استاد دانشگاه فردوسی مشهد: قربانیان اصلی تحریم‌های آمریکا بیماران هستند


استاد دانشگاه فردوسی مشهد: قربانیان اصلی تحریم‌های آمریکا بیماران هستند

مشهد- ایرنا- عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بیماران، قربانی اصلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند لذا باید عمق فاجعه انسانی شکل گرفته به واسطه تحریم‌های ظالمانه به گوش جهانیان رسانده شود.

دکتر سید احمد فاطمی نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در قواعد بین‌المللی همیشه استثناهایی در زمینه تحریم‌ها برای مسائل حقوق بشر، زنان، کودکان و بیماران در نظر گرفته می‌شود تا اگر محدودیتی در نظر گرفته می‌شود، مشکلی برای افراد آسیب پذیر ایجاد نگردد.

وی ادامه داد: بر همین اساس مسائل مرتبط با دارو و درمان جزو قویترین استثناهای حقوق بشری دیده شده است و از این نظر می‌توان به نامه وزیر بهداشت توجه داشت که اگر سازمان بهداشت جهانی آن را به صورت جدی دنبال کند، زمینه‌هایی برای حل مشکلات کادر درمان و بیماران در معرض خطر ایجاد می‌شود، زیرا زمینه فکری قدرتمندی همراه با هنجارها و حقوق بین‌المللی در موضوع غذا و دارو وجود دارد.

استادیار گروه آموزشی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نکته قابل ملاحظه این است که سازمان بهداشت جهانی چه مقدار در این موضوع می‌تواند موثر باشد، در حالی که این سازمان به ‌رغم اینکه در چهارچوب جامعه جهانی قرار دارد و مسوول مستقیم موضوعات مرتبط با امور پزشکی و درمان است ولی در میان سایر سازمان‌های بین‌المللی کارآمدی لازم را ندارد.

وی با اشاره به استفاده از سازوکارهای رسانه‌ای برای ایجاد این کمپین افزود: اگر رسانه‌های خارجی، در سطح بین‌المللی بتوانند افکار عمومی را در این موضوع مورد تاثیر قرار دهند، امکان اثرگذاری سازمان بهداشت جهانی برای همکاری در رفع تحریم مرتبط با غذا و دارو نیز بیشتر می‌شود.

دکتر فاطمی نژاد ادامه داد: برای تاثیرگذاری در فضای افکار عمومی جهان، باید توجه آنها به تحریم دارویی ایران در شرایط فعلی جلب شود تا تبدیل به یک ترند و خواست عمومی برای به نتیجه رسیدن شود زیرا همه می‌دانند که نباید دارو تحریم شود.

وی گفت: در جامعه بین‌المللی پذیرفته شده است که حتی اگر با کشوری دشمنی وجود دارد نباید در موضوعات مرتبط با جان انسان‌ها محدودیتی ایجاد شود.

استادیار گروه آموزشی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ایران باید شرکای سیاسی خود را گسترش دهد تا حرف آمریکا برای ایران تاثیرگذار نباشد زیرا همه کشورها منافع ملی خود را در تصمیم گیری های بین‌المللی دخالت می‌دهند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به دکتر تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان بهداشت جهانی نوشت: از جناب عالی در خواست دارم اقدامات لازم برای پایان دادن تحریم های نامشروع و یکجانبه ایالات متحده که موجب رنج و درد و مرگ مردم ایران و سایر ملتها شده و عواقب منفی برای سلامت جهانی و امنیت بهداشت به بار می‌آورد، انجام شود.

در این نامه آمده است: در هفت ماه گذشته شرایط سختی را متحمل شده ایم، در حالی که همزمان علیه کووید ۱۹ و تحریم های غیر قانونی و یکجانبه در حال مبارزه بودیم. بنابراین، انتظار قانونی و مشروع در این شرایط اضطراری این است که سازمان جهانی بهداشت، سازمان ملل متحد و تمام آژانسهای بین المللی این اطمینان را بوجود آورند که دارو و اقلام بشردوستانه در دسترس مردم ایران قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت