نظر مهدی بازرگان درباره سلمان رشدی چه بود؟


حکم امام مبنی بر واجب التقل بودن سلمان رشدی مورد تائید و حمایت قاطع مردم ایران و کشورهای اسلامی جهان قرار گرفت اما مهندس مهدی بازرگان به بهانه «مخالفت با خشونت» به دفاع از دشمنان اسلام پرداخت. بازرگان فتوای امام را غیر فقهی دانست و مبانی روایی فتوای ایشان را زیر سوال برد. او پا را از بحث مصالح سیاسی فراتر گذاشت و اصل حکم قتل مرتد را انکار کرد.

به گزارش رجانیوز به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در سال 1367، یک نویسنده مسلمان هندی‎الاصل دارای تابعیت انگلستان به نام «سلمان رشدی» با نگارش کتاب «آیات شیطانی» اقدام به توهین به مقدسات اسلام نمود. این موضوع واکنش مسلمانان را در سرتاسر جهان برانگیخت. امام خمینی در بهمن‌ماه همان سال، نویسنده آن کتاب را «محکوم به اعدام» دانستند.

حکم امام مبنی بر واجب التقل بودن سلمان رشدی مورد تائید و حمایت قاطع مردم ایران و کشورهای اسلامی جهان قرار گرفت اما مهندس مهدی بازرگان به بهانه «مخالفت با خشونت» به دفاع از دشمنان اسلام پرداخت.

بازرگان فتوای امام را غیر فقهی دانست و مبانی روایی فتوای ایشان را زیر سوال برد. او پا را از بحث مصالح سیاسی فراتر گذاشت و اصل حکم قتل مرتد را انکار کرد. این درحالی بود که جدا از بحث ارتداد، واجب بودن قتل اهانت کننده در کتب فقهی کاملا مشخص شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت