نمایش «شعور حسینی» در عاشورایی متفاوت


نمایش «شعور حسینی» در عاشورایی متفاوت

چالش های پیش روی دولت سیزدهم، عملکرد هفت ساله دولت، طرح فروش اوراق نفتی و رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم عزاداری محرم از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه 10شهریورماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دردسرهای دولت سیزدهم» به بررسی چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: رصد تاریخ جمهوری اسلامی و البته مرور رویدادهای گوناگون امروز نشان می‌دهد که دوازده دولت پس از انقلاب اسلامی، هر یک چالش‌های خاص و گاه منحصر به‫فردی را پشت سر گذاشته‌اند؛ از دولت‌های ابتدایی انقلاب که فضای خاص انقلابی و حواشی آن را تجربه می‌کردند، دوران ترورها که دامنه‌اش تا ترور رئیس‌جمهوری و نخست وزیر هم رسید، دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق، دوران پس از جنگ، فصل ورود ادبیات جدید سیاسی و مدنی اصلاحات و به تعبیر رئیس دولت وقت هر ۹ روز یک بحران، دوران پر چالش پدیده محمود احمدی‌نژاد از تصمیم‌های عجیب داخلی و واکنش‌های شدید خارجی تا مسائل انتخابات ۸۸ و حتی رویگردانی حامیان پیشینش و در نهایت عصر مذاکره و برجام و البته ترک برداشتن آن و این اواخر هم که شیوع کرونا، هر یک شرایطی را فراهم آورده که دولت‌ها بتوانند یکی پس از دیگری شرایط خود را استثنایی توصیف کنند. با این حال آیا دولت سیزدهم قرار است با شرایط خاص‌تری مواجه شود؟

نمایش «شعور حسینی» در عاشورایی متفاوت

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نمایش شعور حسینی در عاشورایی متفاوت» به بررسی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری محرم پرداخت و نوشت: مردم اسلامی با برپایی مجالس عزاداری و نوحه‌خوانی در سوگ امام حسین (ع) و شهدای دشت کربلا اشک ماتم ریختند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم عاشورای حسینی را با شکوهی خاص برگزار کردند. مردم سراسر کشور از ساعات ابتدایی روز یکشنبه مطابق با دهم ماه محرم و روز عاشورای حسینی، با برپایی مراسم زیارت عاشورا، روضه‌خوانی و هیأت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی اوج ارادت خود را به خاندان نبوت (ع) نشان دادند. امسال به‌رغم شرایط خاص و محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، دلداران مکتب امام حسین (ع) به عزاداری پرداختند. عزاداران حسینی همزمان با ظهر عاشورا و بانگ اذان، عزاداری‌ها را متوقف و نماز ظهر عاشورا را به تاسی از سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، اقامه کردند.

نمایش «شعور حسینی» در عاشورایی متفاوت

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «طرح ناکام مصالحه ملی» به بررسی عملکرد هفت ساله دولت در مسائل داخلی و شعارهای نافرجام سیاسی پرداخت و نوشت: «آشتی ملی»، «گفت‌وگوی ملی» و حالا در یک هشتم پایانی عمر دولتی که آمده بود حصر ایران را بشکند، تعبیر و پیشنهادی تازه به میان آمده و این‌بار هم اگرچه خواهان تحولی گشایش‌گر در سطح «ملی» است اما نه از آشتی و گفت‌وگو که از «مصالحه ملی» می‌گوید. آن‌هم در روزهای پایانی کار رئیس‌جمهوری که هفت سال پیش از این روزهای سخت کرونایی و تحریمی با نماد تبلیغاتی «کلید» و شعار «رفع‌حصر» و گشایش‌های سیاسی- مدنی با پشتیبانی تام و تمام جناح چپ و اصلاح‌طلبان وارد گود انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم شده بود و می‌خواست نه با نام «اصلاحات» -که به‌نام «اعتدال» - نه یک رئیس‌جمهوری محافظه‌کار که مصلحی سیاسی باشد.

حالا اما آنقدر از آن روزها گذشته و کشور این مدت اینقدر مشکل و مصیبت پیش‌روی خود می‌بیند که شاید گفتن از شعارها و وعده‌های آن روزهای شاد، حتی موجب تردید ناظران در سلامت و صحت گویندگان باشد. اینکه آیا به‌راستی هنوز هم می‌توان این‌چنین بی‌پشتوانه و آن‌چنان خوش‌بینانه، به روزی نو که همین اکنون هم خورشیدش را در آستانه غروب می‌بینیم، امید بست؟! اما حالا اینطور که در پی گفت‌وگوی بیشتر با مواضع این اصطلاح تازه و پیشنهاددهنده تعبیر تازه‌نفس سیاسی اخیر دست‌گیرمان شده، نه‌تنها مثبت نیست که منفی است.

نمایش «شعور حسینی» در عاشورایی متفاوت

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیش فروش نفت؛ چگونه؟» نوشت: دکتر مسعود نیلی و علی ابراهیم‌نژاد در مقاله‌ای اختصاصی برای «دنیای اقتصاد» سناریوهای تصمیم برای تأمین کسری بودجه از طریق پیش فروش نفت را تشریح کردند. پس از گذشت روزها و هفته‌ها، همچنان جزئیات رسمی از طرح گشایش اقتصادی اعلام نشده است. با این‌حال، کلیت ماجرا این است که دولت قصد پیش‌فروش درآمدهای آتی (از محل نفت) را داشته که به نظر می‌رسد با مخالفت‌هایی مواجه شده است. نیلی و ابراهیم‌نژاد، استادان اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با توجه به اهمیت مساله سعی کردند راه‌های ممکن برای پولی نشدن کسری بودجه را فهرست کنند. آنها با طراحی یک ماتریس تصمیم‌گیری برای پیش فروش نفت، پیامد هر تصمیم را پیش‌روی سیاست‌گذار قرار دادند. این سناریوها یک چهارراه پیش‌روی نظام تصمیم‌گیری قرار می‌دهد که ۲ متغیر اصلی نقش چراغ راهنما را بازی می‌کنند: امکان صادرات نفت در سررسید و نحوه قیمت‌گذاری اوراق. پرمخاطره‌ترین مسیر در این چهارراه، عدم فروش نفت و قیمت‌گذاری اسمی است و کم ریسک‌ترین مسیر، رفع تحریم‌ها و قیمت‌گذاری اوراق در بازار.

نمایش «شعور حسینی» در عاشورایی متفاوت

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیوند شور و شعور حسینی (ع) محرم امسال را در تاریخ ماندگار کرد» به بررسی برگزاری عزاداری‌ها در دهه اول محرم پرداخت و نوشت: عشق حسین (ع) و اشتیاق ادامه راه او زمان و شرایط و موقعیت نمی‌شناسد. ایران اسلامی در دهه اول محرم امسال در شرایط ویژه کرونا نیز با رعایت محدودیت‌های مربوط به کرونا غرق در ماتم و عزا شد.

مردم انقلابی ایران اسلامی با درک ماهیت نهضت حسینی و سوگواری و عزاداری آن چراغ هدایت و سفینه نجات، پرتوهایی از فضائل سیدالشهدا (ع) را دریافت کرده‌اند و در مسیر حق‌طلبی و استکبارستیزی پیش می‌روند.

ملت حسینی ایران اسلامی که با اسوه گیری از عاشورا پای انقلاب اسلامی و آرمان‌هایش ایستاده است، هر سال پرشورتر از قبل نهضت سالار شهیدان را گرامی می‌دارد و امسال کرونا هم مانع این واقعیت عظیم نشد. تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع تقلید بر رعایت تدابیر ستاد ملی مقابله با کرونا در برگزاری مجالس عزای حسینی، مورد توجه عزاداران حسینی قرار گرفت. در همین راستا بود که رونق پویش هر خانه و هر کوچه یک حسینیه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با نظمی دیدنی و مثال‌زدنی در عزاداری‌ها بدون کاسته شدن از شور مجالس و حرارت و عشق قلبی به سالار شهیدان دشت کربلا، پیوند شور و شعور حسینی را رقم زد که ناظران را متحیر ساخت، تحسین‌ها را برانگیخت و محرم امسال را در تاریخ ماندگار کرد.

محرم امسال اولین محرم بدون وجود بابرکت اسطوره مقاومت اسلامی، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است و عزاداران با شعار «ما ملت امام حسینیم» و نصب تصاویر آن شهید جلیل‌القدر که در مراسم تشییع پیکر مطهرش حماسه آفریدند، یاد و راهش را گرامی داشتند. جای او امسال در حسینیه ثارالله کرمان خالی بود. حسینیه‌ای که یکی از مهم‌ترین مراکز مورد توجه حاج قاسم در مراسم عزای امام حسین (ع) بود. این مکان از ابتدای تأسیس به مکانی برای تجمع رزمندگان دفاع مقدس تبدیل شد و ولایتمداران کرمانی در طول انقلاب به مناسبت‌های مختلف در این مکان حضور می‌یافتند؛ مردم خاطره‌های زیادی از این مکان دارند اما آنچه که امسال برای مردم حسرت شده عدم حضور سردار شهید سلیمانی در سردر ورودی این حسینیه است.

نمایش «شعور حسینی» در عاشورایی متفاوت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت