عدم عضویت 3.5 میلیون دانش‌آموز در «شاد»/ جذب 63 هزار نفر در آموزش و پرورش


عدم عضویت 3.5 میلیون دانش‌آموز در «شاد»/ جذب 63 هزار نفر در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش از آغاز سال تحصیلی با توجه به سه سناریو شرایط قرمز، زرد و سفید خبر داد.

به گزارش مشرق، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در شبکه خبر اظهار کرد: قطعا ۱۵ شهریور آغاز سال تحصیلی است و آموزش در سراسر کشور آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید:

شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ابلاغ شد

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در شبکه خبر اظهار کرد: وقتی درباره آموزش و پرورش صحبت می شود به عنوان نهاد فرهنگ‌ساز و آینده‌ساز است و نتایج حاصل از کارش با تأخیر ظاهر می شود که صحبت کردن از آن پیچیده است.

وی با بیان اینکه هدف در آموزش و پرورش، دسترسی همگان به آموزش است، گفت: نابرابری در فرصت‌های یادگیری سر منشأ همه گونه نابرابری است و در حال حاضر خوشبختانه در تمام کشور دسترسی به آموزش میسر است.

حاجی‌میرزایی با اشاره به ۱۴۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی، بیان کرد: کمتر از ۱.۵ درصد از کودکان به دلیل عدم دسترسی آموزش بازمانده از تحصیل شدند و دلایل دیگر مثل بیماری موجب بازماندگی از تحصیل شده است و در حال حاضر در زمینه پوشش تحصیلی فاصله بین مناطق و جنسیت در حال کاهش و گذر تحصیلی در حال افزایش است.

وی با تأکید بر کیفیت در آموزش، افزود: بند دوم، کیفیت است و باید آموزش را با کیفیت ارائه کنیم تا فرصت برابر به لحاظ کیفیت نیز وجود داشته باشد و تلاش کردیم تا این فاصله را طی کرده و فرصت‌های برابر را فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حوزه تربیت دانش‌آموزان و مجهز کردن آنها به قابلیت‌ها و توانمندی‌ها برای پذیرش نقش‌های اجتماعی و توجه به انسجام ملی و دینی تلاش شد؛ ضمن اینکه در بحث مصونیت بخشی دانش‌آموزان در برابر مخاطرات فعالیت کردیم و طرح‌های مختلف برای غربالگری رفتاری انجام شده و مداخلات صورت گرفته است.

* آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور با پیش‌بینی ۳ حالت

حاجی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که «آیا سال تحصیلی از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود؟»، گفت: قطعا شنبه ۱۵ شهریور آغاز سال تحصیلی است و از این روز، سال تحصیلی جدید در سراسر کشور آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: یک حق دسترسی به آموزش داریم و یک حق سلامت داریم که باید رعایت شود که در صدد رعایت این دو حق هستیم و بر همین اساس چون با یک وضعیت غیرمطمئن روبرو هستیم، سه حالت را در نظر گرفتیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: حالت اول، حالتی است که دانش‌آموزان می‌توانند سر کلاس بروند و مشکلی نیست؛ حالت دوم اینکه سر کلاس می توانند بروند اما نه هر تعدادی و بر اساس پروتکل وزارت بهداشت است که در این حالت ورود و خروج دانش‌آموزان نیز متفاوت است؛ اگر تعداد دانش‌آموزان از ظرفیت کلاس بیشتر بود به روزهای زوج و فرد تقسیم می‌کنیم یعنی برخی آموزش‌ها الزامی باید حضوری طی شود و مابقی از طریق سامانه «شاد» است.

وی با بیان اینکه در حالت سوم نیز ممکن است به دلیل شرایط کرونا، اجازه حضور دانش‌آموزان در مدرسه را نداشته باشیم، گفت: پروتکلی را وزارت بهداشت امروز تنظیم کرده و به ما اعلام کرده است و در آن رعایت فاصله تأکید شده است.

* تلاش می کنیم دانش آموزان را از حضور در مدرسه محروم نکنیم

حاجی‌میرزایی افزود: در دوره ابتدایی متوسط حضور دانش‌آموزان در کلاس درس بیشتر از دوره متوسطه است که این موضوع رعایت پروتکل‌ها را سخت‌تر می‌کند اما ۳۵ درصد از مدارس کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارند.

وی با اشاره به شرایط تهران از نظر تراکم بالای دانش‌آموز در کلاس درس تأکید کرد: اگر با دو نوبت شدن دانش‌آموزان، پروتکل‌ها رعایت نشود، در سه نوبت برگزار می‌شود؛ به عبارت دیگر تا جایی که بشود تلاش می‌کنیم تا دانش‌آموزان را از حضور در مدرسه محروم نکنیم اما اگر با ۱۰ دانش‌آموز هم در یک کلاس درس امکان برگزاری حضوری کلاس درس نباشد، به سراغ «شاد» می‌رویم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: خودم پدر هستم و عنوان می‌کنم که نمی‌خواهیم که با سلامت بچه‌های خود ریسک کنیم و به این موضوع قطعا توجه می شود و اگر در شرایطی می‌گوییم دانش‌آموزان به مدرسه بیایند، پروتکل‌ها رعایت شده است و در آن زمان اگر خودم هم فرزند مدرسه‌ای داشتم، به مدرسه می‌فرستادم.

وی با بیان اینکه نسبت به وضعیت کرونا آینده روشنی نداریم، گفت: ممکن است یک هفته شاهد یک کیفیت و چند هفته شاهد کیفیت دیگری باشیم و سعی کردیم به سرعت در شرایط مختلف، واکنش متفاوتی داشته باشیم.

حاجی‌میرزایی افزود: اصولی را طراحی کردیم که ثابت است و اختیاراتی را به هر مدرسه تفویض کردیم چرا که هر مدرسه شورایی متشکل از مدیر، نماینده اولیا و نماینده معلمان دارد که متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

* الزامی برای پیوستن به شاد نیست

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از دانش‌آموزان عضو شبکه «شاد» نیستند، گفت: از ۱۴.۵ میلیون دانش‌آموز حدود ۳.۵ میلیون نفر از دانش آموزان عضو شبکه شاد نیستند؛ این را درک می‌کنیم چرا که ممکن است برخی خانواده‌ها امکان تهیه ابزار هوشمند را نداشته نباشند و یا ممکن است دسترسی به اینترنت نداشته باشند به همین دلیل الزامی برای پیوستن به شاد نیست.

وی تصریح کرد: مأموریتمان آموزش همه است. اول به شکل حضوری، بعد در شبکه «شاد»، سپس تلویزیون و اگر نشد بسته آموزشی است که در این حالت اشکالات رفع می‌شود و بسته دیگر در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

حاجی‌میرزایی تأکید کرد: باید برای تک تک دانش‌آموزان طرح آموزشی داشته باشیم و خدمات آموزشی را با کیفیت مناسب ارائه دهیم.

وی در خصوص مشکلات «شاد»، گفت: «شاد» یک مشکلات فنی داشت که تلاش کردیم مشکلات را برطرف کنیم؛ ناگزیر بودیم که کمتر از یک ماه، «شاد» را فعال کنیم و باید اجرا می کردیم اما امسال ظرفیت‌ها را توسعه دادیم. قبلا ۴ سرویس بود که اکنون به ۱۱ سرویس ارتقا دادیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امکان آزمون دادن، تکلیف دادن و تکلیف گرفتن، امکان برگزاری کلاس زنده و اختصاص صفحه ویژه به معلم از نمونه امکانات است همچنین برخی از معلمان می‌گفتند که «شاد» در زمینه تولید محتوا وقت زیادی از ما می‌گیرد و ما آمدیم برای تمام پایه‌ها از پایه اول تا دوازدهم. محتوا آماده کرده و روی «شاد» گذاشتیم.

وی افزود: در کنار همه کاستی‌ها باید گفت محتوایی که توسط یک مدرس توانمند تولید می شد و قبلا در دسترس ۳۰ نفر بود، اکنون در اختیار همه در سراسر کشور است؛ البته بخشی مثل پهنای باند خارج از دسترس آموزش و پرورش است؛ جلساتی را داشتیم و مقرر شده است تمام مدارس تا ابتدای شهریور به سامانه ملی اطلاعات متصل شود و دسترسی‌ها برقرار شود.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: تلاشمان این است که شرایط را هموار کنیم ولی معتقد نیستیم که این کار را بدون مشکل پیش می‌بریم چرا که همچنان پیش‌بینی می‌کنیم عده‌ای دسترس به ابزار هوشمند یا اینترنت نداشته باشند اما به آنها خدمات می‌دهیم.

* پیشنهاد تأمین سیمکارت دانش‌آموزی

وزیر آموزش و پرورش درباره نگرانی خانواده‌ها از فضای مجازی، اظهار کرد: یکی از نگرانی‌ها این بود که ارتباط با دانش‌آموزان در اینترنت موجب استفاده از دسترسی‌های دیگر باشد؛ صحبت شده است که سیمکارت مخصوص دانش‌آموزی توسط اپراتورها تأمین شود و در اختیار خانواده ها قرار گیرد.

وی افزود: این موضوع خواست ما از اپراتورهاست که طرح موضوع است که در کمیته وابسته به ستاد ملی کرونا مطرح کردیم.

حاجی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که «آیا ۱۵ روز اول مدرسه، برای مرور دروس پیش‌بینی شده است؟»، گفت: به طور معمول همه آموزگاران و دبیران، شروع سال را با مرور دروس آغاز می‌کنند؛ البته سال تحصیلی گذشته، معلمان یک ماه به مدارس آمدند تا رفع اشکال کنند.

* آن چیزی که در مدارس دولتی ارائه می‌کنیم، حد آموزش است

این مقام مسؤول در آموزش و پرورش درباره گرایش خانواده‌های دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به سمت مدارس دولتی در شرایط آموزش مجازی و کرونا، گفت: با شورای مؤسسین مدارس غیردولتی جلسه داشتم و گفت‌وگو کردم؛ مدارس غیردولتی هزینه‌هایی می‌گیرند که در شرایط کرونا هم هست و برخی بابت فضا و برخی بابت حقوق کارمندانشان است پس هزینه‌ها کاهش پیدا نکرده است.

وی افزود: توصیه‌ام این بود که برای کاستن هزینه، تعداد افراد را بیشتر و هزینه‌ها را کمتر کنند تا بتوانند شرایط خود را در این وضعیت حفظ کنند یعنی مدرسه مجازی تشکیل دهند و تعداد دانش‌آموز بیشتری را بپذیرند.

حاجی‌میرزایی در خصوص شهریه مدارس غیردولتی اظهار کرد: شهریه مدارس غیردولتی تابع قوانینی است و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است؛ البته نمی‌توانند هزینه خدماتی را که ارائه نمی‌کنند، بگیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که «گفته می شود نظارت جدی بر مدارس غیردولتی وجود ندارد؟ و پول‌های کلانی گرفته می‌شود. مثلا شنیده می‌شود که بیست و چند میلیون در دوره ابتدایی اخذ می‌شود»، گفت: شهریه برای مدارس غیردولتی بر اساس الگویی تعیین می‌شود و روی سایت قرار داده می‌شود؛ آنهایی که پول بیشتر می‌گیرند با خانواده‌ها تفاهم می کنند که اقداماتی انجام دهند و پول بگیرند؛ هیأت نظارت بررسی می‌کند و اگر اخذ شهریه بالا درست باشد، مجبور می‌کند که برگردانند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «چقدر معتقدید که این خدمات در مدارس غیردولتی باید ارائه شود؟»، افزود: آن چیزی که ما در مدارس دولتی ارائه می‌کنیم، حد آموزش است و کسی نیاز به آموزش بیشتر از آن ندارد اما برخی علاقه مند به آموزش‌های بیشتر هستند.

وی در خصوص بیمه نبودن برخی معلمان مدارس غیردولتی گفت: آنهایی که تمام وقت کار می‌کنند باید حتما بیمه شوند و اگر مؤسسان تخطی کنند موجب بازخواست قرار می گیرند؛ معتقدیم معلمی شغل نیست و اگر معلم، آرامش نداشته باشد می تواند تأثیر روی روح و روان دانش‌آموز بگذارد.

*در دو نوبت برای معلمان افزایش حقوق داشتیم

حاجی‌میرزایی در خصوص استفاده از معلمان بازنشسته در مدارس غیردولتی اظهار کرد: ۱۰۰ هزار نیروی حق التدریس داریم که شروع کارشان قبل از ۹۱ است و از آنها استفاده می‌کنیم اما در جاهایی که کمبود نیروی انسانی داریم از یک سوم وقت بازنشستگان استفاده کنیم.

وی درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: رتبه بندی یعنی معلمان در رتبه های مختلف متناسب با شرایط حرفه‌ای و تخصصی قرار بگیرند که انجام گرفته است؛ در قانون بودجه آمده است که طرح رتبه بندی را در چارچوب بودجه باشد و ذکری از لایحه رتبه‌بندی نشده است و معلمان نیز در ۵ رتبه تقسیم بندی شده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی نمایندگان می‌گفتند نیاز به لایحه است که عنوان شد مصوبه دولت را کمیسیون تطبیق مجلس می‌تواند برگرداند که در نهایت پذیرفت اما ممکن است افراد بگویند که فاصله بین رتبه ها پررنگ تر شود که باید بگوییم بودجه دست نماینده‌هاست و می‌توانند این امکان را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه در دو نوبت برای معلمان افزایش حقوق داشتیم، ادامه داد: معلمان بر اساس صلاحیت‌های عمومی، اختصاصی و حرفه‌ای رتبه بندی می‌شوند که هر چقدر به رتبه ۵ نزدیکتر شوند، امتیازات و حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

حاجی میرزایی درباره زمان اجرای سند تحول آموزش و پرورش، اظهار کرد: سند تحول بنیادین در صدد یک تحولات اساسی و چشمگیر است تا از حافظه محوری و به سمت مهارت محوری سوق پیدا کند و دانش‌آموز را در ۶ ساحت تربیتی سوق دهد.

وی با اشاره به تدوین و تصویب زیرنظام‌های سند تحول، گفت: راهنمای تولید برنامه درسی برای تمام پایه‌ها تصویب می شود و بر اساس آن محتوا و برنامه یادگیری تغییر می‌کند؛ ۲۵ محور را از سند تحول استخراج کردیم و در اختیار قرار دادیم و باید نمونه های عینی و عملی سند تحول در مدرسه تحقق یابد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال ۲۰ هزار نفر از طریق آزمون سراسری و جذب در دانشگاه فرهنگیان، ۲۸ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ و ۲۵ هزار نفر از طریق تبدیل وضعیت، جذب آموزش و پرورش می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام