پتنت جدید اپل برای ایرپادز احتمالا به نجات جان انسان‌ها کمک می‌کند


حدودا 2 ماه پس از آغاز عرضه ایربادهای بلوتوثی بی‌سیم اپل در ابتدا اعلام شد که وجود برخی مشکلات ناشناخته تولید مانع از عرضه نخستین نسل ایرپادز در اکتبر سال 2016 شده است. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا با وجود تمسخر نمودن یک محصول از سوی برخی کاربران کماکان عده‌ای به سراغ این ابزارجانبی با طراحی عجیب و غریب و ظاهری مشابه یک محصول آینده‌نگرانه...

حدودا 2 ماه پس از آغاز عرضه ایربادهای بلوتوثی بی‌سیم اپل در ابتدا اعلام شد که وجود برخی مشکلات ناشناخته تولید مانع از عرضه نخستین نسل ایرپادز در اکتبر سال 2016 شده است. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا با وجود تمسخر نمودن یک محصول از سوی برخی کاربران کماکان عده‌ای به سراغ این ابزارجانبی با طراحی عجیب و غریب و ظاهری مشابه یک محصول آینده‌نگرانه خواهند رفت؟ پاسخ این پرسش مثبت است و از زمان معرفی ایرپادز این گجت به پرطرفدارترین محصول در رده کاری خود تبدیل شده است.

اما اپل همانند بسیاری از شرکت‌های فنی دیگر صرفا با بهانه جذابیت محصولات خود از بهبود قابلیت‌های آن‌ها صرفنظر نکرده است. این رویکرد یکی از دستورالعمل‌های الزامی برای پیروزی در میدان رقابت به‌شمار می‌رود. بنابراین در مارس سال 2019 اپل از دومین نسل ایرپادز با قابلیت فراخوانی دستیار دیجیتالی اپل از طریق بیان عبارت “Hey Siri” رونمایی کرد. این محصول با شارژدهی مطلوب‌تر باتری و کیس شارژ بی‌سیم (پس از شایعات طولانی) روانه بازار شد. در آن مقطع زمانی تراشه W1 مورد استفاده در نخستین نسل ایرپادز با مدل H1 جایگزین شد. چنین اقدامی موجب افزایش 50 درصدی مدت زمان مکالمه و پیشرفت‌های دیگری در دومین نسل ایرپادز شد. حدودا 6 ماه بعد اپل با عرضه ایرپادز پرو به این رویه ادامه داد. ورژن پرو این گجت شنیداری به منظور حذف سروصداهای مزاحم و آزاردهنده از قابلیت حذف نویز فعال برخوردار بود. همچنین هنگامی‌که دریافت صداها از محیط خارج حائز اهمیت باشد؛ حالت اختصاصی Transparency Mode کارآیی خود را نشان خواهد داد.

پتنت جدید اپل برای ایرپادز احتمالا به نجات جان انسان‌ها کمک می‌کند

پتنت جدید اپل بیانگر سیستمی است که امکان شنیدن صداهای احتمالا خطرناک در محیط پیرامون را برای کاربران ایرپادز فراهم می‌کند

امروز اسناد یک پتنت که پیش‌تر توسط دفتر ثبت اختراعات و نمادهای تجاری ایالات‌متحده (USPTO) به اپل اعطاء شده بود؛ منتشر شد. این اسناد (به نقل از وبسایت AppleInsider) نشان‌دهنده روشی برای تغییر خودکار میزان بلندی صدای ایرپادز جهت شنیدن صداهای خاص توسط کاربر و پیشگیری از وقوع یک سانحه مرگبار برای وی هستند. این پتنت تحت‌عنوان “سیستم صوتی متناوب” به ثبت رسیده و شامل یک سیستم صوتی پوشیدنی و یک دستگاه حسگر است. اپل نیز در محتوای مربوط به پتنت با صراحت اعلام کرده که در برخی مواقع دستگاه حسگر و گجت صوتی پوشیدنی یکسان هستند. همچنین اپل در ادامه خاطرنشان می‌کند که “به‌طور کلی یک سیستم صوتی مبتنی بر موقعیت به منظور تعیین لوکیشن کاربر یا فعالیت وی (هر 2 مورد ماهیتی زمینه‌‌ای دارند) و تنظیم خروجی صوتی دستگاه پوشیدنی به‌عنوان جزئی از سیستم از اشکال مختلف داده‌ها استفاده می‌کند.” بسته به وضعیت کاربر امکان کاهش یا قطع کامل صدا وجود دارد.

پتنت جدید اپل برای ایرپادز احتمالا به نجات جان انسان‌ها کمک می‌کند

تصویری از پتنت جدید اپل

اپل هم‌اکنون یک سیستم تشخیص گوش خودکار را در اختیار دارد. این سیستم با خروج یکی از ایربادها از گوش فرآیند پخش محتوا را متوقف می‌کند. با خروج هر 2 ایرفون از گوش‌های کاربر پخش محتوا به‌طور کامل متوقف شده و صدا از طریق اسپیکر دستگاه مورد استفاده کاربر نظیر آی‌فون یا آی‌پد پخش می‌شود. این سیستم به‌صورت خودکار فعالیت نموده و از طریق قابلیت حذف نویز فعال حد مجاز بلندی صدا را تعیین می‌کند. میزان بلندی صدا با توجه به نحوه قرارگیری ایربادها در هر گوش مشخص می‌شود. فرآیند تنظیم صدا هنگام استقرار کامل، نسبی و عدم قرارگیری ایرفون‌ها در 1 یا هر 2 گوش اجرا می‌شود. همچنین به منظور محاسبه روشی بهینه برای شنیدن اصوات محیطی احتمالا خطرناک توسط کاربر از داده‌های موقعیتی استفاده می‌شود.

اپل پیرامون اهمیت فناوری در حال توسعه خود توضیحات مناسبی را ارائه می‌دهد. کمپانی در این پتنت اعلام می‌کند که “پیشرفت‌های اخیر در حوزه محاسبات سیار مقادیر بی‌سابقه‌ای از محتوا با موارد کاربردی مختلف را در اختیار کاربران قرار داده است. دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی نظیر ایربادها، هدفون‌ها، عینک‌ها و محصولاتی از این دست در هر لحظه و هر مکان محتوای صوتی قابل ملاحظه‌ای را ارائه می‌دهند. این ابزارها اگرچه به آسایش بیش‌تر کاربران کمک می‌کنند؛ اما تاثیرات جانبی ناخواسته آن‌ها غالبا موجب جلب توجه کاربر یا حواس‌پرتی وی می‌شود. چنین وضعیتی احتمالا ایمنی کاربر و اطرافیان وی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.”

همچنین اپل به دستگاه‌های پوشیدنی دیگری با قابلیت بهره‌برداری از پتنت نیز اشاره نموده است. عینک هوشمند اپل موسوم به Apple Glass و حتی هدفون‌های آینده نظیر مدل روگوشی AirPods X از جمله این محصولات به‌شمار می‌روند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403