شیر مادر برای نوزاد، تاثیر بر ابتلا به سرطان


شیر مادر برای نوزاد، تاثیر بر ابتلا به سرطان

شیر مادر کامل‌ ترین و بهترین غذا برای نوزادان است که تمام نیاز تغذیه‌ ای کودک را در چند ماه نخست زندگی برطرف می ‌کند.

شیر مادر منبعی غنی از مواد ضد سرطان از جمله TRAIL است. این ماده از فعالیت سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. شیر مادر نه تنها خاصیت ضد سرطانی برای نوزاد دارد بلکه احتمال ابتلای مادر به سرطان سینه را نیز کاهش می‌دهد.
سرطان نوعی بیماری شایع است که با رشد خارج از کنترل سلول‌های غیر طبیعی در بدن فرد ایجاد می‌شود. بیش از 200 نوع از سرطان وجود دارد که بر اساس نوع و میزان پیشرفت بیماری علائم مختلفی دارد. سرطان به دلایل مختلفی از جمله زمینه ژنتیکی، مواد شیمیایی، و تشعشعات خطرناک می‌تواند ایجاد شود.
سرطان درمان‌های متنوعی دارد و همچنین تا میزان قابل توجهی قابل پیشگیری است. یکی از عوامل پیشگیری کننده از سرطان در کودکان، تغذیه از شیر مادر است. کودکان نیز مانند هر شخص دیگری در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. سرطان خون با حدود 30 درصد ابتلا در بین کودکان شایع‌ترین نوع از سرطان کودکان است.

تأثیر شیر مادر بر کودک
شیر مادر کامل‌ ترین و بهترین غذا برای نوزادان است که تمام نیاز تغذیه‌ ای کودک را در چند ماه نخست زندگی برطرف می ‌کند. ترکیبات موجود در شیر مادر در طول زمان و با توجه به نیاز او متغیر است. بعد از چند ماه غذاهای مکمل و بعد از مدتی نیز غذای اصلی وارد برنامه غذایی کودک می‌شود.
مواد مختلفی به صورت محلول در شیر وارد بدن کودک می‌شوند. این همان دلیلی است استفاده از مواد اعتیاد آور در زمان شیردهی بر کودک نیز اثرگذار استشیر آغوز و شیر دوشیده شده فوائد متفاوتی دارند، در اینجا هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.
شیر آغوز
شیر آغوز شیری است که در چند روز ابتدای تولد نوزاد در سینه مادر تولید می‌شود و با شیر مادر در روزهای دیگر تفاوت دارد. شیر آغوز غلیظ و با رنگی متمایل به زرد است که برای تغذیه و محافظت از نوزاد اهمیت دارد.
این شیر به دلیل ترکیباتی که در خود دارد هر چند 40 تا 50 میلی لیتر در روز تولید می‌شود اما در عین هضم آسان از نظر تغذیه‌ای و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد تمام آن چیزی است که نوزاد نیاز دارد. تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف از جمله سرطان در نوزاد اثرگذار است
شیر دوشیده شده
شیر دوشیده شده به مرور زمان مقداری از مواد مغذی خود را از دست می‌دهد. کاهش این مواد باعث
کاهش بخشی از فوائد شیر مادر برای نوزاد می‌شود. این شیر در پیشگیری از بیماری‌ها از شیری که کودک مستقیم از سینه می‌مکد ضعیف‌تر عمل می‌کند. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه در مادرانی که مستقیم از سینه به کودک شیر می‌دهند کمتر از مادرانی است که شیر دوشیده به کودک می‌دهند.

شیر مادر و سرطان
کودکانی که حداقل به مدت شش ماه از شیر مادر تغذیه شده‌اند 19 درصد و کودکانی که حداقل یک بار از شیر مادر تغذیه شده‌اند 11 درصد احتمال کمتری برای ابتلا به سرطان خون دارند. شیر مادر دارای مواد و املاح مختلف، پادتن‌ها و گلبول‌های سفید است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
سیستم ایمنی بدن نوزاد در پیشگیری از بیماری‌های مختلف از جمله سرطان مؤثر است. شیر آغوز غنی‌ترین نوع شیر از نظر پادتن‌ها و گلبول‌های سفید است که تغذیه نوزاد با آن اهمیت زیادی دارد.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند
بسیاری از مادران به دلایل مختلف از جمله استرس و وسواس نمی‌توانند یا نمی‌خواهند که از شیر خود کودک را تغذیه کنند. شیر خشک و مکمل‌های غذایی که استفاده می‌شوند معمولا مواد مغذی کمتری به بدن کودک می‌رسانند.
افزون بر این، شیرِ مادر پادتن‌ها و گلبول‌های سفیدی دارند که در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌ها از جمله سرطان نقش دارند که در شیر خشک و مکمل وجود ندارند.

تأثیر شیردهی بر ابتلا به سرطان مادر
تغذیه نوزاد با شیر مادر نه تنها برای کودک بلکه برای سلامتی مادر نیز مفید است. مادرانی که به کودک خود حداقل 6 ماه و بیشتر شیر می‌دهند ریسک کمتری در ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را تجربه می‌کنند.
هر 12 ماه شیردهی بیشتر از 4 درصد از خطر سرطان سینه را کم می‌کند. همچنین مادرانی که فرزندان مختلفی را مجموعا بیشتر از 31 ماه شیر داده‌اند تا 91 درصد احتمال کمتری برای ابتلا به سرطان تخمدان دارند

امکان شیردهی در صورت ابتلا به سرطان
تحت تشخیص برای ابتلا به سرطان
شیردهی در حین آزمایشات تشخیصی سرطان مثل ماموگرافی، عکس‌برداری با اشعۀ ایکس، اسکن، MRI، سونوگرافی و نمونه‌برداری بی‌خطر است. با این حال لازم است که پزشکتان حتماً از شیردهی شما باخبر باشد.
تحت درمان با رایوایزوتوپ یا شیمی ‌درمانی
اگر شما تحت درمان با رادیوایزوتوپ یا شیمی‌درمانی هستید، باید تغذیه با شیر مادر را متوقف کنید تا عناصر یا داروهای رادیواکتیو به طور کامل از بدن شما خارج شود، پس لازم است پزشکتان از شیردهی شما مطلع باشد تا راهنمایی‌های لازم را به شما بدهد.
تحت درمان با پرتودرمانی
طبق گفتۀ پزشکان و محققان سلول‌های سرطانی نمی‌توانند از طریق شیر مادر به کودک منتقل شوند، بنابراین اگر در حال پرتودرمانی هستید، هنوز هم می‌توانید به نوزادتان شیر بدهید. فقط باید بدانید که پرتودهی تولید شیر در سینۀ مبتلا را کاهش خواهد داد که در این مورد نیز لازم است پزشکتان اطلاعات لازم را در مورد شیردهی شما بداند.
سابقۀ ابتلا به سرطان در گذشته
اگر شما در هر زمانی از گذشتۀ نزدیک یا حتی دور سرطان داشته‌اید، بهتر است از پزشک خود در مورد بی‌خطر بودن شیردهی سؤال کنید. برخی پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌ها تا پنج سال بعد از درمان سرطان پستان باردار نشوند، ولی اگر خانمی زودتر از این مدت زمانی باردار شود، معمولاً قادر به شیردهی به کمک دیگر پستان سالم خود هست و در برخی موارد اگر درمان مشکلی به وجود نیاورده باشد، مادر می‌تواند از هر دو پستان به کودکش شیر بدهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما