برای درمان درد واژن در بارداری چه باید کرد؟


برای درمان درد واژن در بارداری چه باید کرد؟

درد استخوان ناحیه شرمگاهی در دوران بارداری بسیار شایع است. اختلالی به نام «دیاستاز سمفیز پوبیس» (SPD) اغلب باعث این درد می شود.

درد استخوان ناحیه شرمگاهی در دوران بارداری بسیار شایع است. اختلالی به نام «دیاستاز سمفیز پوبیس» (SPD) اغلب باعث این درد می شود. معمولا در اواخر بارداری، «هورمون ریلکسین» باعث می شود که لگن، به خصوص در استخوان ناحیه شرمگاهی، شل شود. به طور کلی، این یک چیز خوب است، زیرا باعث می شود تولد برای مادر و کودک راحت تر شود. با این وجود، گاهی اوقات فاصله ایجاد شده زیاد است و می تواند در پایان بارداری یا مدت کوتاهی پس از زایمان برای مادر دردناک باشد.

علائم درد استخوان ناحیه شرمگاهی در دوران بارداری
وقتی بیش از حد شل شدگی رخ دهد، می تواند باعث بی ثباتی و درد شود. شایع ترین علائم SPD، درد در استخوان شرمگاهی است. بیشتر درد مربوط به قسمت بالای ناحیه استخوان شرمگاهی است، که بالاتر از تپه ونوس (پایین موهای ناحیه شرمگاهی) است. برای برخی از زنان، حرکات خاصی می تواند دردناک باشد. به طور خاص، بیرون آمدن از رخت خواب، داخل وان حمام یا اتومبیل رفتن، پوشیدن شلوار، نشستن به صورتی که اندام ها به میزان زیاد کشیده شوند، یا انجام کارهای تکراری می توانند نشان دهند که شما SPD را تجربه می کنید.
همچنین ممکن است در ناحیه استخوان شرمگاهی متوجه تورم شوید یا کج راه رفتن (مثل اردک راه رفتن) را تجربه کرده یا متوجه شوید که پاها کاملا با هم جفت نمی شوند. ممکن است متوجه شوید که در هنگام راه رفتن یا حرکت دادن پاها، می توانید صدای کلیک را شنیده یا حس کنید. پزشک یا ماما می تواند در درک بهتر علائم به شما کمک کند. جالب اینجاست که مثل اردک راه رفتن در زنان باردار اغلب نتیجه آرامش و شل شدن رباط های لگن است.

عوامل خطر درد استخوان واژن در دوران حاملگی
اگر چند قلو باردار هستید یا اگر این اولین بارداری تان نیست یا اگر کودک بسیار بزرگی دارید یا اگر در بارداری قبلی خود به SPD دچار بودید، با احتمال بیشتری درد استخوان ناحیه شرمگاهی را احساس می کنید. خبر خوب این است که مدت کوتاهی بعد از زایمان باید احساس بسیار بهتری کنید؛ زیرا تولید هورمون ریلکسین متوقف می شود. اگر بعد از چند هفته احساس بهبودی نداشتید، ممکن است از پزشک بخواهید که غربالگری بیشتری برای تشخیص علت انجام دهد. ممکن است نیاز به درمان های بیشتری مانند فیزیوتراپی برای ایجاد قدرت عضلات در ناحیه استخوان شرمگاهی داشته باشید.

تشخیص درد استخوان ناحیه شرمگاهی در دوران حاملگی
در دوران بارداری، از آنجایی که تصویربرداری با اشعه ایکس توصیه نمی شود، پزشک ممکن است سونوگرافی را تجویز کند. هدف از سونوگرافی، دیدن فضای بین استخوان ها و لگن است. با این وجود، شایع تر است که به سادگی درمان را پس از تشخیص بر اساس علائم تان شروع کنید. اگر قبلا کودک خود را به دنیا آورده اید و هنوز دچار درد هستید، اشعه ایکس بهترین آزمایش تشخیصی است.

درمان درد استخوان واژن در دوران بارداری
اگرچه SPD معمولا پس از تولد کودک تسکین پیدا می کند، اما در حالیکه هنوز باردار هستید، درمان برای آن وجود دارد:
لگن خود را هر چه می توانید، با کمربند بارداری یا زایمان تثبیت کنید، که می تواند به تسکین کمردرد نیز کمک کند. همچنین ممکن است سعی کنید تا از شال مکزیکی ربوزو استفاده کنید. مطالعات نشان می دهد که یک کمربند یا شکمبند زنان انعطاف پذیر، بهتر از نوع سفت است. این کمربند همچنین می تواند از صدمات بیشتر ناشی از لگن کم ثبات تر جلوگیری کند.
در مورد فیزیوتراپی و طب سوزنی از پزشک یا ماما خود سوال کنید. این کار در دراز مدت ممکن است به شما کمک کند. اگرچه ممکن است وقت زیادی نیاز داشته باشد، اما بسیاری از افراد می گویند که ارزشش را دارد. همچنین می توانید از مشاور در مورد آنچه می توانید در خانه انجام دهید سوال بپرسید تا مراجعه به مطب پزشک را کاهش دهید.
از موقعیت هایی که باعث درد می شود، اجتناب کنید. به عنوان مثال، شلوار را نشسته به تن کنید یا در گوشه وان حمام بنشینید و هر دو پا را به طور هم زمان بچرخانید.
بهتر است تا از ایستادن به مدت طولانی جلوگیری کنید. اگر لازم است تا بایستید، کفش های مناسب پوشیده و سعی کنید که به اطراف حرکت کنید؛ حتی اگر به معنی پا به پا کردن هر چند لحظه یک بار باشد. همچنین می توانید از یک صندلی یا جعبه برای تکیه دادن پاها در مدتی که ایستاده اید، استفاده کنید.
نوع خاصی از ورزش ها می توانند به شما کمک کنند. از پزشک، ماما یا فیزیوتراپ خود بخواهید تا حرکاتی را به شما آموزش دهد که می توانید انجام دهید. به عنوان مثال، شناور شدن در آب در هنگام شنا کردن می تواند درد را تسکین دهد.
گاهی اوقات، داروهای مسکن نیز مناسب است و پزشک می تواند در تصمیم گیری در خصوص اینکه کدامیک بیشتر از همه برای شما مناسب است، کمک کند. با این وجود، این کار باید تحت نظارت پزشک انجام شود، زیرا مصرف برخی از مسکن ها در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است و برخی از داروها را نباید در دوران بارداری مصرف کرد
درد استخوان واژن در دوران حاملگی می تواند برخی از ابتدایی ترین کارهای زندگی را کمی دشوارتر کند. صحبت با پزشک یا ماما می تواند به شما کمک کند بفهمید که چه کاری می توانید انجام دهید تا درد به حداقل برسد و سریع تر زندگی طبیعی خود را از سر بگیرید. اکثر مواقع، این کار شامل تنظیم سبک زندگی و انتظار تا زمان تولد کودک است، اما ممکن است انواع دیگری از کمک نیز در دسترس باشد، که شامل ورزش های خاص، طب سوزنی، و کمربند های پشتیبانی از لگن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا