نوسان گیری در بورس چیست؟


نوسان گیری در بورس چیست؟

نوسان همان تغییر قیمت است و افرادی که از این تغییرات قیمت سود کسب می‌کنند نوسان گیر نامیده می‌شوند.

نوسان گیری در بورس چیست؟

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل قصد داریم در این خبر نوسان گیری را به شما آموزش دهیم.

نوسان را می‌توان تغییرات قیمت سهام در کوتاه‌مدت تعریف کرد. افرادی که در بازه زمانی کوتاه‌مدت کارکرده و از نوسان قیمت‌ها بهره می‌گیرند، را نوسان گیر می‌گویند.

نوسان گیری نیازمند دانش و مهارت بالایی در زمینه تابلو خوانی و بازار خوانی است و هر سرمایه گذاری قادر به انجام این کار نیست. ممکن است گاهی اوقات بسیاری از سرمایه‌گذاران با ورود به بازار سرمایه و طمع سودهای کوتاه‌مدت، به دنبال نوسان گیری باشند اما طولی نمی‌کشد که متضرر می‌شوند و بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

نوسان گیران به دو دسته تقسیم می‌شوند: افرادی که موج صعودی سهم را آغاز می‌کنند و افرادی که بر موج ایجاد شده سوار شده و روند را پیش می‌برند.

دسته اول، ابتدا شروع به خریدهای پله‌ای در سهم می‌کنند و وقتی اخبار مثبت سهم منتشر شد دسته دوم وارد سهم شده و سوار بر موج می‌شوند. به دنبال معاملات این دودسته، قیمت سهم افزایش می‌یابد و صف خرید روی سهم تشکیل می‌شود. حال نوبت خروج دسته اول از سهم فرا می‌رسد و عرضه سهم افزایش می‌یابد.

اگر بخت با دسته دوم نوسان گیر یار باشد و شرکت دلایل بیشتری جهت رشد قیمتی داشته باشد، روند صعودی، مدتی دیگر دوام می‌یابد و دسته دوم نیز می‌توانند از نوسانات قیمت سود کسب کنند. در غیر این صورت، صعود سهم، پس از خروج دسته اول پایان یافته و دسته دوم با زیان مواجه می‌شوند. بدیهی است که دسته اول آگاهی به شرایط نوسان گیری داشته و توانستند از این نوع معاملات سود کسب کنند.

نوسان گیری چه عواملی می‌تواند کمک‌ کننده باشد؟

نوسان‌گیران به واسطه نمودارهای قیمتی سهم می‌توانند نقاط حمایتی را شناسایی و وارد سهم شوند. البته بهره‌گیری از برخی نسبت‌ها و اندیکاتورها نظیر ATR و یا اندیکاتور AVERAGE TRUE RANGE نیز کمک‌کننده است.

اطلاعات نهانی شرکت

نوسان گیران حرفه‌ای از اطلاعات نهانی شرکت، اطلاعات بیشتری دارند و از برنامه‌های آینده آن آگاه هستند. ارتباط با بازیگران سهم، اخبار مهم شرکت به نوسان گیران کمک می‌کند تا جز دسته اول وارد شده به سهم باشند و بتوانند از نوسانات قیمتی بهره بگیرند. اطلاعات نهانی به خروج به موقع از سهم نیز کمک می‌کند. وقتی اطلاعات شرکت به صورت عمومی منتشر شود و نوسان گیران حرفه‌ای اقدام به خروج از سهم می‌کنند.

نوسان گیری معمولاً در کدام حالت بازار انجام می‌شود؟

بازار دارای سه حالت است: صعودی، نزولی و خنثی. در بازار صعودی، مناسب‌ترین استراتژی خرید و نگهداری است. در بازار نزولی، بهترین اقدام، نظاره‌گر بودن و ورود در پایان روند نزولی. بهترین حالت برای نوسان گیری، بازار خنثی است. بدین‌صورت که در کف قیمتی سهم خریداری و در سقف فروخته شود.

نکات مهم در نوسان گیری

یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که نوسان گیران مبتدی با آن مواجه هستند، عدم مدیریت صحیح سرمایه و کم کردن میانگین خرید موقع نزول قیمتی است. در این حالت، نوسان گیر، حد ضرری برای خود تعیین نکرده و وقتی قیمت سهم کاهش می‌یابدو به طور مجدد اقدام به خرید می کند؛ این اقدام به مثابه فرورفتن در باتلاق نزول قیمتی است، این حالت وقتی پیش می‌آید که عرضه‌ها در سهم افزایش‌یافته و دسته اول نوسان گیر از سهم خارج می‌شوند.

دسته دوم با خرید مجدد در سهم باقی‌مانده و مدام به زیان آن‌ها افزوده می‌شود. نکته‌ی دیگری که به فرایند نوسان گیری لطمه وارد می‌کند، عدم کنترل هیجانات سهامدار است.

یک نوسان گیر حرفه‌ای، قادر است هیجانات خود را کنترل کند و از معاملات احساسی بپرهیزد و اگر سود موردنظر محقق نشد، در بهترین نقطه از سهم خارج شود.

همچنین وی باید قادر باشد، تمرکز خود را در معاملات بکار گیرد و در هر قیمتی وارد سهم نشود. از آنجایی که درصد سود در این استراتژی محدود است، همچنین نوسانات صدم درصد نیز برای نوسان گیر اهمیت دارد. گاهی اوقات، برای کسب حداکثر سود، لازم است نوسان گیر کل زمان معاملاتی، سهمی را رصد کند تا بتواند در نقطه‌ی مناسب وارد یا خارج سهم شود. بنابراین محدودیت زمانی هم گاهی برای نوسان گیر، مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید

معاملات بورس امروز چه ساعتی انجام می‌شود؟

نوسان گیری چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

مهم‌ترین موضوعی که در اثر نوسان گیری موردتوجه کلیه سهامداران قرار می‌گیرد، ایجاد حباب قیمتی است بدین منظور می توان به این مسئله اشاره کرد شرکتی که به لحاظ عملیاتی، فعالیت مطلوبی نداشته و حتی زیان ده باشد، ولی صرفاً با شایعه‌ای از سوی نوسان گیران یا بازیگران سهم، مورد اقبال قرار بگیرد و حباب قیمتی روی سهم شکل گیرد.

پس از خروج نوسان گیران، قیمت سهم دچار ریزش شدید شده و سهم موردنظر به گوشه‌ای رانده می‌شود. درواقع شرکت دارای ارزش غیرواقعی می‌گردد. از آنجایی که فرایند نوسان گیری، بازه‌ی زمانی کوتاه دارد معمولاً برای سهامداران جذاب است و عده‌ای به طمع کسب سود وارد این فرایند می‌شوند که اگر مهارت و تجربه کافی نداشته باشند، نتیجه‌ای جز ضرر برای آن‌ها نخواهد داشت.

با توجه به محدودیت نوسان قیمتی برای هر نماد و یک‌طرفه بودن بازار بورس تهران، نوسانگیری پی در پی، در بلندمدت، سود مطلوبی برای سهامدار به همراه نمی‌آورد و خرید سهم‌های بنیاد محور و نگهداری آن‌ها می‌تواند سودهایی به مراتب بالا برای سهامدار داشته باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...