وظیفه رسانه‌ها در تبیین فرهنگ عاشورا سنگین‌تر از همیشه است


وظیفه رسانه‌ها در تبیین فرهنگ عاشورا سنگین‌تر از همیشه است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: یکی از اقداماتی که در شرایط خاص محرم و صفر امسال می‌توان انجام داد، کارهای رسانه‌ای و تبیین پیام‌های گوناگون عاشورا در قالب بسته‌های خاص و فکرشده برای طیف‌های مختلف مردم است، لذا امسال وظیفه رسانه‌ها در تبیین فرهنگ عاشورا سنگین‌تر از همیشه است.

وظیفه رسانه‌ها در تبیین فرهنگ عاشورا سنگین‌تر از همیشه است

موسی انصاری‌، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تبعیت از ستاد کرونا در برگزاری محافل عزاداری، اظهار کرد: ایشان صراحتاً فرمودند که هر جا ستاد کرونا اجازه بدهد به عزاداری می‌پردازیم و این امر بیانگر آن است که سلامت مردم در درجه اول اهمیت قرار دارد، ضمن اینکه نباید بگذاریم اتفاق ناخوشایندی در این محافل بیفتد تا سوءاستفاده‌گران از آن بهره گیرند و به‌نام محرم و دین و ارزش‌های دین تمام شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونى ضرورتی برای برگزاری مجالس پرشور و پر جمعیت نیست، ادامه داد: می‌توان جلسات عزاداری متعدد را در جای‌جای شهر انجام داد تا ازدحام صورت نگیرد، همچنین بهره‌گیری از رسانه‌ها و فضای مجازی و نیز فضاسازی محیط با مشکی‌پوش ساختن معابر و اماکن عمومی و پخش نوحه و روضه از مساجد و تکایا و اماکن مذهبی و ... روش‌هایی هستند که می‌توانند پیام محرم را انتقال دهند.

شعور حسینى مقدم بر شور حسینى

انصاری تأکید کرد: پیش از این ملاک عزاداری پرشور در هیئات و محافل، حضور جمعیت عظیم عزاداران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) بود لذا دلبستگی عمومی به محافل و فضای عزاداری‌های پرشور این ذهنیت عمومی را ایجاد کرده که اگر تجمعی صورت نگیرد، عزاداری اتفاق نیفتاده است. بحث این است که در تمام این گردهمایی‌ها همواره بر شعور حسینی در کنار شور حسینی و بُعد معرفتی عزاداری‌ها تأکید شده است و امسال این موضوع پررنگ‌تر و ضروری‌تر است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: فردی که به معرفت و شعور حسینی دست یابد، حزن و اندوهش از روی معرفت خواهد بود و چنین فردی حتی اگر در خانه بماند و در مجالس عزا نباشد، عزادار امام حسین(ع) به‌شمار می‌رود. اگر هیئات و عزاداران فضای وسیع و باز و امکانات لازم داشته باشند می‌توانند با اجرای دقیق و مو به موی دستورات بهداشتی ستاد کرونا به برگزاری محافل عزاداری اقدام کنند، در غیر این صورت کسانی که قلباً قصد دارند عزادار سیدالشهدا باشند و شرایط برگزاری محافل عزاداری را ندارند بدانند که صرفاً تجمع و اقامه مجالس و حضور در محافل عزا به معنای عزاداری نیست بلکه هر فردی می‌تواند در محیط اطراف زندگی خود از خانه و خانواده گرفته تا کوچه و محله و محل کسب و کار و شهر، فضای روحانی غم و اندوه عزاداری حسینی را ایجاد کند.

عاشورا؛ حقیقتى در گستره غدیر تا امروز

انصاری با تأکید بر اینکه هر فرد باید از عمق دل و جان محتوای عمیق و پیام انسان‌ساز قیام حسینی را درک کند، افزود: باید از سطحی‌نگری در این خصوص پرهیز کرد، عاشورا و محرم به این ایام محدود نمی‌شود و در تبیین این موضوعات تا کنون کمتر دیده‌ایم که دامنه عاشورا به غدیر و زمان حیات پیامبر(ص) کشیده شود، حال آنکه تراژدی عاشورا ناشی از انحراف در حرکت غدیر بود و اساس قیام عاشورا از اتفاقات مرتبط با غدیر نشأت گرفته است. لذا عاشورا گستره‌ای از غدیر تا امروز دارد و در تبیین پیام‌ها و درس‌های عاشورا کمتر به این موضوعات مهم و کلیدی پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه امروزه شاهد تشعشعات حادثه کربلا در جای‌جای دنیا هستیم، تصریح کرد: امروز در یمن، لبنان، میانمار و هر جایی که داد مظلوم بلند باشد، پیام و حقیقت کربلا ساری و جاری است، در عزاداری‌های امروز باید به این نکات بپردازیم تا عزاداری ما پرتوی از انوار معنوی قیام حسینی را دریافت کند، رسانه‌ها، مطبوعات، شبکه‌های فضای مجازی و ... باید بیش از پیش کمک کنند که در شرایط خاص کنونی فرهنگ عاشورا گسترش یابد.

انصاری با اشاره به اینکه گردهمایی عزاداران برای اقامه عزای سید و سالار شهیدان(ع) یکی از مظاهر شعائر حسینی و تبیین و ترویج فرهنگ عاشورا است، ادامه داد: دین‌باوری، معرفت‌افزایی، بصیرت و به‌روز رسانی حادثه کربلا در کنار اقامه محافل عزاداری از اهمیت فراوانی برخوردار است، امروز باید بتوانیم حقیقت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را عملیاتی و نهادینه کنیم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: شکی نیست که مجالس روضه و عزاداری محرم و صفر جزو ارزش‌های دینی ما محسوب می‌شود که به برکت این مجالس و گریه‌ها و اشک‌ها در طول قرن‌ها، پیام و حقیقت عاشورا زنده مانده و به ما رسیده است. اکنون در شرایطی قرار داریم که عزاداری ما نباید در هیئات و محافل عزاداری خلاصه شود بلکه فرصتی فراهم شده تا در جستجوی پیام‌ها و درس‌های عاشورا باشیم و نه تنها بیاموزیم بلکه به دیگران نیز انتقال دهیم.

نقش رسانه‌ها در شرایط کنونى

انصاری تأکید کرد: در زمان‌های گذشته که رسانه‌ای وجود نداشت همین مجالس عزاداری و روضه و حرکت دستجات و هیئات و تجمعات عزاداران قیام عاشورا و حادثه کربلا را برای ما زنده نگاه داشتند و خوشبختانه این میراث ارزشمند به ما رسیده است که باید شاکر خداوند و قدردان گذشتگان باشیم. امروز، نباید به همین مجالس عزاداری راضی و قانع باشیم، این محافل کف کار ماست و برای عرض ارادت اثرگذار، باید فراتر از این بیندیشیم و گام‌های بلند دیگری نیز در جهت تبیین و انتقال و ترویج فرهنگ عاشورا برداشته شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اضافه کرد: یکی از اقدامات، انجام کارهای رسانه‌ای و تبیین پیام‌های گوناگون عاشورا در قالب بسته‌های خاص و فکر شده برای طیف‌های مختلف مردم است. همه افراد گنجایش پذیرش یک پیام را ندارند بلکه باید پیام‌های عاشورا و کربلا را که دریایی از معرفت و معنویت و ایثار و شهادت در خود دارند، استخراج کرد و در قالب بسته‌های متنوع از طریق ابزارهای رسانه‌ای اعم از صدا و سیما، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و فناوری‌های موجود دیگر به افراد و طیف‌های هدف انتقال داد لذا امسال وظیفه رسانه‌ها در تبیین فرهنگ عاشورا سنگین‌تر از همیشه است.

انصاری با تاکید بر اینکه رسانه عرصه بسیار مهم و خطیری است، گفت: رسانه می‌تواند با برجسته‌سازی معروفات، اثر گذاری وسیعی داشته باشد که معروفات گستره عظیمی از ارزش‌های اسلامی و انقلاب را شامل می‌شود. اگر بتوان این ارزش‌ها را به‌خوبی تبیین کرد جنگ تحریف‌ دشمن که مقام معظم رهبری به آن اشاره دارند، به شکست خواهد انجامید و خنثی می‌شود. معروفات سبب جلب اعتقاد مردم و کمرنگ شدن منکرات می‌شود

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403