طراحی گرایش‌های میان‌رشته‌ای جهت بازتولید علوم مبتنی بر قرآن


طراحی گرایش‌های میان‌رشته‌ای جهت بازتولید علوم مبتنی بر قرآن

معاون آموزش جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه طراحی رشته‌های میان‌رشته‌ای قرآن و علم در المصطفی(ص) تلاشی برای عملیاتی کردن معارف قرآن در صحنه جامعه است، گفت: در مقطع ارشد، گرایش قرآن و علوم طبیعی با سه زیرشاخه و قرآن و علوم انسانی با 8 زیرشاخه طراحی شده است. این گرایش‌ها در مقطع دکتری در قالب 11 رشته مستقل ادامه پیدا می‌کند تا گزاره‌های علوم...

طراحی گرایش‌های میان‌رشته‌ای جهت بازتولید علوم مبتنی بر قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری، معاون آموزش جامعةالمصطفی(ص)، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: یکی از افتخارات و از نوآوری‌های المصطفی(ص)، طراحی رشته‌های میان‌رشته‌ای قرآن و علم است؛ به این معنا که قرآن را وارد صحنه عملیاتی کنیم. این از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب است تا علوم انسانی را مبتنی بر قرآن بازتولید کنیم.

وی افزود: در واقع براساس منویات و توصیه‌های رهبری، در این گرایش‌ها مبانی قرآنی و قضایا و گزاره‌های علوم انسانی از بطن قرآن استخراج می‌شود؛ لذا در مقطع کارشناسی ارشد، گرایش «قرآن و علوم طبیعی» با سه زیرشاخه و همچنین «قرآن و علوم انسانی» با ۸ زیرشاخه طراحی شده است.

11 گرایش میان‌رشته در سطح دکتری

استاد جامعةالمصطفی(ص) العالمیة عنوان کرد: این گرایش‌ها در مقطع دکتری در قالب ۱۱ رشته مستقل ادامه پیدا می‌کند به طوری که «قرآن و حقوق» از جمله این گرایش‌هاست که مسائل دانش حقوق را با نگاه قرآنی ارائه می‌دهد. نتیجه عملی این گرایش این است که ما در مقابل جهانی که مبتنی بر نظام لیبرال، دموکراسی و تفکرات اومانیستی است، چنین دیدگاه‌هایی را ارائه می‌کنیم و می‌گوئیم که قرآن حرف برای گفتن دارد.

معاون آموزش جامعةالمصطفی(ص) تصریح کرد: گرایش‌هایی چون «قرآن و اقتصاد» و «قرآن و مدیریت» و «قرآن و علوم سیاسی» و «قرآن و جامعه‌شناسی» و «قرآن و بهداشت» از آن جمله است. افرادی که در این مقاطع موفق به کسب درجه دکتری می‌شوند در آن رشته دانشی باید مسلط باشند و هم با مباحث قرآنی و روش‌شناسی تفضیل علمی و مباحث اعجاز علمی و نظریه‌پردازی‌های علمی قرآن مطرح می‌شود. برخی از نظریه‌ها در این جلسات از سوی اساتید تولید شده در قالب کرسی‌های نظریه‌پردازی مطرح می‌شود و منشأ اثرات علمی بوده است.

حجت‌الاسلام جزایری افزود: موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یکی از محور‌های مهم است و امسال همایش مبانی قرآنی گام دوم انقلاب برگزار می‌شود و در سال آینده همایش مبانی فقهی گام دوم انقلاب که در حال دریافت مقالات و بررسی و ارائه هستند برگزار خواهد شد. بسیاری از تحقیقات کلاسی دانشجویان در مباحث بیانیه گام دوم انقلاب هدایت شده تا در آن قالب باشد. همچنین پژوهشگاه و اندیشکده‌های ما به طور خاص روی بحث بیانیه گام دوم انقلاب مطالعاتی داشتند، البته به طور تبلیغاتی در این باره فعالیتی انجام نشد، اما امیدواریم این دو همایش علمی بستر خوبی برای تبلیغ بیانیه باشد بوده باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا