کرونا؛ سوغات مرگبار سفر‌های تابستانی/ موج سوم بیماری در راه است؟!


کرونا؛ سوغات مرگبار سفر‌های تابستانی/ موج سوم بیماری در راه است؟!

در تعطیلات گذشته شاهد افزایش 9 درصدی سفر‌ها نسبت به سال گذشته بودیم و گمانه زنی‌ها درباره موج سوم کرونا قوت گرفته است.

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در چند روز تعطیلی گذشته برخلاف هشدار‌های مسئولان نظام سلامت کشور شاهد افزایش سفر‌ها بودیم، سفر‌هایی که اغلب آن‌ها به شهرهایی با وضعیت قرمز کرونایی انجام شد.

در این تعطیلات شهر‌های شمالی کشور رکورددار پذیرش مسافر بود و تصاویر بسیاری از حضور مسافران بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی در ساحل دریا در فضای مجازی منتشر شد و این سفر‌ها و تجمعات در شهر‌های شمالی گلایه کسانی که چند ماهی است شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، به دنبال داشت.

از طرفی برخی بدون توجه به خستگی و فرسودگی کادر درمان که در چند ماهه گذشته پای کار ایستاده اند، بار سفر بستند و راهی سفر شدند و این سفر‌ها در چند هفته آینده عواقب بدی به دنبال خواهد داشت.

البته برخی‌ها هم سعی دارند شیوع کرونا را به برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم مرتبط کنند، اما وزیر بهداشت در پیامی آب پاکی را روی دست‌ها ریخت و در نامه‌ای از وعاظ، مداحان، مدیران و اعضای هیات‌های مذهبی و مردم که در مراسم عزاداری محرم، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کردند، قدردانی کرد و نوشت: گرچه در نقاط محدودی گروه‌های اندکی به تمنای اینجانب و همکارانم وقعی ننهادند مع الوصف جمعیت کثیر عاشقان حضرت سیدالشهدا (ع) با رعایت کلیه اصول شرمسارشان کردند و تاسوعا و عاشورائی متفاوت و باشکوه در تاریخ کشورمان رقم زدند.

علیرضا وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت هم در پیام توییتری از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مراسم عزاداری محرم نوشت: بازدید‌های میدانی و گزارشات رسیده نشان می‌دهد عموم مساجد و هیئات شاخص، بیش از ۹۵ درصد دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده اند. خدا قوت به همه که تصویر زیبایی از شعور وشور حسینی را به نمایش گذاشتید. برای آن ۵ درصد هم که عموما دسته‌های محلی و افراد غیر مطلع بودند، آرزوی سلامتی داریم.

افزایش ۸۰ درصدی سفر‌های غیر ضرور در تعطیلات

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه میزان در خواست سفر در تعطیلات در مقایسه با ایام عادی رشد داشته است، گفت: با توجه به چند روز تعطیلی پیش رو بسیاری از مردم برای عزاداری به شهر‌های خود سفر داشته اند به طوری که شاهد افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی جا به جایی مسافران در این ایام بوده‌ایم.

او با اشاره به اینکه تقریباً تمامی شهر‌ها در خواست سفر داشته اند، ادامه داد: میزان جابه‌جایی مسافران در شهر‌های با وضعیت قرمز، کم بوده است، اما همچنان برای سفر به مشهد و تعدادی از کلانشهر‌های دیگر میزان درخواست‌ها و جا به جایی مسافران زیاد بوده است.

در بخش ریلی شاهد رشد ۶۰ درصدی سیر قطار‌ها بوده ایم که در مقایسه با هفته‌های گذشته حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. مشهد بیشترین درخواست را داشته، اما در مقایسه با ماه گذشته میزان حذف قطار در این مسیر هم در مقایسه با سایر مسیر‌ها بالا بوده است.

رکورد ۲ میلیون و ۵۶۶ هزار سفر در یک روز تعطیلات

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره سفر‌های بین استانی و شیوع بیشتر کرونا گفت: خبر بد ما سفر‌های استانی است که برخلاف درخواست ما و درخواست آقای روحانی، قشری از مردم در سفر‌های بین شهری رفتار مناسبی را انتخاب نکردند.

حریرچی تصریح کرد: روز پنج‌شنبه، شاهد دو میلیون و ۵۶۶ هزار سفر بین استانی بودیم. نسبت به روز مشابه سال گذشته که روز عادی بود، افزایش ۹ درصدی سفر‌ها را داشتیم. این آمار اصلا قابل توجیه نیست و درصدی از مردم که سفر‌های دو میلیون و صدهزار تایی چهارشنبه و دو میلیون و ۵۶۰ هزاری پنج‌شنبه را رقم زدند، کل کشور را تحت تاثیر قرار دادند.

جولان مسافران در شهر‌های با وضعیت قرمز کرونایی

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: متاسفانه استان‌هایی مثل مازندران که وضعیت قرمز کرونایی دارد شاهد بیشتر سفر‌ها بود و رسوب بیش از ۸۰ هزار خودرو را در این شهر داشتیم و گلستان و گیلان، اصفهان، آذربایجان شرقی که در وضعیت قرمز کرونایی هستند، مقصد گردشگران بودند و این حجم سفر می‌می تواند وضعیت این استان‌ها را از نظر ابتلا تشدید کند و از طرفی این استان‌ها مبدائی برای درگیری استان‌های غیر قرمز و هشدار باشند و مسافران آلودگی را از این شهر‌ها به شهر مبدا منتقل کنند.

حریرچی با اشاره به وضعیت نگران کننده آمار بستری کرونا در کشور گفت: وضعیت مراجعات بستری نسبت به اوایل تیرماه کاهش قابل توجهی پیدا کرده است، ولی هنوز در وضعیتی است که باز همین تعداد بستری نگران کننده بوده و آمار فوتی‌ها همچنان سه رقمی است.

تهرانی‌ها رکورددار سفر در تعطیلات محرم

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران او با اشاره به اینکه بالاترین میزان تردد‌ها در سفر‌هایی که طی چهار روز اخیر در کشور رخ داد مربوط به استان تهران بوده است.

زالی تصریح کرد: میزان این سفر‌ها حتی در مقایسه با سال قبل نیز بسیار بیشتر بوده، در واقع شاهد رشد ۱۰ درصدی سفر‌ها در این ایام نسبت به سال قبل بودیم.

احتمال بروز موج سوم کرونا در شهریور ماه

پیش از آغاز سفر‌ها احتمال بروز موج سوم کرونا با حجم زیاد سفر‌های بین استانی به ویژه با مسافرت به استان‌های با وضعیت قرمز کرونا پیش بینی شده بود و حالا حجم گسترده سفر‌ها در تعطیلات نگرانی‌ها را درباره احتمال بروز موج سوم کرونا افزایش داده است.

معاون کل وزارت بهداشت درباره افزایش سفر‌ها و احتمال بروز موج سوم کرونا بیان کرد: احتمال زیاد در هفته بعد شاهد افزایش موارد سرپایی بعد از دو الی سه هفته و افزایش موارد بستری و حتی چند هفته بعد افزایش مرگ و میر را خواهیم داشت.

زالی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به جریانات اخیر به ویژه مسافرت‌های پرتراکم در تهران زودتر از فصل پاییز شاید زودتر از پاییز، پیک جدید را تجربه کنیم، این موضوع به دلیل شکنندگی اوضاع با توجه به ماهیت استان تهران رخ می‌دهد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره اینکه از چه زمانی تاثیر این سفر‌ها بر آمار ابتلا و مرگ و میر کرونا را مشاهده خواهیم کرد، گفت: تغییر آمار مبتلایان که منجر به فوت شود حدود ۴ تا ۶ هفته بعد مشخص خواهد شد، اما در مورد بیماران سرپایی بین ۵ تا ۱۴ روز بعد از تماس اولیه با فرد ناقل کرونا، علائم بیماری مشاهده می‌شود و افزایش بیماران بستری را نیز بین دو تا ۳ هفته دیگر ممکن است مشاهده کنیم.

احسان مصطفوی رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: توصیه سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت این است تا حد امکان افراد از حضور در مکان های پرتراکم به ویژه در فضاهای سربسته خودداری کنند و در صورتی که ضرورت حضور در فضای سربسته با تهویه نامناسب وجود دارد، باید شیوه نامه های بهداشتی رعایت شود و افراد فاصله فیزیکی ۲ متری را رعایت کنند و ماسک بزنند.

رئیس بخش اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران درباره احتمال افزایش موارد ابتلا به کرونا با توجه به حجم بالای سفرها در تعطیلات گذشته گفت: در سفرهای تفریحی که تصاویر آن منتشر شد، تعدادی از افراد فاصله فیزیکی مناسب را رعایت نکرده و ماسک نزده بودند و این موضوع احتمال انتقال ویروس و شیوع کرونا را به دنبال خواهد داشت، همچنان که در ماه های گذشته شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا به دلیل برگزاری مراسم های عروسی و عزا که شرایط مشابهی را فراهم می کرد بودیم.

مصطفوی ادامه داد: سفر افراد را در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به کرونا قرار می دهد و به همین دلیل توصیه می شود که سفرهای غیر ضرور انجام نشود. شدت انتقال ویروس و تاثیر آن بر موج اپیدمی متاثر از این است که مسافران به کدام شهرها بیشتر سفر می کنند و اگر سفرها به مناطق قرمز بیشتر باشد شانس انتقال بیماری به شهرهای مبدا افزایش پیدا خواهد کرد، همچنین اگر افراد از استان های با وضعیت قرمز به مناطق کم شیوع سفر کنند، می توانند ویروس را به این مناطق منتقل کنند و در نتیجه شهرهای مبدا و مقصد تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران بیان کرد: افزون بر سطح شیوع بیماری در منطقه، حجم سفرها هم می تواند تعیین کننده میزان انتقال ویروس باشد و با رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی احتمال انتقال ویروس در سفر قطعا بیشتر خواهد شد.

مسافران پس از بازگشت یک تا ۲ هفته از حضور در تجمعات خودداری کنند

مصطفوی تاکید کرد: توصیه اکید این است که افراد از سفرهای غیر ضرور خودداری کنند و در مواردی که ضرورت سفر وجود دارد افراد در طول سفر تا حد امکان از تماس با بومیان منطقه و پس از بازگشت به شهر خود تا ۲ هفته از حضور در تجمعات خودداری و در صورت بروز علامت به پزشک مراجعه کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران گفت: امیدواریم در شرایطی که وضعیت بیماری کمی پایدار شده است و کادر بهداشت و درمان از روزهای سخت فاصله گرفته اند، شاهد سفرهای غیر ضرور نباشیم و مردم همچنان در مراسم عزاداری محرم هم شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

رضا جلیلی خشنود، معاون ستاد مقابله با کرونا در تهران بیان کرد: بار‌ها از طریق رسانه‌ها از مردم خواهش کردیم که نسبت به مسافرت در تعطیلات هفته گذشته احتیاط بیشتری داشته باشند. ما در حال نزدیک شدن به فصل پاییز هستیم و قطعا با موجی از بیماری‌های تنفسی و عفونی مواجه خواهیم شد. با شروع فصل پاییز، بار عفونی مراکز درمانی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد و این مسئله بر توان کادر درمان بی‌تاثیر نخواهد بود.

او ادامه داد: حجم مسافرت‌های هفته گذشته بسیار بالا بود و اثرات این حجم از سفر‌های تابستانی را طی ۱۰-۱۴ روز آتی خواهیم دید. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از دور کاری و لغو طرح ترافیک، آمار فوتی‌های این ویروس را از ۲۵۰ به ۱۱۰ رساندیم، اما متاسفانه این عدم رعایت ما را در هفته‌های آتی با مشکل روبرو می‌سازد.

معاون ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: مسافرانی که از سفر بازگشتند، باید به این نکته توجه کنند که طی بازه ۷-۵ روزه از حضور در تجمعات خودداری کنند، زیرا که ممکن است ناقل ویروس و فعلا بدون علامت باشند. این بازه یک هفته‌ای به این دلیل است که در صورت بروز علایم بیماری سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

لزوم اعمال محدودیت‌های کرونایی برای سفر‌های بین استانی

وزیر بهداشت با آغاز موج سفر‌های بین استانی در صفحه اینستاگرامی خود از سفر‌های غیر ضرور مردم گلایه کرد و نوشت:‌ای کاش ابزاری فراتر از خواهش و التماس داشتم.

نمکی افزود: پس از روز‌های سخت و نفس‌گیر و مهار موارد ابتلا و مرگ و میر در اقصی نقاط کشور با تلاش شبانه روزی همکارانم و شهادت، ابتلا و زمین گیر شدن تعدادی از آنها و نزدیک شدن مجدد مرگ و میر‌ها به سمت دو رقمی،‌ای کاش توانی، اختیاری، ابزاری یا مددی فراتر از تمنا و خواهش و التماس داشتم تا با این تردد‌های بی رویه برای روز‌های سخت خیز مجدد بیماری و زحمت و گرفتاری همکارانم مضطرب نمی‌شدم و تا این حد از مظلومیت، خستگی و بردباریشان شرمسار نمی‌گشتم.

او ادامه داد:‌ای کاش می‌توانستم با تمسک به شیوه‌هایی سختگیرانه‌تر و تأدیب اندکی که رعایت نمی‌کنند و با بی توجهی حقوق شهروندی انبوهی را که رعایت می‌کنند زیر پا می‌گذارند در مهار بیماری توفیقات بیشتری تقدیم مردم نازنین سرزمینم کنم.

نمکی گفت: گرچه شهادت منتهی آرزوی ما در خدمتگزاری به مردم دردمند کشورمان است، اما‌ای کاش عزیزترین فرزندان رنج کشیده مان به عنوان مدافع سلامت قربانی ساده انگاری و بی توجهی گروهی نمی‌شدند و‌ای کاش همگان با رعایت شیوه نامه‌ها فرصت بازتوانی دیگر مان ببخشند تا اگر خدایی ناکرده پاییزی سخت در راه بود همکاران رنجورم شاداب و با طراوت همچون گذشته در مقابل هجمه سنگین بیماری تاب آورند.

وزیر بهداشت بیان کرد: و‌ای کاش هنگامی که برای تهیه ما یحتاج روز مبادا التماس می‌کنم گروهی دردنامه هایم را تقاضای عادی در شرایط غیر اضطراری نپندارند و‌ای کاش خداوند به حرمت شب‌های سوزناک عزای حسینی این بلا را از جان ملت امام حسین (ع) و عالم بشریت دور کند.

فرمانده ستاد کرونای تهران هم ضمن انتقاد از سفر‌های مردم در تعطیلات بیان کرد: طبیعتا در پاندمی باید برای برقراری یک انتظام با نظم مشخصی در ضمن رعایت تمامی اصول مدنی عمل کنیم. گاهی اوقات عدم توجه به هشدار‌های بهداشتی می‌تواند یک عامل خسارت بار برای تمام جامعه باشد؛ بنابراین در هیچ کجا در پاندمی‌ها به توصیه و خواهش عدم سفر متوسل نخواهند شد، بلکه از ابزار‌های بازدارنده استفاده می‌کنند.

زالی یادآوری کرد: آمار تغییر یافته در میان کسانی که طی چند روز اخیر سفر‌های پرتراکم به خصوص به استان‌های شمالی یعنی مکان‌هایی با وضعیت قرمز داشته‌اند، در طول زمان ۵ الی ۱۴ روز آینده در میان مراجعه کنندگان سرپایی، ۲ الی ۳ هفته در میان بستری شدگان و ۴ الی ۶ هفته در میان بیماران مراجعه کنندگان خود را نشان خواهد داد.

حریرچی اظهار کرد: در خواست ما از مردم این است که در این مدت اکیدا از سفر خودداری کنند حتی سفر‌های ضروری را باید به حداقل برسانند. به نظر می‌رسد درخواست سفر نرفتن کفایت نکند و باز هم باید برخی مقررات را وضع و اعمال محدودیت کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج