پیش‌بینی هولناک از سال تحصیلی در کرونا: احتمال افزایش بازماندگان‌ازتحصیل تا 10 برابر | ممنوعیت کلاس حضوری در مناطق قرمز حتی برای اول ابتدایی


پیش‌بینی هولناک از سال تحصیلی در کرونا: احتمال افزایش بازماندگان‌ازتحصیل تا 10 برابر | ممنوعیت کلاس حضوری در مناطق قرمز حتی برای اول ابتدایی

سه روز تا بازگشایی مدارس زیر سایه کرونا باقی مانده است، اما هنوز ابهاماتی درباره چگونگی برگزاری حضوری و غیرحضوری کلاس‌ها وجود دارد.

همشهری آنلاین، سارا کلهر: محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در هفته‌های گذشته بارها تاکید کرده است که «به طور قطع شنبه پانزدهم شهریور روز آغاز سال تحصیلی است». او گفته: به همان میزانی که آموزش برای ما اهمیت دارد، سلامت دانش‌آموزان هم مهم است و تلاش داریم تمام پروتکل‌های بهداشتی را برای بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور اجرا کنیم.

اما در پی همین اصرار، در روزهای گذشته مسئولان آموزش و پرورش در پاسخ به نگرانی‌های خانواده‌ها و جامعه به بازگشایی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا گفتگوهای مختلفی داشته‌اند تا بگویند تلاش کرده‌اند نه به آموزش دانش‌آموزان لطمه‌ای وارد شود و نه سلامت آن‌ها تهدید شود.

۳۰ نکته مهم درباره بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در مناطق قرمز، زرد و سفید | جزئیات گروه‌بندی و زوج و فرد

با این حال ظاهرا توضیحات مدیران ارشد آموزش و پرورش قانع کننده نبوده است. علی‌رضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره زمان بازگشایی مدارس به همشهری‌آنلاین گفت: نمایندگان راضی به برگزاری کلاس‌ها در ۱۵ شهریور نبودند، اما وزیر محترم آموزش و پرورش گفتند از ۱۵ شهریور آموزش شروع نمی‌شود در واقع کارهای ستادی و فعالیت آموزش و پرورش شروع خواهد شد تا بتوانیم از اول مهر کلاس‌ها را به صورت مجازی یا حضوری برگزار کنیم.

منادی سفیدان با اشاره به نگرانی خانواده‌ها درباره بازگشایی مدارس گفت: گروهی از خانواده‌ها به ما نامه دادند و خواستار تعطیلی یک‌ساله مدارس شدند، اما این عملی نیست. ما ناگزیر به بازگشایی مدارس و شروع آموزش هستیم.

وی درباره چگونگی برگزاری کلاس‌ها و کیفیت آموزش از راه دور خصوصا در مناطق محروم که امکان دسترسی به اینترنت و وسایل هوشمند وجود ندارد، گفت: با وجود این‌که آموزش مجازی همه انتظارات ما را برآورده نمی‌کند، اما به هر حال از این طریق آموزش‌هایی داده می‌شود و عمر بچه‌ها تلف نمی‌شود. بنابراین حتما سال تحصیلی برگزار خواهد شد حتی اگر فقط یک درصد برای دانش‌آموزان مفید باشد.

ممنوعیت برگزاری کلاس‌های حضوری در مناطق قرمز

در حالی که روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، گفته بود اصل بر حضور دانش‌آموزان در مدارس است، رئیس کمیسیون آموزش مجلس دراین‌باره به همشهری‌آنلاین گفت: «مسلما حضور دانش‌آموزان در مدارس بهترین روش برای آموزش است. آموزش حضوری به نفع دانش‌آموزان است و مهم‌تر این‌که با این روش هیچ دانش‌آموزی از تحصیل محروم نخواهد ماند، اما در این باره باید تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا باشیم.»

پیش از این محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دراین‌باره به ایسنا گفته بود: «باید روند بازگشایی مدارس براساس شرایط استان‌ها از لحاظ میزان شیوع کرونا باشد. این کار را می‌توان با دادن اختیارات به مناطق و استان‌ها انجام داد. برخی مدارس همچون مدارس روستایی و عشایری به دلیل کم بودن جمعیت امکان آموزش حضوری را دارند و برخی دیگر از مدارس هم به دلیل کاهش شیوع کرونا در آن منطقه و یا کم بودن تعداد دانش‌آموزان می‌توانند چند روز در هفته با حضور دانش‌آموزان بازگشایی شود. اگر فضای آموزشی مدارس هم بزرگ باشد هم می‌توان با رعایت پروتکل‌ها کلاس‌های درس را با حضور دانش‌آموزان برگزار کرد. این‌ها همه بستگی به شرایط مناطق، شهرستان‌ها و استان‌ها دارد که اگر اختیار به استان‌ها داده شود آن‌ها بهتر می‌توانند در خصوص روند بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری کنند.»

منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس اما دراین‌باره به همشهری‌آنلاین می‌گوید: ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده است در مناطق قرمز کلاس تشکیل نمی‌شود و آموزش مجازی خواهد بود و در مناطق زرد هم ظرفیت کلاس‌ها با ۱۰ دانش‌آموز تشکیل می‌شود. در مناطق قرمز حتی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی هم به صورت مجازی آموزش می‌بینند و به هیچ عنوان در این مناطق کلاس حضوری برگزار نخواهد شد.

چگونگی آموزش از راه دور در مناطق محروم

رئیس کمیسیون آموزش مجلس درباره نحوه آموزش مجازی در ۱۳ استان قرمز که اتفاقا برخی از آنها مناطق محروم با محدودیت دسترسی به امکانات آموزش مجازی دارند، گفت: مسئولان آموزش و پرورش در این باره گفته‌اند در مناطقی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد یا دانش‌آموزان امکان استفاده از گوشی هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت را ندارند صداوسیما تمام قد به میدان خواهد آمد. صداوسیما ۹۷ درصد کشور را تحت پوشش دارد و از این طریق می‌توانیم به دانش‌آموزان این مناطق آموزش بدهیم. برای مناطقی که حتی به تلویزیون هم دسترسی ندارند بسته‌های آموزشی تهیه شده است یا این‌که به این مناطق معلم اعزام خواهد شد.

احتمال افزایش بازماندگان از تحصیل

منادی سفیدان با اشاره به تلاش مسئولان آموزش و پرورش برای محروم نشدن دانش‌آموزی از تحصیل، گفت: با وجود همه تمهیداتی که وزارت آموزش و پرورش برای آموزش مجازی اندیشیده است و پیگیری و نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی باز هم مشکلات و کمبودهایی خواهیم داشت. این اتفاق باعث می‌شود تعداد بازماندگان از تحصیل افزایش پیدا کند. اکنون ۱۷۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم و پیش‌بینی می‌کنیم با اوضاع پیش‌آمده این تعداد به یک میلیون یا حتی دو میلیون نفر برسد.

کد خبر 545523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار