انگلیس و اتحادیه اروپا یکدیگر را متهم کردند


انگلیس و اتحادیه اروپا یکدیگر را متهم کردند

اتحادیه اروپا و انگلیس روز جمعه یکدیگر را به کوتاهی در پیشبرد مذاکرات مربوط به خروج لندن از اتحادیه متهم کردند.

انگلیس و اتحادیه اروپا یکدیگر را متهم کردندبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا به تازگی جدیدترین دور مذاکرات خود در زمینه تجارت میان دو طرف بعد از خروج لندن از اتحادیه، که به «برگزیت» مشهور شده است، انجام داده اند. بروکسل هشدار داده است که اگر این رویه ادامه پیدا کند بعید است که بتوان به توافقی در خصوص همکاری‌های تجاری بین دو طرف بعد از برگزیت دست یافت.
میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا، در پایان هفتمین دور گفتگو‌های تجاری بین این اتحادیه و انگلیس گفت: دو طرف هنوز نتوانسته اند در خصوص مسائل کلیدی تجاری به توافق برسند.
مذاکره کنندگانی از انگلیس و اتحادیه اروپا که بخش‌های مختلف اقتصادی دو طرف را نمایندگی می‌کردند به مدت چند روز در بروکسل با یکدیگر نشست تشکیل دادند. هر چند این نشست‌ها به برخی پیشرفت‌های فنی در مذاکرات منتهی شد، اما نتوانست به برطرف کردن موانع اصلی موجود در روابط انگلیس و اتحادیه اروپا بعد از برگزیت کمک کند.
میشل بارنیه بعد از پایان این دور از گفتگو‌ها در بروکسل به خبرنگاران گفت: «کسانی که امیدوار بودند مذاکرات این هفته به نتایج ملموسی دست یابد، ناامید شدند.»
وی افزود: «متاسفانه، من هم واقعا ناامید و حتی نگران شدم.»
دیوید فراست David Frost، همتای انگلیسی میشل بارنیه در این دور از مذاکرات، خطاب به خبرنگاران گفت:اصرار بروکسل بر این که لندن باید خواسته‌های اتحادیه اروپا را در زمینه کمک‌های دولتی و سیاست‌های شیلاتی را پیش از پرداختن به سایر حوزه‌ها محقق کند باعث شد که دستیابی به هر گونه پیشرفت در گفتگو‌ها دشوار شود.
فراست:تاکید کرد وی هنوز بر این باور است که امکان دستیابی به توافق بین انگلیس و اتحادیه اروپا وجود دارد و لندن به دنبال دستیابی به چنین توافقی است. با این حال، وی هشدار داد: «کاملا روشن است که دستیابی به چنین توافقی چندان آسان نخواهد بود.»
میشل بارنیه نیز در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: «اغلب اوقات احساس می‌کردم که مذاکرات ما در این هفته ما را به عقب برمی گرداند.»
وی افزود: «به نظر می‌رسد در این مقطع، دستیابی به توافق بین انگلیس و اتحادیه اروپا غیرمحتمل است. من نمی‌توانم درک کنم که چرا (در چنین شرایطی) وقت ارزشمند خود را (برای گفتگو درباره چنین موضوعی) هدر می‌دهیم.»
انگلیس در ژانویه سال جاری میلادی از اتحادیه اروپا خارج شد. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بعد از آن صورت گرفت که تقریبا ۵۰ درصد از مردم این کشور در یک همه پرسی خواستار خارج شدن کشورشان از اتحادیه اروپا شدند.
هر دو طرف در تلاشند که تا قبل از پایان دسامبر سال جاری میلادی به توافقی در خصوص دوران بعد از برگزیت دست یابند.
اروپایی‌ها تاکید دارند که اگر قرار است چنین توافقی در خصوص آینده همکاری‌های انگلیس و اتحادیه اروپا صورت گیرد این مهم باید دست کم تا ماه اکتبر انجام شود تا در خلال دو ماه باقیمانده بعد از آن بتوانند آن را نهایی کنند.
در صورتی که توافقی بین انگلیس و اتحادیه اروپا حاصل نشود، روابط دو طرف به طور خودکار بر اساس استاندارد‌های حداقلی که سازمان تجارت جهانی تعیین کرده است شکل خواهد گرفت. بدیهی است چنین وضعیتی می‌تواند تهدیدی برای کسب و کار‌های دو طرف باشد و به هرج و مرج در روابط بین انگلیس و اتحادیه منتهی گردد.
یک منبع نزدیک به اتحادیه اروپا گفت: انگلیس تلاش می‌کند مذاکره درباره مسائل شیلاتی و رقابت را تا آن جا که می‌تواند به تعویق اندازد، اما بروکسل این راهبرد را قابل قبول نمی‌داند.
این منبع گفت: «دو طرف در خصوص این دو موضوع مهم به بن بست رسیده اند. اگر این خلاء بزرگ از بین نرود، نمی‌توان انتظار داشت گشایشی در مذاکرات بین دو طرف به وجود آید.»
دور بعدی مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا در خصوص برگزیت قرار است در هفتم سپتامبر در لندن برگزار شود. همچنین، آخرین ضرب الاجل غیر رسمی برای دست یافتن به توافق بین دو طرف زمان برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا در روز‌های ۱۵ و ۱۶ اکتبر اعلام شده است.
یک مسئول بلند پایه انگلیسی در این مذاکرات گفت: فراست در خلال چند هفته آینده و قبل از شروع دور بعدی مذاکرات دو طرف با میشل بارنیه در تماس نزدیک خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06