نوسان شاخص کل بورس اوراق بهادار در آسیا و اروپا


نوسان شاخص کل بورس اوراق بهادار در آسیا و اروپا

شاخص کل بورس اوراق بهادار آسیا و اروپا در بازار معاملات جمعه متاثر از رکود اقتصادی و تداوم بحران کرونا بود.  

نوسان شاخص کل بورس اوراق بهادار در آسیا و اروپابه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیمابه نقل از رویترز، شاخص کل بورس اوراق بهادار آسیا و اروپا در بازار معاملات جمعه در نوسان بود.

شاخص سهام "‏نیکی ۲۲۵"، ‏یکی ‏‏از دو شاخص عملکرد ‏‏بورس اوراق ‏‏بهادار ‏توکیو که سهام ‏‏‏۲۲۵ ‏شرکت ‏بزرگ ‏‏ژاپن در آن ‏فهرست و در هر روز کاری ارزش گذاری می‌شوند در پایان معاملات امروز با ۱۶ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۲۳ هزار و ۲۸۶ واحد رسید.
ارزش شاخص سهام توپیکس" ‏TOPIX، ‏دیگرشاخص ‏عملکرد ‏بورس ‏‏‏اوراق بهادار توکیو، هم در پایان داد و ستد‌های امروز با نیم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به یک هزار و ۶۲۳ واحد رسید.
با توجه به اینکه گزارش‌های منتشر شده درباره عملکرد برخی شاخص‌های اقتصادی کمتر از حد انتظار بوده است و با توجه به اینکه چین یکی از شرکای تجاری اصلی کشور‌های اروپایی است، انتظار می‌رود شاخص کل بورس اوراق بهادار کشور‌های اروپایی نیز در معاملات امروز در نوسان باشند. برخی پیش بینی‌ها حاکی از آن است که ارزش شاخص سهام بورس ‏‏پاریس (‏CAC ‎‎۴۰‎‏) در پایان ‏معاملات ‏امروز حدود شش صدم درصد افزایش خواهد یافت. اما شاخص سهام بازار بورس ‏فرانکفورت ‏آلمان (Dax) که سهام شرکت‌های مهم صادراتی این کشور درآن در هر روز کاری ارزش گذاری و خرید و فروش می‌شود در معاملات امروز حدود ۱۲ صدم درصد کاهش خواهد یافت. شاخص سهام بورس ‏فوتسی ۱۰۰ ‏‏لندن (FTSE ‎‎‎۱۰۰) هم که ‏‏در آن در هر ‏‏روز ‏کاری سهام ۱۰۰ ‏‏شرکت ‏مهم و ‏بزرگ ‏‏‏‏انگلیس، ارزش گذاری و ‏خرید ‏و ‏فروش ‏‏می‌شود انتظار می‌رود در معاملات امروز هفت صدم درصد کاهش یابد.
شاخص سهام بورس ‏یورواستاکس ۵۰ (EuroStoxx ‎‎۵۰ ‎‏) ‏ ‏که در آن در هر روز ‏کاری سهام ۵۰ شرکت ‏‏بزرگ منطقه یورو ‏‏ارزش گذاری و خرید و ‏فروش می‌شود، به احتمال زیاد ۲۱ صدم درصد کاهش خواهد یافت.
شاخص کل بورس اوراق بهادار کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در پایان معاملات روز گذشته همگی کاهش داشتند.
امروز در چین اعلام شد که شاخص خرده فروشی که خرید ‏مستقیم کالا، محصولات و ‏خدمات ‏مصرفی از ‏تولیدکنندگان و ‏فروش ‏آن‌ها به مصرف کنندگان ‏را شامل می‌شود واز ‏‏آن به ‏‏‏‏عنوان ابزاری ‏‏‏برای ‏سنجش ‏میزان ‏‏‏هزینه ‏‏و ‏مصرف ‏ ‏‏خانوار‌ها ‏‏‏‏‏در ‏طول ماه استفاده ‏‏می ‏شود، در ‏ماه ژوئیه و ۱.۱ درصد در مقیاس سالیانه، یعنی نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته، کاهش داشته است. این در حالی است که اقتصاد دانان و ‏کارشناسان مسائل مالی که این خبرگزاری نظر آن‌ها را در این باره جویا شده بود پیش بینی کرده کرده بودند که رقم این شاخص اقتصادی در این فاصله زمانی از سال یک دهم درصد افزایش داشته باشد.
شاخص تولیدات صنعتی که میزان رشد تولید دربخش‌های مختلف صنعتی به ویژه تولیدات کارخانه‌ای را می‌سنجد در ماه ژوئیه تنها ۴.۸ درصد افزایش یافت که کمتر از حد انتظار بود. اقتصاد دانان و ‏کارشناسان مسائل مالی که این خبرگزاری نظر آن‌ها را در این باره جویا شده بود پیش بینی کرده کرده بودند که رقم این شاخص اقتصادی در این فاصله زمانی از سال ۵.۱ درصد افزایش داشته باشد.
در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل سهام ‏بورس ‏نیویورک شامل شاخص سهام صنعتی داو ‏جونز‏، شاخص سهام نزدک و شاخص سهام استاندارد اند ‏پورز، همگی کاهش داشتند. میانگین شاخص سهام صنعتی داو ‏جونز، یکی ‏از سه شاخص عملکرد بورس ‏اوراق ‏بهادار نیویورک، ۲۹ صدم درصد کاهش یافت. شاخص سهام استاندارد اند ‏پورز ۵۰۰، سومین شاخص عملکرد ‏بورس اوراق بهادار نیویورک که ‏از فهرستی متشکل از سهام ‏۵۰۰ ‏شرکت مهم در ‏بازار بورس ‏نیویورک تشکیل شده است نیز دو صدم درصد کاهش یافت.
در چین، اما شاخص مبتنی بر میانگین موزون ارزش سهام سی اس آی ۳۰۰ (CSI ۳۰۰) چین که در آن عملکرد ۳۰۰ شرکت بزرگ این کشور از نظر ارزش بازاری که در هر روز کاری در بورس‌های شانگ‌های و شاخص سهام شنزن، به ترتیب نخستین و دومین شاخص عملکرد بورس اوراق بهادار چین ارزش گذاری و خرید و فروش می‌شود ۷۶ صدم درصد افزایش یافت. شاخص کل بورس اوراق بهادار کره جنوبی نیز در پایان معاملات امروز ۱.۰۵ درصد کاهش یافت.
در معاملات امروز بازار اوراق قرضه و بهادار دولتی نیز نرخ سود‌ها نوسان داشت. به طوری که نرخ سود اوراق قرضه و بهادار وزارت خزانه داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله، به ۰,۷۲۷% رسید. نرخ سود اوراق قرضه و بهادار ‏خزانه داری آمریکا با سررسید ‏‏۳۰ ساله نیز در همین ‏معاملات به ۱,۴۴۴% رسید که از پنج سال پیش تاکنون چنین افزایشی برای این شاخص سابقه نداشته است.
نرخ سود اوراق قرضه و بهادار با سررسید ۱۰ ساله آلمان که نقش مبنا و مرجع را در کشور‌های عضو منطقه یورو ایفا می‌کند، به منفی -۰,۴۰۴% رسید. منفی بودن نرخ سود اوراق بهادار در یک کشور نشان دهنده وضع خوب اقتصادی و مالی آن کشور است. با این توضیح که کشور ناشر با توجه به اینکه سرمایه گذار درخصوص دریافت به موقع اصل و سود سرمایه خود اطمینان دارد آن‌ها را با نرخ سودی پایینی منتشر می‌کند.
در بازار نفت بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود با ۴۲ صدم درصد افزایش به ۴۵ دلار و ۱۵ سنت رسید. بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‏) هم که برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود با ۳۸ صدم درصد افزایش به ۴۲ دلار و ۴۰ سنت رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !