نقش امام سجاد(ع) در حفظ قیام عاشورا و برجسته سازی دعا و مناجات


نقش امام سجاد(ع) در حفظ قیام عاشورا و برجسته سازی دعا و مناجات

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به نقش امام سجاد(ع) در حفظ قیام عاشورا و برجسته سازی دعا و مناجات گفت: باید حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی بتوانند پیام ایشان را به جامعه بین الملل و نسل جوان برسانند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «علیرضا اعرافی» در پیامی به «ششمین نشست بزرگداشت مقام شامخ حضرت سیدالعابدین علیه السلام» که به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان عصر امروز(یکشنبه 23 شهریور) در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این کنگره اظهار داشت: همه برگزار کنندگان این کنکره در استان هرمزگان و استان های دیگر درخور تحسین و تقدیر هستند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به محورهایی در زندگانی نورانی امام سجاد(ع)، گفت: امام سجاد(ع) به عنوان پرچم دار و نگهبان و پیام آور عاشورا شناخته می‌ شوند و همگان می‌ دانند که ایشان در کنار حضرت زینب کبری(س) و کاروان اسیران سرافراز کربلا، پیام عاشورا را از قتلگاه و از یک نقطه محدود به تمام عصر خودشان و با واسطه به همه عصرها و نسل ها منتقل کردند.

وی افزود: نکته دیگر این که این پیام آوری را نباید به آن دوره کوتاه اسارت و حرکت این کاروان محدود کرد بلکه این پیام آوری به همه دوران زندگانی امام سجاد(ع) تسری داده می‌ شود و نکته دیگر در پرچم داری عاشورا آن بود که این پیام آوری جامع است و همه اضلاع و ابعاد عاشورا را در برمی گیرد چراکه عاشورا جلوه گاه دین بود.

آیت الله اعرافی در ادامه عنوان کرد: امام سجاد(ع) همانطور که واقعه و حوادث عاشورا را صیانت و نگهبانی کردند، همه اضلاع و ابعاد عاشورا را در سخنان و مواضع خودشان به ارث گذاشتند، بنابراین پیام آوری ایشان تمام عیار، جامع و شامل بود.

وی با اشاره به این که قیام عاشورا در معرض عدم انتقال، دفن شدن و لوث شدن بود، گفت: امام با خیلی از شورش ها و نهضت ها، همراهی تمام عیار نکردند چون می‌ دیدند عاشورا نباید تحت الشعاع این حوادث قرار بگیرد بنابراین ایشان هم حادثه را در حافظه تاریخ حفظ کرد و هم این که نگذاشتند این حادثه به مسائل مقطعی و محدود، منحصر شود و این پیام آوری به عصر های دیگر هم به دست امام سجاد(ع) منتقل شد.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان داشت: و بعد دیگر در زندگی امام سجاد(ع) مقوله دعا و ابعاد آن بود؛ دعا در شالوده ادیان الهی و توحیدی قرار دارد و بافت ادیان توحیدی آمیخته است ولی وقتی به فرهنگ قرآنی می‌ رسیم دعا یک درخشش دیگری پیدا می‌ کند که در اندیشه اهل بیت(ع) و خاندان پیامبر یک فروغ دوچندانی پیدا می‌ کند، اما در کلام و سخن امام سجاد(ع) گوهر دعا به اوج می‌ رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: البته جمع دعاها و مناجات های امام خیلی از فراتر از صحیفه سجادیه است و قریب به 300 دعا و مناجات می‌ رسد که همین 54 مورد در صحیفه یک نگین درخشانی در منابع اسلامی محسوب می‌ شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که دعا در مکتب امام سجاد(ع) ظرفی برای تجلی برای همه معارف اسلامی است، ابراز داشت: دعا وسیله ای برای تبیین و تجلی معارف الهی می‌ شود و نکته دیگر این که دعاهای امام سجاد(ع) علاوه بر این که تنظیم کننده رابطه انسان با خدا است، اعلام موضع در برابر حوادث ووقایعی است که رقم می‌ خورد.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: دعاهای امام سجاد(ع) از یک جذابیت، فصاحت و بلاغت و همه فهمی برخوردار است البته باید بدانیم که امام سجاد(ع) غیر از دو محوری که شاکله دوران امامت شان است از ابعاد دیگر هم برخوردار بودند؛ رساله حقوق امام سجاد(ع)، دیگر احادیث و روایاتی که از ایشان نقل شده و همینطور مرزبانی از اندیشه سیاسی اسلام و اهل بیت(ع) از جمله این ابعاد به شمار می‌ رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: عصر امروز و جامعه بشری امروز همه حس کرده اند که ما ضمن این که باید برای علم و دانش و عقلانیت بها قائل باشیم، بشر نیازمند معنویت و ابعاد قدسی و فراطبیعی است که از جمله آن التجای به دعا و تضرع در پیشگاه خداست.

وی با تأکید بر این که امیدواریم این کنگره بتوانند این پیام ها را در فضای جامعه داخلی و بین الملل و فضای تنفس نسل جوان منتشر کنند، گفت: حوزه های علمیه، دانشگاه ها، آموزش و پرورش، نهادهای علمی و فرهنگی و مسؤولان در این انتقال پیام وظیفه مهم و حساسی دارند.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی