عطوان: عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی در راستای شکل‌گیری معامله قرن است


عطوان: عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی در راستای شکل‌گیری معامله قرن است

تهران – ایرنا – « عبدالباری عطوان » تحلیلگر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب در شماره امروز (جمعه) پایگاه اینترنتی روزنامه « رأی الیوم » با انتشار ویدیویی از عادی شدن مناسبات میان امارات و رژیم صهیونیستی به عنوان « یک اقدام برنامه ریزی شده در راستای تحقق یافتن طرح معامله قرن » نام برد.

به گزارش ایرنا، عطوان این اقدام امارات را « نه تنها شگفت انگیز بلکه شوک برانگیز و یک فاجعه تمام عیار » توصیف کرده و گفت: امارات چرا باید در این برهه به خصوص که در ارتباط با انفجار تاریخی بندر بیروت انگشت اتهام جهانیان به سوی رژیم صهیونیستی نشانه رفته؛ اقدام به چنین کاری کند.

سردبیر رأی الیوم در ادامه با اشاره به اینکه در یکی از بندهای توافقنامه ابوظبی و تل اویو آمده است که الحاق بخش هایی از کرانه باختری و منطقه موسوم به غور اردن از سوی رژیم صهیونیستی به حال تعلیق درخواهد آمد، توافق ابوظبی تل اویو را در تضاد با تمامی ارزشها و معاهدات و موافقتنامه های بین المللی دانسته و تاکید کرد: در وهله نخست الحاق به حال تعلیق درآمده است و دوم اینکه مشکل اصلی ما اشغال سرزمین های فلسطینی است نه الحاق آنها زیرا کرانه باختری و منطقه غور اردن هم اکنون به طور کامل در اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تنها با اجازه یک سرباز دختر ۱۸ ساله صهیونیست می تواند دفتر کارش را ترک کند. در واقع رژیم صهیونیستی در حال حاضر عملا بر کرانه باختری حاکمیت دارد.

این کارشناس مشهور مسائل سیاسی خاورمیانه با اشاره به طرح نتانیاهو مبنی بر ساخت ده ها هزار واحد مسکونی صهیونیستی در کرانه باختری و بیت المقدس، از امارات خواست حداقل به طرح پیشنهادی عربستان عمل کند که بر اساس آن برقراری کامل روابط سیاسی مشروط به عقب نشینی کامل اسراییل از مناطق اشغالی و شکل گیری کشور مستقل فلسطینی ذکر شده است.

وی با طرح این سوال که « آیا در حال حاضر کشور مستقل فلسطینی شکل گرفته است تا ما در ازای آن روابط خود را با اسراییل بهبود بخشیم ؟ » تاکید کرد: در واقع امارات با این اقدام خود به اسراییل بخاطر از بین بردن بیروت و الحاق کرانه باختری به قلمرو رژیم صهیونیستی و از بین بردن طرح صلح اعراب و راه حل شکل گیری دو کشور مستقل فلسطینی و اسراییلی و کشتار مردم بیگناه نوار غزه، پاداش داد.

عطوان با اشاره به توافق صلح امارات و اسراییل خاطرنشان کرد: توافق صلح معمولا میان دو کشور در حال جنگ شکل می گیرد. آیا امارات با اسراییل در حال جنگ است؟ همچنین امارات بدون دریافت هیچ گونه امتیازی، امتیازات بسیاری به رژیم صهیونیستی بخشید.

سردبیر رای الیوم تاکید کرد: امارات با این اقدام امنیت ملی خود و سایر کشورهای عربی را در معرض خطر قرار داد و اگر به حمایت های اسراییل چشم امید دوخته است، باید تاکید کرد که اسراییل هم اکنون نمی تواند از خود حمایت کند تا چه رسد به دیگران و هم اکنون رژیم صهیونیستی از محور مقاومت و حزب الله لبنان در ترس و هراس بسر می برد.

وی در همین رابطه به جنگ سه روزه اخیر جنبش جهاد اسلامی با اسراییل اشاره کرده و تاکید نمود: نتانیاهو از بیم آنکه مبادا نیروهای مقاومت فلسطین فرودگاه بن گوریون را هدف موشک های خود قرار دهند، مجبور به برقراری آتش بس شد.

عطوان با اشاره به وخامت اوضاع اقتصادی اسراییل و مهاجرت معکوس اسراییلی ها از سرزمین های اشغالی فلسطین تاکید کرد: رهبران جهاد اسلامی تاکید کردند که اگر این جنگ بیش از سه روز به طول می انجامید، تل اویو را هدف موشک های خود قرار می دادند.

وی با اشاره به ناتوان ماندن رژیم صهیونیستی و آمریکا از در امان قرار دادن عربستان در برابر پهپادها و موشک های یمنی ها گفت: آمریکا و اسراییل از امارات و عربستان در برابر حملات موشکی و پهپادی یمنی ها نمی توانند حمایت به عمل آورند.

عطوان در پایان گزارش خود احتمال داد که اقدام اخیر امارات زمینه ساز عادی سازی مناسبات میان بحرین و عربستان با رژیم صهیونیستی باشد.۱۴۸۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر در فراق برادر ؛ اشعار غمگین و سوزناک برای برادر فوت شده