ثبت شهر سهند به عنوان اولین شهر سالم، افتخاری بزرگ برای کشور است


ثبت شهر سهند به عنوان اولین شهر سالم، افتخاری بزرگ برای کشور است

فرماندار شهرستان اسکو، ثبت شهر سهند به عنوان اولین شهر سالم را افتخاری بزرگ برای کشور، آذربایجان شرقی و شهرستان اسکو عنوان کرد.

بابک رضی منش، روز یکشنبه در جلسه ارزیابی اولیه پروژه شهر سالم سهند که با حضور، مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین مدیرکل توسعه شبکه بهداشت این وزارت برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد مسئولان دستگاه‌های اجرایی در شهر ایمن سهند با اولویت توسعه اجتماعی با اجرای پروژه شهر سالم با عزم و اراده جدی پیگیری می‌شود.

وی افزود: آهنگ توسعه در شهر ایمن سهند با دیگر شهرهای جدید کشور به دلیل اجرای پروژه شهر سالم، تفاوت‌های اساسی و بنیادین داشته و تعریف رویکرد گردشگری این شهر را از یک شهر خوابگاهی به یک شهر زنده و پویا سوق خواهد داد، امیدواریم که با تداوم این رویکرد شاهد شهری با شاخصه‌های شهر کارآمد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: عدم جذابیت برای سکونت و مشکل جذب جمعیت در این شهرها یکی از مشکلات شهرهای جدید بوده و خوشبختانه با تغییر رویکرد و اجرای پروژه جامع ایمن و مروج سلامت و همچنین اجرای پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی در این شهر، سهند تا پایان ۱۴۰۰ به افق جمعیتی خود دست پیدا می‌کند، افتتاح آزاد راه «تبریز-سهند» جذابیت و اقبال برای سکونت را در شهر سهند دو چندان می‌کند.

به گزارش ایسنا، رضی منش گفت: تا کنون تعداد ۵۰ جلسه با هدف برنامه ریزی و هماهنگی بین بخشی و اجرای مداخلات و همچنین ۸۰ عنوان مداخله در حوزه‌های مختلف با مشارکت ۱۲ دستگاه اجرایی توسط کمیته‌های تخصصی پروژه شهر سالم انجام شده است و در طول حدود ۳.۵ سال از زمان شروع پروژه مذکور ۱۹۰ میلیارد ریال برای اهداف این پروژه ارزشمند هزینه شده است.

وی افزود: ‌ همکاری‌های تنگاتنگ و صمیمانه سازمان های مردم نهاد، تشکل‌های دانش آموزی و دانشجویی، خانه مشارکت مردمی و نماینده گروه‌های مردمی، نقطه قوت این پروژه بوده و برای بقاء و پایداری و نهادینه شدن نیازمند ظرفیت نهادهای مردمی است، تا کنون نزدیک به ۷۰ کارشناس زبده در بخش‌های مختلف با این پروژه همکاری داشته‌اند.

فرماندار شهرستان اسکو و ناظر عالی پروژه شهر سالم سهند در ادامه یادآور شد: از زمان ابلاغ پروژه از سال ۹۵ شاهد ارتقای شاخص مربوط به زیرساخت‌ها، شاخص بهداشت محیط، بهداشت روان و شاخص‌های اجتماعی و آموزشی هستیم و افزایش مراکز جامع سلامت، تعداد مطب های خصوصی، تعداد پایگاه های فوریت‌های پزشکی، پایگاه آتش نشانی، فضای سبز و تصفیه خانه‌ها از جمله این شاخص‌ها است.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به ۱۰۰ شاخص شهر سالم اقدامات و برنامه‌های گسترده‌ای در شهر سهند انجام شده است، افزود: کمپین‌های کاهش مصرف نمک، روغن، قند و شکر و همچنین کمپین مصرف شیر و لبنیات، کمپین افزایش فعالیت فیزیکی و کمپین کنترل خشم و پرخاشگری از جمله برنامه‌ها در راستای اصلاح سبک زندگی در جامعه و خانواده، اجرای طرح فرهنگی، گل به جای سیگار، برنامه مدرسه آگاه، طرح اورژانس یار از جمله این اقدامات در این حوزه است.

وی گفت: راه اندازی اورژانس اجتماعی به عنوان خط مقدم شناسایی آسیب‌های اجتماعی و انجام مداخلات روانی و اجتماعی، قدمی بسیار ارزشمند است.

رضی منش افزود: نقشه خطرپذیری آسیب‌های اجتماعی با هدف متمرکز کردن و هدفمند کردن آموزش‌ها، افزایش حساسیت در مناطق مختلف شهری و تهسیل برنامه ریزی علمی و عملی در حوزه آسیب‌ها تدوین می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح سه شنبه‌های بدون خودرو، طرح تفکیک پسماند در مدارس، ساماندهی محل دفن پسماند شهری، پارک ترافیک کودکان و پارک بانوان سهند، برنامه ریزی برای شروع عملیات اجرایی انبار امدادی برای مدیریت بحران، پد بالگرد و زیرساخت اورژانس هوایی، احداث خانه هلال، باشگاه سوارکاری، زمین تنیس، مطالعه پدافند غیرعامل در شهر سهند، سالن همایش مجموعه هشت بهشت، مجموعه تفریحی و اقامتی باغ بهشت و بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های دیگر از جمله اقدامات در راستای شهر سالم سهند است.

بر اساس این گزارش، ارزیابان سازمان بهداشت جهانی WHO در آذر ماه سال جاری جهت ارزیابی نهایی پروژه شهر سالم سهند به این شهر سفر خواهند کرد و در صورت موفقیت، این شهر به عنوان اولین شهر سالم کشور ثبت خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها