آرزوی بهره‌برداری از دشت‌های آباد مناطق مرزی امروز محقق شد


آرزوی بهره‌برداری از دشت‌های آباد مناطق مرزی امروز محقق شد

رییس جمهوری گفت: یکی از آرزوهای ما در دوران جنگ این بود تا مردم مناطق مرزی بتوانند از سرزمین خود به بهترین وجه بهره‌برداری کنند که امروز این آرزو با افتتاح آبیاری و زهکشی 23 هزار هکتار از اراضی حاصلخیز این استان‌ها به بار نشست.

آرزوی بهره‌برداری از دشت‌های آباد مناطق مرزی امروز محقق شد
به گزارش پول نیوز، حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» روز پنجشنبه در هجدهمین هفته از افتتاح طرح‌های مهم ملی عمرانی، تولیدی و زیربنایی با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» و پانزدهمین هفته پویش الف -ب- که به صورت ویدئوکنفرانسی در استان‌های کرمانشاه و ایلام برگزار شد، اظهار داشت: مردم امروز شاهد افتتاح یکی از طرح های بزرگ آب و خاک در مناطق مرزی کشور هستند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در ایام جنگ یکی از امید و آرزوهای ما این بود که روزی جنگ با پیروزی رزمندگان تمام شده و این دشت‌ها آباد شود تا مردم ما بتوانند از سرزمین خود به بهترین وجه بهره برداری کنند. یکی از طرح‌های مدنظر از همان آغاز به کار این دولت، همین طرح بزرگ در منطقه غرب کشور بود که امروز شاهد افتتاح ۲۳ هزار هکتار در طرح‌های مهم کشور در زمینه آب و خاک هستیم.

وی اضافه کرد: در این افتتاح دشت‌های ازگله، جگیران، ذهاب شمالی و جنوبی و قراویز تحت تاثیر این سیستم آبیاری و زهکشی قرار می‌گیرد و مردم این منطقه شاهد آبادانی خواهد بود.

روحانی با قدردانی از دست اندرکاران وزارت‌خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و پیمانکاران این طرح بزرگ، دستیابی ملت به این طرح بسیار بزرگ را به مردم ایران تبریک گفت.

رییس جمهوری با بیان اینکه افتتاح این طرح لذت‌بخش از افتتاحیه های هفته های گذشته است، گفت: زمان جنگ تحمیلی که از پیرانشهر تا خرمشهر عبور می‌کردیم به کرات از غرب تا جنوب کشور می‌رفتیم، یکی از آرزوها این بود روزی بتوانیم این مناطق را آباد کنیم.

وی ادامه داد: یکی از آرزوهای مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همین بود و هر بار سفری که به این مناطق داشت این موضوع را تکرار می‌کرد. برای همین این طرح را در سال ۷۶ در شورای امنیت ملی مورد بررسی قرار دادیم و آنچه که امروز افتتاح شده، نخستین مصوبات در آن زمان تصویب شد و اولین طرح‌ها در سال ۸۱ و ۸۲ دنبال شد.

روحانی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب ۲۸ سد تا آغاز به کار دولت یازدهم ساخته شد و در هفت سال گذشته ۲۴ سد جدید احداث شد و به بهره‌برداری رسید.

رییس جمهوری سد نوسود را یکی از شگفتی‌های مهندسی در منطقه دانست که در دولت یازدهم ساخته شد و با تشکر از رهبر معظم انقلاب گفت: وقتی در سال ۹۳ این طرح را برای ایشان توضیح دادم و گفتم نیازمند کمک صندوق هستیم و از صندوق ذخیره ارزی ۸ میلیارد دلار درخواست کردم رهبری همان جا موافقت کردند. بعد از فرستادن نامه هم به صورت کتبی موافقت خود را اعلام داشتند.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه این کار در سال ۹۳ تحرک اصلی خود را پیدا کرد، اظهارکرد: امروز شاهد افتتاح بخش بزرگی از این طرح هستیم. برخی تونل‌ها و سدها در برنامه‌های قبلی افتتاح شده و امروز به محصول رسیده است.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ امروز ۲۳ هزار هکتار افتتاح شد و امیدواریم تا پایان سال به ۳۵ هزار هکتار برسد. در سال آینده هم هر مقدار امکان پذیر باشد آن را دنبال می کنیم.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر کشاورزی ادامه داد: آن بخشی که وزیر کشاورزی گفت یعنی ۵۰ هزار هکتار را دنبال می‌کنیم تا به دیگران نیازمند نباشیم.

رییس جمهوری درباره ویروس کرونا و تاثیر آن بر دنیا گفت: بخشی از امسال و بخشی هم از سال گذشته که با ویروس کرونا مواجه بودیم دیدیم که کشورهای مختلف در مساله مواد غذایی چقدر حساسیت به خرج می‌دهند اما این یکی از افتخارات ملی ما است که در بخش آب و خاک و کشاورزی تحول بزرگی در طول بعد از انقلاب و این هفت سال شاهد بودیم.

روحانی ادامه داد: از ۴۷ طرح آبی کشور و رودخانه های مرزی، تنها سد خداآفرین ارس قبل از انقلاب ساخته شده است. ۲۸ سد در دولت‌های پیشین و ۲۴ سد در این دولت بعد از انقلاب ساخته شده است و این یعنی انقلاب برای امنیت غذایی از یک طرف و آبادانی مرزها از سوی دیگر توجه ویژه داشته است.

وی گفت: استان های کرمانشاه و ایلام که در زمان جنگ تحمیلی آن همه مصائب را شاهد بودند امروز شاهد یک تحول بسیار بزرگ در امر کشاورزی هستند و مهم است که خودکفا باشیم. امروز کشاورزان با این طرح‌های کشاورزی در دو و سه نوبت می‌توانند از زمین‌ها استفاده کنند. بسیار مهم است که کشاورزان محصولی را درو کنند و سه ماه بعد محصول دیگری را کشت کنند.

رییس جمهوری با بیان اینکه در دنیا کشت دیم بخش بزرگی از محصولات را تامین می‌کند، گفت: حدود ۱۸ درصد محصولات از زمین‌های آبی است اما همین مقدار کم کشت دیم، ۴۰ درصد مواد غذایی را تامین می‌کند با اجرای این طرح ها محصول در این منطقه به ۴ برابر می رسد.

رییس دولت دوازدهم تاکید کرد: باید این طرح ها را ادامه دهیم و با حساسیت تکمیل آن را تا پایان امسال و تا پایان این دولت دنبال می کنیم. تا لحظه آخر همه کارگزاران، استانداران، مهندسان و پیمانکاران دست از کار نخواهند کشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل