از «دایر شدن شرکت سهامی قند و شکر و کبریت» تا «بدترین سقوط داوجونز»


از «دایر شدن شرکت سهامی قند و شکر و کبریت» تا «بدترین سقوط داوجونز»

موضوع اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

25 مرداد 1314، شرکت سهامی قند و شکر و کبریت در تهران دایر شد، دکتر سجادی مدیرعامل و علی وکیلی عضو هیات مدیره این شرکت شدند.

25 مرداد 1340، تعداد مشترکین سازمان آب در تهران به یکصد و بیست و پنج هزار واحد مسکونی رسید.

25 مرداد 1346، چهار لایحه در جلسه فوق ‌العاده مجلس سنا که به ریاست مهندس شریف امامی تشکیل شده بود، تصویب و به دولت امیرعباس هویدا ابلاغ شد که یکی از آنها «لایحه اراضی ساحلی» بود. به موجب لایحه یاد شده اراضی به‌ دست آمده از پایین رفتن سطح آب دریای خزر متعلق به دولت بوده و تمام تقاضاهای ثبت این اراضی تا سال 1346 باطل شد. همچنین در این روز، بیمارستان ژاندارمری به عنوان یکی از مجهزترین بیمارستان های تهران افتتاح شد.

25 مرداد 1348، بانک مرکزی 80 میلیون دلار از بانک بین ‌المللی ترمیم و توسعه وام گرفت.

25 مرداد 1352، یک هیات ژاپنی در یک همایش اقتصادی در ژاپن اعلام کرد که دولت ژاپن حاضر است حدود 3 میلیارد دلار سرمایه برای انجام پروژه ‌های گاز و پتروشیمی به ایران بیاورد.

25 مرداد 1356، شاه دو اصل دیگر به اصول انقلاب سفید افزود که اصل هجدهم و نوزدهم آن شدند.
اصل 18: افزایش نسبی بهای زمین در هر سال نباید از میزان تورم سالانه بیشتر باشد. اصل 19: مقامات دولتی باید در زمان ‌های معینی کلیه دارایی خود و همسر و فرزندان خود را اعلام کنند.

25 مرداد 1389، استاندار وقت تهران اعلام کرد ۵۵۵ هزار و ۵۷۸ خانوار تهرانی شماره حساب و بانک خود را در سایت وزارت رفاه برای دریافت یارانه ثبت کرده ‌اند.

25 مرداد 1391، مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم اعلام کرد: معرفی ‌نامه پنج هزار و ۷۰۰ متقاضی دریافت ارز دانشجویی روز جمعه، ۲۷ مردادماه در تهران و ۱۲ شهرستان مختلف کشور توزیع خواهد شد.

25 مرداد 1396، در حکمی دکتر «مسعود نیلی» به ‌عنوان «دستیار ویژه رئیس ‌جمهور در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی» منصوب شد.

25 مرداد 1397، دادستان کل کشور گفت: جلسات دادگاه مفسدان اقتصادی به‌صورت علنی و با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود. محمد جعفرمنتظری در پایان کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری در قم اظهار کرد: دادگاه مفسدان اقتصادی علاوه‌بر علنی بودن پس از فیلمبرداری از شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش خواهد شد. او از تشکیل پرونده‌های متعددی برای دانه درشت‌ها و عاملان فساد اقتصادی در موضوع ارز، سکه، طلا و خودرو خبر داد و افزود: با توجه به گستردگی این پرونده‌ها رسیدگی به این جرائم زمان بر خواهد بود اما به این معنا نیست که از حق قانونی خود کوتاه بیاییم.

25 مرداد 1398، پس از معکوس شدن منحنی سود اوراق آمریکا برای اولین بار در ۱۲ سال اخیر، وحشت از رکود اقتصادی بازارهای وال‌استریت را به لرزه درآورد و سهام آمریکا در معاملات خود با سقوط سنگینی روبرو شدند. هر سه شاخص مهم وال‌استریت معاملات خود را با سقوطی در حدود ۳ درصد به پایان رساندند که این بدترین افت یک روزه داوجونز از ماه اکتبر تاکنون بود.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403