گفت و گو با تهیه کننده برنامه طنز «جیک و پیک» رادیو جوان


گفت و گو با تهیه کننده برنامه طنز «جیک و پیک» رادیو جوان

«جیک و پیک» عنوان برنامه‌ای طنز در رادیو جوان است که نگاهی آسیب‌شناسانه به فضای مجازی و استفاده از آن دارد. به گزارش شیرین طنز،... ادامه مطلب نوشته گفت و گو با تهیه کننده برنامه طنز «جیک و پیک» رادیو جوان اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

«جیک و پیک» عنوان برنامه‌ای طنز در رادیو جوان است که نگاهی آسیب‌شناسانه به فضای مجازی و استفاده از آن دارد.

به گزارش شیرین طنز، مژده طهرانی تهیه‌کننده برنامه «جیک و پیک» در رادیو جوان درباره رویکردهای این برنامه که پنج سال است روی آنتن است، به خبرنگار مهر بیان کرد: «جیک و پیک» برنامه‌ای با محوریت فضای مجازی است که هر هفته با زبان و بیان طنز و در قالب نمایشی به معضلات اجتماعی و موضوعات مربوط به فضای مجازی می‌پردازد.

وی ادامه داد: ما در اتاق فکر برنامه، قسمت‌های مختلف را به نحوی طراحی کرده‌ایم که علاوه بر قشر جوان، به ارتباط کودکان و افراد مسن با فضای مجازی هم پرداخته می‌شود. باید و نبایدهای فضای مجازی، تنهایی و انزوای جوانان به دلیل روی آوردن به فضای مجازی، نحوه نظارت خانواده‌ها، توجه بیش از حد والدین به فضای مجازی و در پی آن نداشتن توجه به کودکان، رویکردهایی هستند که در این برنامه در قالب طنز و نمایشی به آن پرداخته می‌شود.

طهرانی با اشاره به این‌که پرداختن به پویش‌ها و چالش‌های فضای مجازی، خط اصلی برنامه «جیک و پیک» است ادامه داد: شایعات و اخبار غلوّآمیز در فضای مجازی، مشکلات خانواده‌ها در مواجهه با فضای مجازی، تبلیغات در فضای مجازی، بیماری‌های ناشی از استفاده بیش از حد از فضای مجازی و جرم‌های ناشی از فضای مجازی از دیگر موضوعاتی است که در این برنامه با زبان طنز به آن پرداخته می‌شود.

تغییر ساختار «جیک و پیک» به برنامه شخصیت محور نمایشی

طهرانی درباره شکل‌گیری ایده اولیه برنامه گفت: «جیک و پیک» در شهریور ۹۴ به تهیه‌کنندگی حامد مرادیان با رویکرد طنز و با هدفِ پرداخت به آسیب‌ها، جذابیت‌ها و شیوه استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی روی آنتن رادیو جوان رفت. من از همان ابتدا همراه تیمِ برنامه‌ساز بودم و پس از دو سال در تیرماه ۹۶ مسئولیت تهیه برنامه به من سپرده شد و در تابستان ۹۸ تصمیم گرفتیم تا «جیک و پیک» با اندکی تغییر در ساختار، به یک برنامه شخصیت محور نمایشی تبدیل شود. حالا پنج سال است که از عمر برنامه می‌گذرد و گروه برنامه ساز تبدیل به یک خانواده صمیمی شده‌اند.

تهیه‌کننده برنامه درباره حضور پررنگ «جیک و پیک» در فضای مجازی ادامه داد: علاوه بر پخش از آنتن رادیو جوان، برنامه ما در فضای مجازی نیز با مخاطبانش همراه است و در این فضا به ساخت فیلم‌های کوتاه با موضوعاتِ اجتماعی و با رویکرد طنز نیز پرداخته است که هر هفته در صفحه برنامه منتشر می‌شود.

برنامه «جیک و پیک» در مناسبت‌های مختلف، مانند هفته کتاب و کتاب‌خوانی، شب یلدا، جام جهانی و عید نوروز، مخاطبانش را به پویش‌های مرتبط دعوت می‌کند؛ این پویش‌ها به دنبال فرهنگ‌سازی برای استفاده‌کنندگان از فضای مجازی طراحی شده است. همچنین با توجه به محتوا و ساختار برنامه، اقدام به تولید ترانه‌هایی با مضمون فضای مجازی کرده‌ایم.

از ۷ ساله تا ۷۰ ساله شنونده برنامه است

طهرانی درباره اقبال شنونده‌های رادیو جوان از این برنامه بیان کرد: مخاطب اصلی و هدف برنامه، قشر جوان جامعه است ولی با توجه به این‌که استفاده از فضای مجازی سن‌وسال نمی‌شناسد، بین شخصیت‌های قصه «جیک‌وپیک» از کودک ۷ ساله تا پیرزن ۷۰ ساله هستند و چگونگی استفاده آنان از فضای مجازی از موضوعاتی است که در برنامه به آن پرداخته می‌شود. خوشبختانه در مدت این پنج سال برنامه در همیشه جزء برنامه‌های پرمخاطب رادیو جوان بوده است.

تهیه کننده «جیک و پیک» در پایان بیان کرد: این برنامه در ارزیابی‌های معاونت صدای سازمان صداوسیما نمره قابل قبولی را کسب کرده و از همه مهم‌تر جای خودش را در دلِ مخاطبان رادیو نیز باز کرده‌است. این‌که تیکه‌کلام‌های مورد استفاده شخصیت‌های برنامه، بر زبان مخاطب می‌آید و عوامل برنامه را از خودش می‌داند، رازهایش را با آن‌ها در میان می‌گذارد هم باعث خوشحالی ما است و هم مسئولیت‌مان را در ادامه راه سنگین‌تر می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام