بومی سازی پانسمان زخم‌های دیابتی


بومی سازی پانسمان زخم‌های دیابتی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: موفق به بومی سازی دستگاه میکروالیاف پلیمری شدیم که در تولید پانسمان زخم‌های دیابتی استفاده می‌شود.

بومی سازی پانسمان زخم‌های دیابتی

حامد دائمی مدیر عامل شرکت دانش بنیان ژرف اندیشان فناور زیست‌بسپار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: موفق به بومی سازی دستگاه میکروالیاف پلیمری شدیم که در حوزه‌های مختلفی از جمله پانسمان زخم‌ها کاربرد دارد. این دستگاه برای ساخت میکروالیاف پلیمری استفاده می شود که از محلول‌های پلیمری نشات گرفته است.

او افزود: این میکروالیاف می توانند به صورت بی بافت یا پس از فراورش با دستگاه‌های بافندگی به صورت بافته شده به عنوان پانسمان‌های پیشرفته برای درمان زخم‌های دیابتی، بستر و ... استفاده شوند. علاوه بر این، الیاف تولیدی با روش ترریسی برای ساخت فرش، موکت، پوشاک، مواد غذایی و استحکام دهنده‌های لیفی استفاده می شوند. همچنین این الیاف می‌توانند برای صنایع هوا- فضا و نظامی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

دائمی درباره ویژگی‌ها و مزایای حائز اهمیت دستگاه میکروالیاف پلیمری، گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه می توان به فرآیند بومی سازی شده، قیمت فروش پایین تر حتی نسبت به نمونه چینی، امکان تغییر در ادوات و قسمت‌های دستگاه با توجه به سفارش مشتری و مشاوره با تیم فنی شرکت داخلی به صورت مستمر اشاره کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: در حال حاضر دستگاه میکروالیاف پلیمری با هدف ساخت میکروالیاف مورد استفاده در تجهیزات پزشکی (پانسمان‌های پیشرفته پزشکی) ساخته شده است. اما این توانمندی در تیم تحقیق و توسعه شرکت وجود دارد که در صورت نیاز سایر صنایع نیز، دستگاه مورد نظر با تغییرات مد نظر مشتری ساخته و عرضه شود.

بیشتر بخوانید

دستگاه‌های دولتی مانع کسب و کارهای دانش‌بنیان نشوند

او گفت: دستگاه‌های ترریسی در مقیاس ها، کیفیت‌ها و با قیمت‌های مختلف توسط شرکت‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی ساخته می شوند. در آسیا، دو کشور چین و هند از جمله تأمین کنندگان اصلی این محصول هستند.

جلوگیری از خروج بی‌رویه ارز در حوزه منسوجات پزشکی

دائمی تاکید کرد: در حال حاضر متأسفانه بخش قابل توجهی از صنعت نساجی و الیاف در کشور به طور کامل وارداتی هستند. به عنوان مثال واردات سالانه تنها دو پانسمان پیشرفته که با روش ترریسی ساخته می شوند، بیش از ۵ میلیون دلار تخمین زده می شود. این دو محصول به طور کامل وارداتی بوده و در داخل کشور تولید نمی شوند. با توجه به ورود جدی ما به حوزه تولید منسوجات پزشکی، امید است از خروج بی‌رویه ارز در این صنعت جلوگیری شود.

او ادامه داد: علاوه بر این در صنایع پوشاک، مواد غذایی و صنایع نظامی نیز الیاف مربوطه وارداتی هستند که با توجه به استراتژیک بودن هر یک از این صنایع می توان با بومی سازی فرآیند‌های تولیدی در داخل کشور، نیاز کشور را تأمین و از شدت تحریم‌های وضع شده در این صنایع تا حدی کاست.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: اگر چه ساخت خود دستگاه میکروالیاف پلیمری به تنهایی می تواند موجب صرفه جویی ارزی شود، اما باید توجه داشت که این دستگاه در آغاز یک چرخه تولیدی قرار دارد و نبود آن به معنای شروع نشدن چرخه است. به عبارت ساده تر، تا زمانی که میکروالیاف یک پلیمر در دسترس نباشد، نمی توان پانسمان حاصل از آن الیاف را نیز تولید کرد. پس ساخت این دستگاه نه تنها به صورت مستقیم موجب صرفه جویی ارزی ناشی از کاهش قیمت تا حدود ۵۰% می شود، بلکه محصولاتی که در چرخه تولید حاصل از این دستگاه قرار می گیرند تا باعث بیش از ۵۰% صرفه جویی ارزی خواهند شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل