چرا بازار خودرو به هم ریخت؟


چرا بازار خودرو به هم ریخت؟

یک کارشناس خودرو عوامل مختلفی را برای افزایش قیمت‌های اخیر مطرح کرد.

چرا بازار خودرو به هم ریخت؟
گروه کشت و صنعت بازارنیوز: حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو پیرامون افزایش نرخ‌های اخیر در این صنعت به بازارنیوز گفت: چند عامل در افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار است. یکی افزایش نرخ ارز است. زمانیکه ارز افزایش می‌یابد، همه کالا‌ها گرانتر می‌شود. در خودرو این اتفاق نیفتاده است. وقتی دلار ۴ هزار تومان بود، پراید ۳۵ میلیون بود. الان که دلار شده ۲۵ هزار تومان، پراید هم ۶ برابر می‌شود.

وی در پاسخ به این انتقاد که قطعات خودروها، داخلی هستند و چرا باز هم با افزایش قیمت مواجهیم، اظهار داشت: قطعات خودرو تولید داخل هستند، اما همین‌ها هم افزایش قیمت داشته اند. یک خودرو ۴۰۰ مثلا کیلو فولاد می‌خواهد، قیمت فولاد چند برابر شده است و قیمتش بر اساس قیمت جهانی ونرخ دلار تعیین می‌شود. آلومینیوم، پلیمرها، PP، ABS، مس و... که در خودرو استفاده می‌شوند همه دچار افزایش قیمت شده اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم قیمت‌های فروش را خیلی محدود کنیم مستقیما به تولید ضربه می‌زنیم. این یک تحلیلی است که درباره افزایش قیمت خودرو گفته می‌شود که تا حدودی درست هم هست.


کریمی نقدینگی سرگردان خارج شده از بورس را عامل دیگر افزایش قیمت اخیر دانست و گفت: عامل دیگر، نقدینگی‌های سرگردان است که به همه بازار‌ها ورود پیدا کرده است. خصوصا با توجه به به هم ریختن بازار بورس در چند هفته اخیر، نقدینگی آن به سمت بازار خودرو آمده است. این افزایش تقاضا قطعا در افزایش قیمت روز‌های اخیر تاثیر گذاشته است.

بی کفایتی مدیران صنعت خودرو، عامل سومی بود که کریمی درباره آن صحبت کرد و اظهار داشت: مدیران این صنعت ابلاغی و منصوبی هستند و دلسوزی برای این صنعت ندارند و سیسی کارانه انتخاب می‌شوند وگرنه در چنین فضایی همه چیز به نفع تولید است و می‌شود جهش خیلی خوبی در کلیت تولید در اقتصاد علی الخصوص صنعت خودرو ایجاد کرد، ولی بالغ بر ۸۰ درصد مدیران صنعت خودرو دانش این کار را ندارند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از آن‌ها مدیریت بلد نیستند و بخش عمده دیگر خودرو را نمی‌فهمند و به صورت اتوبوسی وارد این صنعت شده اند. هر کدام یک درصد در این آشفتگی موثر است.



این کارشناس خودرو پیرامون موضوع سواستفاده‌ها در بخش عرضه و مواردی همچون احتکار خودرو برای بالا رفتن قیمت تصریح کرد: ضرب المثلی هست که می‌گویند شهر که شلوغ باشد، قورباغه هفت تیرکش می‌شود، حال روز این روز‌های صنعت خودرو است. وضعیت آشفته دلار و نقدینگی آمده از سمت بورس، عاملی برای افزایش قیمت خودرو شده اند. در این فضا افرادی که اهل سواستفاده هستند سریعا وارد شده اند و ما سواستفاده‌های جدی هم در این زمینه داریم.

وی افزود: نقدینگی سرگردان باعث شده که تقاضای ما به صورت کاذب افزایش یابد، اما ما در موضوع عرضه هم مشکل جدی داریم. عرضه حداقل تعداد عرضه خودرو روی کاغذ، سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است، اما سال گذشته فقط ۹۰۰ هزار دستگاه با هزاران مشکل تولید و عرضه کردیم. این کاهش عرضه دلایل مختلف دارد. یکی بی کفایتی مدیران است که نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، ولی همچنان بر صندلی‌هایشان تکیه زده اند.

وی اضافه کرد: عدم برنامه ریزی دقیق باعث سواستفاده در بخش تامین خودرو و عرضه آن می‌شود و بعضی از قطعات تامین نمی‌شود تا عرضه خودرو اضافه کرد: به این بهانه کاهش پیدا کند.



کریمی پیرامون موضوع خصوصی سازی در بخش خصوصی پول را می‌دانند در کدام مسیر ببرند و با پول مجموعه خود را مدیریت می‌کنند. ما تا خصوصی سازی بخش خودروسازی خیلی فاصله داریم و به این سادگی‌ها این صنعت خصوصی نمی‌شود. مشکلی که الان وجود دارد این است که صنعت خودروی ما بی صاحب است. وقتی می‌گوییم خصوصی است، می‌گویند نه دولتی است و برعکس. کسی پاسخگو نیست. ابتدا باید صاحب و متولی آن مشخص باشد. الان وزارت صمت، باید در خصوص اتفاقات اخیر پاسخگو باشد، ولی وقتی به سراغش بروید می‌گویند مدیریت این صنعت خصوصی است و ما نمی‌توانیم دخالت کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس