قیمت مرغ قزوین در چنگ نهاده‌های دامی


قیمت مرغ قزوین در چنگ نهاده‌های دامی

قزوین – ایرنا - گوشت مرغ در قزوین به نرخی بالاتر از قیمت مصوب سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان عرضه می‌شود که به اعتقاد بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان این حوزه، نوسانات قیمت نهاده‌های دامی، عامل تعیین کننده و موثر بر این موضوع است.

به گزارش ایرنا، استان قزوین با ۴۴۰ مرغداری گوشتی، سالانه حدود ۶۰ هزار تن گوشت مرغ را تولید می‌کند و یکی از استان‌های تولیدکننده مرغ و تخم مرغ کشور محسوب می‌شود.

با توجه به جایگاه استان در این عرصه، شهروندان قزوینی انتظار دارند قیمت گوشت مرغ با قیمتی بسیار مقطوع‌تر از میانگین کشوری به دست آنها برسد درحالیکه نه تنها این توقع آنها تحقق نیافته بلکه باید گوشت مرغ را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب تهیه کنند.

هم اینک هر کیلو گوشت مرغ در بازار قزوین به قیمت حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می‌شود درحالیکه نرخ مصوب سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان برای هر کیلو ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان است و در واقع اختلاف قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی در عرضه این محصول مشاهده می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین که متولی نظارت بر قیمت‌ها و جلوگیری از گرانفروشی است، اعتقاد دارد: در حال حاضر این استان به لحاظ قیمت عرضه گوشت مرغ، رتبه‌های اول تا سوم کشور را دارد ولی هنوز نتوانسته است این محصول را با قیمت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در استان عرضه نماید.

هماهنگی میان دستگاه‌ها برای عرضه گوشت مرغ به نرخ مصوب در قزوین

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: با تعاملات صورت گرفته میان سازمان صنعت و جهاد کشاورزی استان با واحدهای تولیدی تلاش کرده‌ایم مرغ و تخم مرغ را به قیمت مصوب در بازار عرضه کنیم و هم اینک استان رتبه برتر کشور را در این زمینه دارد.

عزیزالله افضلی افزود: نوسانات نهادهای دامی، تغییرات قیمت ارز و تاثیرگذاری بر تولید موجب نوسانات شدیدی در حوزه بازار گوشت مرغ و تخم مرغ استان شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه قزوین از استان‌های تولیدکننده مرغ و تخم مرغ است با تعامل صورت گرفته از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با مجموعه تشکل‌ها و واحدهای تولیدی قرار شده که این نوسانات را به حداقل کاهش بدهیم ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

قیمت مرغ قزوین در چنگ نهاده‌های دامی

افضلی گفت: در حال حاضر استان قزوین به لحاظ قیمت مرغ و تخم مرغ در رتبه‌های اول تا سوم کشور قرار دارد ولی هنوز نتوانسته ایم گوشت مرغ را به قیمت سازمان حمایت از مصرف کننده در سطح استان عرضه کنیم.

وی با اشاره به توزیع نهاده‌های دامی یارانه‌ای، اضافه کرد: مرغدارانی که با استفاده از یارانه‌های دولتی، نهادهای دامی دریافت کرده‌اند باید طبق تعهدات صورت گرفته برای تامین نیاز بازار اقدام کنند.

مرغ قزوین باید هزار و ۵۰۰ تومان زیر قیمت بازار تهران عرضه ‌شود

این مسوول با بیان اینکه مجازات‌های تعیین شده برای مرغداری‌های متخلف، بازدارندگی لازم را ندارد، افزود: برای مدیریت بازار درخواست داریم چند واحد مرغداری متخلف سابقه دار تعطیل شوند چون در این میان تولیدکننده، مصرف کننده و مسوولان تنظیم بازار ناراضی هستند و باید این مشکل را حل کرد.

افضلی گفت:قیمت‌های مرغ و تخم مرغ کشوری است و قرار نیست هر مرغداری به یک قیمت محصول خود را عرضه کند و چند نرخی در بازار به نسبت با استان‌های دیگر داشته باشیم.

وی گفت: ما اجازه نخواهیم داد کسانی که نهاده دامی با یارانه دولتی دریافت می‌کنند قیمت‌ها را افزایش داده و سربار تولید را بر سر مصرف کننده تحمیل کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای تعدیل قیمت مرغ در بازار استان گفت: با توجه به تخصیص ۳۰ تا ۴۰ درصدی نهاده‌های دامی به واحدهای مرغداری مقرر شد کشتارگاه‌های قزوین، مرغ را به قیمت حداقل هزار و ۵۰۰ تومان زیر قیمت بازار مرغ تهران عرضه کنند.

تولید پایداری را در جوجه ریزی مرغ گوشتی شاهد هستیم

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: روند جوجه ریزی مرغداری‌های گوشتی استان در ماه‌های گذشته مثبت بوده است و در خردادماه یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه، تیرماه ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار، مردادماه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار و تا ۱۹ شهریور یک میلیون و ۵۷۹ هزار قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان اتفاق افتاده است و تولید پایداری را در این حوزه شاهد هستیم.

علی شاپورزادگان افزود: اگرچه زمزمه‌هایی از مشکلاتی در تامین نهادها شنیده می‌شود که روند جوجه ریزی را کاهش می‌دهد.

قیمت مرغ قزوین در چنگ نهاده‌های دامی

وی گفت: در واحدهای مرغ تخم گذار وضعیت بسیار مناسبی داریم و هم اینک حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار و یک میلیون و ۴۸۰ هزار مرغ مادر گوشتی در واحدهای مرغداری استان موجود است که یک ظرفیت تولید مناسبی برای استان در پایان سال خواهد بود.

مواجهه با مشکل جدی تامین نهاده‌های دامی استان در شهریورماه

این مسوول گفت: در شهریورماه جاری با مشکل جدی در تامین نهاده‌های دامی مواجه شدیم ولی طی روزهای گذشته، میزان بارگذاری نهاده‌ها در حال انجام است و میزان قابل توجهی ذرت و سویا دریافت کرده و در حال توزیع آنها هستیم.

وی افزود: امیدواریم با توجه به هماهنگی صورت گرفته با تهران روند توزیع نهادها سرعت بیشتری بگیرد و محموله‌های وارد کشور شده در اسرع وقت توزیع شوند.

روند کاهشی تخصیص نهاده‌های دامی به استان محسوس است

شاپورزادگان با اشاره به میزان نهاده‌های توزیع شده از فروردین ماه تا ۱۵ شهریور سال جاری، گفت: ۵۷ هزار تن سویا در این مدت توزیع شده است که فروردین ماه ۶ هزار تن، اردیبهشت ماه ۱۶ هزار تن، خردادماه ۱۰ هزار تن، تیرماه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن، مردادماه هفت هزار و ۳۰۰ تن و شهریورماه با توجه به محموله دریافتی ۶ هزار و ۳۰۰ تن توزیع کرده ایم که روند کاهشی محسوسی داشته است.

وی اضافه کرد: همچنین حدود ۶۰ هزار تن ذرت توزیع شده است که در فروردین ماه ۶ هزار و ۸۰۰ تن، اردیبهشت ۱۰ هزار تن، خردادماه هشت هزار و ۹۰۰ تن، تیرماه ۱۱ هزار و ۹۰۰ تن، مردادماه ۱۴ هزار تن و شهریورماه هفت هزار و ۵۰۰ تن در سطح مرغداری‌های گوشتی، تخم گذار، صنعتی و مادر استان توزیع گردیده است.

قیمت مرغ قزوین در چنگ نهاده‌های دامی

این مسوول گفت: همچنین حدود ۳۶ هزار تن جو دریافت و میان مرغداری‌ها توزیع شده است که روند آن کاملا ثابت بوده است.

وی اضافه کرد: در اردیبهشت ماه ۹ هزار و ۳۰۰ تن، خردادماه چهار هزار و ۹۰۰ تن، تیرماه هشت هزار و ۷۰۰ تن، مردادماه سه هزار و ۱۰۰ تن، شهریورماه ۶ هزار و ۴۰۰ تن و در مجموع ۳۴ هزار تن جو بین تولیدکنندگان توزیع شده است.

شاپورزادگان گفت: متاسفانه قیمت‌های نهاده‌های دامی در این مدت افزایش یافته است که انتظار داریم یک تجدید و ارزیابی در قیمت‌ها صورت گیرد تا تولیدکنندگان و در نهایت مصرف کنندگان از آن بهره مند شوند.

قیمت گوشت مرغ بدون نهادهای دولتی ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان برآورد شده است

وی اضافه کرد: کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین قیمت گوشت مرغ را در سه رده برآورد کرده اند که اولی با ۵۰ درصد نهاده آزاد ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان، دومی با نهاده‌های آزاد ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان و سومی با نهادهای با قیمت دولتی حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شده است.

میزان مصرف مرغ یارانه دار در استان قزوین افزایش یافته است

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان قزوین گفت: تشکل‌ها و مرغدارهای استان همواره برای اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار همکاری و همراهی داشته اند و طی ماه‌های اخیر حدود ۹۰۰ تن مرغ را به صورت یارانه دار در استان توزیع کرده اند.

عظیم حجت افزود: برای اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار استان مبنی بر توزیع مرغ به قیمت مصوب جلسات تشکل‌ها با کشتارگاه‌ها برگزار شد ولی متاسفانه روند افزایشی میزان مصرف مرغ یارانه دار در استان رقم خورده است.

وی اضافه کرد: براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار و رویه کشتارگاه قزوین قرار بود معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد میزان نهاده‌های دولتی دریافت شده ۳۰ تا ۴۰ تن روزانه گوشت مرغ عرضه شود ولی این اعداد در حین توزیع افزایش یافت.

قیمت مرغ قزوین در چنگ نهاده‌های دامی

حجت گفت:متاسفانه افزایش تقاضا موجب افزایش فاصله قیمت گوشت مرغ در فروشگاه‌های داخل استان با استان‌های مجاور شد و میزان مصرف را در فروشگاه‌ها بالا برد و هدف ستاد تنظیم بازار در رسیدن مرغ به دست مصرف کننده واقعی تحقق نیافت و برخی سودجویان به نفع خود بهره برداری کردند.

وی با اشاره به درخواست تشکل‌ها و نهادهای مرغداری از استاندار قزوین، گفت: ما همواره در چهارچوب مصوبات ستاد تنظیم بازار همراه بوده ایم ولی خواهش داریم مقداری فاصله قیمتی گوشت مرغ در استان با تهران کمتر شود تا زمینه تداوم اجرای طرح فراهم گردد.

امضاهای طلایی، نهاده‌های دامی را نصیب برخی واحدها می‌کند

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان قزوین گفت: مرغداران در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ مشکلات خاص خود را دارند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

حجت گفت:امسال علیرغم اینکه شرکت پیشتیبانی امور دام استان نسبت به سال گذشته نهاده بیشتری توزیع کرده است ولی برخی امضاهای طلایی موجب شده که این نهاده‌ها نصیب شرکت‌های بزرگ دامداری و مرغداری‌ها شود و برخی مرغداری‌های گوشتی طی هفت ماه اخیر، یک گرم ذرت نیز از داخل استان دریافت نکنند.

وی گفت: سویا هم حدود سه ماه و نیم اخیر، داخل استان عرضه نشده و این مساله موجب شده است که قیمت این محصول در سطح استان تا ۱۴ هزار تومان- یعنی بالاتر از نرخ مرغ زنده – مبادله شود که عدد بسیار وحشتناکی است.

این مسوول افزود: اگر ستاد تنظیم بازار استان از تهران حداقل ۵۰۰ تن سویا برای واحدهای مرغ گوشتی استان دریافت کند می‌توانیم با توزیع قطره چکانی سویا جلوی افزایش قیمت کاذب را بگیریم.

وی گفت: هرچقدر قیمت نهاده در بازار آزاد افزایش یابد قاعدتا هزینه‌های مرغدار نیز بالاتر می‌رود چون بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده‌ها به صورت دولتی تامین می‌شود- که در این ماه کمتر هم شده- و همین موضوع باعث ایجاد فاصله قیمتی گوشت مرغ در بازار شده است.

قیمت مرغ قزوین در چنگ نهاده‌های دامی

حجت گفت: متاسفانه از سوی دیگر، نهاده‌هایی که خریداری می‌شود با تاخیر ۲ ماه دریافت می‌شود که همین موضوع هم در افزایش قیمت محصول نهایی تاثیرگذار است.

وی افزود: همچنین افزایش قیمتی که از ناحیه قیمت‌های کاذب کنجاله سویا و ذرت به تولیدکننده وارد می‌شود نهایتا سود تولیدکننده را کاهش می‌دهد و به همین دلیل به دنبال افت شدید قیمت جوجه -علیرغم اینکه قیمت مرغ به ظاهر در بازار مناسب بوده- رغبت برای جوجه ریزی نسبت به گذشته کمتر شده است.

مرغداری‌های خصولتی، نهاده‌های دامی یارانه‌ای را دریافت می‌کنند

یکی از تولیدکنندگان گوشت مرغ در استان با تاکید بر نگاه حمایتی برای تداوم تولید، گفت: در بحث تنظیم بازار فقط نباید نگاه حمایتی به مصرف کننده را داشته باشیم بلکه باید تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی و نهاده‌های دامی، آهنگ حمل از بندر به استان و...را نیز در نظر گرفت.

محمد نیکو گفت: هم اینک کل ذخیره پشتیبانی دام استان مطلوب است ولی تهران، دستورالعمل‌ها و حواله‌هایی می‌دهد که موجب می‌شود نهاده به مرغدار واقعی نرسد و مرغداری‌های خصولتی آن را دریافت کنند.

وی افزود: حدود ۴۰ درصد از نهاده‌ها با یارانه دولتی به مرغداران عرضه می‌شود و حمل این نهاده‌ها و تاخیری که از زمان واریز وجه تا دریافت نهاده اتفاق می‌افتد و یکسری پشت بارنامه‌ها موجب افزایش قیمت نهایی تولید می‌شود.

نیکو گفت: مرغدار راضی است مبلغ بیشتر پرداخت کند تا نهاده زودتر به دستش برسد ولی وقتی نهاده به دستش نمی‌رسد مجبور است آن را از بازار آزاد تهیه کند و به قیمت نهایی محصول خود بیفزاید.

وی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم کسی که نهاده دامی گرفته باید در عرضه گوشت مرغ به نرخ مصوب به استان کمک کند ولی باید با دقت، میزان یارانه دریافتی را برای هر واحد تولیدی حساب کرد و طبق میزان دریافتی نهاده از وی مرغ دولتی دریافت نمود.

قیمت گوشت مرغ در قزوین با زنجان و همدان مقایسه شود نه تهران!

استاندار قزوین گفت: قیمت مرغ در قزوین نباید با تهران –که به قیمت بالاتری عرضه می‌شود- سنجیده گردد بلکه باید با قیمت استان‌های همدان و زنجان مقایسه شود چون در تهران اجاره خانه هم چند برابر قیمت سایر استان‌ها است.

هدایت الله جمالی پور گفت:هم اینک استان‌های گیلان، قم، زنجان، گلستان، آذربایجان و یزد همه گوشت مرغ را به قیمت ۱۶ هزار تومان توزیع می‌کنند ولی در استان قزوین به قیمت ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان توزیع می شود.

قیمت مرغ قزوین در چنگ نهاده‌های دامی

وی گفت: با این وجود، اتحادیه مرغداران استان درخواست رساندن قیمت مرغ قزوین به قیمت تهران را دارد درحالیکه اختلاف قزوین با تهران هزار تومان نه پنج تا ۶ هزار تومان است.

جمالی پور افزود: این میزان اختلاف، رقم قابل توجهی نیست و مرغداران استان، قیمت محصول خود را به قیمت تهران رسانده اند اما باید پرسید چطور استان‌های دیگر مرغ را با قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان عرضه می کنند اما این محصول در قزوین با ۲ هزار و ۷۰۰ تومان اختلاف عرضه می شود.

جمالی‌پور با بیان اینکه نرخ مصوب سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای مرغ کیلویی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، اضافه کرد: کمیته نظارت بر قیمت‌گذاری گوشت و مرغ باید قیمت تمام ‌شده مرغ با احتساب سهمیه دولتی مرغداری‌ها را از نهاده‌های دامی بررسی کند و مرغداری را ملزم به توزیع مرغ با این نرخ کند.

کمیته نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی در قزوین تشکیل شود

استاندار قزوین گفت: یک کمیته با حضور دستگاه‌های متولی برای توزیع عادلانه نهاده‌های دامی، نظارت بر فرایندهای آن و جلوگیری از افزایش قیمت‌ مرغ و تخم مرغ در سطح استان تشکیل شود.

جمالی پور افزود: با توجه به نوسانات بازار، توزیع نهاده‌های دامی از یک کیلو تا یک تن باید با تایید این کمیته صورت گیرد.

وی اضافه کرد: بخشی از فرایندهای موجود در این حوزه باید با بررسی این کمیته، بازنگری، اصلاح و حذف شوند تا بسیاری از مشکلات تامین و عرضه گوشت مرغ و تخم مرغ مرتفع گردد.

استاندار قزوین ادامه داد: سازمان دامپزشکی استان نیز باید به کمیته نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی استان اضافه شود تا با تعیین قیمت تمام شده مرغ برای جلوگیری از عرضه این محصول با قیمت بالاتر از نرخ مصوب جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: گاهی سهم یک واحد مرغداری در دریافت نهاده‌های دامی بیشتر از میزان تعیین شده بوده درحالیکه پاسخگویی آن برای تامین نیاز استان کمتر از یک واحد کوچک است.

جمالی پور گفت: باید این کمیته در جریان توزیع نهاده‌های دامی، میزان نیاز بازار استان و نحوه توزیع قرار گرفته و فرایندهای آن را بررسی و مدیریت کند.

استاندار قزوین اضافه کرد: هدف ما از این موضوع، محدود کردن توزیع، بستن واحدهای تولیدی و مداخله ناسالم در این فرایندها نیست بلکه می‌خواهیم سهم مردم استان از تخصیص یارانه نهادهای دامی به سفره مردم بازگردد.

جمالی پور با بیان اینکه کم فروشی، احتکار و گرانفروشی جرم مسلم است، افزود: از فرمانداران، تعزیرات، سازمان صمت و ... انتظار داریم به این مساله ورود کنند و اجازه ندهند عده‌ای سودجو وضعیت بازار را به هم بریزند.

استاندار قزوین گفت: تیم‌های بازرسی و نظارتی باید از امروز در سطح استان فعالیت جدی تری داشته باشند و گزارش نظارت و بازرسی و برخوردهای صورت گرفته را به صورت منظم ارایه نمایند.

جمالی پور گفت: تیم‌های بازرسی اگر احساس کردند در اتحادیه‌ای این تخلفات به شدت رواج دارد آن اتحادیه را به تعزیرات معرفی کنند و هیچ اغماضی در این زمینه نداشته باشند.

شهروندان قزوینی علیرغم مشکلات موجود در فرایند تخصیص، توزیع و حمل و نقل نهاده‌های دامی و نوسانات قیمت آنها انتظار دارند در استان قزوین به عنوان یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ، این محصول را با نرخ مقطوع‌تر و پایین تری از قیمت کشوری تامین کنند که تحقق این هدف نیازمند همت بالای دستگاه‌های متولی از سازمان صمت و جهاد کشاورزی و نظارت سختگیرانه تعزیرات حکومتی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !