وزارت نیرو: کارکرد نامناسب شبکه جمع آوری فاضلاب اهواز به دلیل قدمت تجهیزات!


سامانه جمع آوری فاضلاب اهواز به دلیل قدمت بالای 30 سال و فرسودگی جدی در اثر محیط خورنده، کارکرد مناسبی نداشته و نیاز به بازسازی دارد.

وزارت نیرو: کارکرد نامناسب شبکه جمع آوری فاضلاب اهواز به دلیل قدمت تجهیزات!به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه چند وقتی است که گرفتگی شبکه فاضلاب شهر اهواز مشکلاتی را برای مردم این کلان‌شهر به وجود آورده و مردم را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است. پس از پیگیری‌های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص این موضوع، مدیریت مصرف آبفای کشور گزارشی را در این زمینه منتشر کرد.

وقوع حادثه سیل در فروردین سال گذشته و بارش‌های آذر ماه شهرستان کارون و اهواز منجر به آب گرفتگی در سطح شهر و ایجاد نارضایتی عمومی و وارد شدن خسارت عمده به تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب شد.

علت این امر ناشی از دو مورد فقدان وجود شبکه جمع آوری آب سطحی کارآمد و همچنین فرسودگی و عدم تکمیل زیرساخت‌های فاضلاب شهری بوده است که در ذیل به آن می پردازیم.

۱. مسطح بودن شهر اهواز از نظر توپوگرافی و عدم اجرای شبکه‌های جمع آوری آب‌های سطحی و رواناب توسط شهرداری در اکثر نقاط شهری از دیرباز موجب ورود جریان شدید سیلاب و روان‌های سطحی در مواقع بارندگی به داخل شبکه‌ها جمع آوری فاضلاب شده که عمدتا ورود نخاله و زباله‌های شهری را به همراه داشته و لذا بارسنگین انتقال حجم رواناب‌های خارج از محدوده طراحی و ظرفیت شبکه‌های جمع آوری و تاسیسات فاضلاب شهری را تحمیل کرده و این موضوع خسارت‌های جبران ناپذیری را به این سرمایه‌های ارزشمند ملی وارد ساخته است.

۲. سامانه جمع آوری فاضلاب اهواز به دلیل قدمت بالای ۳۰ سال و فرسودگی جدی در اثر محیط خورنده، کارکرد مناسبی نداشته به نحوی که از کل ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در مدار بهره برداری حدود ۴۰ درصد فرسوده بوده و نیاز به بازسازی دارد.

این بخش به دفعات طی چند سال اخیر دچار ریزش شده و علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین بهره برداری از تاسیسات فرسوده تاب آوری این تاسیسات را در شرایط عادی و بحرانی با چالش‌های جدی مواجه ساخته است، قسمت قابل توجهی از مساحت شهر نیز فاقد شبکه جمع آوری فاضلاب است.

بیشتر بخوانید

مدیریت مستقل برای حوضه های آبریز خارج از مرز جغرافیایی

۳. تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز با ظرفیت ۱۱۲ هزار کیلومتر در شبانه روز از محل منابع عمومی دولت برای تحت پوشش قرار دادن ۵۲۲ هزار نفر در سال ۹۷ افتتاح شده است.

۴. طرح ارتقا و توسعه تصفیه خانه غرب اهواز با ظرفیت ۱۰۲ هزار متر مکعب در شبانه روز برای جمعیت ۴۳۵ هزار نفر از طریق فاینانس خارجی به مبلع ۳۹۰.۳۶ میلیون ریال در حال پیگیری است.

۵. به منظور رفع کوتاه مدت مشکلات ناشی از بحران سیلاب تاکنون اقدامات کوتاه مدت ضربتی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته که براین اساس برای حدود ۳۵ پروژه کاری قرارداد اجرایی فعال شده که تاکنون حدود ۳۵ کیلومتر آن اجرا شده است.

همچنین لایروبی شبکه به طول ۱۰۰ کیلومتر از ۹۰۰ کیلومتر کل نیز انجام پذیرفته و اصلاح نقاط ریزشی اولویت دار در بخش‌هایی از مناطق شرق و غرب اهواز نیز تکمیل شده است.

۶. با توجه به گستردگی خسارات فرسودگی تاسیسات و تعدد نقاط حادثه خیز اقدامات کوتاه مدت مکفی نبوده و حل معضل و افزایش تاب‌آوری تاسیسات نیازمند اجرای برنامه میان مدت براساس طرح جامع است.

براساس پیگیری‌های به عمل آمده با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی جهت تکمیل و اصلاح کلکتور‌ها و خطوط جمع کننده اصلی فاضلاب و بازسازی مناطق حادثه خیز مبلغ ۵۰ میلیون یورو تخصیص داده شده است که برای چند بسته اجرایی از جمله تکمیل نقاط انفصال، کلکتور‌های ساحلی، خطوط اصلی مرکز شهر و همچنین تکمیل و بازسازی نقاط ریزشی در مناطق غرب و شرق رودخانه کارون و رفع مشکلات شهرستان کارون در نظر گرفته شده است.

۷. حصول نتیجه و حل معضل مردم اهواز در خصوص آب گرفتگی معابر شهری منوط به اجرای همزمان شبکه جمع آوری آب‌های سطحی توسط شهرداری و تعهد وزارت کشور در این خصوص است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رانش جاده عباس آباد به کلاردشت