کاهش آلودگی هوا در داخل خودرو با تنظیم دقیق سیستم تهویه هوا


کاهش آلودگی هوا در داخل خودرو با تنظیم دقیق سیستم تهویه هوا

عصر خودرو- نتیجه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رانندگان و سرنشینان خودرو با تنظیم مؤثرتر سیستم‌ تهویه وسیله نقلیه خود و طی یک مسیر پاکیزه‌تر تا مقصد به میزان قابل‌توجهی کمتر هوای آلوده استنشاق می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، افزایش شهرنشینی به همراه افزایش مالکیت وسایل نقلیه باعث افزایش آلودگی هوای مرتبط با ترافیک شده است. انتشار گازهای ناشی از حمل و نقل خودروها در جاده -- اکسیدهای نیتروژن (NOx) و ذرات معلق در هوا (PM) که از اگزوز خودرو منتشر می شوند و همچنین گازهایی که به غیر از اگزوز خودرو منتشر می شوند مانند گرد و غبار ترمز ، گازهای ناشی از سایش تایرها و گرد و غبار جاده -- منبع اصلی آلودگی هوای شهری است.

برآورد می شود که آلودگی هوا در فضای باز سالانه منجر به مرگ هفت میلیون نفر در سطح جهان می شود که با ابتلا به بیماری هایی از سرطان ریه گرفته تا سکته مغزی و عفونت تنفسی ارتباط دارد.

اکنون محققان دانشگاه «بیرمنگام» در انگلیس در مطالعه ای متوجه شدند که - در صورت تنظیم صحیح دستگاه تهویه خودروها - رانندگان و سرنشینان خودرو تا 49 درصد کمتر در معرض ذرات معلق دو و نیم میکرونی (PM2.5) و 34 درصد کمتر در معرض دی اکسید نیتروژن قرار می گیرند. آنها یافته های خود را در مجله Atmospheric Environment منتشر کرده اند.

دکتر واسیلیوس ماتایوس نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه بیرمنگام اظهار داشت: قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در داخل خودرو هم به تنظیم دستگاه تهویه و هم به مسیری که خودرو در آن تردد می کند، بستگی دارد. کمترین میزان مواجهه با ذرات و گازها زمانی صورت می گیرد که پنجره ها بسته باشند و دستگاه تهویه خودرو روشن باشد.

وی افزود: همچنین رانندگان و سرنشینان خودرو در هنگام تردد در جاده های شهری و شلوغ ، هوای آلوده بیشتری استنشاق می کنند . محققان در آزمایشاتی سطوح NO2 و PM2.5 را داخل خودروها تحت شرایط مختلف تهویه وسایل نقلیه و مسیرهای رانندگی در اطراف شهر بیرمنگام بررسی کردند.

دکتر واسیلیوس ماتایوس خاطرنشان کرد: یافته های ما نشان می دهد که سرنشینان وسیله نقلیه می توانند با تنظیم مناسب دستگاه تهویه خودرو و انتخاب مسیر مناسب میزان مواجهه با هوای آلوده و استنشاق این آلودگی را کاهش دهند. این کار می تواند ممکن است تأثیرات سلامتی قابل توجهی برای افرادی که شغل آنها رانندگی است، داشته باشد.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل