ظهور موج دوم بحران کرونا در نیوزیلند و شوک منفی به اقتصاد آن


ظهور موج دوم بحران کرونا در نیوزیلند و شوک منفی به اقتصاد آن

تهران- ایرنا- اعلام چند مورد مثبت ابتلای به کرونا در اوکلند پایتخت نیوزیلند، نگرانی ها از شیوع دوباره کووید-19 و مشکلات اقتصادی پس از آن را دوباره آشکار ساخت، در حالی که سازمان جهانی بهداشت مدیریت‌ سختگیرانه دولت این کشور در بحران کرونا را به عنوان الگویی مثال‌زدنی تحسین کرد، چون با وجود اینکه این کشور در 103 روز گذشته حتی یک مورد جدید ابتلا به...

به گزارش ایرنا از رسانه های نیوزیلند، پس از گذشت ۱۰۲ روز بدون کرونا در نیوزیلند اکنون با پیدا شدن ۴ مورد جدید آلوده به ویروس کرونا در شهر اوکلند، زنگ های هشدار در این کشور به صدا در آمدند. با توجه به دایره تعاملات این افراد در محل کار، هم اکنون حدود ۳۰۰ نفر در معرض مثبت بودن علایم آلودگی قرار دارند. با کشف این موارد، تغییر وضعیت کشور از نخستین لحظات بامداد روز ۱۳ اوت ۲۰۲۰ کلید خورد و اوکلند به هشدار سطح ۳ و بقیه کشور به هشدار سطح ۲ وارد شد.

بی تردید این وضعیت یک شوک جدید به اقتصاد آشفته نیوزیلند وارد خواهد کرد. هنوز بسیاری از مشاغلی که در وضعیت هشدار سطح ۴ تعطیل شده بودند به حالت نخست خود بازنگشته اند که وضعیت سطح ۳ آغاز می شود. اگر چه در این وضعیت کسب و کارها تعطیل نمی شوند اما موارد احتیاطی و شوک روانی آن اثرات خود را بر روی اقتصاد کشور به جا خواهد گذاشت.

در این وضعیت به همه کسانی که امکان کار از راه دور را دارند توصیه به دورکاری شده است، همچنین کافه ها و رستوران ها فقط می توانند سفارش های ارسالی را بپذیرند و اجازه پذیرش مشتری حضوری نخواهند داشت. برخی مسوولان این کشور از جمله مایکل بارنت رئیس اتاق بازرگانی اوکلند، ادامه این وضعیت را چنان بد می دانند که ممکن است مشاغل احیا شده مجددا به وضعیت دوره پس از تعطیلی کامل کشور بازگردند.

ظهور موج دوم بحران کرونا در نیوزیلند و شوک منفی به اقتصاد آن

تجربه اثرات اقتصادی موج اول بحران کرونا در نیوزیلند این نکته را نشان داد که میزان تاب آوری اقتصاد این کشور در برابر تعطیلی سراسری پایین بوده و در صورت استمرار آن ورشکستگی بزرگی گریبان اقتصاد نیوزیلند را به ویژه در حوزه اشتغال خواهد گرفت.

یکی از اقتصاددانان شرکت مطالعات اقتصادی اینفومتریک که در زمینه های کسب و کار مشاوره اقتصادی می دهد، به تازگی اعلام کرد بر اساس برآوردهای این موسسه، در وضعیت هشدار سطح ۳، حدود ۲۸ درصد از نیروی کار اوکلند (۲۵۰ هزار نفر) نخواهند توانست به کار خود ادامه دهند.

همچنین تخمین های این موسسه حاکی از آن است که هزینه های مصرفی از سوی مردم در اوکلند می تواند ۶۰ تا ۶۹ میلیون دلار فقط در طی سه روز اول سطح ۳ کاهش یابد که این امر آسیب جدی به مشاغل خواهد زد.

اثرات اقتصادی ورود به سطح هشدار بالاتر در نیوزیلند در نخستین ساعات کاری روز اول اعلام آن آشکار شد. این خبر هم باعث کاهش ارزش دلار نیوزیلند شد و هم باعث کاهش ۲.۶ درصدی شاخص بازار بورس نیوزیلند در ابتدای روز شد.

ظهور موج دوم بحران کرونا در نیوزیلند و شوک منفی به اقتصاد آن

برخی سهام های معتبر این بازار افت قابل توجهی داشتند طوری که سهام ایر نیوزیلند با ۵.۵ درصد کاهش به قیمت ۱.۳۰ دلار و سهام فرودگاه اوکلند با ۴.۳ درصد به قیمت ۶.۰۵ دلار معامله شد.

همچنین طبق تخمین های وزارت خزانه داری، میزان تولید اقتصادی در شرایط محدودیت های هشدار سطح سه، ۲۵ درصد و در محدودیت های هشدار سطح دو، ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می یابد.

از جمله مهمترین بخش هایی که در شرایط کنونی آسیب فراوان خواهد دید، صنعت گردشگری به ویژه هتلداری در اوکلند خواهد بود. طی یکی دو ماه اخیر که کشور نیوزیلند عاری از ویروس کرونا شده بود، مسوولین مربوطه و دولت تلاش بسیاری مبذول داشتند تا با توجه به بسته بودن مرزهای بین المللی، گردشگری داخلی را رونق بخشند تا اساسا این صنعت را از ورشکستگی کلی در امان نگاه دارند. از این رو بسیاری از برنامه ریزی های سفرهای داخلی صورت پذیرفته است و تورهای زیادی زمانبندی و رزرو از پیش تعیین شده دارند.

ورود به هشدار سطح ۳ و سطح ۲ سبب خواهد شد بسیاری از برنامه ریزی ها ملی در این کشور معلق شده و نگرانی های زیادی را متوجه فعالان صنعت گردشگری نماید.

براساس آمار، جمعیت نیوزیلند در ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی، ۴ میلیون و ۹۱۷ هزار نفر ثبت شده که این رقم در سال ۲۰۰۶ برابر با ۴ میلیون و ۲۷ هزار نفر بوده است؛ بنابر گزارش‌های رسانه‌ای جمعیت این کشور قاره اقیانوسیه با نرخ رشد ۱.۴ تا ۲ درصد تا سال ۲۰۲۵ (پنج سال آینده) به رقمی حدود ۵.۵۱ میلیون نفر خواهد رسید.

پراکندگی جمعیت نیوزیلند در جغرافیای این کشور ساحلی در دو بخش شرقی و غربی در دل اقیانوس آرام پراکنده‌اند اما وزنه جمعیت و جغرافیا در بخش شرقی به دلایل تاریخی در قرون ۱۸ و ۱۹ و نیز میزان بارندگی- سنگین‌تر است.

رشد تولید ناخالص داخلی نیوزیلند در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲.۷ درصد برآورد شده که این کشور به طور مستمر و پیوسته از آن بهره منداست.

اگر چه در این بین ایر نیوزیلند خود را آماده این وضعیت اعلام کرده است. مدیر اجرایی ایر نیوزیلند پیشتر به خبرگزاری نیوزیلند (ذی ان ای) گفته بود، ما بدون اینکه بدانیم وضعیت سطح ۳ اعلام خواهد شد خود را برای هشدار سطح ۴ آماده کرده بودیم و از این رو بسیاری از مولفه های لازم برای پیشگیری از شیوع گسترده را اجرایی کرده ایم.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری "آسیا نیوز"، نیوزیلند از جمله کشورهایی است که توانسته به خوبی شیوع ویروس کرونا را کنترل کند، با این حال، تحلیلگران معتقدند نیوزیلند با توجه به اینکه یکی از بهترین عملکردها را در زمان موج اول شیوع کرونا، یعنی در وضعیتی که بسیار غافلگیر کننده بود از خود نشان داد، این بار نیز بر اساس تجربیات فراوانی که کسب کرده است عملکرد خوبی خواهد داشت و توانایی پیشگیری و پاک سازی سریع را دارد.

نیوزیلند(بنابر گزارش بنیاد «هریتج») به عنوان سومین اقتصاد آزاد جهان از بین ۱۸۰ کشور درسال گذشته میلادی شناخته شده است. این کشور در ۱۲ شاخص اقتصادی از جمله حقوق مالکیت، کسب و کار آزاد و آزادی تجارت رتبه بسیاربالایی دارد.

در هر حال با وجود اینکه دولت نیوزیلند در دوره شیوع ویروس کرونا بهتر از هر کشوری در جهان عمل کرده و بهتر از همه نیز از تبعات چند گانه این بیماری مهلک در امان بود، اما توجه به شاخص های زندگی اجتماعی و فاکتورهای جمعیتی گمانه‌زنی‌ها از رکود اقتصادی قابل توجه در این کشور به ویژه در بخش مسکن و گردشگری حکایت دارد.

یعنی به رغم تحسین های بین المللی که در زمینه مهار شیوع کرونا از دولت نیوزیلند می شود، برخی انتقادهای گسترده داخلی نیز از عملکرد این دولت در بعضی حوزه ها می شود که بیشتر جنبه اقتصادی دارند، مبنی بر اینکه دولت در زمینه اقتصادی کاملا نتوانسته است برنامه های کاربردی داشته باشد و در نیتجه با توجه به گسترش موج دوم شیوع کرونا، این کشور به دلیل تعاملاتی که با کشورهای کرونازده جهان به ویژه کشورهای غربی دارد با یک رکود اقتصادی قابل توجه رو به رو شود.

ظهور موج دوم بحران کرونا در نیوزیلند و شوک منفی به اقتصاد آن

با این وجود "گرانت رابرتسون" وزیر خزانه داری این کشور به تازگی در سخنانی گفت است که کشورش در برنامه رکود اقتصادی "خوب و واقعی" عمل کرده است، اما پر واضح است که دولت می ترسد صدها هزار نفر بیکار شوند و اقتصاد به دلیل کرونا به رکود عمیق فرو رود.

بطور مثال، کارشناسان بانک «ای‌اس‌بی» نیوزیلند پیش‌بینی کرده اند که در سال پیش‌رو به دلیل وضعیت مخربی که در اقتصاد این کشور رخ داده است، قیمت مسکن حدود ۶ درصد با افت مواجه شود.

براساس این گمانه زنی، به همین نسبت کشور با کاهش قیمت اجاره بها روبه رو خواهد شد. این بانک ابراز امیدواری کرده است که در سال آینده سطح قیمت ها به زمان پیش از بحران کرونا باز خواهد گشت.

البته گزارش های دیروز چهارشنبه برخی رسانه های بین المللی از اوکلند حاکی از آن بود که مردم در برخی از مناطق این کشور برای تهیه مایحتاج زندگی خود به برخی فروشکاه ها هجوم بردند.

صرف نظر از برخی از این گزارش ها، تحلیلگران معتقدند، در بحران فعلی ناشی از کرونا که احتمالا در بعد اجتماعی آن موقت خواهد بود اما در بعد اقتصادی اثری ماندگار خواهد داشت چون میزان بیکاری در نیوزیلند فراتر از دوران بحران جهانی خواهد رفت. برخی پیش بینی ها هم از این موضوع حکایت دارد که با کاهش تمهیدات قرنطینه ای در این کشور، عرضه مسکن افزایش پیدا نکند، چرا که فروشندگان مترصد افزایش قیمت خواهند شد تا در آن زمان به عرضه مسکن بپردازند.
بر اساس این برآورد، میزان فروش مستقلات در این کشور بین ۱۵ تا ۲۰ درصد پایین تر از سال ۲۰۱۹ و در حدود ۷۰ هزار مورد کمتر از قبل خواهد بود. این آمار در مناطق پرگردشگر بیشتر نمایان خواهد شد.

تاثیر کرونا بر وضعیت اقتصادی نیوزیلند به گونه ای است که «جان کی» نخست وزیر پیشین این کشور به تازگی هشدار داد که وضعیت اقتصادی کشور برای یک مدت طولانی با مشکل مواجه شود.

نظرات جان کی از آن رو می تواند مهم باشد که وی به مدت ۸ سال نخست وزیر نیوزیلند بود و در زمان بحران مالی جهانی و بحران زلزله مخرب کرایست چرچ، رهبری نیوزیلند را برعهده داشت و از این شرایط با موفقیت گذر کرد.

وی اکنون رییس بانک «ای‌ان‌زد» نیوزیلند بزرگترین بانک این کشور است. وی هم در مسند یک دولتمرد، شرایط سیاسی اقتصادی کشور را درک کرده و هم به عنوان یک بانکدار بزرگ در حال رصد رخدادهای اقتصادی کشور است.

جان کی هشدار داد که اقتصاد نیوزیلند برای دو تا سه سال در رکود فرو خواهد رفت. هر چند وی معتقد است نیوزیلند نسبت به بسیاری از کشورها در بحران کرونا بهتر ظاهر شده است.

وی که همزمان با پست نخست وزیری، وزیر گردشگری نیوزیلند نیز بود، با اشاره به شرایط جغرافیایی این کشور گفت این نوع موقعیت جغرافیایی ضمن داشتن مزایای زیاد، در شرایطی چون اکنون که گردشگری تعطیل شده، به زیان ما است چرا که گردشگری از پایه های چرخ اقتصاد نیوزیلند است.

ظهور موج دوم بحران کرونا در نیوزیلند و شوک منفی به اقتصاد آن

در این میان، نخست درپی کاهش قابل توجه موارد جدید ابتلا به کرونا در استرالیا و نیوزیلند، حانم آردرن دعوت «اسکات موریسون» همتای استرالیایی خود برای شرکت در جلسه مجازی کابینه ملی استرالیا با شرکت مقام های فدرال و منطقه‌ای این کشور را پذیرفته بود و چندی پیش با مقام های استرالیایی برای بحث و بررسی درمورد طرحی موسوم به «حباب ترانس – تاسمان» تشکیل جلسه ‌داد. این طرح به دو کشور همسایه امکان می‌دهد ممنوعیت های مسافرتی اعمال شده برای جلوگیری از شیوع کرونا را لغو کنند.

در هر حال اقتصاد نیوزیلند هم از جمله اقصادهای جهانی است که طی دو دهه اخیر رشد فزاینده ای داشته و از آنجایی که کرونا تاثیر زیادی بر کوچک شدن اقتصادهای برتر جهان شد، اقتصاد نیوزیلند نیز از این قاعده مستثناء نبوده و نخواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد