طرح پیشنهادی مجلس برای ساماندهی بازار خودرو


طرح پیشنهادی مجلس برای ساماندهی بازار خودرو

با افزایش بحران صنعت خودروسازی و قیمت خودرو در بازار از ابتدای امسال، کارشناسان مختلفی عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان راهکاری مناسب برای برون رفت از این مشکل عنوان کرده اند و مدعی هستند که...

با افزایش بحران صنعت خودروسازی و قیمت خودرو در بازار از ابتدای امسال، کارشناسان مختلفی عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان راهکاری مناسب برای برون رفت از این مشکل عنوان کرده اند و مدعی هستند که اگر قیمت خودرو در بورس کشف شود، می توان به کنترل قیمت ها و بازار خودرو امیدوار بود.

با این حال موضوع اصلی بر سر افزایش قیمت ها در بازار نیست، بلکه هدف از عرضه خودرو در بورس کالا نزدیک کردن قیمت بازار به قیمت کارخانه است و شاید قیمت خودرو از چیزی که الان می بینیم بیشتر شود، اما در مقابل اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو کاهش پیدا می کند و قیمت گذاری های دستوری دولتی از بین می رود.

حال پیرو این موضوع، گفته می شود که مجلس شورای اسلامی طرحی را مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا در نظر گرفته است که می تواند به کنترل قیمت ها در بازار کمک کند و قیمت اتومبیل را براساس عرضه و تقاضا مشخص کند!.

این طرح درحالی مطرح می شود که طی 2 سال اخیر بازار خودروی ایران در انحصار کامل دو شرکت ایران خودرو و سایپا بوده و تقاضای بسیار زیادی که در بازار خودرو انباشت شده است، می تواند هجوم مشتریان به بازار بورس و افزایش نجومی قیمت ها را در پی داشته باشد!.

ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع در رابطه با این طرح اعلام کرد که مبنای طرح، عرضه خودرو در بورس کالا است و این عرضه و تقاضاست که قیمت را تعیین می ‎کند. مصرف سوخت و ایمنی در تعیین قیمت موثر بوده و اگر قیمت خودرو بالاتر از قیمت تمام شده باشد، از اختلاف قیمت آن مالیات گرفته می‌ شود.

به هر کد ملی فقط یک خودرو در سال تعلق می‎ گیرد و بر فروش خودروی صفر تا دو سال بعد از خرید، مالیات وضع می‎ شود. علاوه بر این، در طرح جدید مجلس صنایع نظامی هم اجازه خواهند داشت تا با شفافیت کامل به صنعت خودرو ورود کرده و به انتقال فناوری بپردازند.

حال در ادامه این سوال بوجود می آید که مالیات اختلاف قیمت به جیب چه کسانی می رود؟!. هرچه باشد، بعید می دانیم که چیزی نصیب مشتریان شود و در نقطه مقابل، این اختلاف قیمت را باید مصرف کنندگان پرداخت کنند و بهای پرداختی اضافه آنان به عنوان مالیات نصیب دولت خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان