قیمت سهام امروز شرکت ها در بازار بورس تهران را لحظه به لحظه در اینجا کلیک کنید


قیمت سهام امروز شرکت ها در بازار بورس تهران را لحظه به لحظه در اینجا کلیک کنید

سهام بورس امروز / سهام بورس امروز تهران / بازار بورس ایران / تابلو بورس تهران / سهام عدالت / فروش سهام عدالت / آزاد سازی سهام عدالت / ثبت نام سهام عدالت / ارزش سهام عدالت / قیمت سهام / قیمت بورس شرکت ها / وضعیت بازار / شاخص کل بورس / ارزش بازار / اطلاعات قیمت / تعداد معاملات / ارزش معاملات / حجم معاملات

به گزارش اقتصادی رکنا، دراین لینک https://b2n.ir/39640 می توانید قیمت سهام و بورس اوراق بهادر تهران را پس از وارد شدن به طور مستقیم و لحظه به لحظه دنبال کنید.

در این خبر می توانید علاوه بر قیمت سهام شرکت ها از " وضعیت بازار " و " شاخص کل بورس " مطلع شوید.

مهم ترین اخبار اقتصادی 24 ساعت گذشته را اینجا بخوانید

پیش بینی بازار بورس در آخرین هفته مرداد ماه 99

بورس / پیش از شروع هفته اخیر به واسطه وعده رئیس جمهور برای گشایش اقتصادی و اخبار مثبت اقتصادی دیگر پیش‌بینی‌ها حاکی از وضعیت احتمالی بهتر بورس نسبت به دیگر بازارها بود. هرچند این اتفاق افتاد اما شکل سبقت بورس نسبت به دیگر بازارها این طور بود که بازدهی نزولی کمتری داشت.

در این شرایط که بورس در آخرین کارنامه هفتگی خود حدود سه درصد افت را ثبت کرده، چه سگینال‌هایی برای عملکرد هفته بعد آن قابل مشاهده است؟

از جمله اخبار هفته اخیر که از نگاه برخی بر روند شاخص بازار سهام تاثیر گذاشته، آغاز آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت است. در این مورد هرچند هنوز سهامداران امکان فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت را ندارند اما به دلیل فشار احتمالی به بانک‌ها و کارگزاری‌ها برای فروش ۳۰ درصد اول سهام عدالت، عرضه قابل توجهی در بورس صورت گرفته است.

از جمله اینکه فروش ۷۵ میلیارد تومان سهام عدالت توسط کارگزاری بانک ملی در بورس طی یک روز انتقاداتی را به همراه داشت. به هر ترتیب ادامه این روند که به نظر می‌رسد محتمل باشد تهدیدی برای عملکرد بازار سهام در هفته آینده خواهد بود.

با این حال درباره طرح دیگر دولتی در بازار سهام یعنی فروش دومین ETF دولتی وضعیت از هفته قبل متفاوت است. حداقل به مانند هفته گذشته بورس از ناحیه اخبار مربوط به لغو دارا دوم مورد تهدید نیست.

هرچند به نظر می‌رسد بازار سهام در هفته بعد روند مثبتی را پیش‌رو داشته باشد اما احتمالا این روند صعودی به مانند چند وقت اخیر چندان پرشتاب نباشد.

علاوه بر این، تداوم حمایت‌های سیاست‌گذار از جمله اظهارات اخیر رئیس جمهور که بورس جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، کلید زدن طرح پیش‌فروش نفت و تداوم سیاست عرضه اولیه در بورس می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را برای بازار سهام به همراه داشته باشد.

صعودی شدن روند قیمت نفت در بازار جهانی، کاهش نااطمینانی‌های ناشی از کرونا به واسطه انتشار خبر آغاز استفاده از واکسن روسیه، اعلام مالیات سکه در سال ۹۸، مذاکره روحانی و مکرون درباره اینستکس و ارائه لایحه افزایش سرمایه‌ شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به مجلس از دیگر سیگنال‌های امیدوار کننده برای سهامداران است.

اما در طرف مقابل سیگنال‌های تهدیدآمیز نیز برای بورس همچنان قابل مشاهده است.

اخبار دسته اول بازار سرمایه

افزایش نرخ سود بانکی، برگشت خوردن طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی به مجلس، تحریک بازار اجاره مسکن با آغاز پرداخت وام ودیعه مسکن، افزایش نااطمینانی فعالان اقتصادی حوزه صنعت، معدن و تجارت به واسطه رای نیاوردن وزیر پیشنهادی برای تصدی این حوزه و نااطمینانی‌های ناشی از اخبار مربوط به تحریم تسلیحاتی ایران از جمله اخبار با سیگنال هشداردهنده برای بازار سهام است که به نظر نمی‌رسد هیچ کدام به مانند اخبار گروه دسته اول اثرگذاری قوی‌ای داشته باشند.

روند مثبت بازار سهام در هفته پیش رو

بدین ترتیب هرچند به نظر می‌رسد بازار سهام در هفته بعد روند مثبتی را پیش‌رو داشته باشد اما احتمالا این روند صعودی به مانند چند وقت اخیر چندان پرشتاب نباشد. ضمن اینکه بازار سهام در هفته آینده شاهد زمان‌بندی جدید برای معاملات (جزییات تغییرات جدید بورس) است که شاید برای سهامداران در روزهای ابتدایی هفته مشکلاتی را به وجود آورد اما به دلیل کاهش احتمالی مشکلات ناشی از اختلال در هسته معاملاتی احتمالا این تصمیم به تدریج رضایت سهامداران به همراه داشته باشد.

پذیره نویسی دارا دوم در بورس تهران

محمود گودرزی افزود: پس از تاسیس این صندوق توسط وزارت نفت، بورس تهران آمادگی کامل برای پذیره نویسی را دارد.

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: باید امیدنامه و اساس نامه صندوق دارای دوم از طریق سازمان بورس تهیه شود و، چون در صندوق دارایکم اساسنامه انجام شده بود فرمت اساسنامه آماده است و ضمن اینکه زمانبر نیست و به محض اینکه صندوق تاسیس شود، فرایند پذیرش، صورت می‌گیرد.

بورسی‌شدن 85 درصد بنگاه های وابسته به صندوق بازنشستگی تا پایان سال

حجت میرزایی؛ معاون امور اقتصادی این وزارتخانه گفت: بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور، شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانسته اند رتبه اول شفافیت را در زمینه بارگذاری صورت‌های مالی در سامانه بورس به خود اختصاص دهند

حجت میرزایی، همچنین از رونمایی «سامانه های شفافیت» این وزارتخانه با قابلیت گزارش دهی عمومی مستمر با حضور محمد شریعتمداری در شنبه هفته آینده خبر داد.

ارائه گزارش شفافیت شنبه آینده به مجلس

وی اظهار کرد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا به امروز به طور مجدانه وعده‌های شفافیت را پیگیری کرده اند و بخش بزرگی از آن طی دو سال گذشته انجام شده و شنبه آینده گزارش آن در قالب رونمایی از سامانه‌های شفافیت، به مردم، نمایندگان مجلس و دولت ارائه خواهد شد.

میرزایی، شفافیت را از یک سو «راهبرد» و از سوی دیگر «ابزار» دانست و گفت: مسیر بلند مدت توسعه از شفافیت تمام عیار و حداکثری عبور می‌کند.

وی در عین حال شفافیت را ابزاری برای افزایش بهره وری، انضباط مالی، ایجاد حس تعلق عمومی در جامعه، افزایش سطح اعتماد، نظارت و کنترل مدیران دانست.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که فساد در نتیجه کاهش سطح شفافیت ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: در واقع ویروس فساد در جایی زندگی می‌کند که نور آگاهی و شفافیتی در آنجا وجود ندارد و به هر اندازه که بتوان شفافیت را در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افزایش داد از رشد این ویروس جلوگیری می‌شود.

به گفته میرزایی، فساد مانند موریانه‌ای است که به جان اعتماد اجتماعی، تولید و بهره وری افتاده و بنیان‌های رشد و توسعه را از بین می‌برد. وی، علاج این درد را نظارت عمومی و شفافیت حداکثری دانست و تاکید کرد: بدون شفافیت و گزارش دهی امکان نظارت عمومی کاهش پیدا می‌کند و این دو جز بسیار ضروری هستند؛ بنابراین از یک سو باید رسانه‌های مستقل، احزاب، نهادهای مدنی و انجمن‌های رسته ای و تخصصی، نمایندگان مردم و ذینفعان بتوانند عملکردها و فرایندها را به طور کامل مشاهده و ارزیابی و نقد کنند و بر تخصیص‌ها، پرداخت‌ها، مجوزهای غیر متعارف یا اختصاصی نظارت داشته باشند و از سوی دیگر، آثار و پیامدهای آن بر همگان آشکار شود.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: هر موهبت کمیابی از جنس ثروت، قدرت و اطلاعات که در اختیار کسی قرار می‌گیرد باید برای همگان قابلیت پایش و رصد داشته باشد.

وی افزود: صندوق‌های بازنشستگی و به طور عام همه سازمان‌ها و بنگاه‌های بخش عمومی در تمامی کشورها زمینه ایجاد فساد و حیف و میل اموال را دارند و هیچ اقدامی مهمتر از شفافیت برای کاهش فساد در آنها نیست.

میرزایی افزود: بنابراین نظارت عمومی و آگاهی مالکان، ذینفعان و عموم مردم از آنچه که در صندوق‌ها می‌گذرد باید افزایش یابد و ساز و کارهای مشارکت و نظارت سازمان یافته را فراهم کرد.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: رئیس محترم جمهوری، توسعه شفافیت را برنامه ویژه و محوری اعلام کردند و آقای شریعتمداری نیز در جلسه رأی اعتماد آبان سال 97 متعهد شدند که ساز و کارهای شفافیت را در صندوق‌های بازنشستگی به صورت حداکثری دنبال کنند.

وی با بیان این که در دو سال گذشته این ساز و کارها به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: نتیجه آن، ایجاد بنگاه‌هایی در بالاترین سطح شفافیت است که در مقایسه با سایر بنگاه‌های اقتصادی بخش عمومی در رتبه اول شفافیت، پایش و رصد عمومی قرار دارند، آنچه در عمل اتفاق افتاد ایجاد سامانه BI (سامانه هوش تجاری) در همه بنگاه‌های شستا و صندوق‌های بازنشستگی کشوری بود.

میرزایی در این باره توضیح داد: 250 تراکنش عملیاتی، مالی و بازرگانی از ریزترین و جزئی‌ترین فعالیت این بنگاه‌ها قابل رصد و پایش است.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سامانه‌هایی که امکان نظارت و گزارش دهی از دارایی‌ها و فرایندهای تصمیم گیری را فراهم می‌کنند از جمله سامانه‌های دارایی‌ها و املاک که همه املاک و دارایی‌های وابسته شناسنامه دار شده است با همه ویژگی‌ها از حیث مقیاس، ارزش مالی، محل وقوع و نوع کاربری به طور شفاف در این سامانه‌ها فهرست شده است. وی تصریح کرد: مشخصات و ویژگی‌های سنی، تحصیلی و سوابق نزدیک به 1200 مدیر در سامانه‌ای متمرکز در سایت وزارتخانه به صورت آنلاین و برخط منتشر شده است.

میرزایی بیان کرد: سامانه‌های مربوط به جلسات هیأت مدیره ها، مجامع عمومی شرکت‌ها و هلدینگ ها که به صورت هفتگی به هنگام می‌شود نیز در این سامانه قابل مشاهده و دسترسی است و هیچ تصمیم و مصوبه‌ای در شرکتی مخفی و پوشیده باقی نمی‌ماند و به صورت دائم و مستمر توسط هلدینگ های بالاسری رصد می‌شود.

به گفته وی، تمامی دعاوی و پرونده‌های عمومی که له یا علیه هر کدام از بنگاه‌ها در جریان است با ویژگی‌ها، ابعاد، اضلاع آن پرونده و حتی مشخصات وکیل، سیر دادرسی و یا احکامی که درباره آنها صادر شده در این سامانه به طور کامل قابل مشاهده و دسترسی است.

وی در این باره توضیح داد: همه قراردادهایی که این بنگاه‌ها با افراد حقیقی و حقوقی بسته اند، ارزش آنها، فرایند شکل گیری و موضوع قرارداد به طور کامل در این سامانه‌ها قابل دسترسی است؛ البته برخی از اینها، قابلیت افشای عمومی دارد، برخی در سطح صندوق‌ها و وزارتخانه قابل مشاهده است و برخی از این اطلاعات به دلیل صرفه و صلاح بنگاه‌ها به دور از چشم بنگاه‌های رقیب صورت می‌گیرد.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بخشی از اقداماتی که در حوزه شفافیت ایجاد شده در شنبه آینده در قالب یک سامانه مرکزی رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: مهمترین اقدامی که برای توسعه شفافیت صورت گرفته است روند بورسی شدن بنگاه هاست.

وی با بیان این که بیش از 80 درصد ارزش بنگاه‌های وابسته به صندوق‌ها امروز در بورس قرار دارند و تا پایان سال این سهم به بیش از 85 درصد می‌رسد، خاطرنشان کرد: اطلاعات و عملکردهای مالی، عملیاتی و مشخصات مدیران این بنگاه‌ها چه بورسی و غیربورسی در سایت سازمان بورس اوراق بهادار (کدال) قابلیت رهگیری و مشاهده عمومی دارد.

میرزایی درباره بنگاه‌هایی که تا کنون بورسی نشده اند نیز توضیح داد: بخش زیادی از این بنگاه‌ها تا پایان سال بورسی می‌شوند و اطلاعات مالی آنهایی که بورسی نیستند نیز در سایت سازمان بورس اوراق بهادار به طور مستمر بارگذاری شده است.

بروز نشانه های مثبت در بازار فولاد/ رشد عرضه ها در بورس کالا با کاهش محدودیت‌ها

عباس آرگون نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه با دخالت‌های دولت طی دوماه اخیر بازار فولاد با التهابات زیادی روبرو بوده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه فولاد یکی از محصولات استراتژیک کشورمان به حساب می‌آید، دولت بر بازار این محصول کنترل و نظارت می کند، در این میان با توجه عرضه انواع محصولات فولادی در بورس کالا اگر در روند قیمت محصولات به شکل تعیین سقف قیمتی دخالت شود، عملا انگیزه فولادسازان برای عرضه حداکثری در بورس را کاهش می دهیم.

وی افزود: زمانیکه شما یک بازاری به نام بورس راه‌اندازی می‌کنید یک فلسفه‌ای دارد به نام عرضه و تقاضا و اگر قرار باشد شما این مکانیزم را کنترل کنید، در عمل فلسفه وجودی بورس را زیر سوال برده‌اید، بنابراین تنها راهی که می‌تواند بازار فولاد را به آرامش واقعی رساند این است که قیمت‌ها بر اساس مکانیزم بازار و عرضه و تقاضا تعیین شود و هرگونه دستکاری در این فرآیند، باعث برهم خورد تعادل خواهد شد.

آرگون با اشاره به اینکه به جای ساماندهی زنجیره فولاد تا آنجا که توانسته ایم بر روند معاملات فولادی ها محدودیت گذاشته ایم، گفت: کنترل قیمت و تقاضا و عرضه، همگی از عواملی است که دست دلالان و واسطه ها را برای حضور در بازار فولاد باز می گذارد اما زمانیکه قیمت فولاد به واسطه عرضه کامل در بورس، تک قیمتی شود، به طور اتوماتیک میزان تقاضا و عرضه نیز متعادل شده و نیازی به این همه محدودیت در بازار نیست.

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه وزارت صمت نباید در بازار فولاد دخالت کند، یادآور شد: زمانیکه معاملات آزاد شود و عرضه و تقاضای واقعی شکل بگیرد، به طور طبیعی شرکت‌های فولادی تمام محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و از آن طرف نیز مصرف کننده واقعی نیز می‌تواند از این بازار نیاز خود را تامین کند، از سوی دیگر فضای رانت و دلالی از بین خواهد رفت و دیگری شاهد رخ دادن فسادی نخواهیم بود.

وی با اشاره به بروز نشانه های مثبت از کاهش دخالت های دستوری در معاملات بورس کالا و رشد عرضه ها، گفت: باید نظارت جای خود را به دخالت دهد و به دلیل آنکه در معاملات بورس، همه اطلاعات شفاف است می توان با اعتماد بیشتر به بورس کالا، زمینه سیاست گذاری مناسب را برای وزارت صمت در جهت نظم و تعادل بخشی به زنجیره فولاد مهیا کرد.

جزئیات پانزدهمین عرضه اولیه امسال بازار سهام اعلام شد

تعداد 4 میلیارد و 26 میلیون و 157 هزار و 400سهم شرکت بهساز کاشانه تهران معادل 20درصد سهام این شرکت، چهار‌شنبه این هفته(22مردادماه) به‌عنوان پانزدهمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود.

این میزان سهام در محدوده قیمتی 209تا 220تومان برای هر سهم و با سهمیه 1000سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد.

همچنین مدیر این عرضه شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا و متعهد عرضه نیز شرکت گروه توسعه ساختمان تدبیر و متعهد خرید شرکت تامین سرمایه نوین به میزان 50درصد از کل سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه می‌باشند.

گفتنی است تعداد 4 میلیارد و 26 میلیون و 157 هزار و 400سهم شرکت بهساز کاشانه تهران در حالی چهارشنبه این هفته عرضه اولیه می‌شود که از این تعداد، 3 میلیارد و 422میلیون و 233هزار و 790سهم در فرآیند کشف قیمت جهت عرضه به عموم اختصاص خواهد یافت و تعداد 603میلیون و 923 هزار و 610 سهم این شرکت نیز در روز پس از عرضه اولیه این شرکت به صندوق‌ها با ضریب تخصیصی بازاری هر دارنده واحد صندوق تعلق می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید: بر اساس قانون، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز کاری بعد از عرضه اولیه با قیمت ثابت کشف شده در فرآیند عرضه اولیه صورت می‌پذیرد.

اعلام جزئیات دو شیفته شدن معاملات بازار بورس

علی صحرائی دیروز در مراسم بازگشایی نماد شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی با سرمایه 61399 میلیارد ریال با نماد «وسِخُراج » به عنوان نخستین شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس گفت: از مجموع 50 میلیون نفر مالک سهام عدالت حدود 30 میلیون نفر از هموطنان روش مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کردند که جمعیت آنها در 31 استان کشور توزیع شده و دارایی این دسته از مالکین سهام عدالت از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی مدیریت می شود.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه روز یکشنبه اولین شرکت سرمایه گذاری استانی با نماد "وسخراج" در تابلو دوم بورس تهران درج و آماده انجام معامله شد، افزود: هموطنان عزیز ما در استان خراسان جنوبی که روش مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، می توانند دارایی خود را نقد کنند.

صحرائی ادامه داد: سایر شرکت های سرمایه گذاری استانی نیز به مرور در بورس تهران پذیرش می شوند و در نهایت فروش سهام عدالت برای همه مالکینی که در سایر استان‌ها ساکن هستند و روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، نیز امکان پذیر می شود.

وی با اشاره به اینکه سهام عدالت، دارایی با ارزشی است و پرتفوی شرکت های سرمایه گذاری استانی نیز از صنایع خوب کشور تشکیل شده و به نوعی سبد متنوعی از سهام است، افزود: مذاکراتی با بانک ملی نیز انجام شده تا سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی وثیقه دریافت کارت اعتباری باشد.

صحرائی عنوان کرد: امروز دارایی 400 هزار سهامدار شرکت سرمایه گذاری استانی خراسان جنوبی قابلیت نقد شوندگی پیدا کرد و ارزش آن مشخص شد. مزیتی که برای شرکت های سرمایه گذاری استانی در نظر گرفته شده این است که با قیمت های نزدیک به NAV توسط صندوق توسعه بازار، بازارگردانی می شوند که تضمینی بر نقدشوندگی سهام آنها در بورس است.

مدیر عامل بورس تهران به مالکین سهام عدالت که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده اند توصیه کرد دارایی خود را حفظ کنند و افزود: نقدشوندگی مهمترین ویژگی بازار سرمایه است و مالکین سهام شرکت های استانی در هر زمانی که تمایل داشته باشند می توانند دارایی خود را نقد کنند.

صحرائی به موضوع معاملات دو نوبتی شدن زمان معاملات بورس تهران نیز اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه در سال گذشته رشد کم‌نظیری را تجربه کرد و حجم معاملات افزایش چشمگیری داشت و همین موضوع بار هسته معاملات را افزایش داد.

وی ادامه داد: برای حل مشکل ایجاد شده اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت در دستور کار قرار دارد. روش کوتاه مدت و در دسترس ما تقسیم زمان معاملاتی بود. طبق بررسی های انجام شده بیشترین حجم معاملات بازار سرمایه به صنایع خودرو، بانک، پالایشگاهی و فلزات اساسی و هلدینگ چند رشته ای اختصاص دارد.

صحرائی افزود: جمع بندی ما بر این شد تا معاملات از 8:30 تا 11 و 11:30 تا 15 انجام شود. از 5 صنعت مورد اشاره سه گروه هلدینگ چندرشته ای، فلزات اساسی و پالایشی‌ها به نوبت بعد از ظهر منتقل می شود و گروه دوم در نوبت صبح باقی می ماند.

وی ادامه داد: این رویکرد موقت است و در مرحله بعدی و تا سه ماه آینده، معاملات بورس تهران بر اساس گروه های دوگانه در دو سامانه معاملاتی مختلف انجام می شود.

مدیرعامل بورس تهران در پایان خاطرنشان کرد: شرکت مدیریت فناوری نیز با همکاری دانشگاه تهران در حال طراحی سامانه بومی هستند که به زودی به مرحله آزمایش وارد می شود.

بازگشت ارزهای حاصل از صادرات

از دیگر سیگنال‌های مثبت برای بازار سهام هفته آینده اشاره به دو خبر کاهش آثار کرونا بر تجارت خارجی کشور و تداوم ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضروری است.

همچنین سخنگوی قوه قضائیه گفته است: تا هفته گذشته از ۶٫۸ میلیارد دلار ارزهای صادراتی اعلام شده، ۱٫۲ میلیارد دلار با پیگیری مرجع قضایی بازگشته است.کسانی که حاضر نبودند پول را برگردانند مورد تعقیب قرار گرفتند و برخی بازداشت شدند. به نظر می‌رسد این خبر نیز سیگنال هشداری برای بازار ارز و سیگنال مثبتی برای بورس باشد.

با این حال شاید تنها خبر با سیگنال منفی بازار سهام، ارائه پیش‌نویس جدید قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به سازمان ملل باشد. با این حال با توجه به عدم اثرپذیری بورس از آخرین تحریم که مربوط به تحریم فلزات بود بعید است که این خبر بتواند مانع از اثرگذاری اخبار مثبت بر روند بازار سهام شود.

شاخص بورس افزایش می یابد

بدین ترتیب به نظر می‌رسد با توجه به اخبار مورد اشاره روند رشد شاخص بورس در هفته آینده نسبت به هفته اخیر که حدود هفت درصد افزایش داشت، تسریع شود

قطعی شدن زمان یک عرضه اولیه جدید در بورس

درحالی چهارشنبه هفته گذشته ۱۵ درصد سهام پتروشیمی ارومیه و ۱۵ درصد سهام تامین سرمایه امین به عنوان سیزدهمین و چهاردهمین شرکت جدید در بازار دوم معاملات فرابورس و بورس عرضه اولیه شدند که کشاورزی و دامپروری ملارد شیر نیز چهارشنبه این هفته در بازار دوم معاملات فرابورس حاضر می‌شود.

به این ترتیب، ۱۳ درصد از سهام "زملارد" معادل ۳۹ میلیون سهم با حداکثر سهمیه هر فرد حقیقی و حقوقی ۲۰ سهم با دامنه قیمت ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ تومانی هر سهم به عموم واگذار خواهد شد. همچنین دو درصد دیگر معادل ۶ میلیون سهم روز شنبه ۲۵ مرداد با قیمت ثابت کشف شده در فرآیند عرضه اولیه صورت می‌گیرد.

براین اساس، زمان سفارش گیری سهام "زملارد"روز سه شنبه ۲۱ مرداد از ساعت ۱۳ تا ۱۷ اعلام شده، مدیر عرضه شرکت کارگزاری صبا تامین و متعهدین خرید کارگزاری صبا تامین و سرمایه‌گذاری صبا تامین هر کدام به میزان ۲۵ درصد سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه هستند.

ملارد شیر به وسعت ۲۰ هکتار شامل ۱۶۰ هکتار زمین با کاربری کشاورزی که ۱۲۰ هکتار آن اراضی زیر کشت جو، ذرت، یونجه، ۴۰ هکتار بدون کشت و ۴۰ هکتار محوطه گاوداری است. همچنین دارای یک گله گاو هلشتاین با توان زایش سالانه دو هزار راس گوساله نر و ماده و سالن شیردوشی ۸۰ راسی و مجهز به سیستم خوراک‌سازی PLC و توان فعالیت در سه نوبت کاری و تولید مقدار ۱۴۴ تن کنسانتره مصرفی دام در روز است.

کل دام بالغ بر ۴۸۲۶ راس است که از این تعداد ۲۵۷۲ راس مولد و ۲۱۶۰ رأس دام دوشا است. ظرفیت عملی شرکت تولید روزانه ۱۲۰ تن شیر خام است. ۹۹.۹ درصد سهام "زملارد" به سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین تعلق دارد و واحد تجاری و نهایی سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی است. این شرکت ۳۰ میلیارد تومانی دارای ۱۲۴ نیروی انسانی است و درحال‌حاضر برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد.

براساس این گزارش، طی امسال سهام ۱۴ شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، شستا، پگاه گیلان، لاستیک یزد، پلیمر آریاساسول، سرمایه‌گذاری پویا، سرمایه‌گذاری سیمان تامین، لیزینگ پارسیان، رایان هم افزا، تولید نیروی برق آبادان، توسعه مسیر برق گیلان، زر ماکارون، پتروشیمی ارومیه و تامین سرمایه امین عرضه اولیه شده‌اند و کشاورزی و دامپروری ملارد شیر پانزدهمین شرکت تازه وارد سال بشمار می‌رود

بورس مسکن خانه را ارزان می کند؟

بهمن عبدالهی در پاسخ به این پرسش که آیا بورس املاک موجب افزایش قیمت مسکن نمی شود؟ گفت: ما در شورای عالی بورس به دلالان اجازه هرگونه سوء استفاده و افزایش قیمت را نخواهیم داد و معتقدیم که با راه اندازی بورس املاک و مستغلات، ساخت و سازها و تولید مسکن در کشور گسترش می یابد و صنایع مرتبط با بخش مسکن رونق می گیرد و همین مساله کاهش قیمت مسکن در کشور را به دنبال خواهد داشت.

التهابات ‌بازار مسکن کنترل می‌شود؟

وی تصریح کرد:انتظار داریم تا چهار ماه آینده بورس مسکن راه اندازی شود که ۳۵ درصد سهام آن توسط بخشهای تعاونی و خصوصی با مشارکت اتاق تعاون و اتاق بازرگانی، ۳۵ درصد توسط نهادهای غیردولتی عمومی و ۳۰ درصد در قالب پذیره نویسی به مردم واگذار شود.

رئیس اتاق تعاون در ادامه از آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت در عید غدیر خبر داد و گفت: پس از آنکه ۳۰ درصد سهام عدالت در مرحله اول آزادسازی شد، ۳۰ درصد دوم سهام عدالت از روز شنبه و در عید غدیر آزاد می شود و با پیش بینی های صورت گرفته مقرر شده ۴۰ درصد مابقی تا پایان سال آزادسازی شود که یک نوبت آن در ایام دهه مبارک فجر خواهد بود.

عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این پرسش که آیا امکان حضور مردم در برگزاری مجامع وجود دارد یا نه؟ گفت: حضور ۲۸ میلیون نفر در مجامع شرکت های سرمایه گذاری برای اعمال رأی کار ساده ای نخواهد بود؛ لذا با توجه به آنکه مجامع شرکت های سرمایه گذاری، تعاونی های سهام عدالت هستند، تاکید ما این است که این تعاونی ها مجامع را برگزار کنند.

وی پیش بینی کرد با توجه به افزایش قابل توجه قیمت ها و رشد بورس، دارندگان سهام عدالت از سود و مزایای آن به نحو مطلوبی بهره مند شوند.

تا پایان امسال ۵۰ شرکت خصوصی بورسی می‌شوند

فرهاد دژپسند در نود و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: توانستیم در سایه همکاری حکومت با بخش‌های خصوصی، تعاونی و غیر دولتی در اجرای قانون رفع موانع تولید، پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار را راه‌اندازی کنیم. این پنجره واحد ابتدا در تهران راه اندازی و سپس در هفته گذشته در ۴ استان دیگر عملیاتی شد و طبق برنامه، ۱۲ استان در هفته دولت و مابقی استان‌ها نیز تا پایان مهر ماه به سرانجام خواهد رسید.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که با همکاری موثر بخش خصوصی در جهت تعمیق بازار سرمایه اجرا می‌شود، افزایش عرضه اولیه است. در این راستا این آمادگی وجود دارد که تا پایان سال ۵۰ شرکت خصوصی را در بورس پذیرش کنیم.

۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد عرضه اولیه در چهار ماهه اول

وزیر اقتصاد افزود: در چهار ماه اول امسال ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان عرضه اولیه در بازار سرمایه داشته‌ایم، در حالیکه این رقم برای کل سال ۱۳۹۸ حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. در هفته گذشته برای اولین بار، دو عرضه اولیه در بورس و اوراق بهادار ایران داشتیم و ان شاء الله این روند را ادامه خواهیم داد.

در ادامه دژپسند با بیان اینکه افزایش شناوری سهام شرکت‌های بورسی دیگر شاخص مورد توجه دولت است، گفت: بنابراین، تلاش ما بر این است شرکت‌هایی که در بورس پذیرش می‌شوند و یا در حال حاضر در بورس حضور دارند، به افزایش شناوری سهامشان اقدام کنند.

دلیل افزایش شناوری سهام شرکت‌های بورسی

وی ادامه داد: خوشبختانه در این ارتباط یک مصوبه بسیار مهم از دولت گرفته‌ایم که تمام شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیر دولتی را مکلف کرده است، درصد شناوری سهام خود در بورس را حداقل به ۲۵ درصد افزایش دهند که یکی از دلایلی که این روز‌ها شاهدیم میزان شناوری‌ها افزایش پیدا کرده به دلیل همین مصوبه است.

به گفته وزیر اقتصاد یک لایحه دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی داده شده که امیدواریم طی همین هفته، دو فوریت آن به تصویب برسد و آن این است که شرکت‌هایی که افزایش سرمایه بدهند و سهامداران فعلی آن‌ها هم از حق تقدم خودشان صرفنظر کنند؛ معادل ۲۰ درصد افزایش سرمایه آن‌ها مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود.

یک توصیه برای خریداران سهام در بورس

دژپسند با اعلام اینکه اول مهر چندین صندوق پروژه مشتمل بر پروژه‌های دولتی و خصوصی فعال خواهند شد، گفت: توصیه ما به کسانی که می‌خواهند به عنوان خریدار سهام در بورس حضور پیدا کنند، جدای از اینکه به نهاد ناظر سازمان بورس اطمینان داشته باشند این است که اصل "مطالعه، مشاوره و معامله" را فراموش نکرده و چه برای ورود و چه برای خروج از بازار، هیجانی تصمیم گیری نکنند.

حراج املاک، اراضی و مستغلات وزارت راه در بورس

امیرمحمود غفاری اظهار کرد: عصر امروز 13 مردادماه 1399 اولین تجربه عرضه املاک و مستغلات در حوزه راه و شهرسازی در بورس کالای ایران عملیاتی می شود.

وی افزود: پس از دستور مقام عالی وزارت در خصوص استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و راه اندازی تابلوی زمین و مسکن، جلسات متعدد کارشناسی تخصصی با حضورکارشناسان و مدیران وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت بورس کالای ایران تشکیل شد.

وی ادامه داد: در این جلسات مجموعه ای از آسیب ها و موانع قانونی و مقرراتی موجود شناسایی و راهکارهای فنی برای آنها تدوین شد. پس از مرتفع کردن موانع، اولین عرضه در بورس کالا انجام گرفت.

معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: این عرضه مربوط به یک ملک تجاری متعلق به شرکت عمران شهر جدید پردیس است که به قیمت پایه 10 میلیارد و 639 میلیون و 200 هزار ریال و با شرایط پرداخت 30 درصد ثمن به صورت نقد و مابقی در اقساط 48 ماهه، در دستور کار قرار گرفت.

غفاری با اشاره به اینکه طبق فرایندهای قانونی موجود مقرر است اطلاعیه عرضه مذکور در ساعت 18:00 روز دوشنبه مورخ 13 مرداد در سایت اطلاع‌رسانی بورس کالای ایران به آدرس WWW.IME.CO.IR منتشر شود، تصریح کرد: بر این اساس متقاضیان خرید پس از انتشار اطلاعیه عرضه می‌توانند به یکی از 86 شرکت کارگزاری عضو بورس کالای ایران برای ثبت درخواست خرید مراجعه کرده تا پس از بازدید ملک و با تودیع تضمین به میزان 3 درصد قیمت پایه به صورت نقد یا ضمانت نامه بانکی نزد این بورس، مجاز به شرکت در حراج باشند.

وی اضافه کرد: در بند 19 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری بر شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا تاکید شده است. در راستای این سیاست ها عرضه اموال غیرمنقول وزارت راه و شهرسازی در بورس کالای ایران گامی در جهت اجرایی سازی این بند است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مهمترین مزایای فروش اموال غیرمنقول دولت در بورس کالا، فروش زمین در یک بستر شفاف و با رقابت سالم است، تصریح کرد: با توجه به دسترسی تمام مردم ایران به تابلو بورس، همه ذی‌نفعان معاملات دولت که کل مردم ایران هستند، این امکان را دارند که ناظر رقابت فروش اموال دولت در بورس باشند.

وی در خصوص ادامه فروش اموال غیرمنقول متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع این وزارتخانه گفت : عرضه 7 عدد از واحدهای تجاری متعلق به شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در مرحله بعدی عرضه در بورس کالا قرار دارد که فرایند اجرایی آن در حال نهایی شدن است.

وی تاکید کرد: نکته مهم این موضوع شکستن قفل دروازه این مسیر روشن بود و به امید خدا این شروع یک اقدام بزرگ است که بسط و توسعه خواهد یافت. در مین راستا امیدواریم پس از اخذ مجوزهای قانونی موردنظر، دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و سازمان‌هایی که دارای املاک و مستغلات قابل فروش و واگذاری هستند نیز مکلف به انجام معاملات خود در قالب تابلوی زمین و مسکن در بورس کالای ایران شوند.

عرضه اولیه «غکورش» جدی‌ شد

مدیریت پذیرش اوراق بهادار اعلام کرده است: با توجه به موافقت هیات ‌پذیرش اوراق بهادار در جلسه مورخ ۱۲ /۱۱ /۱۳۹۸ با پذیرش سهام شرکت صنعت غذایی کورش (سهامی عام) در بورس اوراق بهادار تهران و با عنایت به احراز موارد تعیین‌ شده در مصوبه‌ مزبور از سوی آن شرکت، از تاریخ ۱۱ / ۰۵/ ۱۳۹۹ شرکت صنعت غذایی کورش به‌ عنوان پانصد و چهل و ششمین شرکت پذیرفته ‌شده در ﺑﺨﺶ محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر، گروه تولید روغن­های حیوانی و نباتی و طبقه تولید روغن‌ها و چربی­های گیاهی و حیوانی با کد صنعت «۴۲۱۴» و نماد غکورش، GHEKOUROSH در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج می‌گردد.

بدین ترتیب با درج نماد شرکت صنعت غذایی کورش «غکورش» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران، سهامداران به عرضه اولیه این نماد امیدوارتر شدند.

۱۳ بنگاه دیگر در قالب ETF واگذار می شوند

ابوالقاسم شمسی جامخانه معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی گفت:

نام ۱۹۱ شرکت در فهرست واگذاری قرار دارد که قرار است ۱۵ شرکت از لیست یاد شده پس از پذیرش در بازار سرمایه و ۲۳ بنگاه زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از طریق سه هلدینگ نیروگاهی پس از پذیرش در بازار سرمایه واگذار شوند.

۱۳ بنگاه دیگر در قالب ETF واگذار می شوند. هفت شرکت نیز از قبل پذیرش داشتند و به مرور یا تدریجی و یا بلوکی عرضه می شوند. همچنین ۶۶ بنگاه که قابلیت پذیرش در بازار سرمایه را ندارند، از طریق بازار سوم فرابورس عرضه می شوند و مابقی که شامل ۶۷ بنگاه می شود، پس از اصلاح ساختار و ادغام تعیین تکلیف و واگذار خواهند شد.

سازمان خصوصی سازی برنامه‌ای برای واگذاری بنگاهها از طریق مزایده و یا مذاکره در سازمان ندارد. همه شرکتها از طریق بازار سرمایه شامل بازار اول و دوم بورس یا اول، دوم و سوم فرابورس یا چنانچه در قالب اموال و دارایی ها باشند، از طریق بورس املاک یا کالا عرضه خواهند شد.

نخستین شرکت چوبی فعال در حوزه ام‌دی‌اف وارد بازار سرمایه شد

مدیریت پذیرش فرابورس ایران اعلام کرد: درخواست پذیرش شرکت صنایع چوب خزر کاسپین توسط شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین در اوایل اردیبهشت 99 به فرابورس ارائه شد که پس از برگزاری جلسات و تکمیل و بررسی مدارک و مستندات مورد نیاز، این موضوع در هیات پذیرش مطرح و این شرکت در بازار دوم فرابورس ایران پذیرش شد.

گفتنی است شرکت صنایع چوب خزر کاسپین متعلق به گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین بوده و کنترل‌کننده نهایی سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) است.

این شرکت در زمینه تولید انواع محصولات چوب عمدتا تولید ام دی اف با ظرفیت اسمی 53 هزار متر مکعب فعالیت می‌کند و نخستین شرکتی است که از این صنعت وارد بازار سرمایه می‌شود؛ ضمن آنکه حدود 4 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

افزون بر این سرمایه شرکت صنایع چوب خزر کاسپین را 200 میلیارد ریال و سود خالص آن را 221 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: همچنین اظهارنظر حسابرس به صورت‌های مالی سالانه 1398 این شرکت مقبول است.

این شرکت می‌تواند پس از انجام شروط هیات پذیرش و ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در صف عرضه اولیه سهام قرار گیرد.

دولت طی ۴ ماه چقدر سهم در بورس فروخت؟

بالغ بر 149 هزار و 278 میلیارد ریال سهم و اموال دولتی از ابتدای امسال تا پایان تیرماه توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران به‌صورت تدریجی واگذار شده است.

از این میزان واگذاری 55 هزار و 883 میلیارد ریال به صورت بلوکی و 93هزار و 395میلیارد ریال به صورت تدریجی در بورس عرضه و فروخته شده است.

علاوه بر این از 149 هزار و 278 میلیارد ریال سهم فروخته شده در این مدت، 149 هزار و 45 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار و 233 میلیارد ریال در فرابورس ایران واگذار شده است.

همچنین از مجموع واگذاری‌های 4 ماه گذشته دولت، 808میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های "گروه یک" واگذاری‌ها و 148هزار و 470 میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های "گروه دو" واگذاری‌ها بوده است.

گفتنی است طبق اصل 44 قانون اساسی، سال 93 آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سال‌های 94، 95، 96، 97، 98 و 99 تمدید شده است.

این گزارش می‌افزاید: به‌استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی دولت مکلف است تا 100 درصد سهام شرکت‌های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند.

همچنین در تبصره‌های ماده 3 فصل 2 این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه 2» آمده که دولت مجاز است به‌منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه 2 ماده 2، همچنان 20 درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه 2 را در اختیار داشته باشد و مکلف است 80 درصد باقی‌مانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند.

سه شرکت شفادارو در آستانه بورسی شدن

شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد:

دعوای حقوقی شرکت‌های داروسازی جابرابن‌حیان، راموفارمین و اسوه بابت مطالبات از شرکت پخش توسعه دارویی رسا جمعا به مبلغ ۶۳۴,۱۴۰ میلیون ریال است که به موجب رای صادره، شرکت مزبور محکوم به پرداخت اصل بدهی و همچنین خسارت تاخیر و هزینه دادرسی به شرکت‌های فوق شده است و موضوع معونه در مرحله بررسی است.

در هیات مدیره شرکت‌های داروسازی دانا، پخش رازی و راموفارمین اقدامات بایسته و مجدانه درخصوص به نتیجه رسیدن موضوع سهامی عام شدن این شرکت‌ها و امکان واگذاری بخشی از سهام آنها در تالار بورس در حال انجام است.

رایتل بورسی می‌شود

رضاخواه مدیرعامل رایتل، با ابراز امیدواری از پذیرش شرکت رایتل در بازار فرابورس در پاییز سال جاری، اظهار داشت:

برای اولین بار سود خالص در رایتل محقق شد و پس از ۸ سال از آغاز فعالیت، زیان ۵۷۰ میلیارد تومانی این شرکت به سود ۱۱۳ میلیارد تومانی در سال مالی ۱۳۹۸ تبدیل شد.

شروع پذیره نویسی یک صندوق بازنشستگی در بورس از ابتدای هفته آینده

فرازمند از پذیره نویسی صندوق سهامی مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی از ابتدای هفته آینده خبر داد و گفت: پذیره نویسی این صندوق با نماد مدیر برای عموم سرمایه‌گذاران قابل انجام است اما در عین حال تسهیلات 1 میلیون تومانی برای مشارکت بازنشستگان کشوری در این پذیره‌نویسی از طرف صندوق بازنشستگی در نظر گرفته شده‌است.

مدیرعامل شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک در ادامه بیان کرد: مدیر این صندوق مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک بوده و موسسین آن شرکت های مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی، خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی و کارگزاری صبا جهاد هستند.

فرازمند در خصوص سرمایه صندوق مدیریت ثروت گفت این صندوق با سقف سرمایه 400 میلیاد تومان تاسیس می‌شود و سرمایه‌گذاران محترم می‌توانند از طریق سامانه‌های آنلاین و یا ارئه سفارشات خود به کارگزاری‌ها اقدام به پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق در نماد مدیر نمایند.

مدیرعامل مشاورسرمایه گذاری فاینتک، عملکرد صندوق های تحت مدیریت این مشاورسرمایه گذاری را موفق ارزیابی کرد و در این خصوص اظهار داشت: فاینتک تا پیش از این دو صندوق سرمایه‌گذاری دیگر را نیز راه‌اندازی کرده که اولی صندوق درآمد ثابت پیشگامان سرمایه نوآفرین است و بازدهی آن جزء چهار صندوق اول در رتبه‌بندی این صندوق‌ها است. صندوق دوم نیز صندوق خصوصی نوآور است که اولین صندوق خصوصی (Private Equity) کشور می‌باشد.

وی همچنین در خصوص مدت زمان این پذیره نویسی گفت: زمان پذیره نویسی صندوق مدیریت ثروت از شنبه 11 مرداد ماه و به مدت 2 هفته تا تاریخ 22 مرداد ماه ادامه خواهد داشت

سهام نیروگاه گیلان امروز عرضه می شود

سید فریدالدین معصومی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر اظهار داشت: نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان اولین نیروگاه سیکل ترکیبی احداث شده در کشور است؛ این نیروگاه دارای 6 واحد گازی از نوع V94.2 با ظرفیت نامی 143.8 MW و سه واحد بخار سیکل ترکیبی E-type با ظرفیت نامی 148.2 MW می باشد. طراحی و تامین تجهیزات این نیروگاه توسط شرکت زیمنس آلمان صورت گرفته و پس از نصب، اولین واحد گازی آن در سال 1371 راه اندازی و از سال 1376 نیز کلیه واحدهای گازی و بخاری با ظرفیت کامل در مدار قرار دارد.

معصومی ادامه داد: طی سالهای بهره برداری تا پایان سال 1398، کلا 170 میلیون مگاوات ساعت انرژی خالص در نیروگاه تولید و تحویل شبکه سراسری شده است؛ طی این سالها، کلیه فعالیتهای نیروگاه اعم از بهره برداری، تعمیرات دوره ای و تعمیرات اساسی توسط پرسنل نیروگاه بر روی واحدهای گازی و بخار نیروگاه به انجام رسیده و در حال حاضر کلیه واحدها با راندمان لحظه ای بالغ بر 47 درصد و بدون هیچ محدودیتی، مطابق توان مورد انتظار شرکت مدیریت شبکه برق ایران قادر به سرویس دهی هستند. آخرین آمادگی تولید سالیانه استحصال شده توسط نیروگاه بالغ بر 10 میلیون مگاوات ساعت می باشد.

وی افزود: سوخت اصلی نیروگاه گاز طبیعی است که توسط دو ایستگاه گاز خط لوله سراسری تامین میشود؛ ولی این امکان نیز وجود دارد که از گازوئیل بعنوان سوخت دوم برای تولید برق استفاده شود. نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان یکی از معدود نیروگاههایی است که به شبکه خط لوله انتقال فرآورده نفتی متصل بوده، که نیروگاه را قادر می سازد در فصل زمستان و به هنگام بارش سنگین برف، حتی در صورت قطع بودن جریان گاز و راههای ارتباطی، تولید برق مستمر داشته باشد. این نیروگاه دارای قابلیت خود راه انداز است و در صورت خاموشی سراسری در شبکه برق کشور، قادر است به تنهایی نسبت به برقدار نمودن شبکه اقدام نماید. همچنین این نیروگاه در فرآیند کنترل فرکانس شبکه برق کشور مشارکت داشته و جزء اولین نیروگاههایی است که نسبت به ارائه این خدمات اقدام نموده است. از دیگر خصوصیات بارز نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان، تجهیز یکی از واحدهای گازی آن به سیستم خنک کننده هوای ورودی است که در پیک بار تابستان 10 MW بر توان تولیدی آن می افزاید. پست بلافصل نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان دارای 10 خط خروجی 230 کیلو ولت و 2 خط خروجی 400 کیلو ولت است که علاوه بر استان گیلان، بخشی از برق مورد نیاز استان های همجوار را تامین می کند.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر در خصوص بورسی شدن نیروگاه گفت: با توجه به اطلاعیه عرضه اولیه فرابورس ایران نیروگاه گیلان با نماد بگیلان سه شنبه هفتم مرداد ماه از ساعت ١٣ لغایت ١٧ عرضه می شود که علاقه مندان به خرید سهام این نیروگاه می توانند اطلاعات تکمیلی وگزارش کارشناسی ارزشگذاری سهام عرضه شده در وب سایت رسمی شرکت فرابورس ایران به نشانی www.ifb.ir مراجعه نمایند.

اعلام زمان معاملات سهام سرمایه‌گذاری‌های استانی سهام عدالت در بورس

محمدرضا معتمد در جلسه هم اندیشی با مسئولان شرکت های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: با وجود این که آیین نامه اجرایی سهام عدالت به شکل عمومی منتشر شده، سازمان بورس و اوراق بهادار با تک تک سازمان‌هایی هم که تکالیفی به عهده دارند، به طور جداگانه مکاتبه کرده و وظایف آنها را یادآور شده است.

معاون نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: معاملات سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی از 15 مرداد به بعد در بورس تهران انجام می شود. بدیهی است در فاصله باقی مانده تا این تاریخ تمامی شرکت های سرمایه گذاری استانی باید مطابق ضوابط تعیین شده در آیین نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت مصوب 4 مرداد 1399 شورای عالی بورس و اوراق بهادار، اطلاعات مورد نیاز و صورت های مالی را تکمیل کنند و مراحل پذیرش شرکت ها نزد بورس را انجام دهند.

وی افزود: اولین اقدامی که شرکت های سرمایه گذاری استانی باید انجام دهند و زیرساخت های آن هم فراهم شده، افزایش سرمایه است. با اجرایی شدن آیین نامه آزادسازی سهام عدالت، سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است که درخصوص افزایش سرمایه شرکت های استانی، تنها با اعلام ترازنامه این شرکت ها و بر مبنای قیمت پایانی معاملاتی اول تیر ٩٩ توسط سازمان خصوصی سازی، برای افزایش سرمایه شرکت های استانی اقدام کند.

معتمد با اشاره به این که موضوع بعد، اصلاح اساسنامه و انتخاب مدیران است که باید طی مهلت مقرر انجام شود، خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه ای که روز گذشته با حضور نمایندگان موسسات حسابرسی که بازرسان قانونی و حسابرسان شرکتهای سرمایه گذاری استانی هستند، مقرر شد موسسات مزبور همکاری لازم در این خصوص را با شرکت های سرمایه گذاری استانی انجام دهند. مسئولان شرکت های سرمایه گذاری استانی نیز باید پرتفوی را مطابق مقررات مربوطه تکمیل و پس از امضا روی سامانه کدال منتشر کنند. متعاقب آن صورت های مالی حسابرسی شده منتشر خواهد شد.

جزییات عرضه اولیه‌های این هفته بورس

زمان قطعی یازدهمین و دوازدهمین عرضه اولیه سال مشخص و مقرر شد ۶ و ۱۲ درصد از سهام توسعه مسیر برق گیلان و زر ماکارون چهارشنبه هفته جاری در فرابورس و بورس واگذار شود.

بازار سهام این هفته علاوه بر واگذاری ۶ درصد از سهام توسعه مسیر برق گیلان در فرابورس، میزبان زر ماکارون هم است که بعد از لغو عرضه در ۷ خرداد و ۲۵ تیر انجام می‌شود.

براساس این گزارش، درحالی عرضه اولیه "غزر" به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مبنی بر تغییر حدود ۴۳ درصدی قیمت فروش محصول اصلی به زمان نامعلومی موکول شده بود و پس از آن نیز واگذاری سهام آن به دلیل بررسی آخرین وضعیت ترهین دارایی‌ها در ۲۵ تیرماه لغو شد که با تصمیم مسئولان بورس، مقرر شد چهارشنبه این هفته ۸ مرداد ماه، ۱۲ درصد از سهام این شرکت بالاخره به عموم داده شود.

این عرضه شامل ۱۶۰ میلیون سهم با دامنه قیمت ۳۷۷۵ تا ۳۹۷۵ تومانی هر سهم و سهمیه ۱۵۰ سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی است که توسط کارگزاری بانک پاساگارد در بازار دوم معاملات بورس انجام خواهد شد. در روز پس از عرضه اولیه نیز ۳۲ میلیون سهم با قیمت ثابت کشف شده به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعلق می‌پذیرد.

همچنین واگذاری ۶ درصد سهام شرکت توسعه مسیر برق گیلان برای دومین بار به جای یک روز، طی دو روز کاری توسط کارگزاری بانک سپه در بازار دوم معاملات فرابورس انجام خواهد شد.

به این ترتیب، ۵.۸ درصد از سهام "بگیلان" معادل ۲۴۹ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم با حداکثر سهمیه هر فرد حقیقی و حقوقی ۸۰ سهم و دامنه قیمت ۲۲۰۰ تا ۲۴۵۰۰ تومانی هر سهم، آماده عرضه شده اما زمان سفارش خرید این سهم به جای صبح به بعداز ظهر موکول شده که از ساعت ۱۳ تا ۱۷ خواهد بود.

بنابراین متقاضیان خرید سهام این شرکت باید بعد از پایان معاملات، اقدام به سفارش خرید کنند. علاوه براین تخصیص سهام "بگیلان"، سه شنبه و شروع معاملات ثانویه از شنبه آینده تعیین شده است. ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم هم شنبه ۱۱ مرداد با قیمت ثابت کشف شده در فرآیند عرضه اولیه به صندوق‌های سرمایه تعلق می‌گیرد.

براساس این گزارش، طی امسال سهام ۱۰ شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، شستا، پگاه گیلان، لاستیک یزد، پلیمر آریاساسول، سرمایه‌گذاری پویا، سرمایه‌گذاری سیمان تامین، لیزینگ پارسیان، رایان هم افزا و تولید نیروگاه برق گیلان به ترتیب در ۲۰ و ۲۷ فروردین، ۱۰ و ۳۱ اردیبهشت، ۷ خرداد، ۴، ۱۱، ۱۸ و ۲۵ تیر عرضه اولیه شده‌اند و با توجه به عرضه توسعه مسیر برق گیلان در سه شنبه، زر مارکاون یازدهمین شرکت تازه وارد سال بشمار می‌رود.

جزئیات عرضه اولیه بگیلان در فرابورس

در ماه‌های اخیر حمایت دولت از بورس بی‌سابقه بوده، به طوری که از طریق عرضه صندوق‌های ETF با قیمت مناسب، تامین مالی از طریق این بازار، عرضه سهام شرکت‌های جدید و نیز آزادسازی سهام عدالت، حمایت همه‌جانبه‌ای از بازار سرمایه صورت گرفت.

در این میان، عرضه سهام شرکت‌های جدید (عرضه اولیه) همواره مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار داشته است، زیرا تاکنون بیش از ۹۰ درصد از عرضه اولیه‌هایی که در بورس انجام شده، سودآور بوده‌اند به همین دلیل این اقدام همیشه در بورس برای فعالان بازار جذابیت داشته است.

آگهی عرضه اولیه «شرکت توسعه مسیر برق گیلان» به نماد «بگیلان‌۱» منتشر شد که مطابق آن سهام این شرکت در تاریخ چهارشنبه (هشتم مرداد) در بازار فرابورس عرضه خواهد شد.

در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر ۸۰ سهم در دامنه قیمتی ۲۲ هزار ریال تا ۲۴ هزار ریال تعلق می‌گیرد.

هنگامی که سهام شرکتی برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شود، به روز اول عرضه سهام، «عرضه اولیه» گفته می‌شود، در این روز درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار از طریق بورس یا فرابورس توسط سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود.

قیمت سهام امروز شرکت ها در بازار بورس تهران را لحظه به لحظه در اینجا کلیک کنید

زرماکارون با نماد غزر بالاخره به بورس می‌رود!

عرضه اولیه سهام شرکت صنعتی زر ماکارون با نماد "غزر" برای سومین بار و بدون تغییر قیمت در روز چهارشنبه( ۸ مرداد) وارد بازار بورس می‌شود. حداکثر میزان سهم مشارکت هر فرد در این عرضه اولیه ۱۵۰ سهم است که نقدینگی لازم بری خرید عرضه اولیه غزر (زرماکارون) روز چهارشنبه حدود ۱۵۱ الی ۲۵۸ هزار تومان ارزیابی می‌شود.گ

با توجه میزان سهامی که قرار است عرضه شود، پیش‌بینی می‌شود با مشارکت بین سه تا ۵ میلیون نفری، تعداد ۳۸ الی ۶۵ سهم به هر کد اختصاص یابد، که نقدینگی مورد نیاز بین ۱۵۱ هزار تومان تا ۲۵۸ هزار تومان است.

لازم به ذکر است پیش ازین با توجه به تقاضای فعالان بازار بورس برای تعلیق عرضه اولیه زرماکارون در تاریخ ۷ خرداد و ۲۵ تیر به تعویق افتاده بود. که این بار نیز بدون تغییر قیمت نسبت به قبل آگهی عرضه اولیه منتشر شده است.

چهار شرکت در آستانه عرضه اولیه

افسانه اروجی با اشاره به این که چهار شرکت درج‌شده در بازار دوم فرابورس وجود دارند، اظهار کرد: این چهار شرکت شامل توسعه مسیر برق گیلان، شرکت تهیه و توزیع غذای دنا افرین فدک، شرکت پتروشیمی ارومیه و یک شرکت کشاورزی و دامپروری می‌شود.

وی ادامه داد: طبق اقداماتی در فرابورس و شرکت‌ها انجام شده است، دو شرکت مسیر برق گیلان و پتروشیمی ارومیه در آستانه عرضه اولیه قرار دارند و هرکدام به نتیجه نهایی برسد و ارزش‌گذاری شود، چهارشنبه هفته جاری عرضه اولیه خواهد شد. سایر شرکت‌ها نیز در هفته‌های آتی عرضه می‌شوند.

بر اساس این گزارش، رافزا آخرین نمادی بود که در تاریخ ۲۴ تیرماه در فرابورس عرضه اولیه شد.

یکی از دو نماد شاروم و بگیلان چهارشنبه عرضه اولیه می‌شود

صبافولاد و فولاد اکسین در مرحله پذیرش

افسانه اروجی، معاون بازار فرابورس، گفت:

یکی از دو نماد درج شده پتروشیمی ارومیه و تولید مسیر برق گیلان چهارشنبه همین هفته در بازار فرابورس عرضه اولیه خواهد شد.

چه شرکت‌های بورسی این هفته به مجمع می‌روند؟!

قیمت سهام امروز شرکت ها در بازار بورس تهران را لحظه به لحظه در اینجا کلیک کنید

مصوبه خوب برای سهام عدالت

حسن قالیباف رئیس سازمان بورس اوراق بهادار:

در جلسه شورای عالی بورس مقرر شد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بازار گردانی شود تا قیمت آنها کمتر از ۹۸ درصد خالص ارزش دارایی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس یا همان ( NAV) نباشد.

پذیرش این شرکت ها از اواسط مرداد ماه در بورس تهران آغاز می شود و آنها نیز بعد از عید غدیر می توانند در مجموع ۶۰ درصد سهام خود را به فروش برسانند.

زیرمجموعه «وصندوق» وارد بازار می‌شود

سعید بزرگی، مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس گفت:

«شرکت صبا فولاد اقدامات اولیه برای ورود به بازار سرمایه را انجام داده و جلساتی را هم با فرابورس داشته و مدارک مورد نیاز را ارایه کرده است»

ورود مسکن به بورس قطعی شد

حسین سلاح ورزی، عضو ورای عالی بورس در توییتی از موافقت این شورا در جلسه امروز (۴مرداد) برای تشکیل بورس املاک، مستغلات و امتیازات ایران، خبر داد.

علی صحرایی، مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار اواسط تیرماه با حضور در بخش خبری ۲۱ سه شنبه شبکه یک سیما، اظهارکرد: در این بورس امتیازات، پروژه‌ها و زمین لازم برای این‌ها عرضه خواهد شد.

صحرایی افزود: بورس جدید در این زمینه افتتاح خواهد شد که پنجمین بورس کشور است و کار تخصصی این بورس معاملات دارایی‌های مالی مبتنی بر املاک برای تأمین مالی است.

وی گفت: در این بورس آپارتمان هم معامله می‌شود.

صحرایی افزود: هدف اول پایین آمدن قیمت نهایی برای مصرف‌کنندگان است و اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد و هدف دوم این بورس سرمایه‌گذاری و پس انداز سالانه در مسکن به صورت متری خواهد بود و نگرانی افزایش قیمت‌ها را برطرف کند.

یک شرکت فعال در حوزه املاک به جمع بورسی‌ها اضافه شد

شرکت بهساز کاشانه تهران با توجه به موافقت هیئت‌پذیرش بورس اوراق بهادار و با عنایت به احراز موارد تعیین شده به عنوان پانصد و چهل و چهارمین شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار روی تابلوی بورس رفت.

این شرکت در بخش «فعالیت‌های مربوط به املاک و مستغلات»، گروه و طبقه «فعالیت‌های مربوط به املاک و مستغلات با مالکیت شخصی و یا اجاره‌ای»، با کد «7010» و نماد « ثبهساز» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

شرکت‌هایی که در صف ورود به فرابورس هستند، کدام‌اند؟

افسانه اروجی، معاون بازار فرابورس:

در حال حاضر ۴ شرکت درج شده در فرابورس برای عرضه در بازار‌های دوم وجود دارد که در این راستا می‌توان به شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، شرکت توسعه مسیر برق گیلان، شرکت پتروشیمی ارومیه و وشرکت توزیع غذا دنا آفرین فدک اشاره کرد.

هفته آینده سعی داریم شرکت توسعه مسیر برق گیلان یا شرکت پتروشیمی ارومیه در تابلوی فرابورس به ثبت براسانیم.

یک شرکت هواپیمایی در راه فرابورس

ابوالقاسم شمسی جامخانه از واگذاری هواپیمایی کیش خبر داد و افزود: شرکت مزبور زیرمجموعه سازمان منطقه آزاد کیش است که پیشرفت خوبی برای واگذاری آن حاصل شده است. تاکنون نیز چهار جلسه بررسی پذیرش این شرکت در فرابورس برگزار شد و منتظر افزایش سرمایه این شرکت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه که اتفاق بیافتد با توجه به اینکه سایر اقدامات به موازات آن پیش رفته است در شهریور ماه پذیرش و عرضه اولیه صورت می گیرد.

معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی نیز در لیست واگذاری قرار دارد، توضیح داد: ۲۰ درصد این شرکت متعلق به دولت است و سهام‌دار عمده آن بانک‌های ملی و صادرات هستند.

شمسی ادامه داد: با هماهنگی این دو بانک، جلساتی درخصوص پذیرش این شرکت انجام شد که پیشرفت‌های خوبی داشت و امیدواریم در شهریور یا مهر ‌پذیرش شود.

بانک تجارت از عرضه اولیه تامین سرمایه کاردان خبر داد

بانک تجارت در کنفرانس خبری اعلام نمود، پذیرش شرکت تامین سرمایه کاردان با هماهنگی بانک سامان در دستور کار این بانک قرار دارد.

قیمت سهام امروز شرکت ها در بازار بورس تهران را لحظه به لحظه در اینجا کلیک کنید

جزییاتی از دومین صندوق ETF دولتی

طبق اعلام مسئولان دولتی قرار است پذیره‌نویسی دارا دوم با سقف پنج میلیون تومان در مرداد ماه اعلام شود. اما مسئولان دقیقا در این باره چه گفته‌اند؟

اول مرداد ماه امسال، علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی گفته است: تا به حال زمان نهایی برای پذیره‌نویسی دومین صندوق ETF دولتی، مردادماه اعلام شده و صندوق دارا سوم و دارا چهارم نیز به این ترتیب با حضور شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه در آینده‌ای نزدیک پذیره‌نویسی خواهند شد.

وی همچنین دوم مرداد ماه امسال گفته است: صندوق دوم نیز که متشکل از سهام دولت در شرکت‌های پالایشی است قرار است مرداد ماه تشکیل و در بورس عرضه شود.

در مورد جزییات بیشتر نیز ابوالقاسم شمسی جامخانه، معاون سازمان خصوصی سازی، با اشاره به عرضه سهام دولت در قالب ETF، اظهار کرد: ETF پالایشی کارها درحال انجام است. در این راستا تصمیم اولیه دولت چهار پالایشگاه تبریز، اصفهان، تهران و بندرعباس بود. درحال حاضر طبق مصوبه هیات واگذاری، دو تا از پالایشگاه‌ها بلوکی عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: پالایشگاه تبریز که آگهی شد و پالایشگاه بندر عباس هم به زودی آگهی می‌شود؛ بنابراین باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های نفت تهران و اصفهان، در قالب ETF پالایشی عرضه خواهد شد.

پیش از این نیز، ۱۷ تیر ماه امسال علی ربیعی، سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت برای بورس برنامه جدی دارد و به دنبال این است که بورس را به بنیادهای اقتصاد کشور تبدیل کند، گفت: تدارک ورود صندوق ای تی اف که پالایشی‌ها و فلزی‌ها در آن هستند به بورس گرفته شده و این کار روح جدیدی به بورس خواهد داد.

اما در مورد رقم دارا دوم، عباس معمارنژاد، معاون امور بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی گفته است: واحدهای دومین صندوق دولتی هم اواخر تیر یا اوایل مرداد پذیره‌نویسی می‌شود و سقف خرید در این صندوق‌ها ۵ میلیون تومان خواهد بود.

۱۴ شرکت صندوق بازنشستگی در راه بورس

اکبر افتخاری در جلسه با اعضای کارگروه شفافیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: سه شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان سال وارد بازار بورس می‌شوند.

وی با بیان اینکه به دلیل تغییرات مدیریتی در سال گذشته، بسیاری از کارها که از قبل آغاز شده بودند، ابتر مانده‌اند و بنیان بسیاری از کارها در صندوق بازنشستگی کشوری تازه گذاشته شده است، فعالیت‌های صندوق بازنشستگی کشوری در ارتباط با شفافیت را در سه بخش اقتصادی، اجتماعی و سازمانی تقسیم‌بندی کرد و به تشریح آن پرداخت.

هوش تجاری (BI) برگزاری مجامع فصلی و بورسی شدن

افتخاری در بخش اقتصادی به پروژه BI (هوش تجاری)، برگزاری مجامع فصلی و پیگیری بورسی شدن شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: پروژه BI یکی از بزرگترین دستاوردهای صندوق بازنشستگی کشوری در حوزه شفافیت است که نسخه به‌روز شده آن به زودی رونمایی عملیاتی می‌شود.

او با بیان اینکه «جلسات مرتب هفتگی برای نهایی کردن BI تشکیل می‌شود»، گفت: این یکی از پروژه‌های صندوق بازنشستگی کشوری است که از قبل وجود داشته، ولی کامل نبوده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: اکنون با بازتعریف شاخص‌ها و احصای ۵۷ شرکت، هم شاخص‌ها و هم شرکت‌های حاضر در این پروژه به‌روز رسانی شده‌اند و فعالیت‌های آنها به روشنی در سایت قابل دسترسی است.

وی برگزاری مجامع فصلی را یکی دیگر از فعالیت‌های صندوق بازنشستگی کشوری در جهت عمل به شفافیت خواند و گفت: بر اساس شاخص‌های تجمیعی با همه شرکت‌ها و هلدینگ‌ها توافق کرده‌ایم و آنها هر سه ماه یک بار بابت عملکردشان به ما پاسخگو هستند. به این ترتیب که عملکرد سال‌های ۹۷ و ۹۸ خود را گزارش می‌دهند و برنامه‌های عملیاتی شان برای سال ۹۹ را روشن می‌کنند.

افتخاری با بیان اینکه با استفاده از این شاخص‌ها، سطح بالاتری از بودجه برای ما روشن می‌شود، افزود: تا پیش از این شرکت‌های تابعه به هلدینگ‌های صندوق گزارشی از بودجه نمیداده‌اند، ولی اکنون تمام شرکت‌ها و هلدینگ‌های صندوق بودجه‌های مشخص برنامه‌ریزی شده‌شان را تحویل داده و نهایی کرده‌اند.

افتخاری با تاکید بر اینکه ساماندهی به بودجه‌ریزی صندوق یکی از خواسته‌های وی در آغاز کار مدیریتی‌اش بوده است، گفت: تصمیم داریم که به زودی تمام صورت‌های مالی شرکت‌هایمان را بر اساس شاخص‌های IFRS (استانداردی برای گزارشگری مالی بین‌المللی) هماهنگ کنیم تا همه به یک زبان با ما سخن بگویند و این یکی از نمادهای شفافیت است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری پیگیری جدی بورسی شدن شرکت‌های تابعه و هلدینگ‌ها را از دیگر نشانه‌های حاکمیت شفافیت در صندوق بازنشستگی دانست و افزود: در آغاز هیچکدام از شرکت‌های ما شرایط بورسی شدن را نداشتند؛ ولی پس از برگزاری جلسات مرتب درباره بورسی شدن شرکت‌ها، ۱۴ شرکت در مسیر بورسی شدن قرار گرفتند که از این میان، سه شرکت تا پایان سال وارد بازار بورس می‌شوند.

افتخاری تاکید کرد: همه هلدینگ‌های صندوق بازنشستگی کشوری حتما بورسی می‌شوند.

ارتباط با مخاطبان با ارسال متمرکز پیامک و مرکز SRM

افتخاری شفاف‌سازی از طریق ارتباطات را وجه اجتماعی شفافیت در صندوق بازنشستگی کشوری خواند و گفت: این امر از طریق فعال بودن مرکز پیامک و همینطور مرکز ارتباط با ذینفعان SRM این مهم عملیاتی می‌شود.

او با بیان اینکه سامانه SRM سامانه‌ای آنلاین و ۲۴ساعته است، گفت: در این سامانه ارائه خدمات به صورت آنلاین، سریع، دوسویه و فرآیندمحور است و ذینفعان ازطریق آن می‌توانند هرگونه پرسشی را مطرح کنند و در لحظه از اینکه درخواست‌شان در کدام مرحله قرار دارد، آگاهی یابند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، تاکید کرد: با راه‌اندازی و اجرایی‌سازی این مرکز، تمام نیازهای مخاطبان صندوق بازنشستگی کشوری از یک درگاه مشخص پاسخ داده خواهد شد.

وی نظارت بر تصمیم گیری زیرمجموعه‌ها را از دیگر فعالیت‌های صندوق بازنشستگی کشوری در راستای عمل به شفاف‌سازی برشمرد و گفت: به این وسیله می‌توانیم از آنچه در شرکت‌ها در جریان است، مطلع باشیم و در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری جلسات هفتگی با بازنشستگان و همچنین سفرهای استانی دو هفته یک بار نمایندگان مدیرعامل صندوق به استان‌ها برای ارزیابی عملکرد مدیران استانی و همین طور ارتباط رودررو با بازنشستگان اشاره کرد.

سیستم یکپارچه مالی، صورت‌های مالی و تحول دیجیتال

افتخاری همچنین، گفت: در حوزه سازمانی، ایجاد سیستم یکپارچه مالی-اداری، به روز شدن صورت‌های مالی و ایجاد کارگروه تحول دیجیتال از فعالیت‌های صندوق بازنشستگی کشوری برای ایجاد و تقویت شفافیت در این مجموعه است.

شفافیت در هدف گذاری، عملکرد و ارزیابی

در این جلسه، روزبه کردونی، رئیس موسسه پژوهش‌های تامین اجتماعی با بیان اینکه «ماموریت کمیته شفافیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سه بخش خلاصه می‌شود»، توضیح داد: در بخش نخست باید آنچه انجام شده است را در قالب یک پلتفرم مشخص به وزارتخانه ارائه کنیم. در بخش دوم باید تاثیر درونی این اقدامات در سیستم، ازجمله تاثیر بر جامعه هدف و کارکنان را نشان دهیم و در بخش سوم باید تاثیر بیرونی آن، مثلا در جلب هرچه بیشتر اعتماد اجتماعی یا سرمایه اجتماعی و رضایتمندی عمومی را به‌دست آوریم.

کردونی با خلاصه کردن فعالیت‌های صندوق بازنشستگی کشوری در حوزه شفافیت به سه بخشِ شفافیت در هدفگذاری، شفافیت در عملکرد و شفافیت در نظارت و ارزیابی، گفت: باید بتوانیم ما به ازای این فعالیت‌ها را به سندی مکتوب تبدیل کنیم.

۳ صندوق ETF دیگر دولتی، در صف ورود به بورس/ دارا دوم در مرداد عرضه می‌شود

علیرضا صالح با اشاره به پذیره‌نویسی صندوق‌های جدید دولتی تا ماه آینده افزود: صندوق دارا سوم و دارا چهارم نیز به این ترتیب با حضور شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه در آینده‌ای نزدیک پذیره‌نویسی خواهند شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان این که عموم مردم در انتظار دومین دور از این واگذاری‌ها هستند، افزود: دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، صندوق دارا دوم نام دارد که با هدف دسترسی اکثر مردم به بازار سرمایه و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده‌ها از سوی دولت عرضه می‌شود.

وی گفت: ثبت‌نام این صندوق نیز مانند دور قبلی، برای عموم آزاد بوده و خریداران به مدت 2 هفته پس از ابلاغ زمان دقیق پذیره‌نویسی برای خرید آن زمان دارند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: طبق جدول زمان‌بندی شده و همکاری‌های لازم با وزارت امور اقتصادی و دارایی، صندوق‌ها به ترتیب اولویت و به ترتیب جایگاه، پذیره‌نویسی خواهند شد که زمان دقیق آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی تأکید کرد: تا به حال زمان نهایی برای پذیره‌نویسی دومین صندوق ETF دولتی، مردادماه اعلام شده و در صورت تغییر این زمان، متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

صالح در خصوص سهام شرکت‌های موجود در این صندوق‌ها بیان داشت: شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه در صندوق‌های آتی دولتی، حضور خواهند داشت و مردم از سود این سهام بزرگ از طریق صندوق‌های دولتی منتفع خواهند شد.

واحدهای دارا دوم و سوم با تخفیف 30 درصدی عرضه می‌شوند

عرضه چهار پالایشگاه و نماهای فولاد، فملی، خودرو، خساپا در قالب واحدهای صندوق دارای دوم و سوم با تخفیف 30 درصدی انجام می‌شود.

عباس معمارنژاد گفت: در نیمه نخست امسال دو ETF دولتی دیگر با تخفیف 20 تا 30 درصدی بر اساس قیمت میانگین یک ماه آخر سهام شرکت‌های حاضر در این صندوق‌ها در بورس منتهی به آگهی واگذاری به همه دارندگان کد ملی ایرانی واگذار می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد افزود: بر این اساس صندوق دارا دوم از گروه پالایشی "شبریز، شپنا، شتران، شبندر" و صندوق دارا سوم ترکیبی از گروه فلزی و خودرویی با نمادهای "فولاد، فملی، خودرو، خساپا" است.

عرضه دو ETF دولتی دیگر در نیمه اول سال+ جزئیات

عباس معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در نیمه اول امسال دو ETF دولتی دیگر به ترتیب با تخفیف ٢٠ تا ٣٠ درصدی بر اساس قیمت میانگین یک ماه آخر سهام در بورس منتهی به آگهی واگذاری به همه دارندگان کد ملی ایرانی واگذار می‌شود.

صندوق دارا دوم از گروه پالایشی (شبریز، شپنا، شتران، شبندر) و صندوق دارا سوم مرکبی از گروه فلزی و خودرویی (فولاد، فملی، خودرو، خساپا) است.

یک شرکت هواپیمایی در راه فرابورس

ابوالقاسم شمسی جامخانه از واگذاری هواپیمایی کیش خبر داد و افزود: شرکت مزبور زیرمجموعه سازمان منطقه آزاد کیش است که پیشرفت خوبی برای واگذاری آن حاصل شده است. تاکنون نیز چهار جلسه بررسی پذیرش این شرکت در فرابورس برگزار شد و منتظر افزایش سرمایه این شرکت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه که اتفاق بیافتد با توجه به اینکه سایر اقدامات به موازات آن پیش رفته است در شهریور ماه پذیرش و عرضه اولیه صورت می گیرد.

معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی نیز در لیست واگذاری قرار دارد، توضیح داد: ۲۰ درصد این شرکت متعلق به دولت است و سهام‌دار عمده آن بانک‌های ملی و صادرات هستند.

شمسی ادامه داد: با هماهنگی این دو بانک، جلساتی درخصوص پذیرش این شرکت انجام شد که پیشرفت‌های خوبی داشت و امیدواریم در شهریور یا مهر ‌پذیرش شود.

مزایای راه‌اندازی بورس مسکن چیست؟

فردین آقابزرگی با اشاره به راه‌اندازی بورس املاک و پیامدهای مناسب آن گفت: قیمت‌گذاری شفاف، ایجاد تعادل در قیمت مسکن و همچنین نقدشوندگی از مزایای مهم آغاز به کار این بازار خواهد بود. قانون‌مندی حاکم بر سازوکار بازار سرمایه، هزینه‌های مترتب بر انجام معاملات مسکن و خرید و فروش‌ها را نیز تا حدود بسیار زیادی شفاف خواهد کرد.

وی در ادامه با اظهار این مطلب که اکنون معاملات مسکن به صورت سنتی و مذاکره‌ای انجام می‌شود، گفت: این در حالی است که راه‌اندازی بورس املاک میزان عرضه در مقابل تقاضای موجود را مدیریت می‌کند.

وی تسهیل واگذاری املاک بلا استفاده و به ویژه املاک دولتی را از دیگر مزایای راه‌اندازی این بورس برشمرد و گفت: بر خلاف انتظار برخی از افراد مبنی بر اینکه راه‌اندازی بورس املاک، افزایش قیمت مسکن را به دنبال خواهد داشت، معتقدم همانطور که در ایران و به خصوص کلان‌شهرها، قیمت املاک بسیار بالاتر از قیمت مسکن در دیگر کشورهای مطرح دنیا است، این موضوع تعدیل سطح عمومی قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

آقابزرگی مزیت بعدی را کاهش سفته‌بازی عنوان کرد و افزود: هر چند تجربه زیادی در این خصوص در بازار بین‌الملل در دست نیست، ولی با ساختار اقتصادی ما کاملا مطابقت خواهد داشت و بعد از آغاز به کار این بورس، شاهد کاهش سفته‌بازی در مسکن خواهیم بود.

به گفته این فعال بازار سرمایه، فروش متری مسکن نیز تا حدودی می‌تواند به جمع‌آوری و پس‌انداز صاحبان سپرده و منابع مالی خرد کمک کند این موضوع افراد را از ورود به بازارهای مخرب و آن دسته از بازارهایی که بر خلاف مصالح اقتصادی کشور هستند نیز دور نگاه خواهد داشت.

وی در خصوص فرآیند راه اندازی این بورس و پروسه اجرایی آن نیز توضیح داد و گفت: در کل فرآیند، فرآیند چندان پیچیده‌ای نیست و غیرقابل اجرا نخواهد بود. در واقع به نظر می رسد، این امر به سرعت پیش رود و شاهد راه‌اندازی و آغاز به کار این بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه یک نکته مهم در راه‌اندازی بورس مسکن را سرمایه اولیه بسیار بالای این بازار در مقایسه با دیگر بورس های فعال در کشور دانست و گفت: طبق گفته‌های مطرح شده سرمایه اولیه بورس مسکن بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان است، این سرمایه در مقایسه با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومان بورس و ۱۴۰ میلیارد تومان فرابورس بسیار زیاد است، به عبارت دقیق تر این رقم از لحاظ مقایسه ای با دیگر بورس‌های فعال در کشور غیر قابل مقایسه است.

ورود ۴۰ هزار میلیارد تومان پول جدید به بورس از ابتدای امسال

امیر هامونی با حضور در تحریریه بخش خبری 21 شبکه یک سیما افزود: از ابتدای امسال سه و نیم میلیون نفر کد بورسی جدید در بورس تهران و فرا بورس گرفته اند.

وی اضافه کرد: ارزش معاملات در بورس بیش از 20 هزار میلیارد تومان است و هفته پیش رکورد 31 هزار میلیارد تومان نیز شکسته شد.

هامونی ادامه داد: بازدهی بیش از 160 درصد در بورس را تجربه کرده ایم و ارزش بازاری و ثروت عموم مردم در بورس به 7 هزار و 700 تریلیون تومان رسیده است.

وی گفت: به جز سهامداران عدالت 15 میلیون نفر کد بورسی فعال دارند.

وی افزود: در آینده نزدیک عرضه اولیه نیروگاه آبادان، پتروشیمی بوعلی، پدیده شیمی جم، زغال سنگ طبس و نیروگاه گیلان در بورس انجام می شود.

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: با مشوق های مالیاتی برای شرکت هایی که در بازار بورس عرضه می شوند که شفافیت های مالی را در پی دارد، ورود شرکت های بخش خصوصی فعال به بورس، تسهیل تبدیل سهام خاص به عام برای ورود شرکت ها به بورس و ایجاد تابلوی جدید برای شرکت های دانش بنیان در این بازار عرضه در بورس تقویت می شود.

وی افزود: البته عرضه شرکت های دولتی و نیمه دولتی 50 درصد به اراده مدیران آنها برای عرضه اولیه در بورس بستگی دارد.

مهلت برگزاری مجامع شرکت‌ها ۲ ماه تمدید شد

سعیدمحمد علیزاده مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا درخصوص افزایش مهلت برگزاری مجمع عمومی شرکت‌های سهامی عام را به کلیه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و حسابرسان معتمد ابلاغ کرد.

بر این اساس، طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، مهلت تعیین شده در قوانین و مقررات ناظر و تشکیل مجمع عمومی شرکت‌های سهامی عام که تا پایان تیرماه 99 باید مجمع را برگزار کنند، به مدت دو ماه تمدید می‌شود.

یک شرکت کاغذی از فرابورس به بورس رفت

شرکت گروه صنایع کاغذ پارس با موافقت هیئت‌ پذیرش بورس اوراق بهادار از بازار دوم فرابورس ایران به فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران اشافه شد.

این شرکت به عنوان پانصد و چهل و سومین شرکت پذیرفته شده در بخش «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی»، گروه و طبقه «ساخت خمیرکاغذ، کاغذ و مقوا »، با کد «2101» و نماد « چکاپا »در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

عرضه‌های اولیه امسال بازار سهام ۸ تایی می‌شود

تعداد 400 میلیون سهم معادل 20 درصد سهام شرکت لیزینگ پارسیان در هجدهمین روز تیرماه امسال (چهارشنبه) به‌عنوان هشتمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه، با نماد معاملاتی "ولپارس" در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود.

این میزان سهام در محدوده قیمتی 300 تا 320 تومان برای هر سهم و با سهمیه 300سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد. همچنین مدیر این عرضه شرکت کارگزاری پارسیان و متعهد عرضه نیز شرکت‌ گروه مالی پارسیان و متعهد خرید شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان به میزان 50 درصد سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه می‌باشند.

همچنین از این میزان سهام تعداد 65 میلیون سهم شرکت لیزینگ پارسیان در روز پس از عرضه اولیه این شرکت به صندوق‌ها با ضریب تخصیصی بازاری هر دارنده واحد صندوق تعلق می‌گیرد.

گفتنی است بر اساس قانون، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز کاری بعد از عرضه اولیه با قیمت ثابت کشف شده در فرآیند عرضه اولیه صورت می‌پذیرد.

رکوردهای باورنکردنی بورس تهران در ۳ ماه

شاخص بورس از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته در مدت ۶۷ روز معاملاتی، با ثبت بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰هزار واحد رشد، بازدهی ۲۱۴درصدی را در این مدت نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است.

در جریان معاملات بورس اوراق بهادار در سال جاری و تا پایان هفته گذشته در مدت 67 روز معاملاتی، تعداد 586 میلیارد و 338 میلیون سهم و حق تقدم به‌ارزش 6487 هزار و 422 میلیارد ریال در 90 میلیون و 268 هزار و 305 نوبت در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفته است.

همچنین بررسی معاملات بازار سهام به‌تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت 350 میلیارد و 811 میلیون سهم به‌ارزش 3290 هزار و 367 میلیارد ریال در 38 میلیون و 737 هزار و 232 نوبت در بازار اول، 220 میلیارد و 201 میلیون سهم به‌ارزش 2966 هزار و 134 میلیارد ریال در 50 میلیون و 142 هزار و 495 نوبت در بازار دوم، 22 میلیون و 200 هزار برگه به‌ارزش 21 هزار و 926 میلیارد ریال در 5 هزار و 656 نوبت در بازار بدهی، 18 میلیون و 390 هزار قرارداد به‌ارزش 6872 میلیارد ریال در 218 هزار و 420 نوبت در بازار مشتقه و 15 میلیارد و 285 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به‌ارزش 202 هزار و 122 میلیارد ریال در یک‌میلیون و 164 هزار و 502 نوبت مورد معامله قرار گرفته است.

شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع 512 هزار و 900 واحد آغاز کرده است، تاکنون با یک‌میلیون و 100 هزار و 2 واحد رشد، معادل 214.47 درصد افزایش را به ثبت رسانده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با رشد 856 هزار و 256 واحدی و شاخص بازار دوم با رشد 2 میلیون و 11 هزار و 421 واحدی به‌ترتیب 236.06 و 184.86 درصد افزایش داشته‌اند.

مصوبه تخفیف مالیات سنوات گذشته شرکت‌های تازه‌وارده به بورس ابلاغ شد

امید علی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای عدم رسیدگی مالیات گذشته شرکت هایی که وارد بورس می شوند را به ادارات مالیاتی ابلاغ کرد.

در این نامه آمده است: به پیوست تصویر نامه شماره 28712 مورخ 1399/3/21 رئیس جمهور محترم عنوان وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی متضمن ابلاغ حکم بند 2 مصوبات پنجاهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ 1399/3/3 که به تایید مقام معظم رهبری رسیده است و مقرر می دارد: به منظور تعمیق بازار سرمایه، تشویق شرکت ها به عرضه سهام در بورس و افزایش شفافیت مالیاتی، در مورد شرکت هایی که با ارائه صورت های مالی و پرداخت مالیات متعلقه، در سال 1399 وارد بازار بورس شوند، سازمان امور مالیاتی کشور پس از پذیرش آن ها در بازار بورس، متعرض حساب های سنوات گذشته آن ها نخواهد شد. این شرکت ها موظف اند حداقل 25 درصد سهام شرکت خود را به صورت شناور در بازار سرمایه عرضه کنند. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است گزارش اقدامات و پیشرفت کار را هر سه ماه یک بار، به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه نماید. به جهت اجرا ارسال می شود.

یک شرکت تولید نیروی برق هم بورسی شد

شرکت تولید نیروی برق آبادان با توجه به موافقت هیئت‌ پذیرش بورس اوراق بهادار و با عنایت به احراز موارد تعیین شده در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

این شرکت به عنوان پانصد و چهل و دومین شرکت پذیرفته شده در بخش «تامین برق، گاز، بخار و آب گرم»، گروه و طبقه «تولید، جمع‌آوری و توزیع برق»، با کد «4010» و نماد « آبادا »در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده و در نوبت عرضه اولیه 20 درصدی سهام ایستاده است.

این گزارش می‌افزاید: شرکت تولید نیروی برق آبادان فعالیت رسمی را از یک مهر سال 87 در زمینه تولید نیروی برق آغاز کرده است.

همچنین کلیه اموال و دارایی های این نیروگاه از تاریخ ذکر شده از شرکت برق منطقه ای خوزستان به شرکت توانیر و سپس به تولید نیروی برق آبادان منتقل شد و در سال 88 نیز مشمول واگذاری به بخش خصوصی شد.

این گزارش می‌افزاید: شرکت مهندسی ری نیرو 75 درصد و گروه اقتصادی مفید 25 درصد سهام شرکت تولید نیروی برق آبادان را با 13 نیروی انسانی در اختیار دارند و واحد تجاری نهایی گروه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بشمار می آید.

علاوه بر این طبق پروانه بهره برداری 18 آذر سال 97 با اعتبار 5 ساله، شرکت با ظرفیت 8136 مگاوات ملزم به فروش تمام و یا بخشی از انرژی الکتریکی ظرفیت و خدمات جانبی به شرکت مدیریت شبکه برق ایران است.

بورس‌ های کشور ۵ تایی می‌شوند/ مسکن صاحب بورس می‌شود

علی صحرایی در گفتگو با بخش خبری شبکه یک سیما گفت: هفته آتی بورس املاک و مستغلات و امتیازات راه اندازی خواهد شد که طبق اصل 31 قانون اساسی دولت موظف است برای اقشار کم توانمند جامعه با اولویت و کارگران مسکن را فراهم کند.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به این که در این بورس امتیازات، پروژه‌ها و زمین لازم برای اینها عرضه خواهد شد، افزود: بورس جدید در این زمینه افتتاح خواهد شد و پنجمین بورس کشور می‌باشد و کار تخصصی این بورس معاملات دارایی‌های مالی مبتنی بر املاک برای تأمین مالی است.

وی با بیان این که در این بورس آپارتمان هم معامله می‌شود، اضافه کرد: هدف اول از راه‌اندازی این بورس پایین آمدن قیمت نهایی برای مصرف کنندگان است و اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد و هدف دوم این بورس سرمایه گذاری و پس انداز سالانه در مسکن به صورت متری خواهد بود و نگرانی افزایش قیمت‌ها را برطرف کند.

دلایل اضافه نشدن دارایکم به پرتفوی خریداران اعلام شد

محمد بختیار نصرآبادی با تاکید بر اینکه سازمان بورس، تامین سرمایه بانک مسکن، نهادهای مرتبط و دولت وظیفه خود می‌دانند که کارها سریع‌تر پیگیری شود، اظهار کرد: در زمان پذیره نویسی دارایکم، به جز روز آخر اعلام شده بود که مدت زمان انتظار دو ماه است. همان زمان هم مردم استقبال نکردند؛ به طوریکه این صندوق باید ۱۷ هزار میلیارد تومان وجه جذب می‌کرد اما فقط ۶۰۰۰ میلیارد تومان جذب کرد. اما پس از آنکه دو ماه انتظار با تصمیم دولت به یک ماه انتظار کاهش یافت و بازدهی ۱۰۰ درصدی داده است، مردم علاقه‌مند شدند.

وی ادامه داد: تا روز آخر پذیره‌نویسی مدت زمان انتظار دو ماه اعلام شده بود. همان یک ماه هم به تعطیلات خرداد هم‌زمان شد و کل روز کاری خرداد ۱۷ روز بود که بخشی از تاخیرات به خاطر این موضوع است.

سجامی‌ها و غیرسجامی‌ها چه باید بکنند؟

مدیر دارایی و سرمایه‌گذاری بانک مسکن با بیان اینکه تقریبا سه و نیم میلیون کد برای دارایکم پذیره‌نویسی شد، گفت: از این تعداد تقریبا دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کد بورسی سجامی داشتند. ما به عنوان مدیر صندوق اطلاعات را در اختیار شرکت سپرده‌گذاری قرار دادیم و درخواست کردیم امکان معامله دارایکم به همه ثبت‌نام کنندگان داده شود، این شرکت به دلیل محدودیت‌های نرم افزاری، پرسنلی و زمانی که با آن مواجه بود بخشی از کدها را آزاد کرد.

نصرآبادی ادامه داد: در این راستا، روز چهارشنبه هفته گذشته از دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، برای یک میلیون نفر فعال شده است. این آمار در روز شنبه به دو میلیون نفر، روز گذشته به دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید و امروز و فردا دارایکم برای دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر که کد بورسی سجامی داشتند فعال می‌شود.

وی درمورد افرادی که در سجام ثبت‌نام نکرده‌اند نیز توضیح داد: دارایکم افرادی که در سجام ثبت‌نام نکرده‌اند به عنوان کد ناشناس رزرو در سپرده‌گذاری می‌نشیند. یعنی حق آن‌ها پایمال نمی شود اما باید سجامی شوند. افرادی هم که به تازگی سجامی شده‌اند باید صبر کنند.

مدیر دارایی و سرمایه‌گذاری بانک مسکن درمورد افرادی که دارایکم در پرتفوی آن‌ها ننشسته است نیز توضیح داد: اگر این افراد سجامی هستند می‌توانند به سایت سپرده‌گذاری مراجعه کنند و در سامانه ذی‌نفعان ناظر سهم را ببینند، و بعد اگر می‌خواهند آن را تغییر دهند.

منشأ برخی مشکلات، کارگزاری‌ها هستند

نصرآبادی با بیان اینکه برخی مشکلات به کارگزاری‌ها مربوط می شود، اظهار کرد: ما به کارگزاری‌ها فشار می‌آوریم اما این موضوع در اختیار سازمان بورس نیست. کارگزاری‌ها باید کد را فعال کنند. حتی ممکن است کد در سامانه ذی‌نفعان مشاهده کنند اما امکان تغییر آن را نداشته باشند. برخی هم واریز وجه مازاد داشتند که این هم به کارگزاری‌ها مربوط می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خریداران دارایکم ضرری نکرده‌اند، گفت: دارایکم بازدهی ۱۶۰ درصدی داشته است. اگرچه وظیفه داشتیم سر یک ماه این کار را انجام دهیم اما تصمیم بزرگی در این حد نیاز دارد سهام‌داران صبوری کنند و چیزی را با صبر از دست ندادند. مشکلات تا پایان هفته برطرف می‌شود.

مدیر دارایی و سرمایه‌گذاری بانک مسکن درمورد مشکلات بانکی و برخی نرم افزارهای بانکی در این راستا نیز گفت: شرکت بورس در زمان پذیره‌نویسی به شرکت‌های کارگزاری ابلاغیه‌ای می‌زند مبنی بر اینکه از انجایی که پذیره نویسی مانند عرضه اولیه‌ها یک روزه نیست، هر فردی پذیره نویسی کرد در آخر روز ثبت می‌شود و امکان حذف آن توسط مشتری در روز بعد وجود ندارد.

نصرآبادی ادامه داد: سازمان به شرکت کارگزاری اعلام می‌کند مسئولیت اینکه دو میلیون را از مشتریان بگیرید با شما است. در این راستا به دلیل اختلالات ایجاد شده، گاهی مشتری به دلایلی متوجه نشده کارگزاری خرید را انجام داده است و مجدد به درگاه بانکی مراجعه کرده است. غافل از اینکه سفارش ثبت شده است؛ بنابراین سفارشی که از طریق بورس ثبت شده بود در اولویت قرار داشت و درخواست بانکی که ممکن است از طریق آپ بوده باشد، حذف شده است.

اختلال ایجاد شده در سامانه بورس زمان سفارشات را تمدید کرد

به دنبال اختلال ایجاد شده در سامانه معاملات بازارهای بورس و فرابورس ایران، مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: با توجه به اختلال بوجود آمده در سامانه معاملات، دوره سفارش‌گیری تا ساعت 9:30 ادامه خواهد داشت و شروع معاملات راس ساعت 9:30 خواهد بود.

دستور وزیر اقتصاد برای بررسی انحصار مجوز کارگزاری‌های بورس

علی فیروزی در مورد بررسی مجوز کارگزاری های بورسی در هیئت مقررات زدایی، اظهار داشت: اخیرا در فضای مجازی موضوع انحصاری بودن مجوز کارگزاری بورسی مطرح شده و حتی قیمت‌های سرسام‌آوری برای خرید و فروش آن مطرح می‌شود.

رئیس مرکز ملی پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد تصریح کرد: یکی از الزامات و ضروریات پرداختن به بررسی مجوز کارگزاری‌ها شبهه انحصار است که در این زمینه در هیئت مقررات‌زدایی هفته پیش رو ورود خواهد کرد و جلسات آن در کمیته‌های تخصصی شروع می شود.

وی تاکید کرد: در نظام بانکی، بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد که چه تعداد بانک و با چه سطحی از کیفیت و نظارت وجود داشته باشد. بنابراین ضرورت دارد در رابطه با کارگزاری‌ها نظارت و کنترل وجود داشته باشد.

این مقام مسئول افزود: اخیرا پس از مطرح شدن قیمت‌های گزاف مجوز کارگزاری‌های در فضای مجازی، وزیر اقتصاد به شورای عالی بورس، رئیس سازمان بورس و هیئت مقررات‌زدایی مأموریت داده تا در رابطه با این موضوع انحصار مجوز کارگزاری ها اقدام و نتیجه را اعلام کنند.

فیروزی یادآور شد:‌ قطعاً صدور مجوز یک کارگزاری نیازمند الزامات و شرایط خاص است، اما نباید منجر به ایجاد انحصار شود. در حال حاضر کار به گونه‌ای است که اگر شخصی شرایط و اهلیت تاسیس یک کارگزاری را داشته باشد، نیز نمی‌تواند مجوز تاسیس کارگزاری دریافت کند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر فقط 108 کارگزاری بورس در کشور فعالیت دارند و مجوز جدید از سوی بورس ارائه نمی‌شود،‌ با توجه به اقبال مردم به حضور در بورس، این روزها مردم برای دریافت کد بورسی در دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک سرگردانند، حتی ‌شنیده شده مجوز کارگزاری‌‌ها 30 تا 90 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود.

عملکرد بازار بورس در آخرین ماه بهار

در جریان معاملات بازارهای فرابورس ایران در آخرین ماه بهار امسال در 17 روز کاری خرداد روزانه 2 هزار و 681 میلیون ورقه بهادار به ارزش 5 هزار و 545 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس دادوستد شد و در مجموع معامله 45 هزار و 582 میلیون ورقه به ارزش 942 هزار و 612 میلیارد ریال در مجموع بازارها رقم خورد. حجم و ارزش دادوستدها نیز در این مدت رشد 4 و 541 درصدی را نسبت به خرداد 98 تجربه کرد.

در همین حال بررسی معاملات در بازارهای فرابورسی نشان می‌دهد به غیر از بازار پایه که کاهش 21 درصدی در حجم معاملات سهام را تجربه کرده، سایر بازارها خردادماه را با افزایش حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات به انتها رسانده‌اند.

به عنوان مثال در بازار اول شاهد جابه جایی 4 هزار و 532 میلیون سهم به ارزش 101 هزار و 203 میلیارد ریال بودیم که نسبت به خرداد 98 افزایش 72 درصدی حجم و 770 درصدی ارزش معاملات در این بازار نسبت به خرداد 98 رقم خورد. در بازار دوم، SME و ابزارهای نوین مالی نیز روند صعودی معاملات در ماه گذشته قابل مشاهده است.

همچنین بازار ابزارهای نوین مالی در ماه گذشته شاهد جابه جایی 2 هزار و 473 میلیون ورقه بهادار به ارزش 207 هزار و 392 میلیارد ریال بود. از جمله رخدادهای مهم در این بازار باید به پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت کرمان موتور به تعداد 2 میلیون ورقه و نیز پذیره‌نویسی اوراق مرابحه عام دولت در نمادهای اراد31، اراد32، اراد33 و اراد34 در مجموع به تعداد 109.5 میلیون ورقه اشاره کرد که موجب تعمیق بازار بدهی فرابورس شد.

اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز در این مدت به ترتیب افزایش بیش از 400 و 200 درصدی در جچم و ارزش معاملات را تجربه کردند. اوراق تسهیلات مسکن نیز با مبادله 3.1 میلیون ورقه از این اوراق به ارزش 2 هزار و 225 میلیارد ریال رشد 113 و 210 درصدی حجم و ارزش دادوستدها را رقم زد.

این گزارش می‌افزاید: ارزش معاملات خُرد بازار سهام در فرابورس شامل دادوستدهای انجام‌شده در بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خرید و فروش و SME به رقم 689 هزار و 347 میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش 83 هزار و 361 میلیارد ریال سهم 12 درصدی را در اختیار گرفت و در جایگاه نخست صنایع فرابورسی با بالاترین ارزش معاملات ایستاد. گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات شیمیایی و بانکی‌ها به ترتیب سهم 10، 9 و 7 درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام را به خود اختصاص دادند و در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

شاخص کل فرابورس هم در پایان بهار امسال با ایستادن بر قله 14 هزار و 180 واحدی به بازدهی 28 درصدی رسید و همچنین این شاخص توانست میزان رشد خود از ابتدای سال را نیز به 115 درصد برساند. همزمان ارزش بازار فرابورس افزایش 24 درصدی را در خرداد و 108 درصدی را از آغاز سال به ثبت رساند.

درج نماد یک شرکت لیزینگی بر تابلوی بورس

شرکت لیزینگ پارسیان با توجه به مصوبه 5 بهمن ماه سال گذشته هیئت پذیرش بورس اوراق بهادار تهران، در بازار دوم بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

این شرکت با نماد معاملاتی "ولپارس" به عنوان پانصد و چهلمین شرکت پذیرفته شده در بورس، بخش" واسطه‌گری‌‌های مالی به جز تامین وجوه بیمه و بازنشستگی، گروه سایر واسطه‌گری‌های مالی و طبقه اجاره ­داری مالی با کد "6591" و نماد «ولپارس – Walepars» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده ‌است.

این گزارش می‌افزاید: شرکت لیزینگ پارسیان در سال 1379 تحت نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز کرده و از موسسین کانون و انجمن شرکت‌های لیزینگ ایران به شمار می‌رود.

فعالیت این شرکت شامل خودروی سواری و کار، لوازم‌خانگی و رایانه‌ای، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، ماشین‌آلات صنعتی، معدنی و راه‌سازی، شناورهای دریایی و تجهیزات بندری، املاک خدماتی، اداری، تجاری و ... را در برمی‌گیرد.

بزرگترین هلدینگ سیمان و ساختمان کشور در بورس درج شد

شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین با توجه به موافقت هیئت ‌پذیرش اوراق بهادار و با عنایت به احراز موارد تعیین‌ شده در مصوبه‌‌ مزبور از سوی آن شرکت در بورس اوراق بهادار درج شد.

این شرکت به‌عنوان پانصد و چهل و یکمین شرکت پذیرفته‌شده در ﺑﺨﺶ "سیمان، آهک و گچ"، گروه و طبقه "تولید سیمان، آهک و گچ" با کد صنعت «5394» و نماد "سیتا، CITA" در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

این گزارش می‌افزاید: شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین به عنوان یکی از هلدینگ‎‌های تابعه شستا در سه حوزه صنعت سیمان، صنعت عمران، ساختمان و حمل و نقل فعال است.

همچنین سیمان تامین، بزرگترین هلدینگ سیمان و ساختمان کشور محسوب می‌شود و این هلدینگ به طور مستقیم و غیرمستقیم در 45 شرکت سهام دارد که از این تعداد 30 شرکت مدیریتی و 15 شرکت غیرمدیریتی است و از این میان 26 شرکت تابعه این هلدینگ بورسی و 19 شرکت غیربورسی است.

این در حالی است که 30 درصد از ظرفیت تولید و فروش سیمان کشور در اختیار این هلدینگ است و سود تجمیعی شرکت‌های سیمانی هلدینگ با افزایش 126 درصدی در سال 98 نسبت به سال 97 از 497 میلیارد تومان به 1130 میلیارد تومان افزایش یافته است.

همچنین در صنعت حمل و نقل، این هلدینگ فقط با یک شرکت خود، 30 درصد ظرفیت حمل و نقل کالاهای اساسی کشور را عهده دار است.

سود خالص تلفیقی هلدینگ سیمان تامین نیز از 471 میلیارد تومان در سال مالی گذشته به حدود 1350 میلیارد تومان در سال منتهی به 99.02.31 افزایش یافت.

گفتنی است با درج نماد شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین در بورس در حالی این شرکت در آسانه عرضه اولیه قرار گرفته که قرار است در عرضه اولیه سیمان تامین که با نماد سیتا 15 درصد از سهام این هلدینگ عرضه شود.

عرضه 15 درصد از سهام بزرگترین هلدینگ سیمان کشور در بورس

محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با اشاره به درج نماد سیتا در بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین به عنوان یکی از هلدینگ‎‌های تابعه شستا در سه حوزه صنعت سیمان، صنعت عمران، ساختمان و حمل و نقل فعال است.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه سیمان تامین، بزرگترین هلدینگ سیمان و ساختمان کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: این هلدینگ به طور مستقیم و غیرمستقیم در ۴۵ شرکت سهام دارد که از این تعداد ۳۰ شرکت مدیریتی و ۱۵ شرکت غیرمدیریتی است و از این میان ۲۶ شرکت تابعه این هلدینگ بورسی و ۱۹ شرکت غیربورسی است.

رضوانی‌فر با بیان اینکه ۳۰ درصد از ظرفیت تولید و فروش سیمان کشور در اختیار این هلدینگ است، تصریح کرد: سود تجمیعی شرکت‌های سیمانی هلدینگ با افزایش ۱۲۶ درصدی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ از ۴۹۷ میلیارد تومان به ۱۱۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در صنعت حمل و نقل، این هلدینگ فقط با یک شرکت خود، ۳۰ درصد ظرفیت حمل و نقل کالاهای اساسی کشور را عهده دار است.

مدیرعامل شستا با اشاره به افزایش بیش از ۱۸۷ درصدی سود خالص تلفیقی این هلدینگ گفت: سود خالص تلفیقی هلدینگ سیمان تامین از ۴۷۱ میلیارد تومان در سال مالی گذشته به حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان در سال منتهی به ۹۹.۰۲.۳۱ افزایش یافت.

رضوانی‌فر در پایان افزود: در عرضه اولیه سیمان تامین که با نماد سیتا درج شده است، ۱۵ درصد از سهام این هلدینگ عرضه خواهد شد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت وارد بورس می‌شوند

محمد خزایی کوهبر در این خصوص، اظهارکرد: طبق دستورالعمل سازمان بورس مبنی بر برگزاری مجامع و افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، این شرکت‌ها آماده افزایش سرمایه و ورود به بورس هستند.

او گفت: ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت وجود دارند. این شرکت‌ها تمام اقدامات قانونی را برای پذیرش در بورس انجام داده و آماده‌اند تا به بهترین شکل، مدیریت سهام را بر عهده گیرند.

او افزود: از میان این ۳۰ شرکت، فقط چهار شرکت سرمایه‌گذاری به دلیل برگزار نکردن مجامع سالانه، با مشکل مواجه شده‌اند که به زودی مشکلاتشان را برطرف و مجامع را برگزار می‌کنند. او به سهامدارانی که روش مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، اطمینان داد؛ شرکت‌های سرمایه‌گذاری از توان سودآوری بالایی برخوردارند.

سرپرست کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، تاکید کرد: از زمان صدور فرمان ۸ ماده‌ای رهبر معظم انقلاب که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تاسیس شدند تا زمان صدور فرمان آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ۹۹، شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت مجامع‌شان را برگزار کردند و صورتجلسه‌های‌شان نیز برای افزایش سرمایه آماده است.

خزایی با اشاره به اینکه سهامداران تا ۲۹ خرداد برای انتخاب نوع مدیریت سهام‌شان فرصت داشتند، توضیح داد: کانون این موضوع را به همه شرکت‌ها در قالب نامه‌ای ابلاغ کرد. شرکت‌ها نیز آمادگی کامل برای مدیریت سهام عدالت را اعلام کرده‌اند. منتظریم سازمان خصوصی‌سازی مبلغ افزایش سرمایه هر استان را (به جز سهامدارانی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند و ۱۴ شرکتی که در بورس حضور ندارند) در سبد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت قرار دهد.

او با اشاره به زمان تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت و نحوه عملکرد آنها، گفت: از سال ۸۵ که این شرکت‌ها تاسیس شده‌اند تا کنون زیر نظر سازمان بورس هستند و مدیران این شرکت‌ها پس از برگزاری مجامع فوق‌العاده باید مورد تایید مدیران سازمان بورس قرار گیرند. همچنین جامعه حسابرسان رسمی با گرید یک، حسابرس و بازرس قانونی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت هستند. خزایی بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را تهران اعلام و کوچک‌ترین شرکت هم استان‌هایی با جمعیت زیر یک میلیون نفر دانست.

او در پاسخ به این پرسش که کدام شرکت‌ها بورسی و کدام فرابورسی هستند، گفت: تمام شرکت‌های سرمایه‌گذاری نمادشان در بورس درج و نمایش داده می‌شود اما سهام‌هایی که در سبد شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند ممکن است تعدادی بورسی و تعدادی هم فرابورسی باشند. همچنین تعداد ۱۴ شرکت هم هنوز در بورس پذیرفته نشده‌اند که باید وارد بازار سرمایه شوند.

تولید سامانه بومی معاملات بورس در دستور کار سازمان بورس قرار دارد

روح الله دهقانی، مدیرعامل شرکت فناوری بورس تهران، در برنامه پایش که با موضوع «خرابی هسته معاملات بورس» پخش شد، با توضیح سامانه معاملاتی بورس، گفت: این سامانه متشکل از سیستم های معاملاتی است که از زمان سفارش تا خرید سهم را در بر می گیرد، این سامانه سال 84 از خارج از کشور خریداری و سال 87 به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: این سامانه بورس، فرابورس، بورس انرژی و بخشی از بورس کالا را پشتیبانی می کند، این سامانه به میزان رشد بازار توسعه نیافته است و تحریم ها هم بر توسعه این سیستم فشار می آورد، ما سعی می کنیم این مشکلات را رفع کنیم و برای بزرگ تر شدن بازار برنامه داشته باشیم.

دهقان افزود: بخشی از سامانه نیز در اختیار شرکت های کارگزاری است، که اتفاقا آنها هستند که با کاربر نهایی در تماس هستند، اختلال در سامانه کارگزاری ها نیز بعضا به سامانه معاملات ربط می دهند که امری نادرست است.

مدیرعامل شرکت فناوری بورس گفت: تشخیص اینکه سامانه معاملات سازمان بورس یا کارگزاری دچار مشکل شده باشد، کار مشکلی نیست، اگر هسته اصلی معاملات مشکل داشته باشد هیچ معامله ای در هیچ کارگزاری انجام نخواهد شد.

دهقان بیان کرد: سامانه های معاملاتی با مفهومی در دنیا سرکار دارند که جز پیچیده ترین سیستم ها در دنیا هستند و شرکت های اندکی در دنیا تکنولوژی ساخت آن را دارند، از سال 98، شروع به تولید سامانه معاملات در داخل کشور کردیم و در یکسال گذشته اندکی پیشرفت داشته که نهایی شدن آن زمانبر است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار در 6 ماه گذشته ما با معضل سرخطی رو به رو بوده ایم، توازن بین سرخطی ها برای کاربران خانگی و کارگزاری 50 به 50 است، در نمادهای مختلف بررسی که انجام شده حاکی از برابر بودن شانس ثبت معاملات است، بنابراین اطمینان می دهم هیچ رانتی در این زمینه وجود ندارد.

ترین‌های بورس کالا در بهار امسال معرفی شدند

در جریان معاملات بورس کالای ایران در بهار امسال بیش از 9 میلیون و 800 هزار تن انواع کالا در تالار عرضه شد که با معامله نزدیک به 8 میلیون تن آن، ارزش 397 هزار و 572 میلیون ریال در بورس کالا به ثبت رسید.

بر این اساس در سه ماه گذشته محصولات گروه فولاد با معامله بیش از 2 میلیون و 364 هزار تن کالا به ارزشی بیش از 146 هزار و 361 میلیارد ریال صدر نشین شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات فصلی تالار نقره ای را به خود اختصاص داد. محصولات پلیمری نیز با معامله 841 هزار تنی و ارزش 91 هزار و 385 میلیارد ریالی از نظر ارزش معاملات در رده دوم ایستاد.

همچنین گروه محصولات مس با دادوستد نزدیک به 50 هزار تن کالا از 266 هزار تن کالای عرضه شده در تالار، با ثبت ارزش 35 هزار و 528 میلیارد ریال سوم شد.

گروه قیر و وکیوم باتوم نیز در این مدت به ترتیب با ارزش 35 هزار میلیارد و 31 هزار میلیارد ریال رتبه های چهارم و پنجم را از نظر بیشترین ارزش معاملات به دست آوردند.

از نظر حجم هم در سه ماه گذشته گروه قیر پس از گروه فولاد بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرد. به طوری که در این گروه بیش از یک میلیون و 802 هزار تن کالا معامله شد.

این گزارش می‌افزاید: دادوستد بیش از یک میلیون و 675 هزار تن وکیوم باتوم ارزشی بیش از 31 هزار میلیارد ریال را ثبت کرد تا این گروه از نظر حجمی در رتبه سوم تالار نقره ای در فصل بهار قرار گیرد. دو گروه پلیمر و شیمیایی نیز در رده چهارم و پنجم ایستادند؛ به طوری که در گروه های مذکور به ترتیب نزدیک به 841 هزار و 367 هزار تن کالا خرید و فروش شد.

ترین های تالار صنعتی و معدنی

بررسی آمار معاملات فصل بهار بورس کالا حاکی از آن است که ورق گرم فولاد با ارزش 45 هزار و 837 میلیارد ریالی و معامله بیش از 735 هزار تن کالا هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش، صدرنشین تالار صنعتی شد.

دو محصول «بلوم و بیلت فولادی» و «مس کاتدی» نیز از نظر ارزش معاملات رتبه های دوم و سوم را کسب کردند. به طوری که به ترتیب 689 هزار تن بلوم و بیلت فولادی به ارزش 35 هزار میلیارد ریال و بیش از 45 هزار تن مس کاتدی به ارزش 34 هزار میلیارد ریال خرید و فروش شد.

از نظر حجم معاملات نیز دو محصول بلوم و بیلت فولادی و ورق سرد پس از محصول ورق گرم بیشترین حجم را در اختیار داشتند. به طوری که حدود 689 هزار و 257 هزار تن از این دو محصول طی سه ماهه اول سال جاری معامله شد.

شرکت های برتر

براساس آمارهای ثبت شده در سه ماهه نخست سال جاری فولاد مبارکه توانست با فروش بیش از یک میلیون و 38 هزار تن انواع محصول و ثبت ارزش 73 هزار میلیارد ریالی بر سایر رقبای خود در تالار محصولات صنعتی پیشی بگیرد.

ملی صنایع مس ایران نیز ارزش 39 هزار میلیاردی را برای فروش نزدیک به 50 هزار تن انواع کالا در حالی برای خود ثبت کرد که رتبه دوم را در بیشترین ارزش معاملات از آن خود کرد. ذوب آهن اصفهان نیز از این نظر سوم شد و ارزش نزدیک به 15 هزار میلیارد ریالی برای فروش حدود 243.5 تن کالا را رقم زد.

از نظر حجم نیز پس از فولاد مبارکه اصفهان دو مجتمع فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان بیشترین حجم معاملات این تالار را داشتند. در بخش معدنی ها نیز، 110 هزار و 600 تن خاک روی به ارزش بیش از 1822 میلیارد ریال توسط مجتمع سرب و روی انگوران معامله شد.

رو سفیدی قیر در فصل بهار

در بهار 1399 در تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی زیر گروه قیر رده نخست را از نظر بیشترین ارزش معاملات در میان سایر گروه های قابل معامله در این بازار کسب کرد؛ به طوری که ارزش معامله بیش از یک میلیون و 747 هزار تن کالا به 34 هزار میلیارد ریال بالغ شد.

ارزش معاملات وکیوم باتوم نیز به رقمی بیش از 31 هزار میلیارد ریال رسید و معامله گران بیش از یک میلیون و 675 هزار تن انواع کالا را در این گروه خریداری کردند.

پلی وینیل کلراید نیز به عنوان گروه سوم معرفی شد و دادوستد نزدیک به 122 هزار تن از از این محصول ارزش 31 هزار میلیارد ریالی را در پی داشت.

از نظر حجم نیز به ترتیب زیر گروه محصولات قیر و وکیوم باتوم رتبه های اول و دوم را به دست آوردند و محصول گوگرد با معامله نزدیک به 350 هزار تنی سوم شد.

فصل طلایی نفت جی با ثبت ارزش 16 هزار میلیاردی

و اما تفکیک آمار معاملات براساس تولیدکننده محصولات تالار مذکور حاکی از آن است که نفت جی بیشترین ارزش معاملات فصلی را در سال 1399 رقم زد و بیش از 830 هزار تن از تولیداتش را به ارزشی نزدیک به 16 هزار میلیارد ریال فروخت.

دو مجتمع پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی تندگویان نیز به ترتیب رتبه دوم و سوم را به دست آوردند. به طوری که ارزش معاملات در پالایش نفت بندرعباس از رقم 14 هزار میلیارد ریال فراتر رفت و ارزش معاملات پتروشیمی تندگویان نیز به 12 هزار میلیارد ریال نزدیک شد.

به لحاظ حجمی نیز دو مجتمع پالایش نفت جی و پالایش نفت بندرعباس در دو جایگاه اول و دوم ایستادند و پالایش نفت اصفهان نیز با فروش حدود 643 هزار تن کالا توانست به رتبه سوم دست یابد.

طلای سرخ زینت بخش تالار کشاورزی

در تالار محصولات کشاورزی نیز زعفران رشته ای درجه یک (پوشال معمولی) به ارزش 66 میلیارد ریال دادوستد شد.

6 محصول مهمان تالار فرعی

در بهار 99 تالار فرعی بورس کالای ایران نیز میزبان عرضه و معامله 6 محصول رب گوجه فرنگی، کنسانتره فسفات، ضایعات فلزی، روغن های روغن کارکرده لوکوموتیو و پی دی ای تار و بشکه خالی بود که ارزش این معاملات در مجموع به رقم 573 میلیارد ریال بالغ شد.

چراغ سبز بورس به بازار مسکن

جواد فلاح در یک برنامه رادیویی گفت: برای این موضوع ابزارهایی که طراحی و پیش بینی شده در قالب آن ابزارها بتوانیم یکسری معاملات مسکن را در بورس کالای ایران اجرایی کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از این ایده‌ها که دستورالعمل معاملاتی آن اجرایی شده و به قولی سامانه معاملاتی آن هم برای استارت معاملات آماده است، بحث عرضه اموال مازاد دولت، زمین‌های دولتی و… است که اکنون در قالب مزایده‌ها توسط نهادهای مختلف دولتی و بخش عمومی واگذار می‌شود.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران افزود: ایده‌های دیگری وجود دارد مثل قرارداد سلف موازی استاندارد یا پیش فروش مسکن از طریق بازار سرمایه که آن هم دارای دستورالعمل و سامانه معاملاتی آماده است.

وی افزود: یکسری ایده‌های دیگری نیز مانند بحث تهاتر مسکن در مقابل مصالح یا پیمانکاری مثل ایجاد قراردادهای آتی روی یونیت‌های صندوق‌های املاک و مستغلات وجود دارد که در مرحله طراحی و تدوین مقررات قرار دارد.

فلاح بیان داشت: یک سری ایده‌ها هم از قبل عملیاتی و با مشکلاتی مواجه شده مثل صندوق زمین و ساختمان، صندوق املاک و مستغلات و صندوق پروژه که در حال رایزنی برای رفع مشکلات این صندوق‌ها هستیم.

وی ادامه داد: هریک از این ایده‌ها در دل خود هدفی را دنبال می‌کند برای مثال در بحث انتشار اوراق سلف موازی استاندارد حوزه مسکن به دنبال آن هستیم که منابعی از بازار سرمایه جمع آوری شده و در اختیار سازنده قرار گیرد که برآیند این موضوع، رشد عرضه املاک خواهد بود.

۶ خطا در بازار بورس

آگاهی از خطاهای رایج و ویرانگر در سرمایه‌گذاری در بورس، مهم‌ترین بخش از یک برنامه موفق سرمایه‌گذاری است. بررسی تکرار خطاهای رایج نشان می‌دهد که بزرگترین دشمن این دسته از سرمایه‌گذاران خود آنها هستند. در هر حال، رایج‌ترین خطاهای سرمایه‌گذاران را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

۱-خرید در بالاترین قیمت(گران خریدن)

نخستین اصل سرمایه‌گذاری خرید در پایین‌ترین قیمت و فروش در بالاترین قیمت ممکن است. پس چرا بعضی افراد به عکس عمل می‌کنند؟ دلیل اصلی این است که افراد به عملکرد گذشته سهم نگاه می‌کنند. بسیاری از افراد روی دسته یا گونه‌ای از دارایی‌ها که طی یک یا دو سال گذشته عملکرد خوبی داشته‌اند سرمایه‌گذاری می‌کنند و استدلال شان این است که چون عملکرد دارایی مورد نظر در گذشته خوب بوده در آینده نیز خوب خواهد بود. اما این فرض کاملاً اشتباه است. گران خریدن و ارزان فروختن شیوه افرادی است که برنامه مشخصی در ذهن ندارند و فقط به تحرکات بازار واکنش نشان می‌دهند. سرمایه‌گذاری این افراد به جای این که راهبردی باشد تاکتیکی است. عده دیگری که همیشه در معرض خطر گران خریدن هستند افرادی هستند که موج خریداران بازار را دنبال می‌کنند. برخی از انواع سهام موجود در بازار در یک دوره کوتاه مد روز می‌شوند و بسیاری از سرمایه‌گذاران مبتدی را در اوج قیمت به سوی خود می‌کشند. همیشه سعی کنید به عملکرد آینده سرمایه‌گذاری مورد نظر خود نگاه کنید نه وضعیت آن در گذشته

۲-فروش در پایین‌ترین قیمت(ارزان فروختن)

سیاری از سرمایه‌گذاران تا زیان شان جبران نشود حاضر به فروش سهام خود نیستند. غرور این افراد اجازه نمی‌دهد که قبول کنند اشتباه کرده‌اند و سهام شان را به قیمت بالایی خریده‌اند. اما افراد باهوش واقعیت را می‌پذیرند و به سرعت جلوی ضرر بیشتر را می‌گیرند. به یاد داشته باشید که همه سرمایه گذاری‌ها هم به ارزش افزوده نمی‌رسند و حتی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هم همیشه در کار خود موفق نیستند. بهترین کار این است که هر چه زود تر جلوی ضرر بیشتر گرفته شود و منابع مورد نظر در سرمایه‌گذاری دیگری به جریان گذاشته شود

۳- نداشتن برنامه مشخص برای سرمایه گذاری

سرمایه‌گذار باید از ابتدای کار برنامه مشخصی برای سرمایه‌گذاری خود در نظر بگیرد تا در آینده بتواند تصمیم‌های خود را در قالب همین برنامه شکل دهد. برای طراحی برنامه سرمایه‌گذاری توجه به چند عامل اصلی از جمله افق زمانی، میزان ریسک پذیری، میزان وجوه قابل سرمایه گذاری، و میزان افزایش احتمالی سرمایه‌گذاری در آینده بسیار ضروری است. سرمایه‌گذار باید به دقت بداند چه کار می‌خواهد بکند و تا چه اندازه تحمل پذیرش نوسان‌های بازار را دارد

۴-سهل انگاری و بی‌توجهی

افراد به طور معمول به خاطر این که نمی‌دانند از کجا و چگونه سرمایه‌گذاری خود را شروع کنند، از آغاز کار طفره می‌روند یا به دل یل زیان سرمایه گذاری‌های قبلی یا رشد منفی بازارهای سهام، از سرمایه‌گذاری جدید سرباز می‌زنند. سرمایه‌گذار باید در هر وضعیتی به کار خود ادامه دهد و با توجه به شرایط بازار بر روی ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری کند و مرتب پرتفوی خود را بررسی کند و از مطابقت آن با برنامه مورد نظر خود مطمئن شود

۵-اعتماد به نفس بی‌جا

بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان تصور می‌کنند که از چگونگی فعالیت بازار سرمایه اطلاع دارند، درحالی که واقعیت چیز دیگری است همان طور که جاش بیلینگز طنز نویس می‌گوید آنچه انسان نمی‌داند از وی احمق نمی‌سازد؛ بلکه آنچه تصور می‌کند می‌داند، ولی در واقع نمی‌داند وی را به یک احمق تبدیل می‌کند. نتیجه این که، افراد اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند بدون این که دانش کافی درباره عواقب تصمیم هایشان داشته باشند. مثل این است که به جایی سفر کنید که قبلاً هیچ گاه در آن جا نبوده اید، بدون این که نقشه مسیر یا راهنما با خود داشته باشید. نداشتن تحصیلات علمی در مسائل مالی، باعث شده که بیشتر سرمایه‌گذاران تصمیمات خود را بر اساس دانش عام در جامعه اتخاذ کنند. این دانش، همان ایده‌ها و نظرهایی است که آن قدر در بین مردم باقی مانده و پذیرفته شده‌اند که دیگر کسی در مورد آنها سؤال نمی‌کند. متأسفانه، اغلب آنچه به عنوان دانش عام در مورد سرمایه‌گذاری وجود دارد نادرست است. در نتیجه، سرمایه گذاران، تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که نتایج فاجعه باری به همراه دارد.

۶-انتظار نامعقول

همیشه در زمان وجود حباب قیمت‌ها در سطح بازار سرمایه گذارانی را می‌بینیم که صبر خو د را از دست می‌دهند و ریسک بیش از اندازه‌ای را متح مل می‌شوند. داشتن دید بلندمدت نسبت به سرمایه‌گذاری انجام شده بسیار مهم است. سرمایه‌گذار نباید به عوامل بیرونی اجازه دهد تأثیر نامطلوبی بر روی تصمیم گیری او داشته باشند و باعث شوند او در زمان نامناسب استراتژی خود را تغییر دهد. همیشه می‌توان با مقایسه عملکرد پرتفوی مورد نظر با شاخص‌های پایه به انتظاری معقول دست یافت.

نتیجه گیری:

در این مقاله در مورد انواع اشتباهات و خطاهای رایج سرمایه‌گذاری صحبت کردیم هر سرمایه‌گذار در دوران سرمایه‌گذاری خود اشتباهات زیادی انجام می‌دهد ولی نکته‌ای که اهمیت دارد تعداد اشتباهات نیست! بلکه تعداد تکرار اشتباهات است.

در واقع تفاوت اصلی میان سرمایه‌گذاران موفق و سرمایه‌گذاران مبتدی این است که سرمایه‌گذاران موفق ممکن است چندین خطا انجام دهند ولی از هر اشتباه خود درس می‌گیرند و دیگر ان را تکرار نمی‌کند. ولی سرمایه‌گذاران مبتدی یک اشتباه را چندین بار تکرار می‌کنند. می‌توان گفت با استفاده از تجربیات افراد موفق جای پای جای آنها بگذاریم.

پذیرش سیمان ۲ شرکت در بورس کالای ایران

مدیریت پذیریش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: پذیرش سیمان تولید شرکت سیمان لارستان و سیمان تولید شرکت سیمان سفید ارومیه پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی این بورس مورد تصویب قرار گرفت.

ورود چهار شرکت ریلی به بورس تا پایان سال‌/ رجا به بورس می‌آید؟

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن در‌باره تأمین سرمایه در بخش ریلی اظهار داشت: در شرکت راه‌آهن با توجه به این که پروژه‌های بهره‌ور و متنوعی در حوزه ناوگان، حمل و نقل بار، حمل و نقل مسافر و زیرساخت‌ داریم و هر کدام اقتضائات مالی خاص خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد، بنابراین متناسب با هر کدام از این پروژه‌ها از منابع مالی خاصی استفاده می‌کنیم.

هدفگذاری ایجاد یک زیست بوم سرمایه‌گذاری‌

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن اظهار داشت: به طور کلی سیاست بنیادین ما، ایجاد یک زیست بوم سرمایه گذاری است که بخش‌های مختلفی که در این زیست بوم هستند هر کدام نقش‌های مختلف خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایفا کنند، سرمایه گذاران از چابکی و اختیارات لازم برخوردار باشند و شرکت راه‌آهن به عنوان دستگاه حاکمیتی پشتیبانی‌های مذکور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه کند و سازنده‌ها هم بتوانند به موقع سفارشات و تقاضا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کنند، بنگاه‌ها و مؤسسات مالی بتوانند پول‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در جاهای امن سرمایه گذاری کنند که پربازده باشد و سازمان برنامه و بودجه و ارگان‌های بالادستی هم بتوانند حمایت‌های لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهند که از محل تأمین منابع و یا صدور ضمانت‌نامه‌ها و مجوزهای مربوطه باشد.

ایده ورود پروژه قطار برقی تهران ـ مشهد به بورس

وی درباره ورود پروژه قطار برقی تهران ـ مشهد به بورس و تأمین مالی آن از طریق بازار سرمایه، اظهار کرد: این ایده‌ای است که از طرف وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است و ما در جریان نیستیم.

ورود چهار شرکت ریلی به بورس تا پایان سال‌

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی که در بورس نماد دارند، ما آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشویق می‌کنیم که با سرعت با افزایش سرمایه یا با ارائه سهام‌های دیگر ورود کنند.

وی اظهار کرد: فکر می‌کنیم امسال بتوانیم تا پایان سال 3 تا 4 شرکت دیگر با این آماده‌سازی وارد بازار سرمایه کنیم.

رجا هنوز آمادگی کامل برای ورود به بورس را ندارد‌‌

بیرانوند در مورد ورود شرکت رجا به بورس، بیان کرد: این موضوع در حیطه اختیارات تأمین اجتماعی است و در حیطه اختیارات شرکت‌ راه‌‌آهن نیست اما تا جایی که ما مطلع هستیم، برنامه ورود رجا به بورس پیش نرفته است.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن اظهار کرد: تا جایی که می‌دانم شرکت رجا هنوز آمادگی کامل برای ورود به بورس را ندارد‌.

خبر خوب مالیاتی به بورسی ها

در لایحه جدید وزارت اقتصاد، سود سپرده بانکی و سود حاصل از فعالیت در بورس معاف از مالیات است.

محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: لایحه اصلاح پایه‌های مالیاتی در وزارت اقتصاد آماده و به دولت ارسال شده است.

به گفته او در این لایحه تمامی معافیت‌های مالیاتی نیز تعریف شده است به عنوان مثال سود سپرده بانکی و سود حاصل از فعالیت در بورس به استناد قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات است و فرد بعد از اظهار این درآمد‌ها از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

علیزاده ادامه داد: مکانیزم‌های لازم برای دریافت مالیات بر درآمد، در نظر گرفته شده است که اعلام می‌شود. دریافت مالیات از خانه‌های خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است، اما موضوع مالیات بر عایدی مشمول کل دارایی منقول و غیر منقول مانند استفاده از مسکن و خودرو‌های لوکس می‌شود.

این سخنان در حالی مطرح شده که از نظر کارشناسان در بیشتر کشورها معافیت درآمد مالیاتی در مجموع محاسبه می شود نه جز به جز . به این معنی که شخص هر نوع درآمدی داشته باشد نهایتا در پایان سال و در زمان ارائه اظهارنامه، تا سقف مشخصی از مالیات معاف است و درآمد بیشتر از آن سقف، از هر منبعی به غیر از افزایش قیمت کالاهای سرمایه‌ای تا سقف ۳۰ درصد نسبت به زمان خرید، مشمول مالیات است.

تاثیر ورود سهام عدالت بر بورس+ فیلم

تاثیر ورود سهام عدالت بر بازار بورس از زبان فهیمی سخنگوی ستاد راهبردی سهام عدالت را با هم بشنویم.

انتخاب ۱۷ میلیون نفر روش مستقیم سهام عدالت

سخنگوی ستاد راهبردی سهام عدالت: از مجموع بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول این طرح تا امروز، ۱۷ میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کرده اند.

توضیحات وزیر اقتصاد درباره سهام عدالت

دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره سهام عدالت گفت: تا به الان 17 و نیم میلیون نفر مدیریت مستقیم را برای سهام عدالت انتخاب کرده اند

روند صعودی معاملات بورس تا پاییز

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشد بازار از این به بعد مانند دو ماه گذشته پرشتاب نیست، گفت: روند صعودی بازار حداقل تا پاییز ادامه‌دار است و از پاییز به بعد هم با توجه به نگاه اقتصادی موجود در کشور باید روند معاملات بازار را مورد ارزیابی قرار داد.

علی صادقین افزود: علت روند صعودی شاخص بورس در بازار چند روز گذشته علاوه بر ادامه ورود نقدینگی از سوی سرمایه گذاران حقیقی به بازار، با برخی از شفاف سازی ها زمینه کاهش ترس سرمایه گذاران از عرضه سهام عدالت در بازار فراهم شد.

وی با بیان اینکه فعالان بازار نسبت به آزادسازی سهام عدالت ترس ناشی از افزایش عرضه را داشتند که در چندروز اخیر شاهد کمرنگ شدن این موضوع و از بین رفتن آن بودیم، گفت: تثبیت شاخص بورس بر کانال یک میلیون واحد تا حدودی نگرانی های ناشی از اصلاح شدید بازار را از بین برد و اکنون بازار به دنبال اهداف بالاتری از رقم کنونی شاخص بورس است.

صادقین به دیگر عوامل تاثیرگذار در رشد اخیر شاخص بورس اشاره و بیان کرد: رشد بیش از پنج درصد ارز نیمایی در ۱۰ روز گذشته از جمله عواملی بود که باعث افزایش دوباره شاخص بورس شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اکنون ارز سامانه نیمایی به قیمتی بیش از ۱۶ هزار تومان رسیده است که این کاهش اختلاف در نرخ ارز نیمایی با سامانه سنا و بازار غیررسمی نویدبخش گزارش معقول شرکت ها در سه ماه نخست سال است که با توجه به چنین مسایلی در وضعیت کنونی اقبال خوبی نسبت به بازار صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اکنون همه سطوح حاکمیتی و سیاست گذاران موجود در کشور به دنبال حمایت از سرمایه گذاری در بورس هستند، گفت: از معدود نقاط مشترک تصمیم گیری ها در مجلس جدید، قوه قضاییه و دولت تامین مالی و نیز رفع کسری بودجه به صورت مولد از مسیر بازار سرمایه است که این موضوع در کنار افزایش قیمت های جهانی، افزایش قیمت دلار و بهبود ورود نقدینگی باعث رشد بازار شده است.

رحمتی خاطرنشان کرد: رشد بازار تا زمان افزایش انتظار برای قیمت ارز، رشد تورم، بهبود قیمت های جهانی و ورود نقدینگی از سمت حقیقی ها ادامه دار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ممکن است بازار در مقطعی از زمان و در میان رشدهایی که تجربه می کند شاهد ایجاد برخی اصلاحات در بازار باشد که این اصلاح، ارتباطی به ریزش شاخص بورس ندارد، گفت: بازار سرمایه امسال جایگزینی ندارد که بتواند این حجم از نقدینگی بخش حقیقی را به سمت خود جلب کند، به همین دلیل به نظر می رسد رشد شاخص بورس تا آبان امسال ادامه دار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه پیش بینی دقیق روند بازار از الان برای پاییز کمی دشوار به نظر می رسد، اظهار داشت: روند بازار برای چند ماه آینده وابسته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که این موضوع می تواند بر قیمت ارز، بازار جهانی و بازار داخلی ایران تاثیرگذار باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در اواخر معاملات روز گذشته فشار عرضه و ریزش سهم هایی که در ابتدای معاملات با صف خرید مواجه بودند شدت گرفت؛ بنابراین به نظر می رسد معاملات بورس در بازار امروز تا حدودی با افت همراه باشد به همین دلیل نمی توان به بازار امروز مانند روز گذشته نگاه کرد.

رحمتی خاطرنشان کرد: در بازار امروز ممکن است شاخص کل مثبت باشد اما برخی از سهم ها در بازار امروز و روز سه شنبه وارد فاز اصلاحی می شوند یا هیچگونه صف خریدی را نخواهند داشت.

سهام عدالت فوت شدگان چه می شود؟

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در اطلاعیه‌ای از درگذشت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از دارندگان سهام عدالت خبر داد و اعلام کرد: وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر اطلاعیه‌های این شرکت در خصوص انتقال سهام عدالت اموات باشند.

در اطلاعیه این شرکت آمده است: سمات در تلاش است تا در گام دوم فرایند آزادسازی سهام عدالت، وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق الکترونیکی فراهم کند.

در همین رابطه، کارشناسان شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال انجام تست‌های نهایی روی میز خدمت یکی از سامانه‌های این شرکت هستند تا تمامی فرایندهای انتقال سهام عدالت متوفیان غیر حضوری انجام شود.

روش دریافت کد بورسی غیر حضوری سهامداران

کسانی که قصد سرمایه گذاری در بورس و فروش سهام خود را در بازار سرمایه دارند، باید در ابتدا کد بورسی دریافت کنند. در این لینک https://www.rokna.net/fa/tiny/news-573831 کلیک کرده و مراحل لازم را طی کنید.

زمان آزادسازی سهام عدالت تمدید شد

بعد از ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت در 9 اردیبهشت 99، ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت اعلام کرد دارندگان سهام عدالت می‌توانند با وارد کردن کد ملی خود به سامانه سهام عدالت به نشانی samane.se دو روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کنند.

روش مستقیم

در روش مدیریت مستقیم، مدیریت اداره این سهام که مرکب از 49 شرکت شامل 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی است، توسط خود سهامدار و در تابلوی بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود و در گام اول با مصوبه ستاد آزادسازی سهام عدالت، می‌تواند تا سقف 30 درصد از ترکیب سهام خود را به وسیله بانک‌هایی که شماره شبای آن را برای دریافت سود سهام اعلام کرده به فروش برساند.

روش غیرمستقیم

اما در روش مدیریت غیرمستقیم، مدیریت پرتفوی (ترکیب سهام عدالت) به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت واگذار می‌شود و سهامدار فقط سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی را خواهد داشت.

خبر خوب مالیاتی به شرکت‌های متقاضی پذیرش در بورس‌ها

سعید اسلامی بیدگلی در توییتی نوشت: برای حل مشکل مالیاتی شرکت‌های متقاضی پذیرش در بورس‌ها، با پیگیری کانون نهادها، اتاق بازرگانی و بورس و طرح موضوع در شورای عالی بورس پیشنهادی ارائه شد که با تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مزیت مالیاتی خوبی برای شرکت‌هایی که در سال 1399 در بورس‌ها پذیرش بشوند، ایجاد شده است.

این عضو شورای عالی بورس همچنین در کانال تلگرامی خود در این باره نوشت: این تصمیم در جهت توسعه بازار سرمایه خواهد بود و به زودی اطلاعات بیشتری در این باره منتشر خواهد شد.

سهام عدالت خود را آزاد کنید اما فعلا تا سال آینده نفروشید

سهام عدالت دارید؟ سود این سهام چقدر است؟ بهتر است آن را آزاد کنیم؟ آن را بفروشیم و ... این سوالاتی است که در یک ماه گذشته بیش از پیش به آن پرداخته شده است و باعث شده مردمی که این سبد سهام را در اختیار دارند، دچار سوالات و ابهامات بسیاری درباره جزئیات آزاد سازی، فروش و نحوه سرمایه گذاری آن داشته باشند.

دولت روحانی در سال جدید سعی کرده اختیار مدیریت و اداره سهام عدالت را به خود سهامداران واگذار کند. در این بین بخشی از مردم ترجیح دادند سهام خود را آزادسازی کرده و با مدیریت خودشان آن را اداره کنند بخشی دیگر نیز تصمیم دارند همانند سابق سهمشان در دست دولت باقی بماند و دولت آن را مدیریت کند.

سهام عدالت یکی از انواع یارانه است که دولت نهم از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان واگذار و هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت شود.

در این مدت دولت‌ها با ایجاد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، اقدام به مدیریت و اداره این سهام‌ها کردند که اکنون پس از گذشت بیش از ده سال، ارزش پانصدهزارتومانی این سهام به بیش از ۱۱ میلیون تومان رسیده است. سهام عدالت در ابتدا به بخشی از مردم کم درآمد، رزمندگان، بازنشستگان و ...... و آنهم به میزان محدود عرضه شد.

توصیه می‌کنم مردم مالکیت سهام عدالت خود را در دست بگیرند

علی فیروزی کارشناس بازار ارز و سرمایه گفت: مردم آن زمان یعنی بیش از ده سال قبل حدودا پانصد هزار تومان سرمایه‌گذاری کرده بودند و اکنون ارزش سهام آن‌ها چیزی حدود ۱۱ الی ۱۴ میلیون تومان است. ده سال قبل مردم پولی را به دولت پرداخت کردند که سرنوشت آن نامعلوم بود و در دست شرکت‌های سرمایه گذاری استان قرار داشت که بلوکه شده بود و از آنجایی که نمی‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند یا پول را نقد کنند، برایشان نفعی هم نداشت. در نهایت امسال اداره سهام به دست مردم سپرده شد که بتوانند به صورت مستقیم برای مدیریت سهام خود تصمیم‌گیری کنند.

این کارشناس بازار بورس با بیان اینکه بهتر است مردم روش آزاد سازی سهام را انتخاب کنند، تصریح کرد: مردم بهتر است که مدیریت و اداره سهام را خودشان به صورت مستقیم به دست بگیرند. مدیریت‌های کلان معمولا برای سرمایه‌ها دلسوزی کمتری دارند و بیشتر درگیر زد و بند‌ها هستند. همانطور که در بورس زمانی که سهامداران حقوقی وقتی وابسته به شرکت‌های دولتی وقتی کمبود منابع دارند مدیریت بهینه و مناسبی را برای حداکثر سازی ثروت سهامِ سهامدار انجام نمی‌دهند. اما زمانی که شخص به صورت مستقیم مدیریت سهام خود را برعهده می‌گیرد می‌تواند دلسوزی بیشتری داشته باشد و در راستای افزایش سرمایه خود تلاش کند. از همین رو ما معتقدیم که پول‌های حقیقی برخلاف پول‌های حقوقی در ایران هوشمند هستند.

حداقل تا یک سال آینده سهام عدالت خود را نفروشید

او ادامه داد: اجازه دهید مثال سکه را برای شما عنوان کنم. جمع زیادی از افراد حقیقی در یک زمانی شروع به خرید سکه یک میلیون ۴۰۰ هزار تومانی کردند. هم‌زمان نهاد بزرگ حقوقی عنوان می‌کرد که هیچ اتفاقی در بازار سکه رخ نداده و سکه یک میلیون ۴۰۰ هزارتومانی به مقدار کافی موجود است و ما به راحتی عرضه می‌کنیم؛ به همین دلیل طرح پیش فروش سکه را به راه انداختند و نه تنها همه سکه‌ها فروخته شد بلکه سکه به بیش از ۷ میلیون تومان رسید؛ به این معنا که افراد حقیقی پیش‌بینی بهتری نسبت به بانک مرکزی داشتند.

فیرزوی با تاکید بر اینکه اگر سهامدار سرمایه‌گذاری را بلد باشد و بتواند در جریان بازار سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشد نسبت به افراد حقوقی سود بیشتری به دست می‌آورد، خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنم دارایی هر فردی باید تحت مالکیت خودش باشد نه تحت مدیریت شرکت دیگر!

او می‌گوید: پیشنهاد می‌کنم مردم سهام عدالت خود را آزاد کنند و به صورت مستقیم خودشان مدیریت آن را عهده‌دار شوند و اگر تخصص خاصی در بازار بورس ندارند آن را دست نزنند و ثابت نگاه دارند. اما به صورت کلی به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم که پس از آزاد سازی سهام عدالت آن را به فروش برسانند، زیرا معتقدم این سبد جای رشد بسیار زیادی دارد و اگر اکنون که ارزش آن میان ۱۱ تا ۱۴ میلیون تومان است تا سال آتی همین موقع ارزش آن به بیش از بیست میلیون تومان و حتی نزدیک به ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد. پیشنهاد می‌کنم حداقل تا آخر امسال یا خردادماه سال آتی این سهم را نگاه دارند و اگر چندساله هم آن را نگاه دارند هم خوب است، زیرا ضریب رشد تکاثری خواهد داشت؛ زیرا شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت هستند تقریبا بخش بزرگی از اقتصاد ایران را در دست دارند؛ مانند شرکت‌های بزرگ نفتی یا پتروشیمی و آلومینیومی.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مردم بهتر است که به سبد سهام عدالت خود دست نزنند و اجازه دهند این سهم با گذشت زمان به ارزش بیشتری دست پیدا کند. هر فردی برای یکبار می‌تواند برای آزاد سازی یا عدم آزادسازی سهام خود تصمیم گیری کند. به معنای دیگر اگر شما تصمیم به آزاد سازی کردید دیگر نمی‌توانید آن را به حالت قبلی برگردانید.

سهام عدالت

راهنمایی سهامداران توسط مرکز تماس سهام عدالت

سهامداران عدالت برای کسب اطلاعات در خصوص مزایای انتخاب روش مستقیم یا غیر مستقیم می توانند به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir مراجعه نمایند.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، مرکز پاسخگویی سهام عدالت به شماره 83338 - 021 از آغاز مهلت آزادسازی سهام عدالت و انتخاب روش مستقیم و غیرمستقیم پاسخگوی سوالات هموطنان در این خصوص بوده است.علاوه بر این هموطنان می توانند اطلاعات لازم در خصوص سهام عدالت را از طریق تلفن گویای این مرکز دریافت کنند. همچنین سایت اطلاع رسانی سهام عدالت نیز به آدرس www.samanese.ir با ارائه اخبار جدید در خصوص سهام عدالت، همواره در دسترس هموطنان قرار دارد.

صفر تا صد آنچه که مشمول سهام عدالت باید بداند

نهم اردیبهشت بود که مقام معظم رهبری ابلاغیه «آزادسازی» سهام عدالت را صادر کردند.

در این راستا از دهم اردیبهشت ماه به مشمولان سهام عدالت فرصت داده شده تا چنانچه قصد دارند سهام خود را به صورت مستقیم مدیریت کنند، با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR، مدیریت مستقیم را انتخاب کنند.

معرفی روش مستقیم

مشمولان باید توجه داشته باشند که درصورت انتخاب آزاد سازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه به سهامدار سهام عدالت، تخصیص و انتقال خواهد یافت.

به عبارت دیگر، به میزان سهام تخصیص یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام 36 شرکت بورسی تخصیص خواهد یافت. علاوه بر آن این دسته از مشمولین سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند کرد.

در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص یافته به عهده سهامداربوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص یافته، قابلیت نقل و انتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت. همچنین مطابق قانون تجارت افراد سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص یافته از جمله سود و ... بهره‌مند خواهند شد.

سهام داران می‌توانند دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به نشانی sejam.ir از تعداد سهام تخصیص یافته نزد شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت مطلع شوند. بهره مندی از خدمات قابل ارائه از جمله ایجاد امکان معامله پذیری سهام تخصیص یافته در آینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری در مراکز تعیین شده است.

همچنین افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سهام شرکت‌های بورسی تخصیص یافته روی کد بورسی خودشان منتقل می‌شود. این افراد از بابت سهام شرکت‌های غیربورسی، سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی هم خواهند بود.

معرفی روش غیرمستقیم

درصورت انتخاب آزاد سازی به روش غیر مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت، از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت. در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار براساس نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد. با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت متعلق به سهامدار توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی خواهند بود. قرار است شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بازار سرمایه پذیرش شوند و سهام این شرکت‌ها خرید و فروش واقع شود؛ بنابراین این افراد می‌توانند نسبت به فروش سهام خود در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی اقدام کنند.

درمورد اینکه چه تضمینی وجود دارد که در روش غیرمستقیم شرکت‌های استانی دارایی سهامدار را حفظ و افزایش دهند، باید گفت این موضوع به نحوه عملکرد و میزان موفقیت یا عدم موفقیت مدیران شرکت‌های سرمایه گذاری در مدیریت دارایی‌های تخصیص یافته بستگی دارد.

سهامداران باید توجه داشته باشند که در هر دو روش امکان فروش و واگذاری سهام توسط مشمولین در بازار معاملاتی بورس و فرابورس میسر است. کل ارزش روز سهام عدالت در تاریخ 17 اردیبهشت، رقم 4.911.974 میلیارد ریال است.

تکلیف سود سالیانه سهام در هر یک از روش‌ها چه می‌شود؟

افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند، سود عایدی از سهام 36 شرکت بورسی تخصیص یافته وسود سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی از بابت 13 شرکت غیربورسی را مستقیما دریافت خواهند کرد.

افرادی هم که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، صرفا سود سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را دریافت خواهند کرد.

مشمولان سهام عدالت و کدبورسی

مشمولان سهام عدالت باید توجه داشته باشند که در این مرحله نیازی به اخذ کد بورسی برای سهامداران وجود ندارد. افرادی که کد بورسی دارند نیز نیازی نیست که در حال حاضر اقدام خاصی انجام دهند. بعد از اتمام مهلت اعلام شده برای انتخاب روش آزاد سازی، در صورت نیاز به اقدام خاص، از سوی مراجع ذیربط به سهام داران اطلاع داده خواهد شد؛ بنابراین در حال حاضر نیازی به مراجعه جهت دریافت کد بورسی نیست. بنا بر دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای کلیه سهامداران سهام عدالت کد بورسی صادر می‌شود و جزییات آن اعلام خواهد شد.

نقل و انتقال سهام عدالت به صورت وکالتی قانونی است؟

برابر اطلاعیه‌های مکرر نقل و انتقال سهام عدالت حتی به صورت وکالتی نزد دفاتر اسناد رسمی غیرقانونی و این موضوع به اطلاع دفاتر اسناد رسمی رسیده است. سهام عدالت تخصیصی صرفا در سامانه معاملاتی بازار سرمایه در ماه‌های آتی قابلیت خرید و فروش خواهد داشت.

چرا ارزش سهام برخی، علی رغم مبلغ درج شده در برگه، کمتر از یک میلیون تومان است؟

در ابتدای آغاز طرح توزیع سهام عدالت مقرر شده بود به هر یک از مشمولین تا سقف یک میلیون تومان و به هر خانوار 5 نفره یا بیشتر تا سقف 5 میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده شود و ثمن آن از سود شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت در طول ده سال مستهلک شود.

اما میزان سود عایدی در طول 10 سال جوابگوی میزان بدهی مشمولین نبوده است به طوری که ارزش سهام تخصیص یافته به هر یک از سهامداران متناسب با میزان اقساط وصول شده از بابت ثمن سهام واگذار شده از محل سودده سال شرکت‌های سرمایه پذیر در مقاطع گذشته تعیین شده و در صورتحساب مشمولین در سامانه اینترنتی سهام عدالت درج و قابل مشاهده است که عمدتا ارزشی معادل 5 میلیون و 320 هزار ریال داشته اند.

ممکن است ارزش سهام برخی از افرادی که از طریق انتقال و تسهیم ارث سهام عدالت به آن‌ها رسیده بیشتر از یک میلیون تومان باید. یا افرادی که قبل از سال 1395 سود سهام عدالت دریافت کرده‌اند به میزان سود دریافتی از ارزش سهام تخصیصی آن‌ها کاسته شده است و یا تعدادی از مشمولینی که به تایید نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از 50 درصد تخفیف در بهای واگذاری بهرمند شده اند ارزش سهام آن‌ها حداکثر معادل 10 میلیون ریال بوده است.

مشمولان باید توجه داشته باشند که درحال حاضر افزایش سهام به یک میلیون تومان وجود ندارد.

تکلیف سهام افراد متوفی چه می‌شود؟

وراث کلیه متوفیان مشمول سهام عدالت می‌توانستند از مردادماه سال 1397، جهت تسهیم و انتقال سهام و سود عایدی به وراث با ارائه گواهی حصر وراثت به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه کنند. اما در حال حاضر به دلیل اجرای فرآیند آزاد سازی سهام عدالت این موضوع متوقف شده است و در روز‌های آینده مجددا از سرگرفته خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
5 4

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟