مجید مجیدی در جشنواره ونیز از رنج 40ساله مردم ایران گفت


مجید مجیدی در جشنواره ونیز از رنج 40ساله مردم ایران گفت

مجید مجیدی در نشست خبری فیلم «خورشید» در جشنواره فیلم ونیز، با انتقاد از سیاست دولت آمریکا، تاکید کرد تحریم‌های آن کشور علیه ایران در 40 سال گذشته، باعث رنج مردم و بروز معظلات اجتماعی و اقتصادی شده است. او در این مورد، به بحث کمبود دارو در ایران در شرایط کرونایی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری فیلم «خورشید» با کارگردانی مجید مجیدی که در بخش رقابتی هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز حضور دارد، امروز (یکشنبه ۱۶ شهریور) برگزار شد.

مجید مجیدی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا ساخت این فیلم به دلیل نشان دادن حقایق سیاسی و اجتماعی و طرحِ بحث کودکان کار در ایران با مشکلاتی روبه‌رو شده است یا نه، گفت: «این مسئله، یک موضوع جهانی است و مختص یک کشور خاص نمی‌شود. البته در خاورمیانه، به‌دلیل جنگ‌افروزی‌هایی که وجود دارد، این مشکلات اجتماعی، بسیار بیشتر دیده می‌شود.»

او در ادامه، درباره دلیل بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی در ایران، توضیح داد: «آمریکا چهل سال است که کشور ما را تحریم کرده است. همین حالا که من این‌جا نشسته‌ام و در این شرایط کرونایی، یکی از معضلات اساسی ما، تامین دارو است و متاسفانه در این شرایط که بسیار هم سخت است، دارو وارد ایران نمی‌شود چون آمریکا، این حریم غیر انسانی را علیه ایران اعمال کرده است. در واقع ۴۰ سال است که مردم در این شرایط سخت زندگی می‌کنند.»

این کارگردان، با اشاره به مشکل کودکان کار گفت: «از طرفی، در اطراف ما کشورهایی قرار دارند که دائم در حال جنگ و مسائل تروریستی و درگیری‌های قبیله‌ای هستند؛ از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه. در واقع در یک منطقه‌ای هستیم که پر از بحران است و متاسفانه بیش از هرچیزی، آسیب این وضعیت به خانواده‌ها و بچه‌های بی بضاعت وارد می‌شود.»

مجیدی ادامه داد: «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال حاضر ما این است که به دلیل مرز گسترده و مشترکی که با افغانستان داریم، بعضا برخی از افغان‌ها به طور غیر قانونی وارد کشور می‌شوند. آمارهای رسمی، رقمی حدود ۳تا ۴ میلیون را نشان می‌دهد اما قطعا آمار غیر رسمی چیزی بیشتر از این اعداد و ارقام است. از طرفی هم به واسطه جنگ عراق، تعداد زیادی مهاجر عراقی داریم و مجموع این مهاجران سبب می‌شود تا کشور آسیب‌پذیر شود. اما در کل، موضوع کودکان کار، یک مسئله جهانی است.»

در بخشی دیگر از این نشست، جواد عزتی، بازیگر «خورشید» درباره تجربه حضور در این فیلم سینمایی گفت: «موضوع کودکان کار، چیزی نیست که ما با آن آشنایی نداشته باشیم. هم در مستندات و هم در واقعیت با این موضوع مواجه بوده‌ایم. در مورد خودم و نحوه ارتباط با کودکان نیز باید بگویم که من در سال‌های دور، در مدارس، تئاتر کار می‌کردم و ارتباطم با کودکان خوب بود. بچه‌هایی هم که در این فیلم بازی می‌کردند، به شدت باهوش و نازنین بودند و به همین دلیل بسیار زود با آنها ارتباط برقرار کردم.»

مجید مجیدی در جشنواره ونیز از رنج 40ساله مردم ایران گفت

او درباره مشکل کودکان کار در جوامع امروزی گفت: «چیزی که فیلم به آن اشاره می‌کند، این است که شاید ما از نظر اقتصادی نتوانیم آن‌طور که باید و شاید این اتفاق را ریشه کن کنیم. اما می‌توانیم با کار فرهنگی، به کودکان کمک کنیم تا بیشتر حق خودشان را بشناسند و بدانند که در چه زمانی، باید چه کاری انجام دهند و به نظر من این موضوع مهم‌ترین نکته‌ای است که خود فیلم به آن اشاره می‌کند.»

شمیلا شیرزاد، یکی از بازیگرانِ افغانستانیِ فیلم «خورشید» هم در این نشست، در پاسخ به سوالی درباره این که پیش از بازی در این فیلم چه کار می‌کرده و چطور به این پروژه پیوسته است، توضیح داد: «من در ایران به دنیا آمده‌ام و در مدرسه کودکان کار درس می‌خواندم. آقای مجیدی من را از این مدرسه برای فیلم انتخاب کردند. من و برادرم، عصرها بعد از فیلمبرداری به مترو می‌رفتیم و در آنجا کار می‌کردیم. از پنج سالگی کار کرده‌ام و الان ۱۱ ساله هستم.»

در فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی که اولین نمایش خود را در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تجربه کرد و سیمرغ بهترین فیلم و فیلمنامه را گرفت، جواد عزتی, علی نصیریان, طناز طباطبایی,، روح الله زمانی, ابوالفضل شیرزاد, شمیلا شیرزاد, علی غابشی, مانی غفوری, محمدمهدی موسوی و صفر محمدی بازی کرده‌اند.

«خورشید» در بخش مسابقه هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز با ۱۷ فیلم دیگر بر سر تصاحب شیر طلایی رقابت می‌کند.

۵۷۲۴۵

کد خبر 1429592

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند