جدیدترین نظرسنجی رسانه ملی: 50درصد سقف مخاطب!


جدیدترین نظرسنجی رسانه ملی: 50درصد سقف مخاطب!

جدیدترین آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی روابط عمومی رسانه ملی آمار نگران‌کننده‌ای از میزان مخاطب برنامه‌های مختلف سیما به دست می‌دهد.

فاطمه پاقلعه‌نژاد: مرکز افکارسنجی روابط عمومی رسانه ملی جدیدترین مخاطبان برنامه های تلویزیونی را اعلام کرد و بر اساس آمار به دست آمده، همچنان ۸۱/۷درصد مخاطبان همان‌طور که اخیرا عبدالعلی علی‌عسگری رئیس رسانه ملی گفته بود، پاسخشان به پرسش آیا در طول شبانه‌روز از برنامه‌های تلویزیون بهره می‌گیرند یا آن طور که او دقیق‌تر گفته بود؛ به برنامه‌های تلویزیون توجه می‌کنند؟ بله بوده است.

در حسرت خنده

با وجود چنین آماری و در این شرایط و روزهایی که کرونا بر زندگی مردم سایه انداخته و آن‌طور که رئیس رسانه ملی در ابتدای سال در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا وعده داده، قرار بود تلویزیون باشد که مردم را سرگرم می‌کند، اقلا آمار روابط عمومی سازمان نشانگر چنین حقیقتی نیست.

در جدیدترین نظرسنجی ماهانه این بار برنامه «دورهمی» مهران مدیری با ۵۰/۷درصد بالاتر از «عصر جدید» احسان علیخانی قرار گرفته است. دو برنامه‌ای که در سال‌های گذشته میزان رضایت از آنها به بالای ۶۵درصد می‌رسید اما حالا حوالی ۵۰درصد گیر کرده‌اند و تازه در بالاترین سطح رضایت مردمی هستند!

نکته عجیب دیگر همچنان میزان رضایتمندی بالای «خندوانه» (پخش تکراری گزیده‌هایی از این برنامه) و جنگ‌های تلویزیونی چون «کودک شو» در شبکه نسیم است. اینکه مردم در روزهای سخت و پر استرس همچنان جنگ‌های سرگرمی را پسندیدند و انتخاب کردند.

در همین زمینه بخوانید:

رقابت شانه به شانه مهران مدیری و احسان علیخانی

طرفداران فوتبال را چه کردی آقای شبکه ۳؟

جدیدترین نظرسنجی رسانه ملی: 50درصد سقف مخاطب!

همچنان در میان بالانشینان نظرسنجی تلویزیون اثری از «فوتبال برتر» نیست. برنامه‌ای که به طور مونوپل تمام بازی‌های مهم فوتبال لیگ را در شرایطی فشرده پخش کرده و سپس کار نقد و تحلیل آن را بر عهده داشته، همچنان جایی در برنامه‌های صاحب مخاطب بالای ۳۰درصدی ندارد!

درحالی که محمدحسین میثاقی چندی قبل روی آنتن زنده برنام‌هاش گفته بود که مسیر درست را پیش می‌رود و رضایت مخاطبانش نشان‌دهنده این موضوع است اما به نظر می رسد حداقل نتایج به دست آمده از نظرسنجی‌های خود رسانه ملی چنین حقیقتی را برای چهارمین ماه متوالی تائید نمی‌کند و اصلا بر همین اساس است که مهدی تاج رئیس پیشین فدراسیون فوتبال که به خاطر سوء مدیریت در قرارداد ویلموتس و همه بلاهای دیگری که بر سر فوتبال در دوران مدیریت او و رفقایش آمده، می‌تواند به او انتقاد کند و با سینه‌ای ستبر بگوید: «آن مجری به ما می‌گوید بی‌کفایت. بی‌کفایت کسی است که برنامه‌ای با ۳میلیون پیامک را رسانده است به فقط ۲۰۰هزار بیننده!»

حرفی تلخ برای فرار از فشار از سوی یک مدیر ورزشی ناکام که البته هر ماه حتی از سوی واحد افکارسنجی خود سیما تائید می‌شود. پرسشی کلیدی که باید مدیران شبکه ۳ پاسخ آن را بدهند. اینکه واقعا چه کرده‌اند با مخاطبان بی‌نظیر و ثابت فوتبالی رسانه ملی!

پاک‌باخته

جدیدترین نظرسنجی رسانه ملی: 50درصد سقف مخاطب!

پاک‌باخته بی‌شک بهترین واژه برای بخش سریال‌سازی شبکه‌های مختلف تلویزیونی است.

رسانه ملی که تمام انرژی‌اش راگذاشته برای تعطیل کردن یا انزوا یا حداقل تحت اختیار گرفتن شبکه نمایش خانگی و بخش سریال‌سازی آن، در روزهایی که مدام در گزارش‌هایش رقیب بخش خصوصی را متهم می‌کند، با آمار ناخوشایند سریال‌هایش، مدام ناکامی بر سر ناکامی آوار می‌کند. سریال‌هایی که پس از «نون خ» و موفقیت حداقلی «بچه مهندس» و «زیرخاکی»، تمام‌شان در شبکه‌های مختلف ناکام بودند و به کف ۲۰درصد مخاطب هم نرسیده‌اند، همچنان در برابر تکرار پخش سریال‌های قدیمی هم شکست می‌خورند.

نکته قابل تامل برای واحدی که در سال گذشته به جهت حمایت از آن بودجه مستقل از صندوق توسعه ملی برداشت شده، این است که حتی بعد از چند ماه ناموفق، برای فرصت طلایی محرم امسال هم در چند شب نخست، نتوانسته سریالی همراه با غافلگیری عرضه کند تا خبرساز شود.

درحالی که همه هفته آمار فروش و رکوردشکنی شبکه‌های نمایش خانگی که مردم به ازای تماشای‌شان پول می‌پردازند منتشر می‌شود، چه اتفاقی رخ داده است که سریال‌های رایگان تلویزیون، این‌چنین در کف میزان اقبال عمومی قرار دارند؟ این پرسش، پاسخی ساده دارد. اینکه سریال‌ها با چه متری تائید، ساخته و نظارت بر ساخت‌شان انجام گرفته است که نمی‌توانند بیننده را پای خود بکشانند.

حال در این شرایط، اصرار رسانه ملی بر نظارت و کنترل بر محتوای شبکه نمایش خانگی در بستر پخش اینترنتی وی‌اودی‌ها، نگران‌کننده‌تر از قبل به نظر می‌رسد چون باعث می‌شود تا یک بستر صاحب مخاطب برای تماشای برنامه‌های ساخت داخل به چالش کشیده شود و باز احتمال ریزش مخاطب به تور فارسی‌زبانان خارجی قوت بگیرد.

رسانه ملی که هر روز به دلیل سیاست‌گذاری‌هایش خالی‌تر از سرمایه‌های خودساخته‌اش شده، همچنان در بازتولید نسل جدید ناموفق پیش می‌رود و در جذب سرمایه‌های خارج از گودش هم گامی برنمی‌دارد و بر نگرانی‌ها درباره سرنوشت مخاطبانش می‌افزاید.

بیشتر بخوانید:

مخاطبان تلویزیون: بیش از ۸۱درصد!

۲۵۸۲۵۸

کد خبر 1424404

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)