زنان در کیش میل به مشارکت اجتماعی بیشتری دارند


زنان در کیش میل به مشارکت اجتماعی بیشتری دارند

کیش-ایرنا- در بخش دوم گفت‌وگوی ایرنا با رئیس اداره امور زنان کیش،‌ وی از نحوه شکل‌گیری و فعالیت پارلمان زنان سخن گفت.

در رابطه با طرح پارلمان زنان و نحوه اجرای آن توضیح دهید.

پارلمان زنان ایده دکتر مظفری بود و به دستور ایشان کمیته اجرایی آن در معاونت فرهنگی اجتماعی شکل گرفت. هدف هم این بود که پارلمان زنان کیش یک مجمع مشورتی برای کمک به مدیران سازمان در فرایند تصویب طرح‌ها باشد.

در این زمینه امکان فراخوان عمومی نبود، اما تصمیم گرفتیم جامعه زنان را به اقشارمختلف تقسیم کنیم. جامعه زنان را به 27 قشرتقسیم کردیم و تعداد هر قشر را به دست آوردیم. جمعیت زنان کیش بر اساس سرشماری سال 95 تعداد 18 هزار نفر یعنی44 درصد جمعیت کیش را شامل می‌شود که قرار بر این شد به هر قشر بر اساس جمعیت آن سهمیه تعلق بگیرد تا درمجمع عمومی پارلمان کرسی داشته باشند. از هر قشر و مسوولان آن مثلا آموزش و پرورش و دانش‌آموزان دو سال اخر دبیرستان و معلمان و کادر آموزش و پرورش درخواست کردیم یک نماینده از بین خود انتخاب و به ما معرفی کنند.این امر برای تمام اقشار انجام شده است، البته در رابطه با زنان خانه دار کیش و فعالان اجتماعی این اقدام توسط شورای شهرانجام شد. ما حتی از امام جمعه اهل سنت درخواست کردیم یک نماینده از جامعه اهل سنت به ما معرفی کنند و در حال حاضر کیشوندان اهل نیز نماینده دارند.

با این کار بانک اطلاعاتی ما تکمیل شد و حالا یک ساختار نظامند برای بررسی مشارکت و مطالبات زنان در عرصه‌های مختلف بررسی کند و خودشان بتوانند متناسب با شرایط منطقه ای راهکار ارایه دهند و ما به عنوان رابط پارلمان و سازمان، مباحث را ارجاع می دهیم.

در حال حاضر فعالیت این پارلمان در چه مرحله‌ای است؟

در حال حاضر 51 نفر اعضای عمومی شکل گرفته است. ما برای پارلمان شیوه نامه آماده کردیم و نمایندگان اقشار مطالعه کرده‌اند که در نهایت جمع بندی شد و به تصویب هیت مدیره سازمان رسید، تا نیمه مهر ماه اولین جلسه مجمع عمومی تشکیل خواهد شد که از بین آنها هفت نفر رای خواهند آورد و به عنوان هیت رییسه مشخص خواهند شد. مجموع این 51 نفر در قالب 5 کمیسیون تخصصی کار خواهند کرد که شامل: حوزه فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و گردشگری،‌ آموزش و پزوهش وتوانمند سازی،کمیسیون حقوقی و کمیسیون سلامت و خانواده است.

زنان بر اساس تخصص و فعالیت خود عضو کمیسیون می شوند و ازجنبه زنان به مسائل نگاه خواهند کرد. بر این مبنا،‌ هم تقسیم کارصورت می‌گیرد و هم در وظایف تداخلی ایجاد نمی شود.

در مجموع ارزیابی شما از جایگاه زنان در کیش چیست؟

نرخ سواد زنان کیش 97 درصد است که در این زمینه دو درصد از مردان جلوتر هستند. به همین علت میل به مشارکت اجنماعی بیشتری دارند. همچنین زنان فعال اقتصادی بخش عمده‌ای از اقتصاد کیش را به خود اختصاص داده‌اند. اگر ما بتوانیم زنان را فعال و پویا و شاد نگاه داریم تاثیر آن را در خانواده خواهیم دید. چرا که موفقیت آنان،‌ اعتماد به نفس‌شان را افزایش می‌دهد و این مسئاله تاثیر مستقیمی روی همسر و فرزندان خواهد داشت.اینکه زنان بتوانند متناسب با شرایط روحی و جسمی خود با امنیت کامل و ارامش در اجتماع حضور داشته باشند و به فعالیت بپردازند اهمیت زیادی دارد.

بزرگترین مشکل ما در کیش قشر زنان خانه‌دار هستند که به سختی از خانه بیرون می آیند و ما باید در این رابظه فکر و چاره اندیشی کنیم تا بتوانیم این تصور اشتباه که این دسته از زنان در کیش افسردگی دارند را از میان ببریم. ما بسیاری از اوقات به زنان سر می‌زنیم و شرایط آنها را بررسی می‌کنیم. زیرا ما زنانی داریم که انگیزه لازم برای فعالیت‌های بیرونی ندارند با اینکه از نظر مالی وتوانمندی مشکلی ندارند و متاسفانه انگیزه و احساس نیازی در آنها وجود ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کیش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟