احداث جاده چهاربانده پارس‌آباد - مشگین‌شهر تا یک ماه آینده آغاز می‌شود


احداث جاده چهاربانده پارس‌آباد - مشگین‌شهر تا یک ماه آینده آغاز می‌شود

اردبیل- ایرنا - نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: طرح احداث جاده 130 کیلومتری چهاربانده پارس‌آباد ـ مشگین‌شهر تا یک ماه آینده آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا ، عباس جهانگیرزاده روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران پارس‌آباد با اشاره به ضرورت احداث سریع این جاده چهاربانده به علت تعداد بالای تصادفات منجر به فوت در جاده مورد استفاده کنونی گفت: بر اساس وعده مسوولان این طرح در سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اتصال خط ریلی در حال تکمیل میانه ـ اردبیل به منطقه مغان افزود: پروژه راه‌آهن میانه – اردبیل بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال جاری تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله‌سوار در مجلس یازدهم بیان کرد: این خط ریلی پس از بهره‌برداری مسیر اول، به سمت شهرستان پارس‌آباد امتداد یافته و از این منطقه به راه‌آهن جمهوری آذربایجان متصل می‌شود.

وی اظهار داشت: برای اجرای طرح خط آهن اردبیل - پارس‌آباد، مطالعات لازم به همراه نقشه و طرح اجرایی آماده شده و با کمترین هزینه و در حداقل زمان این پروژه عملیاتی خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم همچنین از شروع عملیات اجرایی طرح بارانداز ریلی در تازه‌کند پارس‌آباد در نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایحان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ۲ کشور ایران و آذربایجان مصمم و علاقه‌مند به اجرای این پروژه هستند.

وی با اعلام اینکه این بارانداز در زمینی به مساحت یکصد هکتار اجرا می‌شود، اضافه کرد: این طرح زمینه‌ساز جهش بزرگ اقتصادی در منطقه خواهد شد و اجرای سند توسعه راهبردی مغان در گرو تحقق این پروژه عظیم است.

بگفته جهانگیرزاده، ۲ کشور ایران و آذربایجان به واسطه این بارانداز به هم متصل می‌شوند و حمل و نقل ریلی و جابه‌جایی بار و محصولات کشاورزی بین ۲ کشور از این طریق موجب کم شدن هزینه تجارت بین ۲ کشور می‌شود.

** اختصاص ۴۵۰۰میلیارد ریال برای پایاب خداآفرین

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح شهرک گلخانه‌ای و پایاب سد خداآفرین جزو طرح‌های کم نظیر آب و خاک در کشور است، از اختصاص چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه ملی خبر داد.

وی گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، منطقه مغان متحول شده و شاهد رشد چشمگیر در میزان تولید محصولات کشاورزی در منطقه خواهیم شد.

وی به ضرورت حمایت واقعی از کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی تاکید و بیان کرد: اگر مسوولان ذیربط به وظایف خود به درستی عمل کنند، محصول و دسترنج زارعان که با رنج و مشقت فراوان به مرحله تولید می‌رسد، روی دست شان نمی‌ماند.

نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله‌سوار در مجلس حوزه انتخابیه خود در مغان را غنی از درآمد و قطب کشاورزی کشور عنوان کرد و افزود: این شهرستان‌ها در زمینه کشت و تولید انواع محصولات زراعی، باغی و نیز در زمینه دامپروری در کشور پیشتاز هستند.

جهانگیرزاده با اشاره به ظرفیت خوب منطقه پارس‌آباد در بحث گردشگری افزود: برای اجرای طرح‌های گردشگری در دریاچه مغان، ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و در شرف واگذاری به پیمانکار است.

** ارس آلوده نیست

نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله‌سوار در مجلس یازدهم با اشاره به موضوع هدایت و ورود پساب‌های صنعتی کشور ارمنستان به ارس گفت: دستگاه‌ها و متولیان مربوطه بر اساس نتایج نمونه‌برداری انجام شده در خصوص آب رود ارس، اعلام می‌کنند که آب این رودخانه آلودگی ندارد.

وی اضافه کرد: با پیگیری انجام شده، اخیراً نمونه‌های آزمایشی از آب ارس برداشت شده که برای روشن شدن موضوع، منتظر جواب این آزمایش‌ها هستیم.

آغاز اجرای طرح عظیم پالایش دانه‌های روغنی در پارس‌آباد

جهانگیرزاده همچنین از آغاز اجرای پروژه عظیم پالایش دانه‌های روغنی در شهرستان پارس آباد خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح بزرگ ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود که با تحقق آن، به اندازه ۲ شرکت مغان و پارس برای منطقه سود عاید منطقه خواهد شد.

وی با اشاره به معطلی ۲ ساله اجرای این طرح افزود: پس از چهار ماه پیگیری بی‌وقفه موانع اجرای این طرح رفع شد.

به گفته نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله‌سوار در مجلس یازدهم، طرح پالایش دانه‌های روغنی مغان در خاورمیانه بی‌نظیر خواهد بود و با بهره‌برداری از آن، بخش عظیمی از مشکل بیکاری منطقه رفع خواهد شد.

** بخش زراعت کشت و صنعت مغان قابل واگذاری نیست

جهانگیرزاده با اعلام اینکه پرونده واگذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در زمان حاضر در مرحله داوری قرار دارد، گفت: دولت و نمایندگان باید به هر رای و حکمی که قوه قضائیه در این خصوص صادر می‌کند، تمکین کنند.

وی با بیان اینکه بخش زراعت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قابل واگذاری نیست، گفت: بخش صنعت و مقدار اراضی مورد نیاز برای این بخش باید طبق اصل ۴۴ واگذار شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حل اختلافات بین شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس و عشایر ساکن در محدوده و واگذاری حق و حقوق و مقدار اراضی قانونی آنها اعلام کرد: در آینده نزدیک ۹ هزار هکتار از اراضی این دو کشت و صنعت به عشایر منطقه واگذار می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله‌سوار در مجلس یازدهم افزود: این مقدار اراضی از شرکت‌های یاد شده منفک شده و واگذاری در مرحله نهایی قرار دارد.

** منتسب به دولت روحانی هستم

نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله‌سوار در مجلس یازدهم خود را منتسب به این دولت عنوان کرد و گفت: به واسطه این انتساب، توانستم اعتبارات کلانی برای منطقه اخذ کنم.

جهانگیرزاده با بیان اینکه اعتبارات خوبی برای اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی برای سه شهرستان منطقه مغان اختصاص یافته است، افزود: با جذب این اعتبارات و تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌ها، سیمای منطقه دگرگون خواهد شد.

وی از اضافه شدن یک پرواز به تعداد پروازهای مسیر تهران – پارس‌آباد خبر داد و بیان کرد: به منظور رونق و گسترش فرودگاه پارس‌آباد، طرح توسعه این فرودگاه اجرا خواهد شد که در این راستا قدم‌های اولیه برداشته شده است.

جهانگیرزاده با اشاره به انتخاب فرماندار جدید برای شهرستان پارس‌آباد، ابراهیم امامی را فرمانداری توانمند خواند و خواستار مشارکت و همکاری همه دلسوزان مغان برای توسعه منطقه شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کشف جسد 2 کودک بعد از 3 کشف شد + عکس