یوخن رینت ؛ متولد شده پس از مرگ


یوخن رینت کسی بود که از رالی به فرمول یک وارده شده بود و البته همینطور در مسابقه 24 ساعته لمانز نیز به پیروزی رسیده بود. در سال 1970، او در جریان یک تصادفی در پیست مونزا جان خودش را از دست داد اما با این حال باز هم در آخر فصل به قهرمانی جهان رسید. او در سن 28 سالگی (که در آن دوران سن خیلی کمی برای یک راننده گرندپری به حساب می آمد) موفق به کسب...

یوخن رینت کسی بود که از رالی به فرمول یک وارده شده بود و البته همینطور در مسابقه 24 ساعته لمانز نیز به پیروزی رسیده بود. در سال 1970، او در جریان یک تصادفی در پیست مونزا جان خودش را از دست داد اما با این حال باز هم در آخر فصل به قهرمانی جهان رسید.

او در سن 28 سالگی (که در آن دوران سن خیلی کمی برای یک راننده گرندپری به حساب می آمد) موفق به کسب قهرمانی جهان شد اما هیچوقت این حس را درک نکرد و هیچوقت نفهمید که به بالاترین جایگاه در فرمول یک رسید.

همین چندخط به طور خلاصه زندگی کوتاه یوخن را وصف می کند. یک آلمانی با پاسپورت اتریشی که به طرز فوق العاده ای، برق آسا رانندگی می کرد.

سرعت برق آسای وی به واقع تعریف کننده ویژگی او بود اما هنوز هم او به عنوان تنها راننده ای در تاریخ فرمول یک است که پس از مرگ به قهرمانی رسیده است.

یوخن جوان، متولد ماینز آلمان بود و در جریان بمباران والدین خودش را از دست داد و توسط پدربزرگ و مادربزرگ خودش در اتریش بزرگ شد. از همان ابتدا، او به خودرو ها و مسابقات اتومبیلرانی علاقمند بود.

ورود یوخن رینت به مسابقات اتومبیلرانی

او حتی بیست سالش هم نشده بود که کمپانی کوچکی که از طرف پدرش به او ارث رسیده بود را فروخت و با آن یک سیمکا مونتلری خرید که بلافاصله با آن به مسابقات رالی وارد شد.

سپس یوخن سریع به سمت مسابقات خودروهای تورینگ رفت و به راننده آلفارومئو جولیتا Ti تبدیل شد که عملا دریچه ای شد برایش و نقشه راه آینده را برایش ترسیم کرد. در سال 1963 او به مسابقات فرمولا جونیور وارد شد و سپس در سال بعد به مسابقات فرمولا 2 ورود کرد و تا آخرین لحظه زندگی خودش هم کماکان پول پوزیشن ها و پیروزی هایی را در این مسابقات به دست می آورد. (باید بدانید که در آن دوران این یک چیز کاملا عادی بود که یک راننده فرمول یک، همزمان در فرمول دو نیز حضور داشته باشد).

در پیست کریستال پالاس نزدیک به لندن، رینت موفق به شکست دادن گراهام هیل، جکی استوارت و جیم کلارک شد. این مسئله باعث شد که دربهای فرمول یک به روی او باز شود اما او همینطور موفق به کسب پیروزی در مسابقه 24 ساعته لمانز با یک تیم شخصی نورث امریکن ریسینگ تیم و خودروی فراری 250LM در سال 1965 شد.

یوخن رینت ؛ متولد شده پس از مرگیوخن رینت ؛ متولد شده پس از مرگ

یوخن رینت در لوتوس 49 – 1969

ورود به فرمول یک

برابهام، کوپر و دوباره برابهام خودروهایی بودند که رینت در چهار فصل ابتدایی خودش در فرمول یک رانندگی می کرد، او در مسابقه خانگی خودش در گرندپری اتریش سال 1964 برای اولین بار به میدان فرمول یک وارد شد.

این سالها، سالهای آسانی برای او نبود، پس از چند ماجراجویی ناموفق او بالاخره به مقام سومی در فصل 1966 رسید و تا پایان سال 1968 موفق به کسب پنج سکو شد. تا آن موقع او معروف شده بود به راننده ای که به طرز باورنکردنی سریع بود اما نمی توانست ریتم و هارمونی را پیدا کند که بتواند پیوستگی عملکردی لازم را برای کسب پیروزی به دست آورد.

در سال 1969، او به تیم لوتوس پیوست و در کنار گراهام هیل، قهرمان دو دوره جهان قرار گرفت. در گرندپری اسپانیا او به خاطر تصادفی که اصلا هیچ تقصیری در آن نداشت، دچار یک مجروحیتی شد که زمان زیادی طول کشید تا بهبود یابد و به شرایط عادی باز گردد.

دنیس جنکینسون، روزنامه نگار معروف بریتانیایی که در کنار استرلینگ ماس فقید موفق به پیروزی در مسابقه میل میلیا سال 1955 شد، شرط بندی کرد و گفت:

اگر رینت در یک گرندپری به پیروزی برسد، من ریش خودم را می زنم.

این یک شرطبندی خیلی سنگینی بود، زیرا که معروفیت جینکینسون به ریش بلند وی بود. اما خیلی زود معلوم شد که ریش وی با تهدید روبرو شده است و در ماه اکتبر رینت موفق به کسب پیروزی در گرندپری آمریکا در واتکینس گلن شد، پیروزی که نوید از یک مسیر فوق العاده روشنی را می داد.

در سال 1970، خودروی لوتوس 72 که توسط کالین چپمن نابغه طراحی شده بود گویی هدفمند برای رینت ساخته شده بود. نتایج بلافاصله خودش را نشان داد. پنج پول پوزیشن، پنج پیروزی در گرندپری های ابتدای فصل. رینت در ابتدای ماه سپتامبر با یک پیشتازی قابل توجه در جدول قهرمانی جهان به مونزا در ایتالیا آمد.

اما یک تصادف کشنده در مرحله تمرینی که به سبب خرابی مکانیکی ایجاد شده بود باعث شعله ور شدن لوتوس او در قسمت خارجی پیچ معروف پارابولیکا شد و خودرو پس از برخورد با دیواره پیست به دو نصف تقسیم شد. عواقب این اتفاق وحشتناک بود، رینت را با یک وضع بحرانی از خودرو خارج کردند اما در آمبولانس جان خودش را از دست داد.

پس از مونزا، در جریان سه مسابقه ای که از قهرمانی جهان باقی مانده بود. جکی ایکس، راننده فراری موفق به کسب دو پیروزی و یک رده چهارمی شد که این اتفاق سبب شد او 21 امتیاز نسبت به راننده اتریشی داستان ما به دست بیاورد اما هنوز این راننده بلژیکی، 6 امتیازی را که نیاز داشت به دست بیاورد و با آن ها قهرمان جهان بشود را کم داشت.

یوخن رینت ؛ متولد شده پس از مرگیوخن رینت ؛ متولد شده پس از مرگ

یوخن رینت، تنها راننده ای است که بعد از مرگش به قهرمانی دست یافت

قهرمان پس از مرگ

زندگی و مرگ کارل یوخن رینت اینگونه رقم خورد که با یک رانندگی ماورایی و سرعت وحشتناک به فضاهایی در پیست برود که هیچ راننده دیگری جرئت نمی کرد که برود، چسبندگی هایی را پیدا می کرد که اصلا به نظر نمی رسید وجود خارجی داشته باشند.

او یک مرد و یک راننده ای بود که مطمئنا از دوران خودش بیرون آمده بود. اگر هر کس دیگری کت خزدار می پوشید مسخره به نظر می رسید، اما تصویر او با این کت در پیت، عالی به نظر می رسد و همیشه به جاودان خواهد ماند. درست به مانند خاطره استعداد خارق العاده وی که خیلی زود از ما گرفته شد.

یوخن رینت، متولد 18 آوریل سال 1942 در روز 5 سپتامبر سال 1970 جان خودش را از دست داد اما موفق به حضور در 60 مسابقه، کسب 10 پول پوزیشن و 6 پیروزی و یک قهرمانی جهان در سال 1970 شد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟