فراز کمالوند: در آسیا هم سلطانی ‌فر به حریفان گفت بیا و به پرسپولیس بباز؟


فراز کمالوند: در آسیا هم سلطانی ‌فر به حریفان گفت بیا و به پرسپولیس بباز؟

فراز کمالوند در بخش پایانی گفتگوی خود با سامان خدائی، صحبت های جالبی در خصوص حضور مربیان و مدیران خارجی در...

فراز کمالوند میهمان برنامه ملاقات چهره ها و دوربین طرفداری بود. طی روزهای گذشته قسمت های اول و دوم گفتگوی سامان خدائی و فراز کمالوند منتشر شد.

بخش سوم و پایانی گفتگوی سامان خدائی و فراز کمالوند را می خوانید و می بینید:

نقد به کی روش، غیر منصفانه بود

در خصوص همین مربیان خارجی، شما به برخی از مربیان خارجی هم نقد داشتید و هم با برخی از آنها رابطه خوبی داشتید، استخدام مربی خارجی یک اولویت حساب می شود؟

من از معدود مربی‌ هایی بودم که از روز اولی که کی روش آمد، تا روزی که رفت همیشه او را تایید کردم و همیشه رابطه ‌ام با او خوب بود و همیشه از او چیزهایی یاد می ‌گرفتم. من بارها و بارها با کی روش سه ساعت و چهار ساعت حرف می زدم و خیلی چیز ها از او یاد گرفتم. ما نمی ‌توانیم مدعی شویم که فوتبال را از اروپایی ‌ها و خارجی ‌ها بهتر بلدیم. مثل این می ‌ماند که یک نفر در برزیل بگوید که یک مربی کشتی وجود دارد که از محمد بنا کشتی را بهتر بلد است. خب تمام دنیا می ‌دانند که نفر اول کشتی فرنگی در دنیا محمد بنا است، این یک چیز طبیعی است، کسی می ‌تواند منکر این بشود؟ کی روش مربی رئال مادرید و منچستر یونایتد بوده‌ و همه کسانی که از او نقد می کردند، نقدشان غیر منصفانه بود. ببینید یک سری بحث رفتاری داریم، ممکن است خود من هم یک‌ جایی به کی روش، نقدی را وارد می کردم که مثلاً این کار را این‌ جوری نمی ‌کرد بهتر بود اما این مربی اصلاً با کسی قابل مقایسه نبود. منتها روش استخدام مربی در ایران همواره غلط است. شما اگر یک مربی در سطح کی روش بیاورید کسی ناراحت می شود؟ ما کی روش رو می آوریم ولی هیچ استفاده ‌ای از او نمی ‌کنیم. شما می توانستید در این 8 سال کاری کنید که کی روش 15 مربی خوب تحویل فوتبال کشورمان بدهد. او را ملزم می کردید تا هر 20 روز، سه ساعت با مربیان صحبت کند. این 20 روز 20 روزها در 8 سال، اتفاق مثبتی در فوتبال ما رقم می زد. کی روش دانشمند و انسان بی نظیر و درجه یکی در فوتبال بود. شما باید می نشستید و با او حرف می زدید تا می دیدید چه دید وسیع و فنی نسبت به فوتبال دارد. من که خیلی چیزها از او یاد گرفتم. فکر می کنم آدم هایی در سطح کی روش، تاکید می کنم در سطح کی روش می توانند به فوتبال ما کمک کنند ولی نه فقط این که به عنوان سرمربی تیم ملی بیایند. یک نفر بیاید به مربیان آموزش دهد. 30 یا 40 مربی در لیگ های سطح بالا جمع کنیم، همین مربیانی که در لیگ برتری کار می کنند، آقای کی روش بیایند به این مربیان هر 20 روز کلاس سه ساعته و چهار ساعته بگذارند و به آنها آموزش بدهند. مطمئن باشید که بعد از یک دوره دو سه ساله، این مربیان می ‌توانند خودشان را به یک سطح قابل قبولی در سطح فنی و علمی در فوتبال برسند.

این‌ که ما نتوانستیم از کی روش استفاده کنیم، ضعف مدیریتی ما است، در همین رابطه یک سوال یک کلمه ای می ‌پرسم؛ فوتبال ما بیشتر در مربیگری ضعف دارد یا در مدیریت؟

صد در صد در مدیریت ضعف دارد.

امثال آذری را به میلان و بایرن مونیخ بفرستیم

پس چرا ما به جای آوردن مربی خارجی، مدیر خارجی استخدام نمی کنیم؟

نه نمی شود. مدیریت باید از یک صافی بگذرد و به جاهایی مثل بودجه و ... متصل می شود که یک غیر ایرانی نباید به آن ‌جا ورود کند. شما فکر کنید یک مدیر خارجی می ‌خواهد به یک تیم متعلق به یک وزارت ‌خانه ورود کند و با معاون مالی آن وزارت‌خانه جلسه بگذارد و ... خب نمی ‌شود. چرا اینکار را کنیم؟ راه بهتری وجود دارد، بیست مدیر جوان و ورزشکار مثل آقای مهندس آذری انتخاب کنیم و آنها را شش ماه به باشگاه میلان یا بایرن مونیخ بفرستیم. این گونه که راحت ‌تر است مثل مربیگری. همه به من می ‌گویند با مربی خارجی موافقی یا مخالف؟ من می‌گویم برای کوتاه ‌مدت موافقم ولی برای بلند مدت مخالف. چرا ما بیاییم ‌یک، دو میلیون دلار و یا سه و پنج میلیون یورو خرج کنیم؟ چرا به این نتیجه نرسیم که به جای این میلیون یورو ها، یک میلیون بگذاریم کنار و بیست مربی جوان مان را مثل؛ فرهاد مجیدی، جواد نکونام، یحیی گل محمدی و ... این مربیان را سوار هواپیما کنیم و بگوییم یک سال مربیگری نکنید، بروید مثلا در باشگاه بایرن مونیخ. آنها را پنج قسمت کنیم، یکسری ها اسپانیا، ایتالیا و آلمان بروند و بعد از دو ماه جایشان با هم عوض کنند. طرح های زیادی را می شود پیاده کرد. کسی باید بیاید که واقعاً دلسوز و ورزشی باشد و این چیز ها را متوجه شود. شما مطمئن باش اگر این کار را کنید بعد از دو سه سال،نه نیاز به مدیری داریم که بخواهیم از جایی بیاوریم و نه نیاز به مربی خارجی داریم. سال ‌هاست این حرف ها گفته می شود و هیچ وقت عملیاتی نمی شود. این برنامه ها فقط در حد گفتن است.

بله چون مدیریت و مربی ثبات ندارد، به شش ماه نکشیده فوتبال ایران کوبیده می شود و از نو ساخته می شود.

بله دقیقا

به بخش پایانی گفتگو می رسیم، من اپل واچ ندارم که ببینم چقدر وقت داریم.

من هم ندارم (با خنده)

ثبات، دلیل اصلی قهرمانی پرسپولیس

پرسپولیس چهارمین قهرمانی متوالی ‌اش را جشن گرفت، عوامل اصلی این موفقیت از نظر شما که به ‌عنوان یک مربی، سال ‌ها در لیگ برتر کار کرده چیست؟

ثبات. ببینید در این سه چهار سال، ارنج و ترکیب پرسپولیس کمترین تغییر را داشته است. پرسپولیس با برانکو قهرمان شد، با کالدرون و یحیی هم قهرمان شد و اگر مربی بعدی هم بیاید به شرطی که این مجموعه حفظ شود، موفق می شود. برای مثال طارمی و رضاییان می روند و به جای آنها ترابی می آید. شما از عقب زمین ببینید؛ سید جلال، شجاع، انصاری، بیرانوند، کمال، احمد نوراللهی، عالیشاه، علیپور و ... این بازیکنان چند سال در پرسپولیس هستند؟ شما با بقیه تیم ها، مثلا با استقلال مقایسه کنید. تیم های دیگر سالی 15 بازیکن عوض می کنند. باید به این نکته توجه کنیم. از من می‌پرسند پرسپولیس حقش قهرمانی بود؟ من می گویم شما چرا وارد این داستان ‌ها می ‌شوید؟ شما عقلانیت خودتان را وسط بگذارید، ترکیب یک تیم تغییری نمی کند و زیر ده درصد تغییر دارد، خب این بچه ‌ها با هم هماهنگ می شوند و در کنار هم مج می شوند. اگر استقلال امروز هم حفظ شود یک مدعی درجه یک برای سال آینده می شود.

زشت است قهرمانی پرسپولیس را به وزیر ورزش یا رئیس فدراسیون ارتباط دهیم

پس این ‌که می گویند پرسپولیس از بیرون زمین هدایت می ‌شود را رد می‌ کنید؟

ببینید من یک مطلب می‌ گویم و نه در موضع پرسپولیسی هستم و نه در موضع استقلالی. شاید در حال حاضر به خاطر حضور فرهاد، علاقه ‌ام به استقلال بیشتر از گذشته است. فرهاد مجیدی دوست صمیمی و برادر من است که هم اکنون مربی تیم استقلال است پس در آن مقام صحبت می کنم. پرسپولیس با حمایت قهرمان شد؟ در آسیا هم از پرسپولیس حمایت شد؟ در آسیا هم آقای سلطانی ‌فر به تیم الهلال گفت بیا و به تیم پرسپولیس بباز؟ این حرف ‌ها چیپ است. برای مثال در حال حاضر استقلال می برد آیا کسی از آنها حمایت می کند؟ مثلا استراماچونی آمد و همه را برد، پس کسی آمد به تیم های دیگر گفت بیا و به استقلال ببازید؟ اشتباهات داوری همه جا است و یک روز به نفع شما و یک روز په ضرر شما است. همین استقلال که می‌ گویند دو پنالتی برایش گرفتند، از اول فصل ببینید، داوری چقدر به ضرر استقلال بوده است. اصل قضیه را رها نکنیم و به فرع بچسبیم! من امروز که با شما صحبت می کنم 24 مرداد است، شما یادداشت کنید اگر به ترکیب استقلال دست نخورد من به شما قول می دهم سال آینده استقلال هم مدعی لیگ است و هم در آسیا نتیجه می گیرد چون بچه ‌ها روز به ‌روز در کنار هم بازی می کنند. آخر فصل خارج شدن چهار و پنج بازیکن طبیعی است. بزرگ ‌ترین حسن پرسپولیس همین است. من منکر ارزش ‌های آقای برانکو و کالدرون و یحیی نمی‌ شوم اما یک تیم هماهنگ و دست نخورده مدت ها است در کنار هم بازی می کنند. واقعاً زشت است که ما به وزیر ورزش یا رئیس فدراسیون ارتباط بدهیم. اصلاً چنین چیزی نیست. آن سال هایی هم که استقلال قهرمان می ‌شد حق استقلال بود و آن سال هایی هم که سپاهان قهرمان شد حق سپاهان بود. واقع گرا باشیم. در لیگ ایران حمایت کردند؟ اوکی! در آسیا چه کسی حمایت کرد؟ پرسپولیس در آسیا همه را، با پنجره بسته و 12 بازیکن بزرگسال برد. طفلکی ها فقط 12 13 بازیکن بزرگسال داشتند. بعضی وقت ها من می گفتم این بچه ها چگونه چهار روز چهار روز بازی می کنند؟ ببینید همان فشار باعث شد حسین ماهینی رباط پاره کند، محمد انصاری رباط پاره کند و بسیاری از بچه‌ها آسیب ببینند چون فشار روی آن‌ها زیاد بود. این سوال مرا جواب بدهید؟ در آسیا چه کسی از پرسپولیس حمایت کرد؟ پرسپولیس تا نایب قهرمانی آسیا رفت، آنجا چه کسی از پرسپولیس حمایت کرد؟ در حال حاضر هم همین حرف ها را به استقلال می زنند چون این تیم نتیجه می ‌گیرد. می گویند داوری به نفع استقلال است، کدام داوری به نفع استقلال است؟ استقلال 55 60 دقیقه مقابل سپاهان ده نفره بازی کرد مگر می شود؟ دو بازی استقلال مقابل سپاهان را ببینید، سپاهان چند موقعیت داشت؟ در 180 200 دقیقه بازی در حالی که یکی از بازی ها هم 60 دقیقه 10 نفره بوده است. ما نباید منکر ارزش های فنی استقلال شویم و به داوری ربط بدهیم، این نگاه غیر منصفانه ای است.

من و قلعه نویی برای اولین بار استعفا دادیم

در همین رابطه بازی استقلال و سپاهان، امیر قلعه نویی استعفا داد و برای اولین بار یک فصل به پایان نرساند، به نظرتان فوتبال بی ‌رحم نیست؟

یک نکته جالبی بگویم. من و امیرخان تنها مربیانی در لیگ برتر بودیم که تا به حال از تیمی استعفا نداده بودیم اما امسال این اتفاق برای اولین بار افتاد. من از پارس رفتم و امیرخان هم از سپاهان رفتند. امیر قلعه نویی آن قدر بزرگ است که یک شکست یا یک باخت در کارنامه سراسر افتخارش تاثیر نمی ‌گذارد، فوتبال همین است. یک مربی بزرگ ممکن است یک جایی برود و نتیجه نگیرد. اگر اشتباه نکنم امیر قلعه‌نویی همین تیم سپاهان را دو یا سه بار قهرمان لیگ یا حذفی کرد. اسکولاری یک ‌بار با برزیل قهرمان جام جهانی می ‌شود و یک دفعه هم برزیل 7 گل از آلمان می‌خورد، آیا اسکولاری مربی ضعیفی است؟ در فوتبال باید بسیاری از این پازل ‌ها کنار هم چیده شود تا نتیجه نهایی حاصل شود.

عطش استقلال برای قهرمانی در جام حذفی بیشتر است

به‌ عنوان آخرین سوال؛ دربی جام حذفی را در پیش داریم، این سوال را از فراز کمالوند، نه به ‌عنوان دوست فرهاد مجیدی بلکه به عنوان کسی که در این فصل هم با استقلال و هم با پرسپولیس بازی کرده می پرسم، این بازی را چطور می بینید و به نظر شما چه نتیجه ای رقم می خورد؟

به نظرم استقلال این روزها خیلی آماده است. ببینید اگر این دربی سه ماه پیش بود ممکن بود اتفاق دیگری بیفتد. اما این روزها استقلال روز به ‌روز آماده‌ تر و قوی ‌تر و کامل‌ تر می‌ شود و به خودباوری رسیده است. این کار آسانی نیست که در فاصله 10 روز با سپاهان دو بازی کنید و یک بازی هم 60 دقیقه 10 نفره باشد. دربی را نمی شود پیش‌ بینی کرد اما برای پرسپولیس، این بازی سخت‌ تری نسبت به استقلال است. اما ممکن است در زمین اتفاقاتی بیفتد. نتیجه دربی هیچ وقت از قبل مشخص نیست اما بازی سخت تری برای پرسپولیس است، به دو دلیل؛ 1- آمادگی فعلی تیم استقلال 2- انگیزه ‌های تیم استقلال. درست است می گوییم پرسپولیس در جام حذفی هم انگیزه دارد ولی خب یک قهرمانی لیگ دارد و فوتبالیست ‌های ایرانی هم این ‌گونه هستند و در باد قهرمانی می خوابند اما استقلال عطش بیشتری برای قهرمانی دارد ولی در زمین ممکن است اتفاق دیگری بیفتد. نتیجه مهم نیست، امیداوریم فوتبال خوبی شاهد باشیم تا همه کسانی که پای گیرنده هایشان هستند از این بازی لذت ببرند.

آقا فراز خیلی ممنونم از وقتی که در اختیار ما قرار دادید و ممنونم از این گفتگوی صریح و بدون تعارف

من هم از شما تشکر می کنم. آقای هژبری از دوستان بسیار عزیز ما هستند و سالیان سال است افتخار آشنایی با ایشان را داشتم خیلی هم خوشحال شدم که ایشان در این رسانه پر مخاطب تشریف آوردند. باعث افتخارم بود و ان ‌شاءالله که این گفتگو برای همه جذاب باشد.

آقای کمالوند من دیگر سوالی ندارم اگر در پایان حرفی باقی ‌مانده و نکته دارید، این شما و این مخاطبین رسانه طرفداری

دو نکته عرض کنم. اول از این ‌که از مردم عزیزمان خواهش می‌ کنم رعایت کنند. این بحث مهمی است. خیلی از خانواده ها و دوست ‌های من در سوگ عزیزانشان هستند. فاصله اجتماعی را رعایت کردن، زدن یک ماسک و شستن دست ها را رعایت کنند. این ‌ها کارهای سختی نیست. به خودمان و خانواده‌ هایمان رحم کنیم. کادر درمان هفت ماه است که می جنگند. خیلی سخت است، شما حساب کنید دو ساعت می خواهید ماسک بزنید با وجود کولر اذیت می شوید ولی آنها در این شرایط سخت و در این گرمای تابستان در شهرهایی مثل اهواز، آبادان، بوشهر، جم، مسجدسلیمان و ... کار می کنند. این شهرهایی که فوتبالی هستند را نام بردم. دمای هوا نزدیک به 60 درجه و رطوبت بالای 85% کادر درمان چند لباس روی هم می پوشاند، واقعا سخت است. ما یک مقدار رعایت کنیم مگر زدن ماسک چه سختی دارد؟ یک بحثی هم دارم به عنوان حرف پایانی، یک مقدار حرمت هم دیگر را در فوتبال نگه داریم. به خدا زشت است. من بعضاً یک مصاحبه هایی را می ‌بینم از یک سری از آدم ‌هایی که مثلاً در فوتبال 20 سال در سطح اول فوتبال بازی کردند. یک جاهایی مثل تماشاچی حرف می زنند. البته توهین نباشد، مثل تماشاگر نما صحبت می کنند.زشت است، حرمت هم را نگه دارید. این حرف ها گفتنش صحیح نیست. تعجب می کنم و با خودم می گویم وقعا فلانی این حرف را زده است؟ بایرن مونیخ، میلان، یوونتوس، بارسلونا و ... پیشکسوت ندارند؟ آنها هم این حرف ها را به هم می زنند؟ اگر ما این حرف ها را به بزنیم، توقع داریم یک بچه 10 12 ساله که طرفدار یک تیم است، چه کار کند؟ به عنوان یک عضو کوچک خواهش می کنم حرمت هم دیگر را نگه داریم. ورزش اول پهلوانی است، بعد قهرمانی

از آقای فراز کمالوند و مخاطبین عزیز رسانه طرفداری ممنونم که تا این لحظه همراه ما بودند، تا برنامه دیگر شما عزیزان را بدرود می گویم.

همچنین بخوانید:

فراز کمالوند: اپل واچ؟ مجیدی نیاز به مشاوره کسی ندارد / من و فرهاد از 20 سالگی رفیق هستیم

فراز کمالوند: چند بازیکن پرسپولیس استقلالی هستند، چند بازیکن استقلال هم پرسپولیسی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال داخلی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی