محله الهیه تهران


محله الهیه تهران ، یکی از محله‌های شمال شهر تهران و منطقه شمیران است. خیابان فرشته، مشهورترین خیابان این محله می‌باشد. الهیه از شمال تا تجریش، از غرب تا خیابان ولیعصر، از جنوب تا چهارراه پارک‌وی و از شرق تا پل رومی و جاده قدیم شمیران وسعت پیدا می‌کند. الهیه در منطقه 1 شهرداری تهران […]

محله الهیه تهران ، یکی از محله‌های شمال شهر تهران و منطقه شمیران است. خیابان فرشته، مشهورترین خیابان این محله می‌باشد. الهیه از شمال تا تجریش، از غرب تا خیابان ولیعصر، از جنوب تا چهارراه پارک‌وی و از شرق تا پل رومی و جاده قدیم شمیران وسعت پیدا می‌کند. الهیه در منطقه ۱ شهرداری تهران و شهرستان شمیرانات واقع شده‌است. در اطراف منطقه الهیه، بزرگراه‌های زیادی وجود دارد. ساختمان‌های دیپلماتیک زیادی که محل اقامت اتباع خارجی است در این منطقه وجود دارد.

محله الهیه تهران

محله الهیه تهران

علت نامگذاری محله الهیه

اراضی الهیه در گذشته ای نه چندان دور متعلق به محترم الدوله، همسر امین الدوله بوده است.در سال ۱۲۸۶ق میرزا جعفر حکیم الهی در سه نوبت شش قطعه از زمین های خلازیر یا خورآذین را از وراث میرزا حسین تجریشی و ملامحمدعلی تجریشی خریداری می کند.بعدها این اراضی به مناسبت همین تملک الهیه نامیده می شود.منطقه الهیه در سابق خلازیر یا خورآذین نام داشته و ده مستقلی نبوده، بلکه بخشی از زرگنده شمرده می شده است.

محله الهیه تهران

محله الهیه تهران

پیشینه الهیه تهران

درگذشته باغ‌های زیادی که متعلق به بانو فخرالدوله بوده، در خورآذین یا خلاریز (نام‌های قدیمی الهیه) وجود داشته است. بانو فخرالدوله این باغ‌ها را در تقسیم‌بندی‌های کوچک به شخصی به نام میرزا جعفر حکیم الهی می‌فروشد و میرزا جعفر نام الهیه را بر این محله می‌گذارد. الهیه را کوچه‌های باریک و پر پیچ‌وخم با برج‌های سر به فلک کشیده تشکیل می‌دهند. به دلیل وجود کوچه‌های باریک و عدم دسترسی به مراکز خرید، اکثر ساکنین مایحتاج روزمره خود را از طریق پیک دریافت می‌کنند. الهیه که از محله‌های منطقه ۱ تهران است اکثراً افرادی از قشر مرفه تهران را در دل خود جای‌داده است.

بافت محله الهیه

از آنجا که هسته‌ی اولیه‌ی شکل‌گیری از دل باغ‌های سرسبز بوده، این محله طبق اصول شهرسازی ساخته نشده و ساختار شهری منظمی ندارد. کوچه‌ها و خیابان‌ها باریک و پرپیچ‌وخم هستند و بافت شهری متراکم است. از طرفی وجود درخت‌های باقی مانده از این باغ‌ها، آب‌وهوای خوبی برای این محله به ارمغان آورده است. در این محله برج‌های مجلل و زیبایی ساخته شده و اکثر ساکنان از قشر مرفه جامعه هستند.
تا سال ۱۳۷۲،الهیه تنها محدوده‌ای بود که در آن اجازه ساخت بیش از ۲ طبقه داده نمی‌شد. پیش از انقلاب هم بلند‌ترین عمارت الهیه، خانه دو طبقه فلاحی (یکی از درباریان) بود که روی تپه الهیه ساخته شده بود، اما حالا الهیه پر است از برج‌ هایی که آسمان را هم در حصار خود گرفته‌اند
باغ الهیه و بسیاری از باغ‌های تخریب شده محله الهیه، زمانی زیستگاه جانوران و پرندگان گوناگونی بوده است.در همین باغ الهیه انواع گوناگونی از پرندگان و روباه و… وجود داشت که دیگر اثری از آنها نیست. ما با نابودی باغ‌ها، در واقع خودمان را نابود می‌کنیم. باغ الهیه و باغ‌های دیگر ریه‌های تنفسی این شهر هستند و نابودی آن ها وضع هوای شهر را بدتر کرده است.

بافت انسانی محله الهیه

در حالی که تمامی آن باغ های زیبا و دیدنی تهران اکنون تخریب گردیده و به جای آن ساختمان و برج های بلندی بنا شده است ولی باید توجه نمایید که این محله دارای موقعیت استراتژیک است و ساختمان های دیپلماتیک زیادی برای اتباع خارجی در این محله وجود دارد. متاسفانه با وجود آن که محله الهیه تهران از جمله محلات شمال شهر تهران محسوب می شود ولی دارای آلودگی صوتی و آلودگی هوا بوده و همچنین در اطراف محله در ساعات شلوغ ترافیک نسبتا بالایی وجود دارد که تا حدودی این مشکلات در بیشتر محلات تهران وجود دارد.

محله الهیه تهران

محله الهیه تهران

اماکن مهم و جاذبه های گردشگری محله الهیه

موزه دکتر حسابی و موزه موسیقی ایران در این منطقه می‌باشد. همچنین سفارتخانه‌های سوئیس، دانمارک، بلژیک، فنلاند، مالزی، مصر، باغ سفارت روسیه، باغ سفارت آلمان و باغ سفارت ترکیه در این محله قرار دارند.

باغ موزه هنر ایران ، کافه سینما ، موزه موسیقی ایران ، موزه دکتر حسابی

سفارتخانه‌ها در الهیه

الهیه با داشتن چندین سفارتخانه و ساختمان‌های دیپلماتیک، از سیاسی‌ترین محلات تهران است. سفارتخانه‌های دانمارک، سوئیس، فنلاند، بلژیک، مالزی، باغ‌های باغ سفارت روسیه، مصر، باغ سفارت آلمان و باغ سفارت ترکیه در این محله واقع شده‌اند. علاقه دیپلمات‌ها برای سکونت در این محله سبب شده تعداد ساختمان‌های دیپلماتیک این محله هم زیاد باشد.

مراکز خرید الهیه

مراکز خرید محله مدرن و شیک هستند و عده‌ی زیادی به وقت‌گذرانی و خرید در این مراکز تجاری ترغیب می‌شوند. مراکز خرید پرطرفدار این محله عبارتند از:
مرکز خرید فرشته در خیابان فرشته
مجتمع تجاری اداری مدرن الهیه
بوتیک مال ملل
مرکز خرید سام سنتر
مرکز خرید کویین سنتر
به جز این مراکز، نزدیکی به ولیعصر و تجریش دسترسی افراد به مراکز خرید تجریش و ولیعصر را آسان کرده است.
برج‌های الهیه تهران

مدارس و آموزشگاه های الهیه : ابتدایی پسرانه بعثت (غیر دولتی) ، متوسط دوره دوم دخترانه فرهنگ (غیر دولتی) ، ابتدایی پسرانه شهید خانساری (دولتی)
مراکز ورزشی منطقه الهیه : مجموعه ورزشی باربد ، باشگاه جم پلاس ، باشگاه اکسیژن
مراکز درمانی محله الهیه : بیمارستان اختر ، بیمارستان دامپزشکی الهیه
مساجد و مراکز دینی الهیه : مسجد فرشته ، حسینیه قایمیه
بانک و ادارات محله الهیه : بانک صادرات ، بانک ایران زمین ، بانک پاسارگاد ، بانک رفاه ، بانک ملی ، بانک شهر ، بانک آینده ، بانک خاورمیانه ، بانک تجارت ، بانک سرمایه ، بانک سامان ، سفارت ترکیه ، سفارت المان ، سفارت روسیه ،سفارت دانمارک ،سفارت سویس ، سفارت بلژیک ، سفارت نجریه ، دادسرای ناحیه یک ، سازمان تامین اجتماعی

دسترسی به مترو

در محله الهیه تهران می توان به وجود دو ایستگاه مترو در خیابان شریعتی اشاره نمود یکی ایستگاه مترو صدر و دیگری ایستگاه مترو قیطریه است.

محله الهیه تهران

محله الهیه تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج