ترامپ بر علیه فضای مجازی؛ مشکل آمریکا با تیک تاک چینی چیست؟


ترامپ بر علیه فضای مجازی؛ مشکل آمریکا با تیک تاک چینی چیست؟

دونالد ترامپ پس از درگیری با شرکت‌های مختلف در حوزه فناوری، حالا به جان برنامه تیک‌تاک افتاده و سعی دارد آن را از صحنه روزگار محو کند.

ترامپ بر علیه فضای مجازی؛ مشکل آمریکا با تیک تاک چینی چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، طی مدت زمان اخیر، فعالان در حوزه فضای مجازی و شرکت‌های دنیای فناوری شاهد زورگویی‌های زیادی از سوی آمریکا و به خصوص دونالد ترامپ بوده‌اند که تا حدودی می‌توان گفت آسایش شغلی بسیاری را به خطر انداخته است.

رئیس جمهور آمریکا در مدت زمانی کوتاه اقدام به مسدودسازی فعالیت رمز ارز تلگرام کرد و در همان حین مخالفت‌ها و محدودیت‌های خود را برای شرکت هوآوی افزایش داد. با گذر زمان این فرد همچنین به دلیل خصومت شخصی با پلتفرم توئیتر نیز به مشکل خورد و دغدغه‌هایی را برای مدیرعامل و کارکنان این شبکه اجتماعی رقم زد. اما حالا مدتی است که نوبت به نرم افزار چینی تیک تاک رسیده است و این بار با گروه برنامه نویسی ByteDance به مشکل خورده است.

ترامپ بر علیه فضای مجازی؛ مشکل آمریکا با تیک تاک چینی چیست؟

موضع ترامپ در مقابل تیک تاک

دونالد ترامپ به همراه دولت آمریکا مدتی است که نرم افزار TikTok را تحت نظر دارند و رئیس جمهور آمریکا کمتر از یک هفته پیش دستور نهایی برای مسدودسازی آن در آمریکا را رسماً اعلام کرد. برنامه مشهور چینی که منتشر کننده ویدئو‌های کوتاه کاربران خود است قرار شده تا ماه آینده در آمریکا مسدود شود. چنین اقدامی می‌تواند حتی بازار فروشگاه‌های اینترنتی مانند اپ استور و گوگل پلی را تحت تأثیر قرار دهد چرا که حنرم افزار تیک تاک جم بالایی از دانلود‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

ترامپ مدعی است اقدامات اخیر او بخشی از قوانین شرایط اضطراری قدرت‌های اقتصادی جهان است و طی این قانون رئیس جمهور کشور می‌تواند فعالیت اقتصادی یک نرم افزار و یا شرکت را به دلیل خطر‌های احتمالی متوقف سازد. گفتنی است دونالد ترامپ به صورت همزمان تصمیمی مشابه را برای برنامه WeChat در نظر گرفته و قصد دارد سرنوشتی یکسان را برای آن رقم بزند.

ترامپ بر علیه فضای مجازی؛ مشکل آمریکا با تیک تاک چینی چیست؟

دونالد ترامپ طی بیانیه رسمی مسدودسازی شبکه اجتماعی تیک تاک گفت: "انتشار برنامه‌ها و نرم افزار‌ها در آمریکا که توسط شرکت‌های چینی ساخته شده‌اند همواره برای امنیت، اقتصاد و روابط خارجی این کشور یک خطر به حساب می‌آیند. در این زمان بهتر است که اقداماتی برای مسدودسازی این نوع برنامه‌ها، به خصوص تیک تاک، صورت بگیرد". پس از اعمال این قانون، مسئولان آمریکا اظهار داشتند که هرگونه معاملات مالی با برنامه چینی تیک تاک تا ۴۵ روز ممنوع است. این یعنی شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل باید نرم افزار مورد نظر را از صفحات فروش اینترنتی خود حذف کنند. ممنوعیت مذکور پس از مسدودسازی فعالیت هوآوی در آمریکا نیز اجرا شد.

همان طور که اشاره شد مشکل ترامپ با تمامی شرکت‌های چینی است که دولت آمریکا سهمی در فعالیت آن‌ها ندارد. دستورات ترامپ در حال حاضر برای گروه برنامه نویسی TenCent، که مالک WeChat هستند، نیز صدق می‌کند. با این تفاوت که این گروه برنامه نویسی به صورت کامل از کار در آمریکا ممنوع شدند. این تصمیم ترامپ تاثیر بسیاری در بازار بازی‌های تلفن همراه در آمریکا می‌گذارد چرا که شرکت TenCent مالک Riot Games است. گروه Riot Games برنامه نویسان بازی پرطرفدار League of Legends هستند. گفتنی است؛ شرکت TenCent همچنین سهام بزرگی در بازی فورتنایت دارد.

بیشتر بخوانید

تیک تاک شکایتی علیه کاخ سفید تنظیم می‌ کند

بهانه غیرمعقول ترامپ برای مسدودسازی تیک تاک

سرانجام بیانیه رسمی ترامپ پس از گذشت هفته‌هایی پر ماجرا منتشر شد. وی از اوایل ماه جولای برنامه تیک تاک را تحت نظر خود داشت وی در زمان مذکور اظهار داشت که اقداماتی را بر علیه برنامه گروه برنامه نویس نرم افزار تیک تاک صورت خواهد داد و این را به عنوان یک تلافی برای شیوع ویروس کرونا از سوی چین دانست. به عقیده وی مسدودسازی نرم افزار پر درآمد تیک تاک می‌تواند معادلی برای ضرر‌هایی باشد که چین توسط ویروس کرونا به آمریکا وارد کرده است.

ترامپ بر علیه فضای مجازی؛ مشکل آمریکا با تیک تاک چینی چیست؟

این در حالی است که مایک پمپئو پیش از آن اعلام کرده بود علت مسدودسازی احتمالی تیک تاک استخراج اطلاعات کاربران بدون اجاره دولت آمریکا است. پس از مدتی مسئولان آمریکایی تصمیم گرفتند تا شرکت سازنده تیک تاک را به فروش برنامه خود راضی کنند و فرایند واگذاری را به صورتی اجباری پیاده سازی کنند. این زمانی بود که شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت وارد صحنه شود و مذاکره‌های خود را آغاز سازد.

مسئولان تیک تاک جواب مشخصی را برای فروش سهام خود اعلام نکردند، اما آن‌ها طی بیانیه‌ای در وبلاگ خود اظهار داشتند رفتار مقامات آمریکایی نادرست است و در صورت لزوم از آن‌ها شکایت خواهد شد. گفتنی است؛ با توجه به آن که ترامپ به شرکت سازنده برنامه تیک تاک مهلتی برای دفاع و اعلام موقعیت خود نداده است، رفتار وی بر خلاف قوانین اساسی آمریکا شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید

تیک تاک شکایتی علیه کاخ سفید تنظیم می‌ کند

علت اصلی مخالفت ترامپ با تیک تاک

ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری نگرانی خود را نسبت به شرکت‌ها و نرم افزار‌هایی که آمریکا سهمی در آن ندارد آشکار ساخته است. همان طور که در ابتدا اشاره شد این شخص به مخالفت با برنامه‌ها و شرکت‌های دیگری همچون تلگرام، وی چت و هوآوی نیز پرداخته است. از طرفی دیگر وی همواره از هر آنچه متعلق به چین است وحشت داشته و آن را آشکار ساخته است. بر اساس ادعای ترامپ، جدا بر تلافی کودکانه از چین برای شیوع ویروس کرونا، علت مسدودسازی تیک تاک احتمال استخراج اطلاعات و داده‌های کاربران است.

ترامپ بر علیه فضای مجازی؛ مشکل آمریکا با تیک تاک چینی چیست؟

این باور به قدری در بین مسئولان آمریکا قدرت پیدا کرد که نیروی دریایی و نیروی هوایی آمریکا دانلود این برنامه را برای سربازان خود ممنوع کرده‌اند. از طرف دیگر مسئولان آمریکایی از مقامات مربوطه درخواست کردند تا تحقیقات دقیقی در رابطه با استخراج اطلاعات توسط تیک تاک را آغاز کنند. با وجود تمامی این اتهامات، مسئولان تیک تاک ـآن‌ها را رد کرده‌اند، اما انکار این تیم برنامه نویسی برای ترامپ قانع کننده نبوده است.

در ادامه مقامات امنیتی آمریکا گفته‌اند که اعمال تحقیقات بر روی نرم افزار تیک تاک امری لازم است و دولت باید به آن رسیدگی کند، اما تا به امروز هیچ گونه شواهد و مدارکی در رابطه با سرقت اطلاعات کاربران از سوی تیک تاک در دسترس قرار نگرفته است و اتهامات مذکور تنها در حد یک ایده هستند. اتهامات وارد شده به شرکت هوآوی در رابطه با فناوری ۵G شرایط مشابه‌ای را داشت و اتهام جاسوسی این شرکت توسط فناوری مذکور از سوی آمریکا نیز مدارک و شواهدی نداشت.

آیا آمریکا تیک تاک را به انحصار خود درمی‌آورد؟

پس از درگیری‌های صورت گرفته، آمریکا تصمیم گرفت تا به اجبار هم که شده حق مالکیت تیک تاک را بخرد. به دنبال این مسائل شرکت مایکروسافت اظهار داشت سعی دارد با انجام مذاکره‌های متعدد سهام تیک تاک برای فعالیت در آمریکا، استرالیا، کانادا و نیوزلند را خریداری کنند. با گذشت مدت زمان کوتاهی برخی خبرگزاری‌ها مدعی شدند شرکت مذکور کل سهام تیک تاک را خریداری خواهد کرد. طبق اطلاعات منتشر شده، خرید این سهام برای مایکروسافت بین ۱۰ الی ۳۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. علت این تفاوت قیمت نوع قرارداد احتمالی شناخته شده است.

ترامپ بر علیه فضای مجازی؛ مشکل آمریکا با تیک تاک چینی چیست؟

بر اساس قانون عدم امکان انجام معاملات اقتصادی با تیک تاک، شرکت مایکروسافت ناچار است تا ماه آینده صبر پیشه کند. ترامپ در این زمان مدعی شده است که دولت آمریکا باید سهمی از مبلغ پرداختی برای فروش تیک تاک را دریافت کند که البته قابلیت اجرایی بودن چنین اقدامی نامشخص است. طبق اطلاعات به دست آمده مذاکره دو شرکت حدود سه هفته به طول خواهد انجامید. گفتنی است؛ در این زمان شرکت‌های دیگری همچون توئیتر، اپل و نتفلیکس نیز تمابل خود برای خرید تیک تاک را اعلام کرده اند.

شرایط پیش آمده به آن معنی نیست که برنامه تیک تاک به کلی حذف خواهد شد، در این زمان شرکت‌های گوگل و اپل نیز به درخواست ترامپ برای حذف برنامه از فروشگاه‌های خود پاسخی نداده‌اند. مطمئنا مسئولان برنامه تیک تاک نیز جلوی زورگویی‌های ترامپ و تلاش او برای انحصارطلبی فناوری‌های آمریکا خواهند ایستاد. مسدودسازی تیک تاک از آمریکا تنها به این کشور محدود خواهد شد و کاربران دیگر کشور‌ها می‌توانند برنامه را از فروشگاه‌های اینترنتی دانلود کنند.

گزارش از امین وصالی

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در