اولتیماتوم به وزیر کشاورزی برای اصلاح مشکلات «سامانه بازارگاه»/ احتمال سوال از وزیر در هفته آینده قوت گرفت


اولتیماتوم به وزیر کشاورزی برای اصلاح مشکلات «سامانه بازارگاه»/ احتمال سوال از وزیر در هفته آینده قوت گرفت

نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس دو هفته برای اصلاح ایرادات سامانه بازارگاه به وزارت جهاد کشاورزی مهلت داده بودند، ولی با توجه به پایان موعد مقرر، اتفاق خاصی برای این سامانه رخ نداده است.

اولتیماتوم به وزیر کشاورزی برای اصلاح مشکلات «سامانه بازارگاه»/ احتمال سوال از وزیر در هفته آینده قوت گرفت

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: معین الدین سعیدی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس پیرامون مشکلات سامانه بازارگاه (تخصیص نهاده‌های دامی به واحد‌های تولیدی) و لزوم اصلاح آن‌ها به بازارنیوز گفت: با توجه به شرایط خاص ارزی باید مشکلات این سامانه مرتفع بشود. کمیسیون کشاورزی در حوزه نهاد ه دامی جلسات متعددی را داشته که در بیشتر این جلسات تاکید کردیم که مشکل ما فقط عدم تخصیص نیست، ناهماهنگی دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی، یک معضل بزرگی است.

وی از دخالت ندادن کارشناسان در زمان تشکیل این سامانه انتقاد کرد و گفت: علی القاعده در ابتدای تاسیس سامانه بازارگاه، ذی‌نفعان آن هم باید دخیل می‌شدند که متاسفانه اینگونه نبود و این ذی‌نفعان جایی در شروع کار نداشتند و طراحی سامانه با مشورت آن‌ها شکل نگرفت.

سعیدی پیرامون مشکلات این سامانه اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی هم قبول دارد که این سامانه دارای اشکالات جدی است. از جمله مشکلات این است که دارندگان حواله یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد که برای ثبت‌نام در سامانه اقدام کنند. همچنین قابلیت مانیتورینگی که پیشتر در سامانه انبار‌ها وجود داشت، کاهش یافته است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که سامانه بازارگاه دارد و دغدغه ماست، امکان دخالت از لحاظ فضای مدیریتی در این سامانه است. همچنین در بحث فروش نسیه هم سامانه مشکل دارد و امکان پرداخت تا تکمیل فرایند سفارش برای خریدار فراهم نیست.

سعیدی تاکید کرد: مشکل این است که برخی می‌خواهند سلیقه‌ای رفتار کنند و باید به جای این که سلیقه شخصی را اعمال کنیم، کار را به سامان‌های که بی طرف است، بسپریم و اگر مشکلاتی هم دارد، آن‌ها را اصلاح کنیم. اولین قدم در راه حل مشکلات، به رسمیت شناختن اصل سامانه است. برخی از افراد، تخصص در پاک کردن صورت مسئله دارند و وقتی اصل مشکل را قبول ندارند، طبیعتا هیچ تدبیری هم برای حل موضوع نخواهند داشت، این درحالی است که شخص وزیر مشکلات این سامانه را پذیرفته‌اند.

وی پیرامون بررسی روند اصلاح سامانه در کمیسیون کشاورزی پس از تشکیل مجدد مجلس گفت: قطعا پس از تشکیل مجدد مجلس و بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه خود، نشست‌های فنی پیرامون سامانه بازارگاه برگزار خواهیم کرد تا مشکلاتی که در بحث نهاده‌ها وجود دارد را به حداقل برسانیم.

سعیدی افزود: ما فرصتی به وزارت جهاد کشاورزی می‌دهیم تا طبق صحبت‌های وزیر، مشکلات سامانه بازارگاه برطرف شود؛ اگر این کار صورت نگرفت و مشکلات بر قوت خود باقی ماندند، مجلس از اهرم‌های قانونی خود استفاده خواهد کرد.
*پایان مهلت قانونی مجلس به وزیر کشاورزی
محمد جواد عسگری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این باره به بازارنیوز گفت: ایراداتی از جمله عدم امکان دسترسی خریداران خرد، امکان اعمال نفوذ در مبحث قیمت گذاری، عدم وجود سیستم نظارتی بر عملکرد این سامانه وارد بود که این ایرادات را با وزارت کشاورزی مطرح کردیم.

وی تاکید کرد: این ایرادات باید ظرف مدت دو هفته برطرف یا پیگیری می‌شد که این مدت تقریبا رو به پایان است و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است؛ بنابراین احتمال سوال از وزیر کشاورزی در هفته آینده در صحن کمیسیون وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان