آماده‌باش صیادان مازندران برای رفتن به دریا


آماده‌باش صیادان مازندران برای رفتن به دریا

ساری - ایرنا - کمیته مدیریت صید شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران را امسال طی تاریخ پانزدهم و بیستم مهر ماه تعیین کرد و صیادان استان نیز این روزها با آماده‌سازی تورها و دیگر ادوات صیادی خود را در سال جهش تولید برای رفتن به دریا آماده می‌کنند.

ساماندهی جایگاه صیادی، آماده کردن تراکتورها و قایق های ماهیگیری ، نوسازی و دوخت و دوز تورها و تامین سوخت از جمله فعالیت های این روزهای صیادان عضو شرکت های تعاونی صیادی پره مازندران برای پهن کردن تورهای ماهیگیری در سواحل خزر است.
شیلات ایران هر ساله فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان های شمالی را با بررسی شرایط مختلف از جمله میزان ذخایر ماهیان، تحولات آب و هوایی و معیارهایی از این دست تعیین می کند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره با چهار و ۲۰۰ صیاد این روزها در حال آماده سازی تورها و ادوات ماهیگیری هستند تا با آمادگی کامل فصل صید را آغاز کنند.

قاسم کریم زاده افزود : طبق اعلام رسمی کمیته مدیریت صید شیلات ایران و به منظور افزایش سرانه صید ماهیگران شرق استان ، ۱۵شرکت تعاونی صیادی در منطقه میانکاله امسال نیز مانند سال قبل از 15 مهر ماه و پنج روز زودتر از دیگر مناطق تورهایشان را در خزر پهن می کنند.

وی زمان آغاز صید برای سایر شرکت تعاونی های صیادی استان را بیستم مهر ماه اعلام کرد و توضیح داد : بررسی ها نشان داده است که همواره صیادان منطقه میانکاله به دلیل نداشتن رودخانه های شیلاتی و عدم رها سازی بچه ماهیان از محل تکثیر مصنوعی از سرانه صید کمتری نسبت به منطقه مرکزی و غرب استان برخوردارند . به همین دلیل فرصت زمانی بیشتری برای صید به آنان اختصاص داده شده است.

معاون شیلات مازندران از رها سازی ۱۰۵ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در ۲۳ رودخانه شیلاتی منتهی به دریای خزر در سال جاری خبر داد و گفت : بررسی ها نشان داده است که اگر ۱۰ درصد این بچه ماهی ها در تور صیادان استان قرار بگیرند ، سرمایه گذاری تکثیر مصنوعی توجیه اقتصادی دارد.

وی افزود د: هدف از این کار علاوه بر باز سازی ذخایر دریای خزر ، بالا بردن مقدار صید ماهیگیران عضو شرکت صیادی پره استان مازندران است.

ورود انواع آلاینده های شهری ، صنعتی و کشاورزی به رودخانه ها ، برداشت بی رویه و غیر مسئولانه از بستر و تجاوز به حریم رودخانه ها ، احداث سد و پل بدون در نظر گرفتن مسیرهای ماهی بر روی رودخانه ها و همچنین وجود صیادان غیر مجاز در مصب و داخل رودخانه ها سبب شده تا زادآوری ماهیان سفید دچار اختلال شود و تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان و رهاسازی آنها در دستور کار قرار گیرد.
مرکز تکثیر ، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری که مسئولیت تکثیر بچه ماهیان را بر عهده دارد، لارو های ماهی را پس از پرورش به وزن ۸ تا ۹ گرم ، با هماهنگی اتحادیه صیادی پره ،یگان حفاظت آبزیان شیلات و حفاظت محیط زیست در رودخانه های استان رها می کند.
سابقه تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان گرم آبی در مازندران به سال ۱۳۵۲ بر می گردد.

بنزین سهمیه ای برای قایق موتوری های صیادان

همزمان با افزایش قیمت بنزین در سال گذشته ، قایق های موتوری شرکت های صیادی در سواحل دریای خزر به علت نداشتن کارت سوخت با قیمت آزاد سوختگیری کردند ، ولی امسال به گفته معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران با پیگیری های متعدد مقرر شد تا سوخت شرکت های تعاونی صیادی پره دولتی و به نرخ یکهزار و 500 تومان تامین شود.

بر اساس بررسی های صورت گرفته از سوی شیلات مازندران ، متوسط مصرف ماهانه سوخت بنزین هر یک از شرکت تعاونی صیادی پره استان ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر است و هر یک از این شرکت های تعاونی سه تا چهار فروند قایق موتوری برای انجام فعالیت پره کشی در اختیار دارند.

کریم زاده همچنین با اعلام این که حمایت و پشتیبانی از ماهیگیران در بخش سرمایه در گردش ، توسعه فعالیت های آبزی پروری در کنار ساحل و مکانیزاسیون صیادی همواره مورد توجه شیلات ایران است ، افزود : اگرچه محدودیتی در پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت های تعاونی صیادی وجود ندارد ، اما به علت بالا بودن رقم سود بانکی این فرصت کمتر استفاده شده است.

صید پره ؟

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش " پره " است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
سر صیاد ، فوکا پوش (صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی (مرمت کار تور) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.

طبق آمار شیلات مازندران هر شرکت تعاونی در فصل ماهیگیری به سه تن تور نیاز دارد که هر ساله در اثر توفان های ناگهانی و غیر قابل پیش بینی دریا ، وجود لنگرهای غیر مجاز و همچنین وضعیت نامناسب کف دریا به لحاظ وجود نخاله و آشغال های رهاشده دردریا سبب پارگی تورها می شود.
بر اساس آمار شیلات مازندران، صیادان پارسال هفت هزار تن انواع ماهی را به روش پره از آب های ساحلی دریای خزر صید کردند، اگر چه فصل صیادی به خاطر کرونا از اسفندماه به بعد دچار اختلال شد. به طور معمول فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر از ماه مهر شروع می شود و تا اواخر فروردین و گاهی تا اواسط اردیبهشت بسته به شرایط آب و هوایی ادامه می یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو