ایران خطر مواد پلاستیکی در طبیعت را جدی نگرفته است


آمارها نشان می‌دهد، در ایران روزانه سه هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن کیسه پلاستیکی تولید می‌شود درحالی‌که…

ایران خطر مواد پلاستیکی در طبیعت را جدی نگرفته است

بررسی لایحه کاهش مواد پلاستیکی در طبیعت؛

ایران خطر مواد پلاستیکی در طبیعت را جدی نگرفته است
سیناپرس: آمارها نشان می‌دهد، در ایران روزانه سه هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن کیسه پلاستیکی تولید می‌شود درحالی‌که عمر مصرف آن‌ها زیر ۱۰ دقیقه است اما صدها سال در طبیعت باقی می‌مانند.

دراین راستا به دلیل مشکلات ناشی از ورود زباله به محیط زیست ، سازمان حفاظت محیط‌ زیست پیش‌نویس لایحه دائمی «کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی» را تهیه و به کمیسیون زیر بنایی دولت ارسال کرده است.

در چند سال اخیر بسیاری از کشورها تولید و مصرف پلاستیک را ممنوع کرده اند. عمر مصرف هر کیسه پلاستیکی به‌ طور متوسط زیر ۱۰ دقیقه است در حالی که بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال در طبیعت باقی می مانند، آمارها نشان می دهد در دنیا هر دقیقه یک‌ میلیون کیسه پلاستیکی و پنج تریلیون کیسه پلاستیکی یک‌بارمصرف استفاده می‌شود. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی این موضوع سیناپرس با دکتر اسماعیل کهرم فعال شناخته شده و برجسته محیط زیست گفت وگو کرده است.

ایران خطر مواد پلاستیکی در طبیعت را جدی نگرفته است

دکتر اسماعیل کهرم در این باره معتقد است:در کشورهای پیشرفته تدابیر مهمی برای منسوخ کردن استفاده پلاستیک در طبیعت اندیشیده شده و راه های جایگزین مختلفی را امتحان کرده اند.برخی از کشورها به جای کیسه های پلاستیکی از کیسه های پارچه یا مقوایی در طبیعت استفاده می کنند. این در حالی است که در ایران وضعیت به شکلی دیگری است. من با یک توریست خارجی به همدان سفر کرده بودیم. متأسفانه در یک منطقه کیسه های پلاستیکی به اندازه ای در طبیعت رها شده بود که توریست خارجی از من پرسید آیا این پلاستیک ها استفاده کشاورزی دارد که پاسخ منفی دادم.در هندوستان دیگر لیوان پلاستیکی برای مصارف عمومی درست نمی کنند و بلکه از خاک رس لیوان می سازند و این لیوان ها را در قطار و اتوبوس مورد استفاده قرار می دهند.هنگامی که مردم لیوان ساخته شده با خاک رس را به بیرون پرتاب می کند مشکلی برای طبیعت ایجاد نمی شود. این در حالی است که استفاده از پلاستیک به طبیعت آسیب می زند و تا سال ها در طبیعت باقی می ماند.

عمر مصرف هر کیسه پلاستیکی به‌ طور متوسط زیر ۱۰ دقیقه است در حالی که بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال در طبیعت باقی می مانند، آمارها نشان می دهد در دنیا هر دقیقه یک‌ میلیون کیسه پلاستیکی و پنج تریلیون کیسه پلاستیکی یک‌بارمصرف استفاده می‌شود.

مشاور سابق رییس سازمان محیط زیست ادامه داد:هفتاد سال بیشتر از تولید نایلون نمی گذرد. به همین دلیل ما هنوز دقیقأ نمی دانیم مواد پلاستیکی به چه میزان در طبیعت عمر می کند و چه زمانی از بین می رود؟ هنگامی که دانشجویان خود را به سواحل انگلستان می بردم بیش از یک کلیومتر نخ نایلونی پیدا کردیم.

این نخ های نایلونی به پای پرنگان گیر می کرد و یا آنها را زخمی می کرد و یا باعث مرگ آنها می شد. بسیاری از پرندگان به دلیل گیر کردن در مواد پلاستیکی که در ساحت دریا وجود داشت جان خود را از دست دادند. این وضعیت در کنار سواحل ایران نیز به چشم می خورد.به نظر می رسد اغلب کشورهای جهان این موضوع را جدی گرفته اند به جز ایران.

این فعال محیط زیست خاطر نشان کرد: سازمان محیط زیست باید تدبیر جدی برای جایگزینی نایلون های پلاستیکی توسط کیسه های پارچه ای و مقوایی انجام بدهد و به همین دلیل ارائه لایحه به دولت دراین زمینه لازم و ضروری است.

فراکسیون محیط زیست به دنبال سیاست های جدیدی در زمینه کاهش مصرف پلاستیک است

در این زمینه همچنین سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس به سیناپرس گفت:فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم به دنبال سیاست های جدیدی در زمینه کاهش مصرف پلاستیک مردم به خصوص در مناطق گردشگری است و در این زمینه سیاست های جدیدی را تدوین خواهد کرد.وی ادامه داد: تحقق این سیاست ها در مرحله نخست نیازمند فرهنگ سازی است.

به همین دلیل باید با فرهنگ سازی تلاش کنیم زمینه های استفاده بی مورد از مواد پلاستیکی در طبیعت را از بین ببریم.ما در ابتدا به دنبال سیاست های تشویقی هستیم و به زودی مجلس برنامه خود را مطرح خواهد کرد.

ایران خطر مواد پلاستیکی در طبیعت را جدی نگرفته است

گفتنی است بیشتر بندهای لایحه کاهش مصرف پلاستیک در ایران تشویقی است. برای نمونه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به افرادی که از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نمی‌کنند و کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین آن کرده‌اند تخفیف و خدمات ارائه می‌شود و کسانی که می‌خواهند از پلاستیک استفاده کنند هزینه‌ بیشتری برای استفاده از هر کیسه پلاستیکی پرداخت می‌کنند.

در این لایحه همچنین آمده است: تولید کیسه‌های پلاستیکی که جداره آنها کمتر از ۲۵میکرون است، ممنوع شود؛ چرا که کیسه‌های نازک در مقابل کیسه‌های ضخیم آسیب‌های بیشتری را برای محیط‌زیست به‌دنبال دارد و دیرتر در طبیعت تجزیه می‌شود. از دیگر پیشنهادها در لایحه کاهش مصرف پلاستیک، دادن فرصت 2 تا 5سال به صنایع تولید کیسه‌های پلاستیکی است تا از مواد اولیه تجدیدپذیر در تولید کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنند.باید منتظر ماند و مشاهده کرد این لایحه چه سرنوشتی در مجلس پیدا می کند.

گزارش:احسان انصاری

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر