بدهی انگلیس به ایران ارتباطی با نازنین زاغری ندارد/ انگلیس رقم قابل توجهی به ایران بدهکار است/ انگلیس از ابتدا نمی‌خواست بدهی خود را به ایران، بپردازد


بدهی انگلیس به ایران ارتباطی با نازنین زاغری ندارد/ انگلیس رقم قابل توجهی به ایران بدهکار است/ انگلیس از ابتدا نمی‌خواست بدهی خود را به ایران، بپردازد

سفیر پیشین ایران در انگلیس گفت: برخی بدهی انگلیس به ایران را به گروگان‌های انگلیسی در ایران ربط می‌دهند، در حالی که این بدهی از گذشته است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ روز گذشته «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس، به تازگی با بیان این که کشورش فعالانه به دنبال پرداخت بدهی خود به دولت ایران درخصوص پرونده تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ است، رسما بدهکار بودن انگلیس به ایران را پذیرفت.

او همچنین ابراز امیدواری کرده این موضوع می‌تواند برای آزادی نازنین زاغری راهگشا باشد.

در این ارتباط «سیدجلال ساداتیان»، سفیر پیشین ایران در انگلیس، به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: قبل از انقلاب، محمدرضا پهلوی، مقداری پول به عنوان کمک به دولت انگلیس داد که در حقیقت برای سازمان آب لندن بود که بخشی از مشکلات‌شان را حل کرد. متعاقب آن، قراردادی را داشتند مبنی بر اینکه، تانک چیفتن را با قطعات آن خریداری کنند.

او افزود: زمانی که بخشی از تانک‌ها باقی مانده بود و در مرحله سفارش بود تا ساخته شود، انقلاب شد. در نتیجه پول‌های پیش پرداخته شده بابت خرید تانک‌ها و همچنین قطعات مربوط به آن در اختیار انگلستان بود که در آن همان زمان، هم وارد گفت و گوهایش شدیم به علاوه 3 عدد ناو، ناو تدارکاتی خارک بود و 2 ناو تنب بزرگ و کوچک ساخته شده بود و مدتی هم در انگلستان ماند اما نهایتا موفق شدیم، اینها را تحویل بگیریم. در مراسم شروع به کار و آغاز حرکت به سمت ایران هم آن زمان، بنده حضور داشتم.

ساداتیان ادامه داد: مقداری از قطعات تانک چیفتن تحویل داده شده بود و مقداری هم مربوط به خود تانک چیفتن بود که ما از انگلیس طلب داشتیم و مطالبه کردیم که باید آن تانک‌ها را به ایران تحویل بدهند. برای تحویل اینها، رفت‌وآمدهایی توسط هیئت کارشناسی وزارت دفاع در آن زمان صورت گرفت که دو، سه بار هیات آمدند و گفت‌وگوهایی کردند و ظاهرا به رقم‌هایی نیز دست پیدا کردند. رقم قابل توجهی که منشأ طلب ایران این مقدار است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی تصریح کرد: آن پولی هم که به سازمان آب لندن داده شده بود در حد قرض بود نه بلا عوض. بخش حقوقی وزارت خارجه باید طبق آن اسناد و مدارکی که موجود است، روشن و شفاف کند که مقدار چقدر است و آیا می‌خواهند آن را رسانه‌ای کنند یا نه اما رقم قابل توجهی بود. این اصل مسئله و منشأ کار بود.

ساداتیان با اشاره به اینکه انگلیس بدهی به ایران را به صورت رسمی پذیرفته است، گفت: حال اینکه چرا انگلیسی‌ها، در حال حاضر این بدهی را پذیرفتند باید گفت انگلیسی‌ها از ابتدا هم دنبال این بودند پولی به ایران ندهند. به بیانی دیگر در شرایطی که دستمان به جایی بند نبود آنها هم بدهی ایران را بازنگرداندند. مدتی تحت عنوان اینکه ایران تحت تحریم و جنگ است و قطعات مربوط به جنگ را به ایران نمی‌دهیم در مجموع در هر مقطعی بهانه‌‌هایی برای تحویل ندادن بدهی ایران، داشتند.

او بیان کرد: در حال حاضر بریتانیا پذیرفته که در تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، دخیل نشوند به گونه‌ای که هم بیانیه صادر کردند و هم رأی ممتنع به قطعنامه ترامپ در شورای امنیت دادند و در نتیجه هم از قبل بیانیه‌هایی را صادر کرده بودند که می‌خواهند، برجام را حفظ کنند. از آنجایی‌که می‌خواهند برجام را حفظ کنند حتما باید، تحریم‌های ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را لغو کنند و دنباله‌‌رو، ترامپ نباشند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی عنوان کرد: اخیرا ترامپ تلاش کرد قطعنامه‌ای را به تصویب برساند که معاملات تسلیحاتی ایران، همچنان نامحدود تحریم باقی بماند بریتانیا به آن رأی نداد و بعد هم بیانیه‌ای صادر کردند و گفتند اقدام آمریکا غیرقانونی است و با مکانیزم ماشه هم، مخالفت کردند. اخیرا هم جلسه شورای مشورتی برجام به علاوه معاونین که در وین تشکیل شد در آنجا هم بر غیرقانونی بودن درخواست، ترامپ تأکید کردند.

او ادامه داد: معنایش این است که اینها دیگر در آن تحریم نیستند پس باید همه بدهی ایران را بپردازند. برخی رسانه‌ها این موضوع را به اینکه، برخی از گروگان‌های انگلیسی در ایران هستند، ربط می‌دهند، در حالی که این از نظر حقوقی جای اشکال دارد. نازنین زاغری دارای پاسپورت ایرانی است، وقتی پاسپورت ایرانی دارد یعنی تبعه ایران تلقی می‌شود و از این بابت نمی‌توانیم کلمه گروگان انگلیسی به آن اطلاق کنیم اما چون زاغری، همسر انگلیسی دارد، برخی استدلال می‌کنند به تبع همسر انگلیسی‌اش، او تابعیت انگلستان را دارد لذا انگلیسی تلقی می‌شود و انگلستان به دنبال تعیین تکلیف وضعیت اوست. 3

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403