بیش از 40 درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف منجر به سازش می‌شود


بیش از 40 درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف منجر به سازش می‌شود

رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف کشور گفت: بیش از 40 درصد پرونده‌های ورودی به شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور منجر به صلح و سازش می‌شود.

حجت الاسلام هادی صادقی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: شورا‌های حل اختلاف هم اکنون سالانه بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار پرونده را رسیدگی می‌کنند که خدمت بزرگی محسوب می‌شود.
وی گفت: اغلب کسانی که در این شورا‌ها مشغول به کار هستند یا در جای دیگر شاغل بوده و یا بازنشسته شده اند که این‌ها جزو اعضای افتخاری هستند و حقوق آن‌ها در قالب پاداشی است که داده می‌شود.
رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف کشور افزود: پاداش این کارکنان افزایش پیدا کرده است، اما در شورا‌های حل اختلاف کارمندانی هستند که باید استخدام شوند و مانند بقیه کارمندان حقوق مکفی بگیرند چرا که بار عظیمی از حاکمیت را به دوش می‌کشند و حاکمیت هم وظیفه دارد این افراد را تأمین کند.
حجت الاسلام صادقی گفت: بر همین اساس در لایحه‌ای که در دولت در حال بررسی است پیگیر استخدام این کارکنان هستیم تا از این بلاتکلیفی چندین ساله خارج شوند.
وی توسعه صلح و سازش در شورا‌های حل اختلاف را نیازمند همراهی مردم و اصحاب پرونده‌ها خواند و افزود: مردم بدانند اگر کارهایشان را در شورا‌ها رسیدگی کنند چندین منفعت دارد به این ترتیب که هم خواهان و هم خوانده، هم شاکی و هم مشتکی عنه وقتی به شورا‌ها بیایند به صورت برنده برنده بیرون می‌روند، اما در دادگستری‌ها ممکن است یکی برنده و یکی بازنده باشد، اما در شورا‌ها تلاش بر این است که همه برنده بیرون روند.
رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف کشور گفت: باید برای ترویج فرهنگ صلح و سازش اهتمام بیشتری داشته باشیم و کسی هم که حتی شاکی پرونده است بپذیرد که به سمت مصالحه حرکت کند و این به نفع خودش است و قطعاً از زندانی کردن فرد بدهکار چیزی عاید طلبکار نمی‌شود، اما اگر مسیری برای پرداخت بدهی فراهم شود براساس این توافق فرد طلبکار زودتر به طلبش می‌رسد و دیگر خانواده بدهکار با زندان افتادن سرپرست خانوار، بی سرپرست نمی‌شود.
حجت الاسلام صادقی افزود: اگر افراد امور و مشکلاتشان را در شورا‌ها حل و فصل نکنند گاهی شاید ۳ تا ۴ سال رسیدگی پرونده در دادگستری به طول بیانجامد در حالی که در عرض یک ماه می‌توان رسیدگی پرونده را در شورا‌ها مختومه کرد.
وی گفت: خاصیت کار در شورا‌ها این است که ظرف دو هفته از ورود مردم به شورا‌ها اولین جلسه برگزار می‌شود در حالی که این زمان در دادگستری‌ها حداقل شش ماه طول می‌کشد.
رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف کشور افزود: به نفع مردم است که به شورا‌ها بیایند تا کارهایشان سریعتر رسیدگی شود.
حجت الاسلام صادقی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چند درصد پرونده‌های ورودی به شورا‌ها منجر به صلح و سازش می‌شود؟ گفت: پرونده‌های ورودی دو دسته اند برخی پرونده‌ها مانند حصر وراثت، جای صلح و سازش ندارد، اما در پرونده‌هایی که قابلیت صلح و سازش دارد ۳۲ درصد منجر به صلح و سازش شده است، اما پرونده‌هایی که از دادگستری به شورا‌ها ارجاع می‌شود میانگین ۴۶ درصد منجر به صلح و سازش شده است.
وی افزود: از مرداد سال گذشته تا پایان مرداد امسال ۴۶ درصد پرونده‌های کیفری و ۴۲ درصد پرونده‌های حقوقی شورا‌های حل اختلاف منجر به صلح و سازش شده است.
رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف کشور گفت: در چهار ماه ابتدایی امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده در شورا رسیدگی شد که تقریباً همین تعداد، ورودی پرونده هاست.
حجت الاسلام صادقی افزود: ما در شورا‌ها پرونده مانده و معطله نداریم البته پرونده‌هایی در شورا وجود دارد که به دلیل پیدا نشدن یکی از اطراف پرونده و مشخص نبودن نشانی بلاتکلیف مانده که تعداد آن بسیار اندک است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی