع در هیات نمایندگی اداره‌کل راه و شهرسازی مطرح و پس از موافقت هیات، مراتب در روزنامه‌های کثیرالانتشار و محلی جهت اطلاع‌رسانی به متقضیان آگهی می‌شود.

ایرنا: قوانین و مقررات مربوط به واگذاری اراضی عمومی چگونه است؟

مقصودی: اراضی عمومی در اجرای ماده ۱۰۰ و ماده ۲۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به بخش دولتی و خصوصی قابل واگذاری است.

ماده ۱۰۰ در همین خصوص گفته است: به وزارت مسکن و شهرسازی اجازه داده می‌شود نسبت به واگذاری اراضی دولتی با کاربری دولتی یا کاربری عمومی(آموزشی، ورزشی، بهداشتی و فرهنگی) با سازمان دولتی مربوطه به قیمت تمام شده و به بخش غیردولتی به قیمت کارشناسی روز به صورت اجاره به شرط تملیک اقدام کند.

ماده ۲۲ نیز در همین خصوص آورده است: به منظور تسریع در امر توسعه هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و سایر تاسیسات گردشگری با تقاضای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان ملی زمین و مسکن موظف است اراضی مورد نیاز را به قیمت کارشناسی به صورت اجاره به شرط تملیک پنج ساله در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

به طور مثال در محله منظریه اراضی مطابق قوانین و مقررات مربوطه به بخش دولتی و بخش خصوصی بدون لحاظ اولویت برای شخص یا نهاد خاصی واگذار گردیده و مابقی اراضی باقیمانده در صورت نیاز و تشخیص این اداره‌کل واگذار خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403