شبکه مردمی قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی تقویت شود


شبکه مردمی قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی تقویت شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تقویت شبکه مردمی قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی حائز اهمیت است.

شبکه مردمی قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی تقویت شودبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفتگو کردند.

عاملی در این جلسه ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) گفت: خون‌بهای قرآن حضرت سیدالشهدا و انبیا (ع) بوده‌اند و الان که ما وارث قرآن کریم هستیم باید در قیامت پاسخگوی خون شهدا و این بار سنگین باشیم.

او انتخابات اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور را انتخاباتی وزین و سالم دانست و افزود: از هر دو اتحادیه سابق کشوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای فراهم کردن انتخاباتی همدل و یکرنگ، تشکر می‎کنم.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: با توجه به وحدت به وجود آمده بعد از برگزاری انتخابات امید است در کنار همدلی و همراهی، شرایط شکوفایی توحید فراهم شود.

باید اعتماد خیرین را به شبکه قرآنی کشور جلب کنیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم استفاده از ظرفیت خیرین در فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و افزود: باید اعتماد خیرین را به شبکه قرآنی کشور جلب کنیم چرا که اگر خیرین مشاهده کنند کمک آن‌ها بر هدایت و سلامت فکری مردم و زندگی مبتنی با آموزه‌های قرآنی در جامعه تأثیرگذار است، از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد.

عاملی با بیان اینکه تقویت شبکه مردمی قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی حائز اهمیت است، تصریح کرد: نباید از فعالیت هزاران مؤسسه قرآنی خوشحال بود بلکه باید بابت اینکه میلیون‌ها نفر از جمعیت کشور در حوزه قرآنی فعال هستند، خوشحال بود.

او بر ضرورت استفاده از ظرفیت مجازی برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی تأکید کرد و گفت: باید از ظرفیت و قابلیت ۶۲ میلیون نفری کاربران فضای مجازی کشور، برای تقویت و گسترش شبکه مردمی قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی استفاده کرد.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره ظرفیت قرآنی کشور در دسترس نیست، تأکید کرد: ضرورت دارد مرکز ملی داده‌های قرآنی متشکل از تعداد قاریان، حافظان، اساتید قرآنی و ... ایجاد شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم آمایش قرآنی سراسر کشور تأکید کرد و ادامه داد: در کنار تشکیل مرکز ملی داده‌های قرآنی، آمایش قرآنی سراسر کشور نیز نیاز است. برای مثال ساماندهی به عنوان یکی از مؤلفه‌های آمایش کمک می‌کند که مؤسسات کوچک در مؤسسات بزرگ ظرفیت‌سازی شوند و همچنین با توجه به اهمیت مأموریت‌گرایی، به تقسیم مأموریت نیز کمک خواهد شد.

عاملی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» نگرش برنامه‌ریزی کشور را ۴۰ ساله کرده‌اند به این معنی که گام اول انقلاب را ۴۰ سال اول انقلاب و گام دوم را ۴۰ سال دوم انقلاب تبین کرده‌اند.

او با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های بلند مدت در جوامع پیشرفته ساز و کار‌های الگوریتمی خاص خود را دارد، تأکید کرد: نقشه راه ترویج، تعمیق، پژوهش و آموزش قرآن باید بر مبنای سند توسعه فرهنگ قرآنی با نگرش ۴۰ ساله تدوین و طراحی شود تا برنامه‌های یکساله استخراج شود.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان با اشاره به اینکه قرآن کریم منشأ توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است، تصریح کرد: برای همکاری در برنامه‌های پنج ساله کشور بر مبنای تعالیم قرآنی نیاز به افق بلندمدت کاری داریم که نتیجه آن توفیقات بیشتر در توسعه فرهنگ قرآنی و ارتقای فعالیت‌های قرآنی کشور خواهد بود.

بیشتر بخوانید

پیامبری که رحمت بود برای همه بشریت، سزاوار احترام جاودانه است

ارائه گزارش جلسات هیئت مدیره و بازرسی

مرتضی طلایی رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در ابتدای این جلسه به ارائه گزارشی از جلسات هیئت مدیره و بازرسی پرداخت.

او با اشاره به اینکه تاکنون سه جلسه عادی و یک جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره تشکیل شده است، بیان کرد: طی این جلسات، چهار کمیته آموزش، طرح و برنامه، تبلیغ و ترویج و کمیته پژوهشی تشکیل شد. همچنین با توجه به کثرت بانوان در امور مؤسسات قرآنی، کمیته‌ای نیز ویژه بانوان تشکیل شد. همچنین شورای راهبردی در هیئت مدیره تشکیل شد تا براین اساس، از تمام ظرفیت‌های قرآنی کشور با جمع‌آوری نظرات پیشکسوتان قرآنی استفاده شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری با اشاره به دیگر مواردی که در دستور کار فعالیت هیئت مدیره قرار دارد، بیان کرد: بحث و بررسی درباره توانمندسازی، سطح‌بندی و استانداردسازی مؤسسات، بررسی مکانیزم‌های نظارت و ارزیابی تشکل‌های قرآنی، تهیه سند برنامه سه‌ساله اتحادیه با تبیین شاخص‌های کمی و کیفی، وضع موجود و مطلوب، بررسی راهکار‌های تأمین منابع و شاخص‌های مشخص برای نحوه تعامل با نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط با قرآن و تبادل نظر درباره مشکلات و چالش‌های تشکل‌های قرآنی، پیگیری موضوع بیمه فعالان قرآنی و بحث مالیات مؤسسات قرآنی از جمله این موارد است و همچنین در نظر داریم تا اتوماسیون اداری به منظور تسهیل در نظارت فعالیت‌های قرآنی مؤسسات داشته باشیم.

او ادامه داد: اتحادیه کشوری در نظر دارد تا در مکان اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور سابق، واقع در بلوار کشاورز مستقر شود و فعالیتش را ادامه دهد. دلیل این انتخاب، در دسترس بودن این مکان و آشنایی مؤسسات قرآنی با آن است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری با اشاره به اینکه انتظار مؤسسات قرآنی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان متولی امور قرآنی، حمایت است، گفت: شورا باید دستگاه‌ها را ملزم کند تا فعالیت‌های بخش مردمی را از مجاری اتحادیه‌ها از مؤسسات مطالبه کنند تا همه مؤسسات در اجرای پروژه‌ها فعال شوند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید