درآمد شبانه سه میلیونی با ملخ گیری


درآمد شبانه سه میلیونی با ملخ گیری

شعار انتخاب‌شده برای طرح آزمایشی ملخ‌گیری این است: «ملخ بگیر، درآمد داشته باش و مزرعه‌ات را نجات بده».

صراط:
حمله کلونی‌های ۶۰ میلیونی ملخ به نابودی گسترده مزارع و مراتع در کشور‌های آفریقایی، آسیایی و خاورمیانه، منجر شده است. اکنون دانشمندان پاکستانی راهی یافته‌اند تا ملخ‌ها را به خوراک مرغ تبدیل کنند. در چند سال اخیر، هجوم میلیونی ملخ‌ها باعث شده که فائو و سازمان‌های متولی در کشور‌های مختلف، برنامه‌های متنوعی را برای مقابله با آن‌ها در پیش بگیرند.
به گزارش گسترش نیوز، بارش‌های خوب امسال هم شرایط ایده‌الی برای تکثیر این آفت بزرگ فراهم کرده است. ملخ‌ها خطری جدی برای امنیت غذایی این کشور‌ها هستند. پاکستانی‌ها می‌خواهند این خطر بزرگ را به فرصتی ناب تبدیل کنند. در جریان اجرای آزمایشی یک برنامه ابتکاری، کشاورزان پاکستانی هر شب ۱۲۵ میلیون درآمد (حدود ۳ میلیون تومان) داشته‌اند.
همزمانی دو فاجعه

حمله کلونی‌های ۶۰ میلیونی ملخ به نابودی گسترده مزارع و مراتع در کشور‌های آفریقایی، آسیایی و خاورمیانه منجر شده است. اکنون دانشمندان پاکستانی راهی یافته‌اند تا ملخ‌ها را به خوراک مرغ تبدیل کنند. مدیر ارشد واحد غذا و کشاورزی فائو می‌گوید که «همزمان شدن بیماری کرونا با هجوم ملخ‌ها یک فاجعه تمام‌عیار است و امنیت غذایی کشور‌ها را جدا تهدید می‌کند. جنگ با ملخ‌ها، طولانی خواهد بود و جبهه‌های جنگ بیشتر خواهد شد».

محمد خورشید از مسئولان وزارت پژوهش و امنیت کشاورزی پاکستان به همراه جوهر علی که یکی از زیست‌شناسان شورای تحقیقات کشاورزی پاکستان است پروژه‌ای ابتکاری را به صورت آزمایشی به اجرا گذاشتند. آن‌ها می‌خواهند کشاورزان را تشویق به گرفتن ملخ‌ها کنند تا ملخ‌ها به مصرف صنعت طیور این کشور برسد.
پول بگیر و مزرعه‌ات را نجات بده

این گروه منطقه اوکاری پاکستان را برای اجرای آزمایشی و سه‌روزه پروژه انتخاب کردند. این منطقه پرجمعیت، همواره یکی از قربانیان بزرگ ملخ‌های مهاجم بوده و میزان استفاده از آفت‌کش‌ها در آن بسیار اندک است. شعار انتخاب شده برای طرح این است: «ملخ بگیر، پول بگیر و مزرعه‌ات را نجات بده». در ازای تحویل هر کیلو ملخ، ۲۰ روپیه به کشاورزان داده می‌شود (معادل ۱۵ دلار آمریکا و سه میلیون تومان ایران). ملخ‌ها فقط شبانه پرواز می‌کنند، جمعیت‌های عظیم آن‌ها روی درختان و مراتع نواحی باز جمع می‌شوند و بعد از تغذیه تقریباً تا سپیده‌دم روی زمین‌های ماسه‌ای، بی‌حرکت باقی می‌مانند.
۷ تن ملخ در هر شب

کشاورزان هر شب حدود ۷ تن ملخ را به دام می‌اندازند. ملخ‌ها بعد از توزین به کارخانجات خوراک دام منطقه فروخته می‌شود. هرکدام از کشاورزان هر شب ۲۰ هزار روپیه (۱۲۵ دلار) داشته‌اند. محمد اطهر، مدیر یکی از شرکت‌های خوراک دام در این باره می‌گوید: «در شرکت ما، جوجه‌ّها به مدت ۵ هفته با ملخ تغذیه شدند. نتیجه همه شاخص‌ّ‌های تغذیه، مثبت بوده است. اگر بتوانیم ملخ‌ّها را بدون استفاده از آفت‌کش بگیریم ارزش غذایی بسیاری بالایی دارند و می‌توان از این منبع ارزشمند برای تغذیه طیور و آبزیان استفاده کرد».

خوراک حشره، منبعی پایدار برای تامین خوراک طیور به شمار می‌آید، با این حال این ابتکار جدید هنوز فراگیر نشده است.
ملخ پروتئین بیشتری دارد

اطهر در ادامه می‌گوید: «ما در حال حاضر هر سال حدود ۳۰۰ هزار تن سویا وارد می‌کنیم و بعد از روغنکشی از آن برای تغذیه دام و طیور استفاده می‌کنیم. سویا، ۴۵ درصد پروتئین دارد، اما پروتئین ملخ ۷۰ درصد است. هر کیلو سویا بیشتر از ۹۰ روپیه پاکستان هزینه دارد، اما ملخ مجانی است. کافی است آن‌ها را بگیریم و خشک کنیم. سخت‌ترین بخش کار آن است که در بدن ملخ‌ها اثری از حضور سموم شیمایی وجود نداشته باشد، چون سموم، سلامت حیوانات را به خطر می‌اندازند. وقتی می‌بینم مردم با گرفتن ملخ، پول در می‌آورند هیجان‌زده می‌شوم. صنعت پرورش طیور کم و بیش در همه جای دنیا، وضعیت مناسبی ندارد، اما اینجا کافی است که کشاورزان کمی همکاری کنند».

منبع: all about feed

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس